Problem
S ucinnostou od 1. oktobra 2012 vstupila do platnosti novela zakona c. 145/1995 Z. z. o spravnych poplatkoch [link], ktora zavadza nesystematicke uzernicke poplatky za prve prihlasenie auta v SR az v radoch tisicov eur [cennik vypalneho]. Tento navrh bol schvaleny dna 11. septembra 2012 a kedze vysledky hlasovania su verejne, vsetci si mozeme pozriet, ktorym darmozracom sa podakovat [klik].
Tato novela uplne zabila trh s ojazdenymi autami, co som starostlivo sledoval. Absolutne sa neoplati dovoz stareho auta s dobrym motorom, pretoze darmozraci vyratali, ze to je vlastne luxusny tovar, takze na aute za napr. 6000,- € mozem zaplatit 2000,- € dan navyse (33% ceny vozidla). Okrem sna ceskoslovenskych rodin vyrazne poklesla ponuka jazdenych automobilov a doviezt si nieco normalne je zrazu nerentabilne.
Chcel som urobit peknu tabulku v Exceli, ktora by porovnavala cenu prihlasenia v krajinach EU. Velmi by ma zaujimalo, ako si na tom stojime. Je vsak velmi narocne studovat zakony v jednotlivych jazykoch a clovek sa pri tom len naserie. Letmym pohladom som zistil, ze minimalne CR, Nemecko, Taliansko a Polsko nicim takymto netrpi. Mozno niekedy v buducnosti, lebo tato statistika by bola dost informacna.
Prvotny napad riesenia
Rozmyslal som, ako legalne vydrbat s tym zakonom. Zakon 145/1995 Z. z., Polozka 65 hovori:
Dalsi napad je zalozit si s.r.o. napr. v Nemecku a napisat auto nu. Tuto problematiku nemam este uplne nastudovanu a prinasa dalsie komplikacie a vybavovacky. Osobne ale radsej budem platit peniaze Großdeutschlandu nez tejto Ciganskej republike. Tento napad som uplne nezavrhol, ale zatial ho odkladam, lebo som prisiel na nieco ine.
Svetlo na konci tunela?
Kedze sa tejto problematike naozaj venujem, tak hladam aj platne europske zakony a sudne rozhodnutia, ktorymi je SR - ako vazal EU - viazana. Minule som nasiel taky pekny pribeh, ktory sa snad da aplikovat aj na nasu krajinu. Pribeh je nasledovny:
Par rokov dozadu si rumunska vlada (rasovo a mentalne podobna nasej vlade) uzmyslela, ze je potrebne vymysliet dalsiu dan a tak vznikla environmentalna dan (pollution tax), ktora vstupila do platnosti 1. jula 2008. Tato dan sa uvalila na vozidla, ktore boli prvykrat zaregistrovane v Rumunsku a je jedno, ci sa jednalo o nove alebo ojazdene auta. Taktiez sa tato dan nevztahovala na ojazdene auta, ktore boli predane v ramci Rumunska. Dufam, ze kazdy vidi tu podobnost s nasou terajsou situaciou.
Toho casu si isty pan Tatu kupil auto zo zahranicia v cene 6600,- € a pri importe do Rumunska zaplatil dan 2200,- €, co ho velmi nepotesilo. Kedze pan Tatu si nenechal srat na hlavu, podal ziadost na nejaky rumunsky sud, pretoze si myslel, ze tato dan nie je v harmonii s europskym pravom. Rumunsky sud (zrejme podobne efektivny ako ten nas) nevedel na toto odpovedat a poziadal o radu europsky sudny dvor.
Europsky sudny dvor rozhodol, ze takato dan nie je v poriadku a to hned z niekolkych dovodov. Dufam, ze ich to zosumarizujem korektne:
1) Europsky sudny dvor nebrani jednotlivym clenskym statom uvalit dan na ojazdene auta, ak je tato dan v sulade s Clankom 90 (teraz uz je to tusim Clanok 86) dohovoru EK (EC Treaty). V skratke ide o to, ze clensky stat nemoze uvalit internu dan na produkt ineho clenskeho statu, ktora by presahovala podobnu dan na dany produkt u nas, pretoze to by branilo volnemu obchodu. To ocividne nebol tento pripad. Cize doveziem si auto a zaplatim 2000,- € dan. Kupim auto z ineho okresu v ramci SR a tuto dan neplatim. Podla mojho chapania je to v rozpore s Clankom 90. Podla vykladu rozsudku EU sudneho dvora tiez.
2) Dan, ktoru zaplati clovek na svojom aute, je sucastou hodnoty auta. To znamena, ze auto za 5000,- € so zaplatenou danou 2000,- € ma celkovu hodnotu 7000,- € a nie len 5000,- €. V takom pripade sa vypocet dane musi odrazat od realnej hodnoty vozidla (realneho poklesu trhovej ceny). Nie je mozne, aby sa platila dan napr. len na zaklade vykonu motora (ako je to u nas). V navaznosti na to, suma dane uz obsiahnuta v cene dovezeneho auta nesmie presiahnut hodnotu dane v zostatkovej cene vozidla v danej krajine. To je trochu tazke na pochodpenie a sam neviem, ci tomu dobre rozumiem.
Vnimam to tak, ze dovezene auto (dajme tomu tych 5000,- € + 2000,- € dan) ma hodnotu 7000,- € a to je v rozpore s rovnakym ojazdenym autom u nas, ktore bude mat hodnotu len tych 5000,- €.
Cerpal som z nasledovnych dokumentov:
• Rozhodnutie EC IP/07/372 - Car taxation: infringement procedures against Malta and Romania [link]
• Tlacove vyhlasenie sudu CJE/11/33 (pripad C-402/09) [link]
• Samotne rozhodnutie a odovodnenie sudu v pripade C-402/09 [link]
Zaver
Mna by teraz celkom zaujimal nazor ostatnych ludi (komu sa to bude chciet citat). Podla mna su tie rozhodnutia aplikovatelne aj na nas Ciganov. Urcite to este planujem prebrat s viacerymi pravne vzdelanymi ludmi a budem cas od casu aktualizovat tento topic.
Osobne nemam problem to dat niekam na sud, nech to pekne preplava az na europsky sudny dvor. Bojim sa len jednej veci. Ti dementi vo vlade su schopni potom uvalit tuto dat aj na predaje ojazdenych aut v ramci SR, aby sa zabranilo disharmonii s Clankom 90 a diskriminacii dovozu aut zo zahranicia. Potom by som si uz naozaj siel kupit modre sluchatka.
Howgh.