Elektromobilita a vsetko okolo nej

Diskusie o automobiloch, dopravných predpisoch, motocykloch, a iných témach súvisiacich s dopravou.
Používateľov profilový obrázok
Papek
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 7307
Dátum registrácie: St 05. Dec, 2007, 08:00
Bydlisko: BA

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa Papek »

Len pre porovnanie, na kolobežke s 1 kW motorom a 1,05 kWh batériou urobím cca 35 km pri 55 km/h rýchlosti. Mám necelých 100 kg + 30 kg kolobežka. Takže tomu mild hybridu čo si spomínal vyššie s 0,84 kW batériou som ochotný uveriť tak 3 kilometre.
To buď chápeš, ale potom sa nepýtaš, alebo nevieš a potom nemá význam odpovedať.
Spoiler: ukázať
i5-12400F ♦ 32 GB RAM ♦ RTX 4070 SUPER 12 GB
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

no zoberme to tak, ze elektroauta zeru nejakych 12-13kWh/100km v realite, v meste, bez kurenia blablabla. Kto ma velku chut, prepocita si to na 0.4kWh - ja ju nemam.


>> ale nebránim sa tomu že časom sa bude dať zohnať 10kWh/100kg za 4 tisíc.

to sa uz da dnes : kukaj solarnicku temu tutok na fore, chalani si objednali tie modre kvadre z Alibaby a pozvárali doma. Pozvarat je samozrejme silne slovo.

Ked jazdis 4 nakupy mesacne, nepotrebujes elektroauto ; daleko lacnejsie ta vyjde TCO (total cost of ownership) na posratu 1.9tdi oktaviu kombi z 2006 plus servis plus opravy plus tankovanie plus vsetko okolo toho. Ked kupis nove auto za 35.000 tak po 5 rokoch z neho mas snad aj 15.000 hodnotu (rataj !! auto nikdy nebolo, nie je a nebude len "kolko usetrim na tankovani") a nezabudnut na havarijne poistky ktore su dalsie stoeurovky rocne. Nezabudnut na nejake kulehy a'la uzasny rozmer pneu (BMW í3) v strasidelnej cenovke, pripadne ze vydrz pneu na tazkom elektroaute nie je uplne rovnaka ako vydrz na spalovaku ktory vazi o tonu menej.

Alebo ked nutne potrebujes byt elektricky, tak nech sa paci Nisann Leaf prvej generacie, zozenies so stastim okolo 7000 evra. Dojde to 80 az 105km daleko bez kurenia podla toho ako budes mat zrasovanu baterku cize do vedlajsieho okresu sa este dostanes po svojich, ale naspat uz odtahovkou.



>> Nejaký ten DC-DC menič alebo len konektor v kufre by na STKčke asi neprekážal. :?

mal by prekazat. Je to nelegalny zasah do konstrukcie vozu a nemyslim si, ze nejaka prilis velka debata okolo toho je treba.
Proste alternativy existuju, a rozhodne to nie je lamanie chrbatu pri nadrapovani 100kg baterii do kufra. Pride mi to ako absolutna sprostost a zrejme preto to nikto nerobi.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
opto
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 696
Dátum registrácie: St 21. Sep, 2022, 16:02

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa opto »

Samozrejme že pre tak malý nájazd je najefektívnejšia nejaká stará haraburda . Ale ľúto mi bolo nechať tie peniaze zhniť v banke a chcelo to nejakú novú hračku.

Kvôli pohodlnej výmene sedadla za 100kg batériu by sa k autu samozrejme musel dodávať aj nejaký mechanizmus skladovaný v garáži pri meniči FVE a predávalo by sa to samozrejme len ako doplnok daného mild hybridného LPG+Bezinového auta. U osobákov s nákladnou plošinou by taký 10kWh doplnok v cene do 10 tis mohol byť ešte viac využiteľný.

Prepáčte mi to ale mne sa inakosti a variabilita páči. Buď to nechám doma alebo zoberiem 100kg so sebou.

Na štandardných v2h alebo v2g autách sa mi nepáči to že to drahé závažie vozím stále zo sebou a to aj vtedy keď je ho lepšie nechať doma.
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

ale 100kg v takejto forme do auta nenalozis. Inakost je v poriadku, mne sa tiez sniva obcas o japonkach len neviem ci to suvisi s elektromobilitou.

V tomto je čaro nafty : 5kg = 5l bandaska do ruky (okej, nech 8kg aj s bandaskou samotnou, neviem kolko to vazi) a zajde 100km daleko. 5kg je dostatocne lahke, dostatocne male a dostatocne skladne na bezne pouzitie.

100kg nie je. Holt este budu musiet sudruhovia popracovat na tej energickej hustote ci uz lithia alebo cokoholvek ineho ale mam strach, ze tu naftu v tychto parametroch nedobehnu. Dokial nedostaneme kazdy do ruky malu fuznu bombu - a to nedostaneme - tak nedobehnu. Ale to sa v buducnosti vyriesi.

PS : k cene baterie nezabudni pripocitat cenovku "mechanizmu".

v2h nevidim ja osobne ako zavazie, ale ako rozumne a zmysluplne vyuzitie toho co v aute mas - teda 40-70kWh baterky bez ktorej to auto nemoze existovat. Ked mam v aute 60kWh a v baraku si nemozem pomoct ani svietit, ani varit kuriatko, ani vysavat, ani prat, ani krmit tepelne cerpadlo, tak je to smutny pohlad. Tuto vidim velmi silne vyuzitie, velmi velmi silne. Nepotrebujem kupovat samostatnu baterku do baraku (cojaviem 5 - 10kWh aby to malo zmysel) takze elektroauto sa stava "relativne lacnejsim" kedze ho viem vyuzit namiesto tej baterky a nemam duplicitnu investiciu. Jasne ze samostatna baterka v dome je nieco ine ako baterka v aute, len rozmyslam nahlas.

V2G/V2H mi pride ako excelentne dodatocne vyuzitie baterie v aute, ktoru musim mat tak ci onak. Navyse je tam obrovsky potencial na komercne vyuzitie - predstav si spotovy trh o ktorom pise Maniak. Rakusko. U nas nie, my sme daleko.
Ehmmm asi daleko vzadu :( Dnes ked podpises zmluvu o vykupe energie s nejakou ZSE alebo Energie2 alebo co tu mame, tak vyfasujes okolo 90 eur/MWh. Na spotovom trhu mas nezriedka 160 eur za tu istu MWh.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Používateľov profilový obrázok
shiro
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 8731
Dátum registrácie: Št 21. Dec, 2006, 02:00
Bydlisko: Banska Bystrica

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa shiro »

opto napísal: Ut 12. Dec, 2023, 18:24 Samozrejme že pre tak malý nájazd je najefektívnejšia nejaká stará haraburda . Ale ľúto mi bolo nechať tie peniaze zhniť v banke a chcelo to nejakú novú hračku.
investuj radsej do nehnutelnosti...podla mnozstva $$ kup garaz alebo byt ;)
Ryzen 7 3700X | SilentiumPC Fera 3 | Asrock X570M Pro4 | Patriot Viper 4 Blackout 16GB DDR4-3600 CL17 | Gainward RTX4060 Ti Pegasus 8GB | Samsung 970evo Plus 250GB NVMe | Corsair MP510 1TB NVMe | Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Corsair RM550x | 32" Samsung ViewFinity S60UA | 3x Noctua NF-S12B redux 1200 PWM
Xiaomi Mi 9 Lite 64GB
maniak
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1950
Dátum registrácie: So 31. Jan, 2009, 00:41
Bydlisko: Kittsee, Rakusko

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa maniak »

Turbo: dnes su na EPEX trhu (ak sa nemylim, mame ho spolocny aj pre AT/DE/SK) denne ceny okolo 60-140 eur/MWh, niekedy to ide narazovo v niektorych spickovych hodinach k 200-250 eur/MWh. Pravidelne sa objavuje elektrika 10 eur/MWh a menej, zaporne ceny uz nejakú dobu (nieco cez mesiac) neboli. Ja mam teda ceny kazdu hodinu ine.
Tusim Magna ponúka na SK nejake 3-4 casove pasma za den. Nechapem, ci sa neda na SK ponukat hodinovy spot alebo ho nechcu ponukat. Je jasne, ze na to treba smart meter, u nas ho odcitavaju kazdych 15 min, ale da sa poziadat aj o 5min odcitavanie. Doma z toho isteho smart metra mam 5s odcitavanie, co je fajn pre automatizaciu veci (napr. nabijanie auta zo slnka iba z prebytku elektriky,). Mat V2H by sa super vyuzivalo na nabitie za lacnej elektriky a vybitie pri spickach.
FVE 12.45 kWp V/Z
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

nechcu ponukat, nemaju tlak od konkurencie, je to zlozitejsie nez styri zony cez den atd.
Nejde o technicke riesenie, ide o business procesy a vsetko okolo.

Na Slovensku organizovany kratkodoby trh s energiou : https://www.okte.sk/en/
pri citani grafu si nepomylte CENU S MNOZSTVOM VYROBY - nechapem preco, ale takmer kazdy clovek ktory so mnou rozprava o tychto grafoch nevie spravne precitat cenu v danej hodine.

.
.

>> Mat V2H by sa super vyuzivalo na nabitie za lacnej elektriky a vybitie pri spickach.

presne tak. Je to najrealnejsia najvacsia dostupna kapacita baterky ktoru si bezny clovek moze (a zachvilu bude musiet) dovolit.

Zaroven je to najvacsi mozny realny prijem a najvacsie mozne realne usetrenie - ked sa chceme napriklad bavit, ze v Cechach vzrastie cena distribucie tusim o 65% takze to bude dalsia vyrazna degradacia systemu akejkolvek virtualnej baterie...
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
maniak
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1950
Dátum registrácie: So 31. Jan, 2009, 00:41
Bydlisko: Kittsee, Rakusko

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa maniak »

No akoze bezny clovek, treba doplnit aj to B, infrastruktura pre V2H stoji tak okolo 2-3k (1k nabijacka, nejake dalsie istenia doma, nejaky smart systém na prepinanie a elektrikár, ktory to spravne zapoji). Viem.si predstavit, ze aj prevadzkovatelia sieti to budu podporovat, lebo to pomoze vyhladit spicky a zbavit sa prebytocnej elektriky.
FVE 12.45 kWp V/Z
Používateľov profilový obrázok
Jednoduska
Sponzor fóra silver
Sponzor fóra silver
Príspevky: 5857
Dátum registrácie: Po 19. Nov, 2012, 15:45
Bydlisko: Kosice, 040 01

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa Jednoduska »

Ja budem v tomto zaujímavý exemplár, FVE stihnem najskôr koncom budúceho roka a asi nekúpim batérie, kedže tú úlohu možno o pár rokov preberie automobil a domáca batéria bude obsolete, resp. klasická 10kWp strecha nenakŕmi aj V2H aj interiérovú batériu, teda budem preferovať V2H logicky, v dome možno niečo malé na vyrovnávačku.
opto
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 696
Dátum registrácie: St 21. Sep, 2022, 16:02

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa opto »

Čo sa týka investície do nehnuteľnosti tak ma odrádzala nutnosť starostlivosti o prenajímanie a teraz vymyslené 4 nasobné zdanenie.

To V2H za 3 tisE to vie optimalizovať nebodaj aj podľa okamžitých spotových cien ?
Čo sa týka toho eventuálneho zvyšenia poplatkou za prenos el v CZ by to predstavovalo teda aký cca pomer k priemernej cene silovky ?

U nás URSO údajne ohlásilo zvýšenie nákladov na silovku o 20% čo by znamenalo cca + 65% zo Slovenskej silovky pre domácnosti za 61E/MWh. Ak by som však zobral do úvahy napr. 90E/MWh z AT tak by sa to vrátilo znova cca na polovicu čo by pre VB bolo ešte stále použiteľné.
maniak
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1950
Dátum registrácie: So 31. Jan, 2009, 00:41
Bydlisko: Kittsee, Rakusko

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa maniak »

To V2H nacenenie je hruby nastrel. Implementacia (automatizacia) je uz vlastna zalezitost prostrednictvom Home Assistenta. Implementacie na citanie EPEX Spotovych cien existuju, dalej je to len o doprogramovani kedy nabijat a kedy vybijat bateriu. To samozrejme znamena, ze musi mat clovek doma dostatocne inteligentny controller, ktoremu sa da lahko povedat, teraz nabi bateriu, teraz cerpaj z baterie.

Jednoduska: v com budes zaujimavy exemplar? Ja nemam zatial bateriu, ale zvazujem ju. Mam pripravu na FVE spravenu na to, aby som aj bez siete vedel fungovat (k tomu prisposobeny vyber invertora a navyse nejaka elektroinstalacia a istenie), cize zatial iba z toho, co FVE vie dodat, bateria by to vedela zastabilizovat (hlavne drzat nejaky vykon, potiahnut noc, ...). S V2H neratam skor ako o par rokov, z tesiel to podporuje iba Cybertruck a enyaq sa oficialne tvari, ze to tiez nema, hoci Cupra Born a nejake ID3 uz su v testovacej prevadzke. Je teda otazka, ci maju navyse elektroniku, alebo sucasne auta to uz maju, len SW to nepodporuje.
Inak nieco ako mala bateria do domu je blbost, realne potrebujes primeranu bateriu pre dany vykon FVE, cize pre 10 kWp aspon 10, optimalne 15-20 kWh. Bateria predsalen bude fungovat v cykle 20-80% a kapacitu potrebujes aby si vedel aj dostatocne prudy/vykony tahat.
FVE 12.45 kWp V/Z
Používateľov profilový obrázok
Jednoduska
Sponzor fóra silver
Sponzor fóra silver
Príspevky: 5857
Dátum registrácie: Po 19. Nov, 2012, 15:45
Bydlisko: Kosice, 040 01

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa Jednoduska »

Exemplar v tom, ze sa prave celkom zaujimavo lame navratnost a moznosti pouzitych technologii, napr. V2H.

Tak ci tak velmi si vazim tuto temu ucim sa vdaka vasim skusenostiam :)
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

a odlisnym podmienkam - nieco ine maju bratia Cesi (aj to ich blbe fazove meranie a rozpocitavanie), nieco ine maju rakuski sudruhovia...
srandovny svet.

.
.

>> Čo sa týka investície do nehnuteľnosti tak ma odrádzala nutnosť starostlivosti o prenajímanie a teraz vymyslené 4 nasobné zdanenie.

neviem ake 4nasobne. Garaz prenajmes a strcis do vrecka tak ako 99.999999472675% prenajimajucich v tejto krajine.
Keby bola moznost kupit administrativnu budovu 25.000m2, tak to uz treba vacsie vrecko :) teda chcem povedat ze to "asi" nepojde.

.
.

>> To V2H za 3 tisE to vie optimalizovať nebodaj aj podľa okamžitých spotových cien ?

nie je v2h ako v2h - samozrejme ze takto nutnost optimalizovat tam je. Nebudem predsa predavat o tretej rano ked je cena najmensia.

.
.

>> Čo sa týka toho eventuálneho zvyšenia poplatkou za prenos el v CZ by to predstavovalo teda aký cca pomer k priemernej cene silovky ?

hore : statisticky to vychadza zhruba 10% celkove zdrazenie pre bezneho domaceho sudruha. Linkoval som clanky, treba precitat, pomaly v klude.

.
.

>> U nás URSO údajne ohlásilo zvýšenie nákladov na silovku o 20% čo by znamenalo cca + 65% zo Slovenskej silovky pre domácnosti za 61E/MWh.

nemtudóm. Ked sa silovka zvysi o 20% tak to neznamena +65% zo slovenskej silovky. Autor tejto vety chcel povedat ze... ze co ?
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
opto
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 696
Dátum registrácie: St 21. Sep, 2022, 16:02

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa opto »

:facepalm: OMYL malo to byť:
>> U nás URSO údajne ohlásilo zvýšenie nákladov na prenos o 20% čo by znamenalo cca + 65% zo Slovenskej silovky pre domácnosti za 61E/MWh.
Používateľov profilový obrázok
wingo
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 6146
Dátum registrácie: St 01. Sep, 2010, 20:36
Bydlisko: Podbrezová

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa wingo »

Ak sa mýlim opravte ma, ale pokiaľ viem náklady na prenos pre domácnosti sú presná suma za kWh/MWh a nie % z ceny silovej energie, práve cena silovej energie je jediná zložka ktorá sa líši podľa dodávateľa takže nechápem prečo to vyjadruješ ako percento silovej energie, aj to nejak divne ako keby to bola zložka silovky (slovné spojenie "zo Slovenskej silovky pre domácnosti")?
Spoiler: ukázať
STEAM: http://steamcommunity.com/id/X-w1n9/

PC1:
Ryzen 5 7600X, Noctua NH-D14+Arctic P14 PWM PST, Gigabyte B650M Gaming X AX, 32GB DDR5 Kingston Fury Renegade RGB @ 6000/28/37/37/30, Gigabyte AORUS RX 6800XT Master 16GB, SSD Kingston Fury Renegade 1TB, Adata XPG Core Reactor 650W, BeQuiet Pure Base 500DX + 3x Arctic P14 PWM PST, LG 42OLEDC21, Gamdias Hermes P3 Brown, Logitech G400, Hifiman HE-4XX + Topping NX4DSD

PC2:
Ryzen 5 5600X, ASUS TUF Gaming B550M-PLUS WiFi, 32GB DDR4 Kingston Predator@3600/16/19/21/36, Sapphire Pulse RX6600 8GB, Toshiba XG3 1TB M.2 NVMe, Seasonic Platinum SS-660XP2, Riotoro Morpheus, ASUS VG279Q, Marvo K605, Rapture ASPIS, Superlux HD-330 + Brainwavz Sheepskin earpads, Edifier WN820NB Plus

Návrat na "Automobily a dopravná diskusia"