Elektromobilita a vsetko okolo nej

Diskusie o automobiloch, dopravných predpisoch, motocykloch, a iných témach súvisiacich s dopravou.
Používateľov profilový obrázok
Odar
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 5630
Dátum registrácie: St 13. Okt, 2010, 17:10
Bydlisko: PD / NR Slovensko

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa Odar »

Tá technológia sa tiež zlepšuje. Uvidíme, ako to bude o 5 rokov. Momentálne je to také stále o ničom - pre nadšencov.
- PC
Spoiler: ukázať
Corsair SF600 600W 80 PLUS Platinum
Cooler Master MasterBox NR200 Black
Crucial Ballistix 2 x 16GB DDR4 3600 CL16
Kingston KC3000 2TB NVMe + Thermalright HR-09 2280 PRO Black, Samsung 970 EVO Plus 2TB NVMe
Gigabyte B550 I AORUS PRO AX
Ryzen 9 5900X
ASUS TUF GeForce RTX 3080 GAMING O12G (0.862V @ 1890 MHz)
Noctua NH-U12A
2 x Noiseblocker NB-eLoop B12-PS
2 x Noctua NF-A12x15 PWM Chromax Black
AOC Q3279VWF
-- HTPC
Spoiler: ukázať
Streacom ST-NANO150 HTPC PSU 150 Watt
Streacom ST-F7CS EVO
Asus ROG STRIX B760-I GAMING WIFI
i5-13500 (power limit 45 W)
Kingston FURY Beast DDR5 2x16 GB 5200 MHz CL40
Silicon Power P34A60 2 TB NVMe + Samsung 850 EVO 500 GB SATA + Crucial MX500 2 TB SATA + WD Blue 3D NAND 500 GB M.2 SATA
Noctua NH-L9x65
Noctua NF-A8 PWM
Používateľov profilový obrázok
wingo
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 6146
Dátum registrácie: St 01. Sep, 2010, 20:36
Bydlisko: Podbrezová

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa wingo »

To nie je špecifikum elektromobilov, to máš to isté ako so spaľovákmi, väčšina ľudí nekúpi auto čo má nad 200 000km aj keď bežne behajú taxíky toho istého modelu a motora s pol milióna či dokonca miliónom km, a tiež je kopec ľudí čo nekúpi ani spaľovák čo má viac ako len tesne nad 100 000km, normálne si presne spomínam také tančeky v minulosti že cez 100 000 je už veľa a kukal výrazne drahšie 60 000, samozrejme spaľovák, elektro bola exotika vtedy. Teda aspoň to tak bolo keď boli ceny rozumnejšie, teraz čo počúvam väčšina drží autá ktoré majú pokiaľ fungujú a "upgrade" odkladajú na neurčito.
Spoiler: ukázať
STEAM: http://steamcommunity.com/id/X-w1n9/

PC1:
Ryzen 5 7600X, Noctua NH-D14+Arctic P14 PWM PST, Gigabyte B650M Gaming X AX, 32GB DDR5 Kingston Fury Renegade RGB @ 6000/28/37/37/30, Gigabyte AORUS RX 6800XT Master 16GB, SSD Kingston Fury Renegade 1TB, Adata XPG Core Reactor 650W, BeQuiet Pure Base 500DX + 3x Arctic P14 PWM PST, LG 42OLEDC21, Gamdias Hermes P3 Brown, Logitech G400, Hifiman HE-4XX + Topping NX4DSD

PC2:
Ryzen 5 5600X, ASUS TUF Gaming B550M-PLUS WiFi, 32GB DDR4 Kingston Predator@3600/16/19/21/36, Sapphire Pulse RX6600 8GB, Toshiba XG3 1TB M.2 NVMe, Seasonic Platinum SS-660XP2, Riotoro Morpheus, ASUS VG279Q, Marvo K605, Rapture ASPIS, Superlux HD-330 + Brainwavz Sheepskin earpads, Edifier WN820NB Plus
opto
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 696
Dátum registrácie: St 21. Sep, 2022, 16:02

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa opto »

mp3turbo napísal: Po 08. Jan, 2024, 10:44 Ale som si isty tym, ze Nissan ponukal 8 rokov/160.000km zaruku.
Ak sa neprekročí ani 8 rokov a ani 160tis km nájazd tak batérku vymenia zadarmo ak jej kapacita klesne pod 90% :?:
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

90% rozhodne nie - neviem aky mal standard Nissan pri Leafe.
Ci to bolo 80% alebo 70% netusim, lacnejsie znacky (myslim Renault) mali 70%, drahsie znacky mali typicky 80%

spalovak : ano, viem ze sa dialo nieco podobne. Len nech potom laskavo vizionari netrieskaju blbosti ktorym sami neveria a nespravaju sa podla nich. Kazdy z nich rozprava ze elektro je uzasne technicky jednoduchsie nez spalovak, kazdy vyprava ze vydrzi nesmierne viac nez spalovak, kazdy vyprava ze po 15 rokoch baterka z elektroauta este potiahne dalsi zivot v solarnom systeme volakde v pivnici... a potom su posrati kupit auto s 90.000km ==LEBO MU NEVERIA==.

Moj foter tiez. Ma doma bzúkačku s nejakymi 35.000 alebo tak nejak, vcera som mu poslal presne tieto dva Leafy. Do troch sekund naspat otazka : a tych 110.000km nie je pruser ? Tak reku rozmyslajme, Nissan statisticky daval 160.000km zaruky a osem rokov, masiny z inzeratov maju dnes 5 rokov. Kupis so 110.000km, jazdis rocne 15.000, za ~styri roky dojazdis na hranicu statistickej zaruky. A to by auto malo vydrzat nesmierne nesmierne viac. Takze co sa bojime. Co mame absolutne prvu otazku na ciselko na tachometri.

Nikto z nich nepovedal "a ako boli nabijane, doma na 3kW alebo na rychlovyondievačke s 50kW ?". Nikto nepovedal "a pokial bolo auto nabijane, furt do 100.000% alebo to rozumny majitel nastavil na 70% pretoze mu stacilo na jeho jazdy ?". Nikto nepovedal "v akom podnebi auto jazdilo, bolo to v rakuskych Alpach kde mrzne len tak treští a baterka dostane na papulu, bolo to v horucej Sicilii kde sa baterie prehrievaju a rasuju jedna radost ?".

Nikto. Kazdy len vidi 110.000km a STRASNE SA ZLAKNE. No tak potom... zedol si.

Kokos v zivote som nemal spalovacie auto so 110.000km, zato teraz sedim na 287.000km masine a viac nez pol zivota som jazdil >300.000km stroje. Najmensi najazd co som v zivote mal je druhy sucasny Vojadžer, kupeny 135.000km, dnes 151.000km. A v zivote som sa nebal ze jooooojbozemoj.


To farizejstvo mi prekaza. Netvrdim ze mal utekat do Norska vykupit vsetky taxiky so 450.000km+ ale tvrdim ze... no to je jedno.

Mate strach z tych baterii, chlapci. Mate velky strach. A potom si zoberte, aky strach bude podla tohoto modelu v spolocnosti vseobecne ked tie tragaciky budu mat 10 rokov, 12 rokov, 200.000km, 250.000km. Aku budu mat cenu.

Pozeral som tie elektricke auticka v Rakusku terazki cez vikend. Renoltiky Zoe, nove to hovienko stalo 40.000 eur. Nie som si isty, ze jeden jediny majitel - jeden jediny - to mal lepsie na takomto elektre ako na poctivom spalovaku. S najazdom 30.000km neusetril ani jeden z nich.

Ano chapem, niekto chce elektro a kupi si ho, aj ked bude 3x drahsie :) cesta je ciel, elektro je styl, 1.5 stupna planeta, nasleduj instinkt, blablabla.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

PS : moj foter odovzdaval minuly rok v rodine 1.9tdi oktaviu 2000 s 350.000km a bez mihnutia oka ze sa to rozpadne ; a velmi dobre vie ze ja som odovzdaval tri roky dozadu milionovy Galaxy 2001 a ze sa tiez nerozpadol.

Ale pri 110.000km Leafiku sa trasieme ako osiky. Jaaaaaajmarha.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
maniak
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1950
Dátum registrácie: So 31. Jan, 2009, 00:41
Bydlisko: Kittsee, Rakusko

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa maniak »

Ja mam data z fleetu Modelu Y, ktory ukazuje priemernu degradaciu okolo 10% pri najazde 150k km. Jedna sa o LG 2170 cells s kapacitou 82kWh brutto. A nakolko sa ja hybem trosku lepsie ako je fleet average, tak tomu aj verim, ze to tak ostane.
Turbo, pre 5r Model Y LR 2022 je nastavena odkupna hodnota auta u tunajsich leasingoviek (cize moja zmluva) na ca. 14k eur.
FVE 12.45 kWp V/Z
Používateľov profilový obrázok
Odar
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 5630
Dátum registrácie: St 13. Okt, 2010, 17:10
Bydlisko: PD / NR Slovensko

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa Odar »

A trebárs u NIO máš na výber, či kúpiš batériu s autom, alebo ju máš v prenájme (a swapuješ). Tých business modelov bude o pár rokov isto viac.
- PC
Spoiler: ukázať
Corsair SF600 600W 80 PLUS Platinum
Cooler Master MasterBox NR200 Black
Crucial Ballistix 2 x 16GB DDR4 3600 CL16
Kingston KC3000 2TB NVMe + Thermalright HR-09 2280 PRO Black, Samsung 970 EVO Plus 2TB NVMe
Gigabyte B550 I AORUS PRO AX
Ryzen 9 5900X
ASUS TUF GeForce RTX 3080 GAMING O12G (0.862V @ 1890 MHz)
Noctua NH-U12A
2 x Noiseblocker NB-eLoop B12-PS
2 x Noctua NF-A12x15 PWM Chromax Black
AOC Q3279VWF
-- HTPC
Spoiler: ukázať
Streacom ST-NANO150 HTPC PSU 150 Watt
Streacom ST-F7CS EVO
Asus ROG STRIX B760-I GAMING WIFI
i5-13500 (power limit 45 W)
Kingston FURY Beast DDR5 2x16 GB 5200 MHz CL40
Silicon Power P34A60 2 TB NVMe + Samsung 850 EVO 500 GB SATA + Crucial MX500 2 TB SATA + WD Blue 3D NAND 500 GB M.2 SATA
Noctua NH-L9x65
Noctua NF-A8 PWM
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

>> Turbo, pre 5r Model Y LR 2022 je nastavena odkupna hodnota auta u tunajsich leasingoviek (cize moja zmluva) na ca. 14k eur.

sakra, to sa mi zda zlahka male cislo :(

akoze uprimne ruku hore : ktory sudruh by nekupil 5rocny osetrovany Y za 14k eur ? To uz by som mozno kupil aj ja v panelaku. Okej, pri tebe bude mat po 5 rokoch na tachometri ciselko 250.000 a to je strasidelne daleko od 110.000 ktore nikto nechce takze tento faktor hraje rolu ale...
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
maniak
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1950
Dátum registrácie: So 31. Jan, 2009, 00:41
Bydlisko: Kittsee, Rakusko

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa maniak »

No, bude mat 200k, cize tesne po zaruke na baterku (192k km je zaruka na baterku a drivetrain). Ako ja ratam s odkupom, ak nebudu nejake problemy.
FVE 12.45 kWp V/Z
opto
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 696
Dátum registrácie: St 21. Sep, 2022, 16:02

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa opto »

Mne najlepšie vychádza kúpa napr. 5 ročného 1,2kWh Joggera s malým nájazdom za cca 10tisE
https://www.autozurnal.com/dacia-jogger ... odrobnosti.
pričom v kufre budem voziť prídavnú 100kg vysokonapäťovú batériu za 3 tisE .
Voči meniču GW8k-ET doplním len 3m dlhý DC/BMS prepoj a smerom k autobatérii pre jednoduchosť len jednosmerný tj. cez diódu DC-DC prepoj takže rekuperovať sa bude len do samotnej autobatérie a auto nebude žiaľ fungovať aj ako motor generátor pre 3f domu .
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

ty mas nejaku techno-uchylku na tie doplnitelne stokilovky :)

za cenu ktoru si napisal alebo malinko vyssiu mame 5rocne plne elektricke auta. Nissanacky Leaf, od Oplu najdeme Korzicku. Ano, tie auta nie su uplne presne to co je Jogger ale hybrid je hybrid a plne elektricke je plne elektricke, so vsetkymi vyhodami aj nevyhodami co z toho vyplyvaju.

Nie som si uplne isty, ci spalovacim motorom pohanany generator pre dom je to prave orechove. Teda... som si isty. Je to absolutna kravina, skus si spocitat cenu na kWh.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
opto
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 696
Dátum registrácie: St 21. Sep, 2022, 16:02

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa opto »

Tie staré plne elektrické autá sú podľa mňa nepoužiteľné s nasledovných dôvodov:

1. 5 ročné FEV je na dlhšie jazdy už temer nepoužiteľné/nespoľahlivé ale do hybridu dáš benzín a pokračuješ a navyše nevozíš zbytočných 1000kg .
2. 100kg batéria vydrží tiež len cca 8 rokov ale stojí 10x menej.
3. Veľa ľudí najazdí najviac na krátkych jazdách.

Pokiaľ ťa kWh dodaná do celého v 3f rozvodu z motorgenerátora/HEV stojí až 10x viac ale len 10x za rok po 10 hodinách tak je to len cca 200E . V realite by to však neboli tri desiatky ale len tri 2-jky.

Jedine hybridy sú podľa mňa pre najbližších 5-10 rokov ako tak efektívnym riešením hlavne pre užívateľov ktorí najazdia väčšinu na krátkych úsekoch.

Ináč napadlo ma že aj tú batériu v kufre by bolo treba chrániť pred mrazom ale za 5 rokov bude podľa mňa automatické udržiavanie teploty realizované v batériových moduloch podobne ako ochrana pre nadmerným vybitím.
maniak
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1950
Dátum registrácie: So 31. Jan, 2009, 00:41
Bydlisko: Kittsee, Rakusko

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa maniak »

opto napísal: Po 08. Jan, 2024, 19:44
1. 5 ročné FEV je na dlhšie jazdy už temer nepoužiteľné/nespoľahlivé
Toto bud relevantne doloz zdrojom, inak je to absolutna totalna blbost.
FVE 12.45 kWp V/Z
Používateľov profilový obrázok
werwest
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1678
Dátum registrácie: So 30. Jún, 2018, 20:01
Bydlisko: Lucenec

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa werwest »

lenze tie baterky nie su vobec nejak extra tazke. taka benzinova XC40 B5 je len o 45 kilo lahsia ako plugin hybridna XC40 T5.
nejake vyberatelne baterky nebudu nikdy v zivote realne. neexistuje zakaznik ktory bude vyberat 100 kilovy modul z kufru a pozrel by som sa ako ho z tade vybera nejaky dochodca.
Používateľov profilový obrázok
SKiLEX
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 5829
Dátum registrácie: Po 09. Mar, 2015, 16:13
Bydlisko: KE

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa SKiLEX »

Hlavne ked chces mat tazisko auto co najnizsie tak ho asi nechces montovat do kufra, ale radsej niekde pod zadne sedacky

Návrat na "Automobily a dopravná diskusia"