co takto olej s vyssou teplotou
kedze mas v hlave pridavne kurenie so 600 stupnami ktore by inak bolo vedene mimo tej hlavy ?
co sa tyka konstrukterskeho umu a inak by to nespravili logickeho zdovodnenia ze to nemoze byt horsie, len si skromne prizname ze je to zrovna ten isty team ktory na HTP viedol olejovy trakt direkt nad "zdrojom tepla" (skus uhadnut co to bolo) a kvoli tomu oleje sotva vydrzali 10.000km v jemnom zatazeni, ked si tym splasenym 50 kilowattom ci kolko mala ta tragedia "pribil" tak olej bol kaput po 4.000km a horeli tomu zrovna katalyzatory. Je to uplne presne ten isty team. Jasne, ved to nemoze byt zle ked to tak spravili.
Otazka je preco sa to doteraz 120 rokov spalovacich motorov nerobilo, zrejme to nikoho nenapadlo a vsetci su blbi (ehm fakt ?) alebo je tam nejaky iny háčik, ba priamo az háčisko. Lebo ruky na bradavky, priznajme si uprimne ze takato primitivne jednoducha konstrukcna zmena sa da spravit na kazdom motore a ked je to naozaj najlepsia vec od vymyslu chleba, uz by to davno mali vsetci kedze sa kazdy nahana za poslednou desatinou spotreby paliva.
V honbe za
poslednymi moznymi usporami par kvapiek paliva sme sa zacali uchylovat k
strasnym veciam, od eko-nizko-pneumatik so slabou zivotnostou a jazdnymi vlastnostami cez automaticke zaluzie zakryvajuce chladic a zaklapavajuce pristup cerstveho vzduchu (mondeo desat rokov dozadu) az... po zvody integrovane do hlavy. Nejaky cirkus tam proste bude, ked tie zvody prisli na radu az teraz. Ver mi ze ano.
Ano, motor dosiahne rychlejsie prevadzkovu teplotu co sa rovna uspore paliva a to predovsetkym v zime. Dosiahne ju z dvoch dovodov, poprve tam ma zmenseny okruh mimo hlavneho (dva termostaty alebo tri ?), podruhe tam ma sialene pridavne kurenie. Taketo pridavne kurenie je uzitocne naozaj len v zohrievacej faze, potom uz moze byt neziaduce. Jasne, ine hlavy to spocitali, netreba Turbov nazor - ale tie hlavy ktore to pocitali, ratali iba so zarukou, par rokov, par tisic km statisticky, potom nezaujem. O toto tu ide.
Logicky by niekto mal namietnut ze to teplo v nepriatelskych zvodoch ajtak prichadza z motora. Ale iste, lenze pri klasickych zvodoch sa znizuje tepelne zatazenie agregatu tym ze ho tam nehromadime. Skusim spomenut BMV 4.4i motory s vyhrievanymi dvomi slimakmi a vlastne uz som ich spominal. Neboj nic,
aj henti chlapci si MYSLELI ze je to najlepsi vynalez na svete. Uhm, nebol. Dnes uz to vie cely svet.
Co je dosledkom preplnania motorov ? Teplo. Co je najvacsi nepriatel tych dnesnych prditok ? Hlupy majitel ktory pritlaca pedal, lebo co ? Generuje teplo. Ano, "stacia" sa chladit. Ale nie tak ako predtym. Teplo nici oleje. Teplo nici turba, piesty (prepaleny piest si pocul dakedy ? Napriklad take zle rozprasujuce vstrekovace), teplo nici vsetko.
.
.
A my dnes ideme tlieskat ze mame viacej tepla. Pome na to, jak to fasa vymysleli tie hlavy konstrukterske, tlacene vrchnostou na spotrebu.
Ano, pokrok nezastavis. Ani motory o velkosti krabicky od topanok zavesene na zeriavoch (polmetrovy silentblok z kazdej strany). To vsak neznamena ze nemozem vyjadrit svoj nazor.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.