Trosku oneskorene som si precital
clanok z predoslej stranky zo Sveta motoru ohladom AdBlue, NOx a tak vobec.
Su to pre mna celkom novinky, nesledujem tuto problematiku a o moderne diesle sa nezaujimam. Pokial som to ale cele pochopil, tak:
1) Moderni dieslisti si budu povinne liat do auta synteticke šťanky. Na to im pribudne do auta velka krabica s cidlami, riadiacou jednotkou a inou elektronikou. Predpokladam, ze to bude na ukor objemu palivovej nadrze (dojazdu) a spolahlivosti auta.
2) AdBlue smrdi ako cpavok a pokial to clovek rozleje, alebo mu bude prepustat flasa v kufri, bude mat radost. Podla clanku "par kapek kolem hrdla
skoro neni citit".
3) Auto bez AdBlue nenastartuje. Je jedno, ze sa potrebujem v krizovej situacii teraz hned odviezt. Hoci je auto plne funkcne a pojazdne, nemam AdBlue, nikam nejdem. Pri nudzovych zastavkach na kupu AdBlue musim este zonglovat s kanistrami, lebo nie na kazdy pasuje akasi prepojka na dolievanie. Presne toto cakam od spolahliveho auta, aby ma nikam neodviezlo, ked treba. Mozno v nudzovom pripade staci nacurat do nadrzky.
4) To vsetko preto, aby sa hodnoty NOx horko tazko zmestili, alebo aj nezmestili, do normy Euro 6. Hodnoty, ktore 10-rocny 5.7L benzinovy motor nepriamovstrek bez mp3turba, splna s prstom v prdeli (norma hovori 0,08 g/km, HEMI dava do 0,02 g/km).
Uz sa mozem zacat smiat? Alebo radsej pockam, az uvidim na pumpe nejakeho skodovkara tlacit do svojej milovanej Ochcavky močku.
PS: V clanku to nebolo tusim spomenute, ale v tych styroch grafoch dole sa mi velmi paci modra ciara (lambda). Benzin pekne skoro rovna ciara. Tipujem stoichiometricke spalovanie (1.0). Diesle... not so much. Sama chudobna zmes. Treba setrit, nech aj auto nejde, zapacha a kadi vsade naokolo.