scream napísal: ↑Ut 29. Nov, 2022, 10:07
Kolko by tak mala vydrzat plne nabita autobateria v pocasi ktore mame v odstavenom aute aby nastartovalo? 2tyzdne? mesiac? viac?
Na to sa od stola nedá odpovedať, príliš veľa premenných
![smile2 :D](https://pretaktovanie.sk/images/smilies/smile2.gif)
Najbližšie ti k tomu asi povie dealer v servise, aj to nie u každej značky...
scream napísal: ↑Ut 29. Nov, 2022, 15:18
No ten multimeter co mam, by som asi nezapajal do obvodu auta
Ale dik za tipy, ak sa auto nepreda do tyzdna, kupim novu bateriu. Auto je v garazi, nie je problem nabit ani odpajat, len je nemile ist k autu s tym, ze neviem, ci nastartujem aj ked len raz za tyzden. Baterka mam minimalne 3 roky, mozno 6, boh vie... Varta...
Keď máš auto v garáži čo dlhšie stojí, tak by som to proste dal na nabíjačku, to je jedno či s novou baterkou alebo bez.
Na autách čo mi stávali dlhšie som proste vyrezal kúsok tapacíru v kufri a zabudoval tam ten CTEK konektor čo je. Pohodlné riešenie, raz za mesiac otvorím kufor, pripojím konektor, nabíjam. Alebo teoreticky tam ak nemáš nejaký parazitický odber, tak stačí ten XS 0,8A, a kľudne to tam nechať strčené celú dobu... Ona síce nie je úplne priamo určená pre osobáky, ale pokiaľ fakt nemáš nejaký parazitický odber, a odstavuješ auto s plnou baterkou tak je to lacné riešenie ako prezimovať Porsche na leto... Ja som to ešte aj na skúter dával stále, fakt super vecička.
Ale je to fakt "Connect and forget", nabije a potom to behá medzi stupňom 5 a 6 podľa potreby.
AD2 Multimeter, netreba sa toho báť, zmerať odber sa dá aj s najväčším šuntom , viď
Len to nesmieš urobiť tak ako kamarát čo si ho odo mňa požičal, a fukol ho na A8mu, a tá od radosti jak to znovu pripojil na baterku a ožila, tak si cucla trošku viac ampérov, a za 20 sekúnd bolo po kábloch
![rolleyes :rolleyes:](https://pretaktovanie.sk/images/smilies/rolleyes.gif)
Ostatne aj takéto autá sa dajú samozrejme odmerať, len je na to trošku iný postup. Hľadanie parazitického odberu v S/7er/8 je ale frustrujúca disciplína, neodporúčam...
Na trochu pohodlnejšie meranie "na doma" vrelo odporúčam toto, používam od dávnych redaktorských čias kedy som robil nejaké recky:
https://www.conrad.sk/p/voltcraft-vc-33 ... 00-1307544
Nestojí to takú
"raketu" ako to čo poslal Skilex ,mám už asi 3 vo firme... Rozlíšenie pri DC 0,001A, na tento účel omnoho vhodnejšie, a dá sa kúpiť ten istý aj certifikovaný, ale na doma zbytočné.
Samozrejme, že keď s tým meriame niečo v stroji kde je v nejakej skrini rozvodnej je tej "indukcie" naokolo, tak to má samozrejme na to vplyv, ale za
50€ alebo koľko som za to dal, perfektný pomocník na prvú diagnostiku. A to či má auto odber 10mA alebo 40mA to zmeria relatívne spoľahlivo.
Aby to meranie malo nejaký význam tak by to ale chcelo vedieť že čo máš vlastne namerať, podľa konkrétneho auta a to zase vedia len v servise...
Lebo napríklad ja keď som sa dávno a podotýkam posledný krát, to bolo v dobe kedy som mal ešte voľný čas, a prácu na aute som bral ako oddych, odhodlal nájsť a opraviť parazitický odber na S-Klasse, tak klasické meranie by mi bolo k ničomu. Prečo? To auto má XY
"power-statov" .
Takže treba vedieť ktorý kedy nastane. Najprv nameriaš 4A, po 2min 2,5A, po ďalších 5 min 1A, zase po chvíľke 0,6A,20 minút na to 0,05A a keď na to vydržíš čumieť ešte pol hodinu, tak už konečne zaspí canbus a všetky riadiace jednotky a nameriaš 0,03A.
Ale samozrejme to musíš odniekiaľ vedieť že máš hodinu čakať jak cip, a ani náhodou nič nezobudiť.
Nové MB čo mám to má ešte inak, normálne je tam relé, ktoré po 90 minútach normálne počuť že cvakne, a odpojí v podstate natvrdo všetko nepodstatné, zostane nažive pár vecí. Tu je ale zaujímavé, že keď ti to "cvakne" tak pri nezamknutom aute je spotreba nižšia, lebo ako náhle pred odpojením zistí že auto je otvorené, tak vypne aj key-less go modul. Ak je auto zamknuté tak ten modul zostáva aktívny a žere to trošku viac.
A to sú veci, ktoré zase vie tak výrobca, a treba vedieť čo a ako a kedy merať. V modernom aute dneska riešiť niečo ohľadom elektriky je trápenie, a v podstate základom je diagnostika.
Koľko má baterka vydržať ti tiež nepoviem. V tom Sku som ich vymenil asi 4, lebo to malo fantastický fičúr, že pod cca pod 12,4V ani nezopne štartér, proste netočí. To bol už niekedy pri -15 v tatrách problém. Lebo kým nasucho si nameral kľudne 12.6-12,7, čo by malo byť dobre tak po otočení do prvej polohy to padlo pod, a nič sa nedialo. Dalo sa to velice "prakticky" odrbať, že pokiaľ nosíš v aute gola sadu a pár torxov, a namieste rozoberieš tak polku spolujazdcovej podlahy, aby si sa dostal k tej správnej poistkovej skrini zo 6-tich v aute, a následne si paralelne pripojil pred ten kontrolný snímač zdroj napätia, úplne jedno akej kapacity (mohli by to byť aj 7 AA tužkových batérií v sérií) tak to vyhodnotilo že v poriadku, a dovolilo naštartovať, nie moc praktické riešenie
![smile2 :D](https://pretaktovanie.sk/images/smilies/smile2.gif)
Takže mi tam takto odišla po 2 rokoch Varta, po roku Bosch z mercedesu, (Tie baterky ešte dlho potom jazdili v iných autách, len proste v tej
"vesmírnej lodi" to nešlo), a potom som tam napchal veľký AGM Exide a bol pokoj, staršie auto, pôvodne tam nebolo AGM...) Je to spotrebný materiál, čo má väčšinou záruku 2 roky...
No a včera som akurát menil baterku v mergli, po tom čo som ho tam viezol na niečo iné. Mal som ju tam od novoty 5,5 roka zhruba, tak som čakal kedy už... Auto ma samozrejme ani raz nikde nenechalo, a vždy naštartovalo. Ani nehlásilo nič ohľadom baterky. Pred zavezením do servisu, som to nechal dobiť do plna na nabíjačke, aby keď tam s tým budú šachovať mi nevybili zbytočne baterku. (Oni samozrejme to tiež majú na zdroji keď na tom robia, ale zrovna keď to umývajú a vysávajú tak je to pol dňa rozčapené bez šťavy)
Auto si samozrejme samé na diag. teste vyhodnotí baterku viď:
Tá RJ čo to sleduje, proste vyhodnotila, že je na cca 65% kapacity.(návštevu predtým to bolo ešte 74%.) Modul zaznamenal že za minulý mesiac už 5x nastal stav kedy už to nebolo úplne OK. Tak som to dal pre istotu vymeniť, ide zima...
Sranda je, že už je na výmenu a napriek tomu, že to štartovalo celý čas OK, a nič nikde v aute neukazovalo.
A na záver eseje, koľko to vydrží odstavené a ešte naštartuje? Netuším na všetkých posledných MB čo máme, to má akýsi "baterry saver" mód, a takto ukáže koľko by to malo vydržať podľa aktuálneho stavu...
Či to je pravda netuším, 5 týždňov na letisku to vydržalo, a je to vlastne jedno lebo aj keby sa to vybije, máš asistenčku...
Ostatne ja silno pochybujem že by to po 3 mesiacoch státia vôbec naštartovalo ale nie kvôli baterke...
![smile2 :D](https://pretaktovanie.sk/images/smilies/smile2.gif)