Všeobecná diskusia

Diskusie o automobiloch, dopravných predpisoch, motocykloch, a iných témach súvisiacich s dopravou.

Objektívna zodpovednosť je...

pozitívny krok k bezpečnosti cestnej premávky.
71
42%
hlúposť.
99
58%
 
Celkom hlasov: 170

Ajri
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 604
Dátum registrácie: So 12. Sep, 2009, 12:28
Bydlisko: Hájske

Re: Všeobecná diskusia

Príspevok od používateľa Ajri »

Vo februari som si do svojho auta kupil bateriu Varta Silver Dynamic 12V 63Ah 610A (felicia 1.3 40kW, predpisana bateria pre toto auto je 45Ah, ak sa mylim opravte ma).
Bateriu som pouzival od februara do oktobra, jazdy v meste do prace a naspat domov (cca 8 km trasa, 4 semafory a usek rychlostnej cesty, cesta trva 10-15 minut). Dnes rano som na akumulatore nameral 12.65V, pricom hodnota 12.5V=75% nabitia (meranie som vykonal rano, auto stalo viac ako 12 hodin). Plati, ze akumulator sa povazuje za uplne vybity pri napati 11.9V, a uplne nabity pri napati 12.8V. Z tohoto nam vypliva ze mojim pouzivanim sa akumulator pomaly vybija. Preco? Pretoze sa nedodrziavaju optimalne prevadzkove podmienky, a to su hlavne tieto dve:

• dostatocne dobijanie (vozidlo je po nastartovani v nepretrzitej prevadzke aspon 20 minut, motor je po celu dobu nastartovany a alternator staci doplnit energiu spotrebovanu prvym startom)
• nedochadza k nadmernej zatazi (caste opakovane starty)


Takze ak chcem aby bola zivotnost akumulatora co najdlhsia, tak je potrebne nedostatocne dobitie v aute kompenzovat dodatocnym dobijanim - nabijackou na autobaterie. Pred zimou dam bateriu dobit a nemusim nic riesit.

Predpisana bateria s nizsou kapacitou by sa vybijala tak isto ako bateria s vyssou kapacitou, kvoli nedodrzaniu optimalnych prevadzkovych podmienok. Startom a zapnutim svetiel zoberiem z baterie urcite mnozstvo energie, a take iste mnozstvo energie by som zobral aj z baterie s nizsou kapacitou. Takze aj alternator musi do silnejsej baterie doplnit rovnake mnozstvo energie ako do tej slabsej. Vyhoda v silnejsej baterke je ta, ze v zime zo silnejsou baterkou mozem nastartovat 8x po sebe, so slabsou len 5x (je to priklad, nikdy som neskusal kolko krat po sebe mozem nastartovat).
Ideapad 3 14IIL05 - i3-1005G1 1.2Ghz | 12GB ram | 128GB ssd
Xbox Series S
Používateľov profilový obrázok
Snake
VIP
VIP
Príspevky: 13677
Dátum registrácie: Ne 23. Júl, 2006, 02:00
Bydlisko: Bratislava/Galanta

Re: Všeobecná diskusia

Príspevok od používateľa Snake »

Unikol ti taky fakt, ze po starte ides uz z altika, takze rec o nejakych svetlach nemoze byt...





.
LordKJ
Sponzor fóra gold
Sponzor fóra gold
Príspevky: 7871
Dátum registrácie: Po 28. Feb, 2011, 11:49
Bydlisko: Bratislava

Re: Všeobecná diskusia

Príspevok od používateľa LordKJ »

mozno zapina svetla pred startom
Používateľov profilový obrázok
HellAngel
Sponzor fóra gold
Sponzor fóra gold
Príspevky: 12482
Dátum registrácie: Po 29. Dec, 2008, 00:15
Bydlisko: Turčianske Teplice

Re: Všeobecná diskusia

Príspevok od používateľa HellAngel »

na zapnutie svetiel nepotrebuje vyzsiu kapacitu. Jedine realne vyuzitie vyzsej kapacity akumulatora je ozaj to startovanie, ze mozes viacejkrat otocit klucikom. ale stale je tu ten nasledny faktor dlzky dobijania.
NB: Asus ROG Strix G16
ANONYM_a7

Re: Všeobecná diskusia

Príspevok od používateľa ANONYM_a7 »

V podstate staci vedet ako startovat nie ako prasa stale dookola bez prestavky prestartovavat s tym ze - ved ono to naskoci. Toto je totalna blbost a ked vidim nejakeho uboziaka co takto trapi masinu v zime pred tescom chytam sa za hlavu :facepalm: Tu je veľmi dôležité pred každým zopnutím štartéra počkať. Pre olovený akumulátor sú to neskutočné facky, štandard v desiatkach, pri väčších objemoch a viacvalcoch stovky A...
Používateľov profilový obrázok
scarinko
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 2695
Dátum registrácie: Po 08. Nov, 2004, 14:00
Bydlisko: Bratislava

Re: Všeobecná diskusia

Príspevok od používateľa scarinko »

moja zdochynajuca baterka sa bohuzial chytala niekedy az fakt ked som ju tocil par sekund tak naskocila ale neviem cim to bolo
ked som to tocil kratko s prestavkami tak nechytila ani za svet. Ked som to potom zhasol a skusil startnut tak to chytilo hned.
Nova baterka bosch ide hned na prvy sup.
stanomx
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 3441
Dátum registrácie: Št 19. Okt, 2006, 02:00
Bydlisko: Košice

Re: Všeobecná diskusia

Príspevok od používateľa stanomx »

Ono to je takto, aby som to uviedol na pravú mieru... nemôžeš sa celkom riadiť podľa napätia, ale zhrubá maš pravdu.
Problém je, že akumulutár sa nedobíja od začiatku po koniec rovnakou prúdovou charakteristikou....(a tu sa práve odzrkadľuje jedna z výhod predimenzovania tvojho akumulátora v aute... už sa mi ale naozaj nechce zasa rozpisovať, že prečo) ale pri úplnom vybiťí si potiahne aj 20A z nabíjačky no pri 50% už iba svoju optimálnu hodnotu 5A z 45Ah aku.... no pri vyšších hodnotách sa ten prúd stále znižuje. Je to aj vďaka približujúcemu sa napätiu ale celkovo kvôli vlastnostiam PB aku. Z väčšej časti však toto napäťie nameráš kvôli teplote vonku a kvôli optrebeniu akumulátora, než kvôli tomu že ti ho nedobije.... skús to odmerať hodinu potom ako auto odstavíš, potom neskôr a tak ďalej.
Už sa mi nechce znova písať zasa to isté..
landrover: ak sa pozrieš do mojich výpočtov a áno 150W ako som napísal je nerálne málo, čo ale v mojej rovnici znamená že čím viac, tak tým viac výjde aj na tých 10% DF load.... čiže zase sa približujeme k lepším hodnotám dobíjacieho prúdu, to isté platí pri tých 5s. To sú rezervy ktoré som tam dal z dobrej vôľe.
Čiže problém nieje vtom, že by alternátor nevládal dobiť autobatériu, ale v tom že batéria dokáže prijať len obmedzené množstvo energie najmä pri vyšších % už dobitej kapacity.
Teda tu sa odzrkadlí vlastnosť predimenzovania batérie, že jednak máme rezervu, ktorú nikdy v normálnom prevoze nevyužijeme, ale máme ju keby niečo a logicky väčšia batéria bude mať väčší dovolený dobíjací prúd, čo pri menšiom aute znamená, že ju v podstate dobije na úroveň predchádzajucej slabšej batérie rýchlejšie, ako tú samotnú originálnu batériu.
Znova a opäť
PB články niesu ako Lion... že im vadí ak sú nabité menej. Ale taký prípad nemá prečo nastať, lebo v reále ak dáme do auta novú nabitú batériu tak ju tam dávame ... ešte raz... nabitú a to čo auto použije pri štartovaní a státí musí tak isto vrátit či už do 45ky alebo do 200ky. S tým rozdielom že tá silnejšia bude mať rýchlejšiu charakteristiku dobíjania vzhľadom na slabšiu baterku a vzhľadom na toto nemenné spotrebované množstvo energie (či už ho odoberieme z 200ky alebo zo 45ky).
Nízka teplota vie batériu vybiť veĺmi rýchlo... takže najväčšie straty budú vznikať hlavne tam.
PS: už nemám veľmi náladu stále písať to isté tak prosím ak niečo napíšete opodstatnite to... ja beriem že v reále to nieje exaktne tak ako píšem, ale v ideálnych podmienkach áno
Naposledy upravil/-a stanomx v St 08. Okt, 2014, 18:02, upravené celkom 1 krát.
Používateľov profilový obrázok
Blackhawk
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 2436
Dátum registrácie: St 07. Jan, 2009, 14:12
Bydlisko: Sereď

Re: Všeobecná diskusia

Príspevok od používateľa Blackhawk »

Broslowski napísal:V podstate staci vedet ako startovat nie ako prasa stale dookola bez prestavky prestartovavat s tym ze - ved ono to naskoci. Toto je totalna blbost a ked vidim nejakeho uboziaka co takto trapi masinu v zime pred tescom chytam sa za hlavu :facepalm: Tu je veľmi dôležité pred každým zopnutím štartéra počkať. Pre olovený akumulátor sú to neskutočné facky, štandard v desiatkach, pri väčších objemoch a viacvalcoch stovky A...
Na tohtorocnom vylete v Prahe som bol svedkom (o druhej v noci ma to zobudilo) ako sa niekto 30 minut vkuse snazil nastartovat auto. Velmi prijemny zvuk ked sa chcete vyspat.
Spoiler: ukázať
CPU : AMD Ryzen 5 5600X , MB : ASUS TUF GAMING B550-PLUS , RAM : Patriot Viper 4 Steel Series, 16GB , GPU : GTX1060 , PSU : Corsair TX650M , HDD : Samsung 970 EVO, M.2 SSD
ANONYM_a7

Re: Všeobecná diskusia

Príspevok od používateľa ANONYM_a7 »

Tu baterku mohol vyhodit hned :D
Používateľov profilový obrázok
Chris
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 5216
Dátum registrácie: Pi 13. Jan, 2006, 02:00
Bydlisko: Bratislava

Re: Všeobecná diskusia

Príspevok od používateľa Chris »

tak vase teorie ste uz popisali, teraz prax.

Okrem CAN aut, kde sa programuje kapacita baterky ako BMW/Audi,Mercedes etc, ale aj tam sa to obist.
Poznam kopec chalanov, ktory chodia sutazit "dB drag, EASCA ESPL, EMMA dbl" maju prednu baterku vacsinou klasicku, pripadne trochu vacsiu a maju este v kufry najblizsie k zosiku dalsiu vacsinou od 100 Ah ale s vysokym skratovym prudom. Kazdy jeden z nich ma voltmeter zabudovany a sleduju poklesy napatia pri hrani/sutaziach. Zosiky od 500w RMS az do niekolko kW RMS. Vacsinou v instalacii s jednou baterkou do velkosti 2-2,5 kapacity povodnej baterky v pohode stiha dobijat, akurat pred zimou treba dobit manualne inak stiha dobijat v pohode.

Problem je inde, tymto "pretazovanim" alternatoru sa skracuje jeho zivotnost rapidne.
Master of PaloAlto NGFWs, Cisco ASAs
stanomx
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 3441
Dátum registrácie: Št 19. Okt, 2006, 02:00
Bydlisko: Košice

Re: Všeobecná diskusia

Príspevok od používateľa stanomx »

Konečne niekto :facepalm:
__
A ako to je stým alternátorom, ja si stojím za tým, že keď je raz 70A alternátor, tak dokáže dodať do siete 70A @ 14,4V...
Používateľov profilový obrázok
Snake
VIP
VIP
Príspevky: 13677
Dátum registrácie: Ne 23. Júl, 2006, 02:00
Bydlisko: Bratislava/Galanta

Re: Všeobecná diskusia

Príspevok od používateľa Snake »

a zase bullshit o pretazovani alternatora, JBMNT :D





.
stanomx
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 3441
Dátum registrácie: Št 19. Okt, 2006, 02:00
Bydlisko: Košice

Re: Všeobecná diskusia

Príspevok od používateľa stanomx »

čiźe si myslíš že nieje rozdiel v životnosti ak dobíja alternátor bežnú prevádzku auta, alebo k tomu hraje 500W zosilňovač?
ja už mám dosť týchto kecov, buď sa vyjadri alebo mlč... nikto nieje zvedavý načo je**š
Používateľov profilový obrázok
Snake
VIP
VIP
Príspevky: 13677
Dátum registrácie: Ne 23. Júl, 2006, 02:00
Bydlisko: Bratislava/Galanta

Re: Všeobecná diskusia

Príspevok od používateľa Snake »

Ano, alternator ktory ma 70A vie skutocne dodať 70A, za idealnych podmienok (a urcite nie do baterie, uz si uvedomte ze baterka je len skladisko na startovanie, nic viac, elektricka sustava sa napaja hlavne z altika). Ako vsetko tak to ma straty, altik ma straty na vinuti, na izolacii, a samozrejme sa ohrieva, ohrieva sa od zataze a prostredia, takze elektricky vykon tu vobec nehra rolu, lebo jedna velicina je zavisla od druhej, ale zase straty su zavisle na vykone alternatora (cim viac adidas, tym vacsie straty). Takze v idealnom svete altik doda 70A, v realne nie, povacsinou altik ani nejde na plne gule.

Edit:// co sem zas pleties zosilovac?! To je úplne ina vec.





.
Používateľov profilový obrázok
landrower
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 6969
Dátum registrácie: Pi 16. Okt, 2009, 16:45
Bydlisko: Bratislava II

Re: Všeobecná diskusia

Príspevok od používateľa landrower »

eventuelne by som uz na celu tu temu kaslal nikam to nevedie :D

kazdopadne, zajtra idem na STK, som zvedavy ci si nieco najdu
Steam: michalsveto
Spoiler: ukázať
CPU Intel Core i5 4670K + CM Seidon 120XL +2x Corsair Quiet SP120
MB MSI Z87M-G43
RAM Corsair XMS3 2x4GB DDR3
VGA Gigabyte N660OC-2GD GTX660 + Accelero Mono Plus
HDDs Crucial MX200 250GB 7mm, Seagate Brracuda ST1000DM003 1TB
CASE Bitfenix Prodigy M
PSU Single sleeved Corsair HX650 + Corsair AF120 LED blue Fan
External HDDs Samsung 750GB + Fantec fanbox FB-35US2 black, Seagate Expansion Desktop 2TB
FANs Corsair AF120 Blue LED
RPM regulation Scythe Kaze Master PRO 5,25" panel
Peripheral
Display 2x Philips 24M1N3200ZA Gaming 24" (IPS)
Audio Behringer MS16
Keyboard Asus TUF Gaming K1
Mouse Asus TUF Gaming M4
Notebook Lenovo IdeaPad B5400 (i3 4000M @2.4GHz, HD graphics 4600, 8GB RAM, 15.6")

Návrat na "Automobily a dopravná diskusia"