Všeobecná diskusia II

Diskusie o automobiloch, dopravných predpisoch, motocykloch, a iných témach súvisiacich s dopravou.
quicky
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 9824
Dátum registrácie: Št 12. Máj, 2005, 20:00
Bydlisko: Nitra

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa quicky »

Vies co neviem co tam je, udajne to ma dve baterie…

V jeepe odisla baterka po dvoch rokoch/25tis km…
Používateľov profilový obrázok
zoom
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 2317
Dátum registrácie: Št 16. Jún, 2005, 20:00
Bydlisko: Bratislava (40)

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa zoom »

hawkeye: V Bratislave? Bol som dnes cca o tom case, ale neviem presne kedy, v oblasti (siel som od Hornbachu do Avionu). Nevsimol som si nic extra, akurat kuuusok za kruhacmi som odbacal na parkovisko, cize poomaaalyyy a predok sa chytil do smyku. Uplne som pozeral, ze wtf? Velmi, velmi necakane v tej rychlosti. Kedze byvam v BA, tak som tade siel uz tisickrat. Neviem, ci toto bola nejaka extra nahoda, alebo sa tam teda naozaj nieco vylialo. Ak niekde v Trnave, tak asi naozaj len nahoda.


Kazdopadne bateria. V noci objednana, rano po osmej mi uz volali z obchodu, ze si pre nu mozem prist. Poobede som hodil staru do auta a siel na vymenu. Naozaj fajn obchodik, baterie skladom, prima panko, pobocky BA, TT, NR a bateriu mi udajne aj nabili, takze moze ist rovno do auta. Jedina vyhoda/nevyhoda je, ze pri osobnom odbere treba odovzdat staru bateriu na zachovanie internetovej ceny. Pre mna vyhoda, lebo som nic uz nemusel riesit. Pre niekoho mozno nevyhoda, lebo by staru mohol odovzdat niekde v zbere a dostane este 6-10 eur na čučo.

Na predajni mali palety Bannerov, Exidov, aj Barsov (like this). Kedze som tam bol sam, tak som sa zacal vypytovat a takyto bol nazor cloveka:
- Yuasa (ktoru som tam doniesol), ze su jednoznacne najkvalitnejsie baterie, ale tie, co su vyrobene v Japonsku. Ta moja je vyrobena v Europe a hoci nie je zla, nevyrovna sa v kvalite japonskej. A ze tie Made in Japan su u nas zrejme nedostupne.
- Exide, kedze je najvacsi svetovy vyrobca baterii, si moze dovolit mat nizsie ceny pri dobrej kvalite. Nazval ich taky zlaty stred.
- Banner su udajne najkvalitnejsie baterie z tych, co sa vyrabaju v Europe.
- Bars oznacil za ekonomicke baterie so zivotnostou 3-5 rokov. Ze nie zle (nie zavratne reklamacie), inak by sa im to neoplatilo predavat, ale... ekonomicka volba no.

V sobotu ju zalozim do auta a zacne moj novy zivot s EFB bateriou. Vsetko bude lepsie... auto pojde tichsie, lepsia akceleracia, radio bude krajsie hrat, svetla viac svietit.
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa mp3turbo »

ako si mohol zabudnut na mensiu spotrebu cize menej CO2 z vyfuku !!
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Používateľov profilový obrázok
hawkeye
Redaktor
Redaktor
Príspevky: 6647
Dátum registrácie: Ut 06. Jan, 2009, 19:12
Bydlisko: Trnava

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa hawkeye »

Zoom - mal som tu istu trasu. Od Hornbachu okolo hotela a smer Nitra na dialnicu.
Pri 1 kruhaci pri hotel sa mi nieco nezdalo, druhy kruhac kde sa da ist do ikea take cudne smykanie ze jak keby sa mi zatocila kusok hlava. Na to istom mieste dalsi 2ja zasali a kukali na pneu. No a pri velkom kruhaci pri nadzemnej ikea garazi som v polke kruhaca isiel celym autom do strany.

Neviem co tam bolo roznosene ale sa cudujem ze tam auta nelietali do obrubnikov.
Spoiler: ukázať
i5-6600k@4600Mhz + asus sabertooth z170 Mark1, 16GB RAM, Sapphire Nitro R9 390 Fury, Seasonic SnowSilent 750W Platinum all in Silverstone Fortress FT02
Používateľov profilový obrázok
SKiLEX
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 5829
Dátum registrácie: Po 09. Mar, 2015, 16:13
Bydlisko: KE

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa SKiLEX »

Nadviazem na @mp3turbo koment tu viewtopic.php?p=1594627#p1594627 o jazdeni 200, resp. vseobecne rychlej dialnicnej jazde a opotrebovani auta.

Tak rozmyslam, v com by vlastne malo spocivat to opotrebovanie?

-Podvozok(pohyblive casti, silentbloky atd...) by som povedal ze je s tym v pohode. Urcite pri 200posobia vacsie sily ako pri 130, na druhej strane ked je cesta rovna...
-Hnacie ustrojenstvo - tam jedine potencialne miesto vidim prevodovku. Videl som "polamane" 5/6rychlosti pri autach ktore nikto nesetril. Ale to je skor problem ak niekto ide podlahu na 6tke pri 1500-1800rpm, pravidelne a dlhodobo. Vtedy tam posobia obrovske momenty. Pri vyssich otackach(3000+) ten krutiaci moment(a snim aj zataz na prevodovku) dost prudko upada. Cize toho by som sa tiez nebal

-Ostava motor a veci okolo... Tam vidim problem v teplotach, aky velky to zavisi od konstrukcie motora. Ale asi sa nestava velmi casto ze by niekto dal plyn na podlahu a o 20minut neskor ho pustil. Vacsinu casu ides aj tak daleko od 100% zatazenia, otacky su v strednom pasme...

A prietok vzduchu okolo chladicov atd. je tiez velky, takze sa to pekne chladi


Ked sa nad tym tak zamyslim, tak mi to opotrebenie vychadza ako zanedbatelne oproti tomu keby s tym niekto siel po klukatej ceste, plne brzdy, plny plyn, redline, zakruta za piskania pneu a dookola. Vtedy brzdy, pneumatiky miznu pred ocami, cela karoseria sa kruti, teplota oleja kludne ze 130°C... Tam dava zmysel ze auto dostava zabrat... Ale pri dialnici? tam sa nic z toho nedeje.


Uslo mi nieco v tejto uvahe?
Používateľov profilový obrázok
werwest
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1678
Dátum registrácie: So 30. Jún, 2018, 20:01
Bydlisko: Lucenec

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa werwest »

Motor musi mat vacsie opotrebenie pri 200 ale len tym ze sa toci viac akoby sa tocil normalne.
Kazdopadne papierova octavia 3 ktora sa rozpadne za 100 000km a ma odporny dieslovy motor kde menis turba kazde 2 vymeny oleja prezil vacsinu zo svojich takmer 300k na autobahne a vrci si dalej, cize mozno ten motor neprezije 3 miliony ale iba milion a pol, strasne
Používateľov profilový obrázok
SKiLEX
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 5829
Dátum registrácie: Po 09. Mar, 2015, 16:13
Bydlisko: KE

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa SKiLEX »

A toci? Ked ides na najvyssom prevodovom stupni, tak sa za danu trasu musi kluka spravit stale rovnake mnozstvo otacok, nezavisle od toho ci ides 100 alebo 200.

If you mean what I know.
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa mp3turbo »

kluka nie je jedina vec v aute. Aj pneumatiky prejdu uplne rovnaku vzdialenost, ze ? A kedy skorej skapu, ked budes chodit 100 alebo 200 ?

neviem, v praxi je asi zanedbatelne ci ti masina vydrzi 980.582km alebo kvoli vzduvaniu vacsou rychlostou "len" 428.582km. A prave dialnicne jazdy strasne prospievaju vydrzi - ked niekto nastartuje auto v Bubline, prejde 8km a potom to vypne a spravi to 50x (tak ho celu zimu poriadne nezohreje takze motor drtivu vacsinu zivota preziva v hrozne nepriaznivych podmienkach), kdezto ked niekto najazdi 400km na šupu na dialnici a z toho 389km pojde na plnej pracovnej teplote a prakticky vsetko rovnomerne, tak to samozrejme musi byt rozdiel v prospech dialnice. Aj ked sa v meste nejazdi 140 alebo 3400rpm.

Motor : ze sa toci viac nepodstatne. Turbiatka / kompresory dostavaju na papulu. Daleko vacsie aerodynamicke odpory (rastu so stvorcom rychlosti ci dokonca kubicky, neviem presne), proste ked ides 130km/h tak na kolesach potrebujes 60 koni, ked ides 200km/h tak potrebujes cojaviem 200 koni.

Vstreky makaju daleko viac, tepelne namahanie uplne vsade vratane vyfukoveho traktu, proste si sadnime na bicykel a hajde 45km/h a potom na tom istom bicykli na tej istej trati podme 25km/h. Budu nas rovnako boliet kolena, svaly, atd ?

Ze su otacky v strednom pasme, to nema nic spolocne so zatazenim. Zatazenie je kolko prace z maxima ten motor podava na danych otackach - ides hore kopcom, mozes mat 3000rpm na 145km/h uplne rovnako ako pri jazde po rovine, ale hore kopcom mas plyn na podlahe, spricuje sa tam ukrutne viac paliva, su tam vacsie teploty, vacsie namahanie (piesty, kluka, tlaky turba budu katastroficky inaksie - proste vsetko), len preto lebo ti teren dava vacsi odpor.

Zato je pravda, ze mi terazki volal chalan z Michaloviec, ze skapala A6 pri 53.000km. Uz su vymenene vsetky turba, aj vstreky, uz je v aute naladovanych 15.000 eur s vymenou motora. Je mimo zaruky z titulu veku (styri mesiace), majitel to samozrejme vzduval - ked sa uz jazdilo, tak sposobom nech to stoji za to, je to Audi tak to musi prezit cokolvek. Iste, jeden pripad nerobi leto, ale mam nejak podozrivo vela pripadov v poslednej dobe...

CIM JE TECHNIKA KOMPLIKOVANEJSIA, TYM JE CITLIVEJSIA a mozete mat na to nazor aky chcete. Pracuje sa s nesmierne mensimi toleranciami ako pred 10 rokmi, vyberame z 1.5ky objemu v civilnom aute vykony ktory pred 10 rokmi mali sportove trojlitre. Akykolvek stroj, auto nevynimajuc, proste bude mat vacsie opotrebenie ked ho budes viac vzduvat - netvrdim ze sa ma po dialnici jazdit 64.2 km/h, tvrdim ze medzi Presovom a Kosicami mi 200 pride tak trosku.. no... ako by som to povedal aby ste sa zase vsetci mudrlanti neurazili...

joj dofrasa tak teraz sa urazia kvoli tym mudrlantom.

A to sme este nezacali o automatoch, vacsinou poddimenzovanych lebo cost optimization, ich olejoch a pracovnych podmienkach. To sme este nezacali o 1.0 ekoboost motorcekoch Fordu, predstavte si co znamena z podorysu A4 vybrat 100kW cistej prace. Skuste si postavit taky radiator. Aha, bude problem co ? Takze ked ekoboost jazdi 170 v Focuse a ked nejaky 6.0i W12 jazdi 170 v Audi A8 tak to bude trosku rozdiel napriek tomu ze auta su rozlicne, maju rozlicne hmotnosti atd.

Tym sa vlastne dostavam k tomu, ze nie vsetky motory maju rovnake designove predpoklady a konstrukciu aby vydrzali velku zataz. Nieco je proste houno a pokaka sa, pretoze sa neocakava od takeho vozu aby tlacilo supersportove vykony na cestach - joj a hlavne vymenne intervaly 30.000km na oleje, ano to je tiez malina.
Naposledy upravil/-a mp3turbo v So 22. Apr, 2023, 13:57, upravené celkom 1 krát.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Používateľov profilový obrázok
werwest
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1678
Dátum registrácie: So 30. Jún, 2018, 20:01
Bydlisko: Lucenec

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa werwest »

SKiLEX napísal: So 22. Apr, 2023, 13:26 A toci? Ked ides na najvyssom prevodovom stupni, tak sa za danu trasu musi kluka spravit stale rovnake mnozstvo otacok, nezavisle od toho ci ides 100 alebo 200.

If you mean what I know.
No hej, ja si ale myslim ze ked sa pri tom toci dajme tomu 2x rychlejsie tak tam to opotrebenie bude vyssie ajtak, aj ked sa vo finale otoci rovnakovela krat
Používateľov profilový obrázok
werwest
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1678
Dátum registrácie: So 30. Jún, 2018, 20:01
Bydlisko: Lucenec

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa werwest »

mp3turbo napísal: So 22. Apr, 2023, 13:34
Tolko pismen a pritom vobec netusim co si sa snazil povedat
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa mp3turbo »

kludne navštív dochtora. Normalne existuje odborna diagnoza kedy clovek nevie porozumiet napisanemu (alebo hovorenemu) textu.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Používateľov profilový obrázok
SKiLEX
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 5829
Dátum registrácie: Po 09. Mar, 2015, 16:13
Bydlisko: KE

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa SKiLEX »

1. A skapu skorej ked budes jazdit 200? Cim sa pneumatiky opotrebuvavaju? Trenim. Je trenie vacsie pri 200? Ja by som povedal ze nie. Neviem to podlozit faktami, ale dava mi to vacsi zmysel ako to ze sa opotrebuju rychlejsie lebo ides rychlejsie.

Co sa moze stat je ze ak mas menej "pevne" pneumatiky(citaj matador) tak im zjazdis stred viac ako kraje. Lebo odstrediva sila.

2. To ze dialnicne jazdy prospievaju vydrzi sa zhodneme

3. S turbiatkom by som to tiez nevidel tak cierno. Musia zniest start stop, 1,5 baru, 200 000otacok, za studena, za tepla. Nejak som nepocul o tom aby niekto musel menit turbo na autach vyrobenych v dobach ked uz mali turba dochladzovanie po vypnuti a tak... Resp. pocul, ale su na to asi len 2 sposoby: 1. Nemenit olej, 2. Nemenit vzduchovy filter/dat tam zly vzduchovy filter

Odpor vzduchu inak rastie "len" s 2. mocninou.

4. Hovorim, vsetko maka viac. Ale to nie je problem kym sa to nezahrieva nad kriticku teplotu, ze? Vyfuku je jedno co s nim robis. Pre neho je podstatne aby si ho nezohrial nad teplotu X a tym padom sa neposkodilo Y. A ze sa viac namahaju piesty, kluka, tlaky turba...

Ak to nie je od vyroby zle navrhnute, tak dneska uz nikto nemeni motory kvoli tomu ze by stratili kompresiu, ze by sa mechanicky opotrebovali. To uz nie je problem. Problem su elektronika a veci okolo motora.

5. Tu odporucam navstivit toho doktora ktory diagnostikujem problemy s porozumenim textu. Napisal som:
Vacsinu casu ides aj tak daleko od 100% zatazenia,(ciarka ktora rozdeluje vetu) otacky su v strednom pasme...
---------

To ze cim je technika komplikovanejsia, tym je citlivejsia je snad jasne. Sice to tu absolutne nikto nespominal, a uz vobec nevyvracal. Ale som rad ze sa vies sam so sebou pohadat a hned aj udobrit. Proste jednoducha statistika. Viac komplikovanejsich suciastok= vacsia sanca ze sa niektora z nich pokazi



A zaver som tiez napisal uz predtym. Zalezi motor od motoru. Urcite je tazsie vymysliet novy spolahlivy 1.0 ecoboost ako desatrocia predavat jeden a ten isty jednoduchy atmosfericky motor.
lopo1
Sponzor fóra silver
Sponzor fóra silver
Príspevky: 1796
Dátum registrácie: Pi 09. Jún, 2006, 02:00
Bydlisko: Žilina

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa lopo1 »

kurna sa mi to ani nechce cele citat len doplnim ze pri 200 posobia daleko vacsie sily ci uz odporove alebo pritlacne
Cim ides rychlejsie tym vvacsi mas lritlak na auto cize su viac zatazene vsetky podvozkove casti a aj sa viac opotrebuvavaju pneumatiky
Dalej motor a prevodovka sa daleko viac musi namahat....
Ako velmi je tonvidiet aj na spotrebe ked idem 120 jazdim za 6 6.5 litra pri 140 je to uz o liter viac a ked tlacim motor na hranu ide spotreba k dvojcifernym cisla. Prostr motor musi vyvynut viac sily aby prekonal vacsi odpor vzduchu cize ano pri 200ke motor aj prevodovka viac trpi ako pri 120
Používateľov profilový obrázok
SKiLEX
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 5829
Dátum registrácie: Po 09. Mar, 2015, 16:13
Bydlisko: KE

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa SKiLEX »

Hej, pritlak je problem pre podvozok. Lebo po dialnici jazdis s f1 a nie s beznym autom kde je jedinym cielom co najviac znizit odpor vzduchu.

Je to smutne, ale auta v ktorych jazdime pritlak negeneruju.
https://supercarlists.com/highest-downforce-200-kph
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Všeobecná diskusia II

Príspevok od používateľa mp3turbo »

.
.

tak ma napadlo, ze upriamim našu pozornost na nejake panske casopisy, ktore samozrejme potesia oko aj dušu.

.
Napriklad:

.
.

Motor Sport : 100 Years of the World's Greatest Race, pages 164
Obrázok
.
.

Motor Sport - May 2023, pages 156
Obrázok

.
.

Motor Sport: Retros April 1979
Obrázok

.
.
Motor Sport - Twice Around the Clock 2023
Obrázok
.
.

Classic Porsche May/June 2023, pages 116
Obrázok




Kto cistou nahodou nemate tieto casopisy v stánku Postovej Novinovej Sluzby za rohom, pouzijete svoje informaticke schopnosti a najdete googlom.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.

Návrat na "Automobily a dopravná diskusia"