Elektromobilita a vsetko okolo nej
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 12262
- Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
- Bydlisko: ta Blava, ňe ?
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Slovensko aj ine krajiny maju presne ten problem ze ludia musia cestovat do prace (no musia... nikto nikoho nenutil vo Fakove kupovat dom za cenu bytu v Bubline a potom cestovat do Bubliny/z Bubliny 59km kazdy den).
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
- molnart
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 7000
- Dátum registrácie: Ut 19. Jún, 2012, 23:03
- Bydlisko: Bratislava/Samorin
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
to je dalsi obrovsky priestor pre optimalizaciu, preco by nemohli robit 20ky napr. a spat v praci? v podstate vsetko okolo sme si vytvorili len umelo a uplne zbytocne. v mojom idealnom svete existuje algoritmus ktory vypocita akych jedincov s akymi kompetenciami bude spolocnost potrebovat napr. o 20 rokov na splnenie nejakeho ciela, napr. vynajdenie intergalaktickeho pohonu alebo nieco. takze zvoli optimalny genofond z ktoreho vytvori urcity pocet embryi a uz od pocatia ich vystavi suboru definovanych vnemov aby novovzniknuty jedinec mohol byt produktivny uz napr od svojich 10 rokov. (to ze dnes vacsina ludi stravi svojich prvych 20-25 rokov neproduktivne je tiez neudrzatelne). takze napr. od 10 do 40 bude pracovat na konkretnej ulohe pre vyvoj toho intergalaktickeho pohodnu a potom algoritmus vyhodnoti ze uz nema co dat, tak bude discardnuty. realne uz dnes, ked sa z teba do styridsiatky sa nestal dalsi elon musk, tak je takmer 100% iste ze nim ani nebudes, takze kludne ta mozu vypnut.
Spoiler: ukázať
-
- Používateľ
- Príspevky: 1950
- Dátum registrácie: So 31. Jan, 2009, 00:41
- Bydlisko: Kittsee, Rakusko
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Molnart: je to off-topic, skúsim byt teda stručný.
Nie všetci ľudia sú makaci, aby 20h pracovali.
Existuje obrovské kvantum fyzicky aktívnych práci (remesla, výroba, sklady, zdravotná starostlivosť, ...), kde sa vycerpas po 8-10h.
Fyziologicky vieme, že telo potrebuje ca 8h spánku denne (norma, tebe možno stačia 4h).
Tých 20r nie je neproduktivnych, časť nasej budúcej produktivity spočíva aj v nazberani dostatku podnetov, štúdiu, ...
Svetu nepomôže milión Muskov, ale veľa vzdelaných ľudí naprieč svetom áno. Chces diverzitu, nie zopár elitarov.
Nie všetci ľudia sú makaci, aby 20h pracovali.
Existuje obrovské kvantum fyzicky aktívnych práci (remesla, výroba, sklady, zdravotná starostlivosť, ...), kde sa vycerpas po 8-10h.
Fyziologicky vieme, že telo potrebuje ca 8h spánku denne (norma, tebe možno stačia 4h).
Tých 20r nie je neproduktivnych, časť nasej budúcej produktivity spočíva aj v nazberani dostatku podnetov, štúdiu, ...
Svetu nepomôže milión Muskov, ale veľa vzdelaných ľudí naprieč svetom áno. Chces diverzitu, nie zopár elitarov.
FVE 12.45 kWp V/Z
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Co ak je tato konkretna uloha co najpohodlnejsi zivot pre vacsinu populacie?
- HellAngel
- Sponzor fóra gold
- Príspevky: 12546
- Dátum registrácie: Po 29. Dec, 2008, 00:15
- Bydlisko: Turčianske Teplice
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
tak toto je uz riadna odbocka. Sorry molnart, ale tvoja predstava je cistautopia a nastastie nerealizovatelna. Par podobne zmyslajucich ludi sa obcas dostalo k moci, no nastastie boli po istom case umlcany.
NB: Asus ROG Strix G16 G614 + G Helper
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 12262
- Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
- Bydlisko: ta Blava, ňe ?
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
fiha dobre !
no a teraz do reality : ked chcete volaco šlohnúť, chytia vas na prvej vyondievačke : https://insideevs.com/news/656101/suspe ... rge-tesla/
takze nabuduce spalovak
Tesla gigafaktória Mexico : https://insideevs.com/news/656041/tesla ... -evs-2024/
Tesla : next évé bude soferovat mostly autonomous. NEvieme sa dockat, rovnako ako Tesla kamionu od 2017, roadsteru od 2016 ci kolko.
https://insideevs.com/news/656259/tesla ... mous-mode/
no a teraz do reality : ked chcete volaco šlohnúť, chytia vas na prvej vyondievačke : https://insideevs.com/news/656101/suspe ... rge-tesla/
takze nabuduce spalovak
Tesla gigafaktória Mexico : https://insideevs.com/news/656041/tesla ... -evs-2024/
Tesla : next évé bude soferovat mostly autonomous. NEvieme sa dockat, rovnako ako Tesla kamionu od 2017, roadsteru od 2016 ci kolko.
https://insideevs.com/news/656259/tesla ... mous-mode/
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
-
- Používateľ
- Príspevky: 1950
- Dátum registrácie: So 31. Jan, 2009, 00:41
- Bydlisko: Kittsee, Rakusko
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Tak to su muskoviny. K tomu treba priratat nejaku bulharsku konstantu.
FVE 12.45 kWp V/Z
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Elektromobil vs benzín: čo sa viac oplatí a koľko ušetríte na tankovaní a servise
podla clanku plati, ze v sucasnosti je EV vyhodnejsie pre cloveka, ktory vela jazdi a vie nabijat doma
nic prekvapive
Čítajte viac: https://index.sme.sk/c/23135892/elektro ... rvise.htmlRastúce ceny energií znižujú výhody elektromobilov.
Vlani sa na Slovensku podľa Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) predalo 1689 elektromobilov a 1556 plug-in hybridov. Celkovo je v krajine podľa dát ministerstva vnútra registrovaných niečo cez 5700 elektromobilov. Je to len malý zlomok z celkového počtu 2,5 milióna registrovaných vozidiel.
Predaj e-áut je skrátka biedny a je pravdepodobné, že bez štátnych dotácií sa výraznejšie nerozbehne. Slovensko patrí v rámci Európskej únie dlhodobo medzi "najpomalšie" e-trhy.
Spotrebiteľ alebo firma pri kúpe auta na batériu porovnáva predovšetkým obstarávaciu cenu (je vyššia v porovnaní s vozidlami so spaľovacími motormi), ako aj možnosti a ceny jeho nabíjania (v porovnaní s tankovaním benzínu a nafty).
INDEX prepočítal náklady na prevádzku auta v dvoch modelových príkladoch: pri domácom nabíjaní a pri nabíjaní na verejnej pomalej (AC) nabíjačke. Porovnávali sme benzínovú Škodu Kodiaq 1.5 TSI a elektrickú alternatívu Škoda Enyaq iV 60.
Enyaq bol vlani najpredávanejším elektromobilom na Slovensku a aj Kodiaq je medzi záujemcami pomerne obľúbený, v minulom roku bol celkovo 15. najpredávanejším modelom. Navyše, rozmery oboch áut sú podobné.
Scenár č. 1: domáce nabíjanie
V prvom modelovom príklade uvažujeme o vodičovi, ktorý si auto nabíja z vlastného wallboxu (doma alebo vo firme). Zároveň predpokladáme, že si nevyrába vlastnú elektrinu pomocou fotovoltických panelov, lebo sú zatiaľ pomerne málo rozšírené. Ďalší predpoklad je, že využíva aj verejnú nabíjačku, a to 25 percent z celkového času nabíjania.
Ako vyzerajú náklady na dojazd? V prípade Kodiaqu výrobca uvádza priemernú spotrebu 7,2 litra na sto kilometrov. Pri súčasnej cene benzínu na úrovni okolo 1,59 eura za liter to znamená 11,44 eura na sto kilometrov.
Elektrický Enyaq by mal v priemere spotrebovať 16,9 kWh na sto kilometrov. Náklady na elektrinu pri kombinácii 75:25 (doma za regulovanú cenu vs. na verejnej nabíjačke) vychádzajú na 0,27 eura za kWh, čiže na 4,56 eura na 100 kilometrov.
Výsledok: náklady na spotrebu sú pri "spaľováku" 2,5-krát vyššie než pri e-aute.
Scenár č. 2: verejná AC nabíjačka
V druhom scenári predpokladáme, že vodič býva na typickom slovenskom panelákovom sídlisku a nemá vlastný wallbox. Auto preto nabíja výhradne verejnej nabíjačke. Predpokladáme, že využíva AC nabíjačku v sieťach ZSE Drive alebo GreenWay.
Podľa ich cenníkov jedna kWh stojí vodiča 0,36 centa. Ide o aktuálne ceny, oproti koncu minulého roka sú totiž vyššie.
Pri spotrebe 16,9 kWh na sto kilometrov sú náklady na sto kilometrov na úrovni 6,08 eur, čo je stále len niečo vyše polovice nákladov na benzín.
Nabíjanie nie je všetko
Prepočet nákladov na spaľovák a elektromobil spravila aj spoločnosť Škoda Auto. Zahrnula doň kúpu nového auta, poistenie, základný servis, diaľničnú známku či pneumatiky.
Z dát je zjavné, že "kameňom úrazu" pri rozhodovaní môžu byť obstarávacie náklady. Enyaq je oproti Kodiaqu drahší o 30 percent, respektíve 11-tisíc eur.
Na druhej strane, majiteľ elektrického auta výrazne ušetrí okrem spotreby aj na servise. Odpadajú mu výdavky na pravidelnú výmenu oleja a olejových filtrov, nemusí riešiť problémy s výfukovým systémom.
Počas štvorročnej prevádzky a pri nájazde 12-tisíc kilometrov ročne ušetrí podľa prepočtov Škody takmer 250 eur ročne, a to pri využití autorizovaného servisu.
Túto výhodu však zmazala obstarávacia cena Enyaqu a výrazne vyššie poistné, čiže jeho celkové náklady na vlastníctvo sú počas štyroch rokov vyššie než pri Kodiaqu. Rozdiel sa zvyšuje, keď majiteľ nabíja na verejných nabíjačkách.
Tieto porovnanie však rátajú s odhadom ročného nájazdu 12-tisíc kilometrov. Mnoho áut najazdí viac a každý kilometer navyše by prepočet posunul v prospech elektroauta.
Ako je to s poistením
Podľa prepočtov poisťovne Uniqa je povinné zmluvné poistenie (PZP) za Enyaq ročne drahšie o 37 eur a havarijné poistenie dokonca o 244 eur než v prípade Kodiaqu. V priebehu štyroch rokov sa tak majiteľovi elektroauta predraží poistenie o 1200 eur.
Odlišná cena poistného vychádza z toho, že elektromobil tvorí samostatnú kategóriu z pohľadu pohonu a zdroja energie.
Samozrejme, poisťovne pri výpočte poistky zohľadňujú škodovú históriu klienta, regionálnu príslušnosť a na aký účel sa vozidlo bude používať (bežné použitie, taxi alebo donáškové služby).
podla clanku plati, ze v sucasnosti je EV vyhodnejsie pre cloveka, ktory vela jazdi a vie nabijat doma
nic prekvapive
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Ta spotreba je hooodne eko a uz teraz je to na cenach nafty. Ktora je zatial lacnejsia, mozes na to sliapat a dojdes na druhy koniec sveta s 5min zastavkami a neobmedzovanim sa.Pri spotrebe 16,9 kWh na sto kilometrov sú náklady na sto kilometrov na úrovni 6,08 eur, čo je stále len niečo vyše polovice nákladov na benzín.
A ano, nebudem zastavovat na 15-20 minut aby som pustal auta pred seba co som ich poobehoval. Ale nikomu to neberiem.
Nabijat doma mozem, ale zatial nie.
Na druhej strane asi nie som vhodna vzorka setrenia kde mam spotrebu od technicaku tak +30-40% a premium paliva tomu tiez nepridavaju.
.
- HellAngel
- Sponzor fóra gold
- Príspevky: 12546
- Dátum registrácie: Po 29. Dec, 2008, 00:15
- Bydlisko: Turčianske Teplice
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
len aj ten kodiaq je cenovo nedostupny pre XY ludi. Vyber a porovnanie prave tychto modelov nie je najstastnejsi.
Skoda kludne mohla zobrat svoje najpredavanejsie modely (fabia/octavia) a porovnat ich s primeranym elektromobilov. Tu by ale nastalo to, ze cena takej fabie a nejakeho cca rovnakeho e-auta je daleko ina ako 11000 v pripade porovnania kodiak-enyaq
inak celkom pekne zhrnutie
Skoda kludne mohla zobrat svoje najpredavanejsie modely (fabia/octavia) a porovnat ich s primeranym elektromobilov. Tu by ale nastalo to, ze cena takej fabie a nejakeho cca rovnakeho e-auta je daleko ina ako 11000 v pripade porovnania kodiak-enyaq
inak celkom pekne zhrnutie
NB: Asus ROG Strix G16 G614 + G Helper
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 12262
- Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
- Bydlisko: ta Blava, ňe ?
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
zaujimavy pribeh : https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/m ... -nepomuze/
urcite je vymysleny, nemam si ho ako overit.
WV kvoli pokrivenym dotaciam nebude investovat v Cechach do baterkarne : https://www.autoforum.cz/predstaveni/vw ... iho-sveta/
urcite je vymysleny, nemam si ho ako overit.
WV kvoli pokrivenym dotaciam nebude investovat v Cechach do baterkarne : https://www.autoforum.cz/predstaveni/vw ... iho-sveta/
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
"Tesla sice počítá s osmiletou garancí, ovšem zároveň také jen s 1 500 dobíjecími cykly. A ty mohou odpovídat i nájezdu pouhých 300 000 km."
No boha, lebo tie fosílne vergle po 300k, to sú boha výstavné kusy... každý jeden
No boha, lebo tie fosílne vergle po 300k, to sú boha výstavné kusy... každý jeden
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 12262
- Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
- Bydlisko: ta Blava, ňe ?
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
to je v pohode, 300k km musi stacit kazdemu.
Akoze jedna ruka na bradavky, druha do tangáčov, fakt uzname ze zahodit auto po 300k km nie je zase az taka strasna tragedia a tyka sa cojaviem len 0.5% alebo cert vie kolko sudruhov majitelov - a ti nemaju spolocensku, politicku, ekonomicku ani ziadnu inu silu zmenit chod dejin takze ich prevalcuje vacsina. Nepodstatne ci je to vrčiaci alebo bzučiaci vergel.
len tak zo srandy :
https://www.autoforum.cz/predstaveni/pl ... -manazeru/
pre mna vcelku zaujimave vidiet podiely ODBORNIKOV Z FACHU ktori povedali co povedali. Joj jasne, nemam to overene.
Akoze jedna ruka na bradavky, druha do tangáčov, fakt uzname ze zahodit auto po 300k km nie je zase az taka strasna tragedia a tyka sa cojaviem len 0.5% alebo cert vie kolko sudruhov majitelov - a ti nemaju spolocensku, politicku, ekonomicku ani ziadnu inu silu zmenit chod dejin takze ich prevalcuje vacsina. Nepodstatne ci je to vrčiaci alebo bzučiaci vergel.
len tak zo srandy :
https://www.autoforum.cz/predstaveni/pl ... -manazeru/
pre mna vcelku zaujimave vidiet podiely ODBORNIKOV Z FACHU ktori povedali co povedali. Joj jasne, nemam to overene.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
non-EV mavaju predsa zaruku viac ako 8 rokov, resp nad 300k km uplne bezne
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 12262
- Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
- Bydlisko: ta Blava, ňe ?
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
to predsa nikto netvrdil. Navyse, jedna vec je zaruka, druha vec je ze auto tolko dozije.
Hore odomna zaznelo 300k km musi stacit kazdemu. A tych 0.5% alebo zrejme aj menej ktorym nestaci, tak ti budu musiet vymenit autíčko "predcasne".
Ono vlastne ako predcasne, ako budu musiet vymenit... ved nas vsetci presviedcaju ze pre bzuciak nie je problem milion, ze baterky tolko vydrzia [a ze po dosluzeni v automotive budu este dalsich aspon 20 rokov tahat nejaky domaci solar], na motore sa nema co pokazit atd.
Takze vlastne vsetko je vyriesene.
Hore odomna zaznelo 300k km musi stacit kazdemu. A tych 0.5% alebo zrejme aj menej ktorym nestaci, tak ti budu musiet vymenit autíčko "predcasne".
Ono vlastne ako predcasne, ako budu musiet vymenit... ved nas vsetci presviedcaju ze pre bzuciak nie je problem milion, ze baterky tolko vydrzia [a ze po dosluzeni v automotive budu este dalsich aspon 20 rokov tahat nejaky domaci solar], na motore sa nema co pokazit atd.
Takze vlastne vsetko je vyriesene.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.