Tak hodím sem s čím mám priame skúsenosti. Záleží aj čo očakávaš a nepíšeš akú Mazdu máš takže s čím budeš porovnávať (2,3,5,6,323,626,MX3,MX5,MX6, Xedos...?), napr. rodičia majú C3 Picasso a P407 v plnke, každé je na niečo iné dobré, mama si nevie vynachváliť Citroen a do Peugeotu nechce sadať kým nemusí, otec presný opak.
Na nenáročné jazdenie do mesta a okresky na kratšie trasy a hlavne na spotrebu je 1,6HDI v ľahšom aute super, 68kw verzia je spoľahlivá ak bol často menený olej a 4,5l/100km dlhodobo dáš v pohode bežnou plynulou jazdou žiadna jazda na spotrebu (dávame tak na maminom C3 aj mojom P301), ale pri vyšších rýchlostiach výrazne stúpa spotreba (a hluk) pokiaľ nenájdeš výkonnejší variant so 6-stupňovou prevodovkou ktorý sa ale zvykol montovať až do ťažších a drahších áut. Na spotrebu a okresky (naše rozbité cesty) by som ti kľudne odporučil aj P301 ak by ti vyhovoval (treba si sadnúť, poskúšať), rozmerovo ako staršie Oktávky, relatívne nové, pohodlné a spoľahlivé a občas nájdeš aj kúsky s dieslom do 6000€, ale na diaľnici je dosť hlučné, na odhlučnení (aj iných veciach) sa šetrilo, a po dlhších cestách budeš unavený ak do neho nevrazíš ako ja (odhlučnenie, bedrová opierka), a aj tak by som radšej na dlhšie trasy bral P407.
Pre teba na tú diaľnicu a výrazne pohodlnejšie vozenie na dlhšie cesty podľa mňa P407 2,0HDI aj za cenu vyššej spotreby, veľmi spoľahlivý motor, priemer pri kľudnej jazde rátaj tak 5,5l/100km čo je IMHO na také auto a výkon super, kľúčové však je že na diaľnici pri 130-140km/h je bežne rovnaká ako s 1,6HDI (cca 6l/100km). Výkonnejší variant 1,6HDI so 6-stupňovou prevodovkou s mierne nižšou spotrebou ako 2,0HDI sa dával aj do 407 ale na to veľké auto je IMHO vhodnejší (aj spoľahlivejší) 2,0HDI.
Teoreticky niečo medzi je P308 prvá generácia len s ňou nemám skúsenosti tak ti nebudem radiť, brat má druhú generáciu P308 a je spokojný až na motor, lebo kúpil benzín (1,6THP) - od toho motora ruky preč, chronicky problematický, celkovo Peugeot a silnejší benzín moc nie, možno tak tie 1,2
LPG je zaujímavá alternatíva ak všetko funguje ako má, ale dal som sa zlákať, prerobil benzínového kórejca (bol aj flashlube) ale po prvom šťastnom bezproblémovom období šetrenia to nakoniec skončilo predajom prerobeného auta kvôli neustálym problémom. A pritom náklady na km približne rovnaké ako mám teraz s P301 1,6HDI.
Diesle má Peugeot/Citroen podarené a keď sa o ne staralo tak aj spoľahlivé, ale tak treba rátať s tým že na aute občas dačo bude treba opraviť predsa len sú to už staršie autá do 6k €, ale čo opravovali boli skryté či známe vady pri kúpe jazdenky a občas dačo z bežného opotrebenia, no a diely nezvyknú byť drahé. DPF sa neboj stačí nedusiť motor (čo bohužiaľ veľa ľudí robí a potom sa čudujú že im všetko možné odchádza), a aj tak repas stojí tak 150-300€, to bol strašiak v začiatkoch keď sa menilo za nový za tisíce eur.
Hlavne základ pri jazdenke je vždy vybrať si kus v dobrom stave, od toho bude závisieť takmer všetko, a po kúpe pre istotu pomeniť olej, filtre, pri vyššom nájazde rozvody, otec pri kúpe druhej P407 aj prepláchol motor aditívami a dal vyčistiť DPF a hneď ten motor šiel lepšie (už vedel ako má ten motor ísť a nebolo to ono, mal predtým inú P407 ktorú predal a neskôr predaj oľutoval). Nikdy nemiň všetky peniaze na kúpu, odlož si časť aj na takéto preventívne veci po kúpe a opravy prípadných skrytých vád na ktoré prídeš neskôr. No a treba mať aj trochu šťastia, ak má človek smolu odíde mu motor v novom Golfe s 30 000km, ak je šťastkár jazdí vysmiaty aj s chronicky poruchovou prvou generáciou Laguny - osobne poznám dvoch ľudí s týmito skúsenosťami
![smile :)](https://pretaktovanie.sk/images/smilies/smile.gif)