No ste sa tu rozbehli, ale skúsim aj k veci, nie len OT
@Papek
Aké ti neporadím, ale poradím aspoň ktoré nie
Mám teraz obuté Geolandary. Hlučnosť OK, aj na diaľnici. Ja mám mix tak 90/10 asfalt / poľné cesty nespevnené semtam nejaká polovačka. Ako celoročné možno OK, sú ale tragické hlavne v snehu tam je to fakt nič moc, prezúvam na zimnú sadu. A vždy sa mi smejú že mi prezúvajú zimné za zimné
Tie SST Pro čo písal lopo sú super, určite do nich pôjdem keď tieto zjazdím ako na letnú sadu. Mal som ich na islande na AT Toyote, a ako stvorené na šutre a šotolinu a bahno čo je v podstate 90% ciest tam.
Ku
Crossclimate len krátko, mali sme ich obuté na 3 autách vo firme, už nie sú ani na jednom... Výdrž v pohode, ten normálnejší na tom jazdil 2 roky a natočil cez 50k km na tej sade. Ale za mňa celkovo, meh, je to priemerná guma či už v lete alebo v zime, asi som rozmaznaný na duhú stranu na econoboxy asi stačí...
Skôr ako načnem debatu awd,fwd,prémiové, celoročné bla bla, uvediem len to, že väčšinu kilometrov svojho života som najazdil na zadokolkách, čo je v podstate asi najhoršia alternatíva ako to tu počúvam
Ale naspäť ku gumám.
Gumy vyberám podľa toho, na aké auto pôjdu. Na všetky "dialničné expresy" teda vyberám zimnú gumu čo je najlepšia na suchej ceste a tichá na dialnici. Lebo to je 80-90% našej zimy a mojich ciest. Predošlé MB mi tuším prišlo na sotozerách nejakých, tie išli po sezóne preč, moc mi tieto zimné pirelli na ničom nevydržali. Potom to išlo na PA4 a bol som spokojný. Moc toho na výber s W indexom aj tak nie je... Momentálne na dalšom, som prešiel na PA5 ky, stačia aj V... Spokojnosť. Guma relativne tichá. Handling na suchu OK. Záber na snehu OK. Subjektívne mám dokonca na PA4 ky ešte lepšie spomienky ale to bude tým, že to auto malo raz tolko koní
Ale hlavne narozdiel od pirelli mi vydržia. Až sa to hanbím priznať, že budem vyzerať jak socka čo nemá na gumy
, ale obul som teraz 4 tú sezónu tú istú zimnú sadu. Je mi proste lúto vyhodiť gumy čo majú ešte 6mm+ vpredu... A to majú cez 40k km. Áno, zadné sú o pol milimetra horšie, teda vlastne predné teda zadné, lebo to treba rotovať na RWD častejšie keď to má byť rovnomerne zjazdené. Sada bola tuším okolo 850 eur, v zimnej R19ke / predtým 20ke, sa nedá ajtak vymysieť nič za kilo... Cenový rozdiel medzi "prémiovou" sadou, či jak sa to označuje a "just as good" som už ajtak nechal na prezúvaní...
Len pre predstavu, za rovnakú dobu som kúpil 5 párov PS4, aj keď v zime jazdím sem tam keď nasneží aj na 4x4, tak vačšinu ciest každodenných chodím na tomto.
Slovenskú zimu sa dá v pohode prežiť aj s FWD RWD AWD,
keď sa s tým chodí normálne.
Jedna z mála ďaľších rozumných vecí čo tu zaznela sú reťaze. V aute je na ne fakt miesto, a na zimu super záloha. Samozrejme treba kupovať reťaze normálne a nie z lídla...
Ja som si proste už zvykol, že keď nejdem na 4x4 tak to má limity, a rátam s nimi. Ale úplne v pohode, sa na 500+ koňovej "nebezpečnej" zadokolke dostane človek na lyže, absolvoval som to X krát. V lomnici na parkovisku ťa pošlú zaparkovať hore, ty im ukážeš že vyššie to nejde, pár krát človek prehrabne s mohutným rámusom na mieste, oni pochopia že to nedáš, pozrú špz, zapi... že si maďar, a posunú kužel a zaparkujem normálne dole.
Keď som chodil po frajerku na Zobor, tak do jedného stúpania, keď bol 1cm snehu a viac som proste nevišiel. V strede kopca to zastalo...
Buď zúrivo preblikuje ESP, a totálne odpája plynový pedál, alebo ho človek v nervoch vypne, a aplikuje postup naučený od Clarksona "speed and power".
Auto rovnako stojí stále na mieste, zadné gumy sa tiež pália na mieste, striela to z výfuku a ty sa stále nikam sa nehýbeš len s tým rozdielom že sa chodia pozerať susedia z okolitých domov čo je to za chu...
Problém som vyriešil tak, že namiesto pozerania testov pneumatík a hľadania som kúpil babe jedny poriadne zimné topánky a posledných 150m sa naučila prejsť 4x za rok čo bol sneh pešo
Moc preto nechápem aký handling na snehu tu vôbec riešite. Jak je súvislá vrstva tak som viac menej v pr... Ak idem za niekým čo ma irituje, že sneží a ide 70 a chcem ho predbehnúť, tak vypnem TSC, a skúsim ako to drží. Vo väčšine prípadov, mi to začne pri 1/3 plynu tancovať, a zmierym sa s tým, že to nedám... A prídem domov o 2 minúty neskôr. A kontrolu trakcie vypnem práve preto, že chcem naozaj vedieť aké sú podmienky na ceste a ako mi to drží, je spústa ľudí čo má 4WD, zapaté všetky tieto barličky, bum ho tam tempomat 160 a ide im to dobre, až kým teda neprekročia barličku...
4x4 je fajn, ale väčšinu v zime vybúraných 4x4 vidím práve z jedného dôvodu. Rozbieha sa to lepšie, drží to tiež lepšie...
Ale brzdí to rovnako, to je fyzika ktorá sa proste nedá oklamať, a niektorí majitelia AWD na tento fakt v zime zabúdajú. Prípadne začnú vysvetlovať ako sa to nedá urvať a ide to ako tank. Ale ono sa to dá urvať, len to zvyčajne nastane pri vačšej rýchlosti, a o to väčšia sranda to potom dostať znova pod kontrolu.
A ak 4x4, tak vlastne aké 4x4?
4matic x-drive haldex, a potobné "pseudo" 4x4? Ste ešte nikto nevideli na donovaloch na rovnom parkovisku zapadnutú X6ku
Aspoň permanentné Quatro? Subaru?
Lebo samozrejme nie je 4x4 ako 4x4, to by sme sa tu mohli začať baviť o tom ako poriadna 4 kolka má byť permanentná, má mať redukciu, uzáviekrky diferenciálu a najlepšie na ráme