Všeobecná diskusia
Re: Všeobecná diskusia
Vo februari som si do svojho auta kupil bateriu Varta Silver Dynamic 12V 63Ah 610A (felicia 1.3 40kW, predpisana bateria pre toto auto je 45Ah, ak sa mylim opravte ma).
Bateriu som pouzival od februara do oktobra, jazdy v meste do prace a naspat domov (cca 8 km trasa, 4 semafory a usek rychlostnej cesty, cesta trva 10-15 minut). Dnes rano som na akumulatore nameral 12.65V, pricom hodnota 12.5V=75% nabitia (meranie som vykonal rano, auto stalo viac ako 12 hodin). Plati, ze akumulator sa povazuje za uplne vybity pri napati 11.9V, a uplne nabity pri napati 12.8V. Z tohoto nam vypliva ze mojim pouzivanim sa akumulator pomaly vybija. Preco? Pretoze sa nedodrziavaju optimalne prevadzkove podmienky, a to su hlavne tieto dve:
• dostatocne dobijanie (vozidlo je po nastartovani v nepretrzitej prevadzke aspon 20 minut, motor je po celu dobu nastartovany a alternator staci doplnit energiu spotrebovanu prvym startom)
• nedochadza k nadmernej zatazi (caste opakovane starty)
Takze ak chcem aby bola zivotnost akumulatora co najdlhsia, tak je potrebne nedostatocne dobitie v aute kompenzovat dodatocnym dobijanim - nabijackou na autobaterie. Pred zimou dam bateriu dobit a nemusim nic riesit.
Predpisana bateria s nizsou kapacitou by sa vybijala tak isto ako bateria s vyssou kapacitou, kvoli nedodrzaniu optimalnych prevadzkovych podmienok. Startom a zapnutim svetiel zoberiem z baterie urcite mnozstvo energie, a take iste mnozstvo energie by som zobral aj z baterie s nizsou kapacitou. Takze aj alternator musi do silnejsej baterie doplnit rovnake mnozstvo energie ako do tej slabsej. Vyhoda v silnejsej baterke je ta, ze v zime zo silnejsou baterkou mozem nastartovat 8x po sebe, so slabsou len 5x (je to priklad, nikdy som neskusal kolko krat po sebe mozem nastartovat).
Bateriu som pouzival od februara do oktobra, jazdy v meste do prace a naspat domov (cca 8 km trasa, 4 semafory a usek rychlostnej cesty, cesta trva 10-15 minut). Dnes rano som na akumulatore nameral 12.65V, pricom hodnota 12.5V=75% nabitia (meranie som vykonal rano, auto stalo viac ako 12 hodin). Plati, ze akumulator sa povazuje za uplne vybity pri napati 11.9V, a uplne nabity pri napati 12.8V. Z tohoto nam vypliva ze mojim pouzivanim sa akumulator pomaly vybija. Preco? Pretoze sa nedodrziavaju optimalne prevadzkove podmienky, a to su hlavne tieto dve:
• dostatocne dobijanie (vozidlo je po nastartovani v nepretrzitej prevadzke aspon 20 minut, motor je po celu dobu nastartovany a alternator staci doplnit energiu spotrebovanu prvym startom)
• nedochadza k nadmernej zatazi (caste opakovane starty)
Takze ak chcem aby bola zivotnost akumulatora co najdlhsia, tak je potrebne nedostatocne dobitie v aute kompenzovat dodatocnym dobijanim - nabijackou na autobaterie. Pred zimou dam bateriu dobit a nemusim nic riesit.
Predpisana bateria s nizsou kapacitou by sa vybijala tak isto ako bateria s vyssou kapacitou, kvoli nedodrzaniu optimalnych prevadzkovych podmienok. Startom a zapnutim svetiel zoberiem z baterie urcite mnozstvo energie, a take iste mnozstvo energie by som zobral aj z baterie s nizsou kapacitou. Takze aj alternator musi do silnejsej baterie doplnit rovnake mnozstvo energie ako do tej slabsej. Vyhoda v silnejsej baterke je ta, ze v zime zo silnejsou baterkou mozem nastartovat 8x po sebe, so slabsou len 5x (je to priklad, nikdy som neskusal kolko krat po sebe mozem nastartovat).
Ideapad 3 14IIL05 - i3-1005G1 1.2Ghz | 12GB ram | 128GB ssd
Xbox Series S
Xbox Series S
Re: Všeobecná diskusia
Unikol ti taky fakt, ze po starte ides uz z altika, takze rec o nejakych svetlach nemoze byt...
.
-
- Sponzor fóra gold
- Príspevky: 7935
- Dátum registrácie: Po 28. Feb, 2011, 11:49
- Bydlisko: Bratislava
Re: Všeobecná diskusia
mozno zapina svetla pred startom
main: 9950X + Noctua NH-D15 G2, ASUS STRIX B650E-F, Kingston 64gb DDR5 6000 CL30, 7900 GRE Nitro+, 990 Pro 4TB, ASUS STRIX Aura RGB 1000W, Fractal North XL + 4x Noctua A14x25 G2
- HellAngel
- Sponzor fóra gold
- Príspevky: 12537
- Dátum registrácie: Po 29. Dec, 2008, 00:15
- Bydlisko: Turčianske Teplice
Re: Všeobecná diskusia
na zapnutie svetiel nepotrebuje vyzsiu kapacitu. Jedine realne vyuzitie vyzsej kapacity akumulatora je ozaj to startovanie, ze mozes viacejkrat otocit klucikom. ale stale je tu ten nasledny faktor dlzky dobijania.
NB: Asus ROG Zephyrus G14 (2022)
Re: Všeobecná diskusia
V podstate staci vedet ako startovat nie ako prasa stale dookola bez prestavky prestartovavat s tym ze - ved ono to naskoci. Toto je totalna blbost a ked vidim nejakeho uboziaka co takto trapi masinu v zime pred tescom chytam sa za hlavu Tu je veľmi dôležité pred každým zopnutím štartéra počkať. Pre olovený akumulátor sú to neskutočné facky, štandard v desiatkach, pri väčších objemoch a viacvalcoch stovky A...
Re: Všeobecná diskusia
moja zdochynajuca baterka sa bohuzial chytala niekedy az fakt ked som ju tocil par sekund tak naskocila ale neviem cim to bolo
ked som to tocil kratko s prestavkami tak nechytila ani za svet. Ked som to potom zhasol a skusil startnut tak to chytilo hned.
Nova baterka bosch ide hned na prvy sup.
ked som to tocil kratko s prestavkami tak nechytila ani za svet. Ked som to potom zhasol a skusil startnut tak to chytilo hned.
Nova baterka bosch ide hned na prvy sup.
Spoiler: ukázať
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 3457
- Dátum registrácie: Št 19. Okt, 2006, 02:00
- Bydlisko: Košice
Re: Všeobecná diskusia
Ono to je takto, aby som to uviedol na pravú mieru... nemôžeš sa celkom riadiť podľa napätia, ale zhrubá maš pravdu.
Problém je, že akumulutár sa nedobíja od začiatku po koniec rovnakou prúdovou charakteristikou....(a tu sa práve odzrkadľuje jedna z výhod predimenzovania tvojho akumulátora v aute... už sa mi ale naozaj nechce zasa rozpisovať, že prečo) ale pri úplnom vybiťí si potiahne aj 20A z nabíjačky no pri 50% už iba svoju optimálnu hodnotu 5A z 45Ah aku.... no pri vyšších hodnotách sa ten prúd stále znižuje. Je to aj vďaka približujúcemu sa napätiu ale celkovo kvôli vlastnostiam PB aku. Z väčšej časti však toto napäťie nameráš kvôli teplote vonku a kvôli optrebeniu akumulátora, než kvôli tomu že ti ho nedobije.... skús to odmerať hodinu potom ako auto odstavíš, potom neskôr a tak ďalej.
Už sa mi nechce znova písať zasa to isté..
landrover: ak sa pozrieš do mojich výpočtov a áno 150W ako som napísal je nerálne málo, čo ale v mojej rovnici znamená že čím viac, tak tým viac výjde aj na tých 10% DF load.... čiže zase sa približujeme k lepším hodnotám dobíjacieho prúdu, to isté platí pri tých 5s. To sú rezervy ktoré som tam dal z dobrej vôľe.
Čiže problém nieje vtom, že by alternátor nevládal dobiť autobatériu, ale v tom že batéria dokáže prijať len obmedzené množstvo energie najmä pri vyšších % už dobitej kapacity.
Teda tu sa odzrkadlí vlastnosť predimenzovania batérie, že jednak máme rezervu, ktorú nikdy v normálnom prevoze nevyužijeme, ale máme ju keby niečo a logicky väčšia batéria bude mať väčší dovolený dobíjací prúd, čo pri menšiom aute znamená, že ju v podstate dobije na úroveň predchádzajucej slabšej batérie rýchlejšie, ako tú samotnú originálnu batériu.
Znova a opäť
PB články niesu ako Lion... že im vadí ak sú nabité menej. Ale taký prípad nemá prečo nastať, lebo v reále ak dáme do auta novú nabitú batériu tak ju tam dávame ... ešte raz... nabitú a to čo auto použije pri štartovaní a státí musí tak isto vrátit či už do 45ky alebo do 200ky. S tým rozdielom že tá silnejšia bude mať rýchlejšiu charakteristiku dobíjania vzhľadom na slabšiu baterku a vzhľadom na toto nemenné spotrebované množstvo energie (či už ho odoberieme z 200ky alebo zo 45ky).
Nízka teplota vie batériu vybiť veĺmi rýchlo... takže najväčšie straty budú vznikať hlavne tam.
PS: už nemám veľmi náladu stále písať to isté tak prosím ak niečo napíšete opodstatnite to... ja beriem že v reále to nieje exaktne tak ako píšem, ale v ideálnych podmienkach áno
Problém je, že akumulutár sa nedobíja od začiatku po koniec rovnakou prúdovou charakteristikou....(a tu sa práve odzrkadľuje jedna z výhod predimenzovania tvojho akumulátora v aute... už sa mi ale naozaj nechce zasa rozpisovať, že prečo) ale pri úplnom vybiťí si potiahne aj 20A z nabíjačky no pri 50% už iba svoju optimálnu hodnotu 5A z 45Ah aku.... no pri vyšších hodnotách sa ten prúd stále znižuje. Je to aj vďaka približujúcemu sa napätiu ale celkovo kvôli vlastnostiam PB aku. Z väčšej časti však toto napäťie nameráš kvôli teplote vonku a kvôli optrebeniu akumulátora, než kvôli tomu že ti ho nedobije.... skús to odmerať hodinu potom ako auto odstavíš, potom neskôr a tak ďalej.
Už sa mi nechce znova písať zasa to isté..
landrover: ak sa pozrieš do mojich výpočtov a áno 150W ako som napísal je nerálne málo, čo ale v mojej rovnici znamená že čím viac, tak tým viac výjde aj na tých 10% DF load.... čiže zase sa približujeme k lepším hodnotám dobíjacieho prúdu, to isté platí pri tých 5s. To sú rezervy ktoré som tam dal z dobrej vôľe.
Čiže problém nieje vtom, že by alternátor nevládal dobiť autobatériu, ale v tom že batéria dokáže prijať len obmedzené množstvo energie najmä pri vyšších % už dobitej kapacity.
Teda tu sa odzrkadlí vlastnosť predimenzovania batérie, že jednak máme rezervu, ktorú nikdy v normálnom prevoze nevyužijeme, ale máme ju keby niečo a logicky väčšia batéria bude mať väčší dovolený dobíjací prúd, čo pri menšiom aute znamená, že ju v podstate dobije na úroveň predchádzajucej slabšej batérie rýchlejšie, ako tú samotnú originálnu batériu.
Znova a opäť
PB články niesu ako Lion... že im vadí ak sú nabité menej. Ale taký prípad nemá prečo nastať, lebo v reále ak dáme do auta novú nabitú batériu tak ju tam dávame ... ešte raz... nabitú a to čo auto použije pri štartovaní a státí musí tak isto vrátit či už do 45ky alebo do 200ky. S tým rozdielom že tá silnejšia bude mať rýchlejšiu charakteristiku dobíjania vzhľadom na slabšiu baterku a vzhľadom na toto nemenné spotrebované množstvo energie (či už ho odoberieme z 200ky alebo zo 45ky).
Nízka teplota vie batériu vybiť veĺmi rýchlo... takže najväčšie straty budú vznikať hlavne tam.
PS: už nemám veľmi náladu stále písať to isté tak prosím ak niečo napíšete opodstatnite to... ja beriem že v reále to nieje exaktne tak ako píšem, ale v ideálnych podmienkach áno
Naposledy upravil/-a stanomx v St 08. Okt, 2014, 18:02, upravené celkom 1 krát.
Re: Všeobecná diskusia
Na tohtorocnom vylete v Prahe som bol svedkom (o druhej v noci ma to zobudilo) ako sa niekto 30 minut vkuse snazil nastartovat auto. Velmi prijemny zvuk ked sa chcete vyspat.Broslowski napísal:V podstate staci vedet ako startovat nie ako prasa stale dookola bez prestavky prestartovavat s tym ze - ved ono to naskoci. Toto je totalna blbost a ked vidim nejakeho uboziaka co takto trapi masinu v zime pred tescom chytam sa za hlavu Tu je veľmi dôležité pred každým zopnutím štartéra počkať. Pre olovený akumulátor sú to neskutočné facky, štandard v desiatkach, pri väčších objemoch a viacvalcoch stovky A...
Spoiler: ukázať
- Chris
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 5237
- Dátum registrácie: Pi 13. Jan, 2006, 02:00
- Bydlisko: Bratislava
Re: Všeobecná diskusia
tak vase teorie ste uz popisali, teraz prax.
Okrem CAN aut, kde sa programuje kapacita baterky ako BMW/Audi,Mercedes etc, ale aj tam sa to obist.
Poznam kopec chalanov, ktory chodia sutazit "dB drag, EASCA ESPL, EMMA dbl" maju prednu baterku vacsinou klasicku, pripadne trochu vacsiu a maju este v kufry najblizsie k zosiku dalsiu vacsinou od 100 Ah ale s vysokym skratovym prudom. Kazdy jeden z nich ma voltmeter zabudovany a sleduju poklesy napatia pri hrani/sutaziach. Zosiky od 500w RMS az do niekolko kW RMS. Vacsinou v instalacii s jednou baterkou do velkosti 2-2,5 kapacity povodnej baterky v pohode stiha dobijat, akurat pred zimou treba dobit manualne inak stiha dobijat v pohode.
Problem je inde, tymto "pretazovanim" alternatoru sa skracuje jeho zivotnost rapidne.
Okrem CAN aut, kde sa programuje kapacita baterky ako BMW/Audi,Mercedes etc, ale aj tam sa to obist.
Poznam kopec chalanov, ktory chodia sutazit "dB drag, EASCA ESPL, EMMA dbl" maju prednu baterku vacsinou klasicku, pripadne trochu vacsiu a maju este v kufry najblizsie k zosiku dalsiu vacsinou od 100 Ah ale s vysokym skratovym prudom. Kazdy jeden z nich ma voltmeter zabudovany a sleduju poklesy napatia pri hrani/sutaziach. Zosiky od 500w RMS az do niekolko kW RMS. Vacsinou v instalacii s jednou baterkou do velkosti 2-2,5 kapacity povodnej baterky v pohode stiha dobijat, akurat pred zimou treba dobit manualne inak stiha dobijat v pohode.
Problem je inde, tymto "pretazovanim" alternatoru sa skracuje jeho zivotnost rapidne.
Master of PaloAlto NGFWs, Cisco ASAs
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 3457
- Dátum registrácie: Št 19. Okt, 2006, 02:00
- Bydlisko: Košice
Re: Všeobecná diskusia
Konečne niekto
__
A ako to je stým alternátorom, ja si stojím za tým, že keď je raz 70A alternátor, tak dokáže dodať do siete 70A @ 14,4V...
__
A ako to je stým alternátorom, ja si stojím za tým, že keď je raz 70A alternátor, tak dokáže dodať do siete 70A @ 14,4V...
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 3457
- Dátum registrácie: Št 19. Okt, 2006, 02:00
- Bydlisko: Košice
Re: Všeobecná diskusia
čiźe si myslíš že nieje rozdiel v životnosti ak dobíja alternátor bežnú prevádzku auta, alebo k tomu hraje 500W zosilňovač?
ja už mám dosť týchto kecov, buď sa vyjadri alebo mlč... nikto nieje zvedavý načo je**š
ja už mám dosť týchto kecov, buď sa vyjadri alebo mlč... nikto nieje zvedavý načo je**š
Re: Všeobecná diskusia
Ano, alternator ktory ma 70A vie skutocne dodať 70A, za idealnych podmienok (a urcite nie do baterie, uz si uvedomte ze baterka je len skladisko na startovanie, nic viac, elektricka sustava sa napaja hlavne z altika). Ako vsetko tak to ma straty, altik ma straty na vinuti, na izolacii, a samozrejme sa ohrieva, ohrieva sa od zataze a prostredia, takze elektricky vykon tu vobec nehra rolu, lebo jedna velicina je zavisla od druhej, ale zase straty su zavisle na vykone alternatora (cim viac adidas, tym vacsie straty). Takze v idealnom svete altik doda 70A, v realne nie, povacsinou altik ani nejde na plne gule.
Edit:// co sem zas pleties zosilovac?! To je úplne ina vec.
Edit:// co sem zas pleties zosilovac?! To je úplne ina vec.
.
- landrower
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 6969
- Dátum registrácie: Pi 16. Okt, 2009, 16:45
- Bydlisko: Bratislava II
Re: Všeobecná diskusia
eventuelne by som uz na celu tu temu kaslal nikam to nevedie
kazdopadne, zajtra idem na STK, som zvedavy ci si nieco najdu
kazdopadne, zajtra idem na STK, som zvedavy ci si nieco najdu
Steam: michalsveto
Spoiler: ukázať