Elektromobilita a vsetko okolo nej
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Vložím sem porovnanie batérií
Lítiová batéria LFP je bezpečná, má dlhú životnosť a dobrú odolnosť voči vysokej teplote; a NMC/NCA lítiová batéria má vysokú hustotu energie, nízku hmotnosť, efektívnu pri nabíjaní a dobrú odolnosť voči nízkej teplote. Tieto rozdiely z nich robia dve hlavné možnosti na trhu pre rôzne aplikácie.
https://poworks.com/a-comparison-of-nmc ... fp-battery
NCA sú lacnejšie ale menej bezpečné ako NMC
https://elements.visualcapitalist.com/t ... batteries/
Lítiová batéria LFP je bezpečná, má dlhú životnosť a dobrú odolnosť voči vysokej teplote; a NMC/NCA lítiová batéria má vysokú hustotu energie, nízku hmotnosť, efektívnu pri nabíjaní a dobrú odolnosť voči nízkej teplote. Tieto rozdiely z nich robia dve hlavné možnosti na trhu pre rôzne aplikácie.
https://poworks.com/a-comparison-of-nmc ... fp-battery
NCA sú lacnejšie ale menej bezpečné ako NMC
https://elements.visualcapitalist.com/t ... batteries/
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Zabudol si na sodíkové, nedávno zišli z výrobnej linky v Číne prvé autá so sodíkovými baterkami. Výhody nižšia cena a dostupnosť surovín na výrobu (žiadny kobalt, lítium, nikel), navyše výrazne vyššie operačné rozpätie teplôt (od -30 do 60°C), ešte nižšie riziko "thermal runaway" s možnosťou vybiť až na nulu počas transportu pre prakticky nulové riziko a ľahšia recyklovateľnosť, nevýhoda v podstate len nižšia hustota energie = väčšie a ťažšie baterky alebo menší dojazd. Ideálna technológia pre lacné robustné EV autá pre masy.
https://www.whichcar.com.au/news/what-a ... on-cheaper
Inak zaujímavé že to auto sa predáva aj s klasickými Li-ion baterkami, kapacita klesla z 31kWh na 21kWh ale dojazd len z 300km na 250km podľa CLTC štandardu.
https://cnevpost.com/2023/12/28/2-evs-p ... -off-line/
Nejak mi to nevychádza, ale môže to byť dané aj rozdielnymi vlastnosťami týchto technológií, hlavne čo som čítal že Li-ion sa nesmú vybiť pod 30% pričom sodíkové môžeš bezpečne až na nulu.
No a nezabudnime na solid state batérie na ktoré čaká Toyota než začne masovo vyrábať EV, ale to je hudba budúcnosti. Hádam nedopadnú ako jadrová fúzia.
https://www.whichcar.com.au/news/what-a ... on-cheaper
Inak zaujímavé že to auto sa predáva aj s klasickými Li-ion baterkami, kapacita klesla z 31kWh na 21kWh ale dojazd len z 300km na 250km podľa CLTC štandardu.
https://cnevpost.com/2023/12/28/2-evs-p ... -off-line/
Nejak mi to nevychádza, ale môže to byť dané aj rozdielnymi vlastnosťami týchto technológií, hlavne čo som čítal že Li-ion sa nesmú vybiť pod 30% pričom sodíkové môžeš bezpečne až na nulu.
No a nezabudnime na solid state batérie na ktoré čaká Toyota než začne masovo vyrábať EV, ale to je hudba budúcnosti. Hádam nedopadnú ako jadrová fúzia.
Spoiler: ukázať
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 12262
- Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
- Bydlisko: ta Blava, ňe ?
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
>> Ideálna technológia pre lacné robustné EV autá pre masy.
a pre rozlicne stacionarne pouzitie kde rozmer/vaha/prudy nehraju ulohu, napr. ako megauloziska a podobne.
.
.
>> Inak zaujímavé že to auto sa predáva aj s klasickými Li-ion baterkami, kapacita klesla z 31kWh na 21kWh ale dojazd len z 300km na 250km
tipol by som na inaksiu hmotnost. Ked mas malinke auto, kazdych 100kg zaváži strasidelne ; ked mas 2.5tonovu S Teslu, tam je 100kg zanedbatelnych avsak rozdiel medzi 80kWh a 100kWh pocítiš. Jasne, vzdy existuje nejaky "diminishing returns".
.
.
>> môže to byť dané aj rozdielnymi vlastnosťami týchto technológií, hlavne čo som čítal že Li-ion sa nesmú vybiť pod 30%
erorr. Lithia mozeme vybijat pod 30%, samozrejme na nulu nie je ideal ale mozeme. Lacne elektrovozy, napriklad prve Leafy, bol vlastne statisticky problem nevybijat pod 30% kedze to malo 24kWh s dojazdom okolo 140km ked si nefical zrovna po dialnici 140.
a pre rozlicne stacionarne pouzitie kde rozmer/vaha/prudy nehraju ulohu, napr. ako megauloziska a podobne.
.
.
>> Inak zaujímavé že to auto sa predáva aj s klasickými Li-ion baterkami, kapacita klesla z 31kWh na 21kWh ale dojazd len z 300km na 250km
tipol by som na inaksiu hmotnost. Ked mas malinke auto, kazdych 100kg zaváži strasidelne ; ked mas 2.5tonovu S Teslu, tam je 100kg zanedbatelnych avsak rozdiel medzi 80kWh a 100kWh pocítiš. Jasne, vzdy existuje nejaky "diminishing returns".
.
.
>> môže to byť dané aj rozdielnymi vlastnosťami týchto technológií, hlavne čo som čítal že Li-ion sa nesmú vybiť pod 30%
erorr. Lithia mozeme vybijat pod 30%, samozrejme na nulu nie je ideal ale mozeme. Lacne elektrovozy, napriklad prve Leafy, bol vlastne statisticky problem nevybijat pod 30% kedze to malo 24kWh s dojazdom okolo 140km ked si nefical zrovna po dialnici 140.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
No tieto prvé masovo vyrábané sodíkové baterky majú papierovo cca 2/3 hustotu energie na kilogram váhy voči lítiovým, takže predpokladám že váha je podobná keďže je to v rovnakom aute a približne to vychádza.
Tak vychádzal som z tohto v tej mnou linkovanej tabuľke: "cannot be under 30% during transportation"
Ale hej, transportation nie je bežné použitie, ale furt sa o nejakej povinnej rezerve hovorí aj kvôli životnosti + thermal management ktorý podľa papierových "operating temperature range" sodíkové asi nepotrebujú a podobné srandy. Chcelo by to viac info, ale asi sa viac dozvieme až keď budú recenzie áut so sodíkovými baterkami, ideálne porovnanie rovnakých modelov s rôznymi baterkami ako je aj tento prípad.
Spoiler: ukázať
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
To obmedzenie 15 až 35 °C v tom porovnaní neplatí zrejme pre LFP ?
40% lacnejšie pre sodíkové je fajn ale len vtedy ak vydržia 10 rokov rovnako ako LFP ?
Ak áno tak počkám na krátke ale široké SUV_PHEV z prídavnou odpojiteľnou sodíkovou batériou a V2F zástrčkou
Nebudem predsa voziť navyše 300kg keď pôjdem na dlhú cestu alebo do ťažkého terénu alebo auta naplneného 300kg batožinou/drevom/cementom.
Odpojiteľná u mňa najnovšie znamená stlačenie gombíka a batéria sa zo spodu vozidla sama spustí dole na podlahu pomocou garážového zdviháka a auto odíde preč nie len ľahšie ale aj s väčšou svetlou výškou
40% lacnejšie pre sodíkové je fajn ale len vtedy ak vydržia 10 rokov rovnako ako LFP ?
Ak áno tak počkám na krátke ale široké SUV_PHEV z prídavnou odpojiteľnou sodíkovou batériou a V2F zástrčkou
Nebudem predsa voziť navyše 300kg keď pôjdem na dlhú cestu alebo do ťažkého terénu alebo auta naplneného 300kg batožinou/drevom/cementom.
Odpojiteľná u mňa najnovšie znamená stlačenie gombíka a batéria sa zo spodu vozidla sama spustí dole na podlahu pomocou garážového zdviháka a auto odíde preč nie len ľahšie ale aj s väčšou svetlou výškou
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 12262
- Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
- Bydlisko: ta Blava, ňe ?
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
fiha, normalne sa zacinam cudovat preco to este nikto nespravil. Takisto sa cudujem, preco nemame modularne baterie standardizovanych rozmerov - ziadne take ze Tesla ma svoje vlastne, Nissan ma svoje vlastne a v kazdom aute ine... normalne proste Lego kocky. Toto je 5kWh kocočka, toto je 10kWh kocka, toto je 20kWh "kocisko" a poskladaj si, sudruh obcan, co sa ti hodi.
Holt asi na to bude nejaky dovod
zivotnost sodikovych baterii : je vyrazne nizsia nez lithiove (edit : zatialco pri lithiach sa rozprava 3000 az 6000 cyklov, pri sodiku sa vraj pohybujeme volakde okolo 1000 - 1500 cize vyrazny rozdiel). Nedokazu take velke prudy atd. Tam sa samozrejme jedna vyhradne o cenu a vsetky technokraticke parametre idu bokom - ked chceme dostat elektroňemobilitu medzi obrovske masy, elektroauticka proste nemozu stat 45.000 eur. Nic ine. Firmam ide len o predaj novych aut, nie o sekundarne veci : vsetci sa snazia dostat na trh masiny za 19.999 aby sa z toho stal masovy tovar ; potazmo 29.999 kedze inflacia vyriesi kazdy problem.
Je absolutne scestne aby Kia eniro so svojou velkostou a triedou stala 50.000 eur. Je zgrc aby Honda é z recyklovanych hovienok stala 40.000, Oplík Korzička to iste (Oplik terazki hrozne padol "uz od 30.900", no hura... za Korzu tridsatjedna).
Holt asi na to bude nejaky dovod
zivotnost sodikovych baterii : je vyrazne nizsia nez lithiove (edit : zatialco pri lithiach sa rozprava 3000 az 6000 cyklov, pri sodiku sa vraj pohybujeme volakde okolo 1000 - 1500 cize vyrazny rozdiel). Nedokazu take velke prudy atd. Tam sa samozrejme jedna vyhradne o cenu a vsetky technokraticke parametre idu bokom - ked chceme dostat elektroňemobilitu medzi obrovske masy, elektroauticka proste nemozu stat 45.000 eur. Nic ine. Firmam ide len o predaj novych aut, nie o sekundarne veci : vsetci sa snazia dostat na trh masiny za 19.999 aby sa z toho stal masovy tovar ; potazmo 29.999 kedze inflacia vyriesi kazdy problem.
Je absolutne scestne aby Kia eniro so svojou velkostou a triedou stala 50.000 eur. Je zgrc aby Honda é z recyklovanych hovienok stala 40.000, Oplík Korzička to iste (Oplik terazki hrozne padol "uz od 30.900", no hura... za Korzu tridsatjedna).
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
- michalesku
- Používateľ
- Príspevky: 767
- Dátum registrácie: So 02. Jún, 2012, 11:56
- Bydlisko: Zvolen
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Pamatas na Verified by Intel okolo r. 2007?
Dovtedy mal tiez kazdy notebook svoju konstrukciu.. Potom prisiel Intel s napadom skladaciek.. Sasi, zospovedajuci displej s volitelnym rozlisenim, CPU, WLAN, BT, mechanika, bateria, atd... Napad bol fajn, par zakaznikov u nas v tom case tie skladacky kupilo, lebo si chceli vyskladat nieco lepsie..
A celkom rychlo to upadlo do zabudnutia, aj ked za tym stal Intel, v tom case uz zase (na dlhy cas) neohrozena jednotka na trhu s CPU a do marketingu nalial velke peniaze..
Keby niekto prisiel s podobnym napadom, tu uz len v podobe baterii, pre primarnych vyrobcov by to nebolo vobec vyhodne a aj keby za tym boli este vacsie peniaze, nemyslim, ze by sa to uchytilo..
No a ako tu uz niekolkokrat bolo napisane, toto nie su notebookove baterie, kde mierne zvyseny prechodovy odpor na kontaktoch sposobi tak akurat znizenu vydrz.. Toto smrdi minimalne poziarom, aj Zubata si brusi kosu, ked cita tie napady..
Toto chce trochu viac, ako zazracny gombik.. Aj ked tu odpojitelnost zvyraznis boldom, alebo radsej double boldom, ci triple boldom s dvojitym podciarknutim....
Dovtedy mal tiez kazdy notebook svoju konstrukciu.. Potom prisiel Intel s napadom skladaciek.. Sasi, zospovedajuci displej s volitelnym rozlisenim, CPU, WLAN, BT, mechanika, bateria, atd... Napad bol fajn, par zakaznikov u nas v tom case tie skladacky kupilo, lebo si chceli vyskladat nieco lepsie..
A celkom rychlo to upadlo do zabudnutia, aj ked za tym stal Intel, v tom case uz zase (na dlhy cas) neohrozena jednotka na trhu s CPU a do marketingu nalial velke peniaze..
Keby niekto prisiel s podobnym napadom, tu uz len v podobe baterii, pre primarnych vyrobcov by to nebolo vobec vyhodne a aj keby za tym boli este vacsie peniaze, nemyslim, ze by sa to uchytilo..
No a ako tu uz niekolkokrat bolo napisane, toto nie su notebookove baterie, kde mierne zvyseny prechodovy odpor na kontaktoch sposobi tak akurat znizenu vydrz.. Toto smrdi minimalne poziarom, aj Zubata si brusi kosu, ked cita tie napady..
Toto chce trochu viac, ako zazracny gombik.. Aj ked tu odpojitelnost zvyraznis boldom, alebo radsej double boldom, ci triple boldom s dvojitym podciarknutim....
Spoiler: ukázať
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
A ono hlavne, nejakych 20kwh baterky v phev nevazi 300 kilo, zeby to malo zmysel riesit, vymyslat, platit
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
U môjho preferovaného C5X PHEV máš vlastne pravdu tam bude asi dôležitejšie zapôsobenie inflácie a samozrejme okrem zástrčky V2G/V2H aj zástrčka V2F.
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Ty sa toho V2F držíš snáď ešte viac ako Štefan Demokratov
To buď chápeš, ale potom sa nepýtaš, alebo nevieš a potom nemá význam odpovedať.
Spoiler: ukázať
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Odkiaľ máš tieto údaje? Ja čo som počul tak nabíjacie cykly minimálne podobné ako lítiové, trochu som pogooglil lebo si ma zneistil a našiel som parametre priamo od výrobcu pre tie autá čo idú do sériovky:
https://www.hinabattery.com/en/index.php?catid=15
Či a aké veľké prúdy dokážu neviem, ale tu sa píše o sodíkových že majú inherentnú výhodu oproti lítiovým pri rýchlonabíjaní:3) Cycle life ≥ 4500 cycles @ 83% (2C/2C)
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... c377a/meta
Spoiler: ukázať
-
- Používateľ
- Príspevky: 1950
- Dátum registrácie: So 31. Jan, 2009, 00:41
- Bydlisko: Kittsee, Rakusko
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Moja NMC ma projektovanu životnosť 1200 cyklov na 70% (ale neviem koľko C). 3-6k cyklov platí pre LFP. Ak bude niečo podobné pre Na, tak sa ničoho netreba báť. Skor energetická hustota, to su 2/3 z LFP? Je dôvod prečo sa LFP nedáva vo vyšších kapacitách do súčasných aut.
FVE 12.45 kWp V/Z
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 12262
- Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
- Bydlisko: ta Blava, ňe ?
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
len aby to nebolo nieco na sposob ceskej He3dy.
Nezabudnut na to, ze nejaka nova cinska firma dokaze slubit svojim zakaznikom zazraky s tym, ze o 5 rokov uz na trhu nebude. Bohuzial taketo praktiky absolutne bezne patria k tamojsej mentalite, ci sa nam to paci alebo nie. Samozrejme ze toto sa netyka cojaviem CATL, BYD a podobnych koncernov a to je mozno dovod, preco sme od nich este nepoculi >6000 cycles sodikove baterie.
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 114631.htm
90% po 300 cykloch, pobavilo. Rok 2022.
potom nejak neverim tym superoptimistickym spravam a'la ""Existing sodium-ion batteries have a cycle life of 5,000 times, significantly lower than the cycle life of commercial lithium iron phosphate batteries, which is 8,000-10,000 times." tie cisla mi pridu nafuknute, datasheety sa neodvazia hovorit o 10.000 cykloch pri LiFePo ani pri nejakych velmi specifickych podmienkach.
ale zda sa, ze tutok svita na optimisticku buducnost : https://typeset.io/questions/how-many-c ... 1e4zxmzup4
uz tam chlapci trieskaju o 60.000 az 80.000 cykloch. No, ako Stíví Vonder povedal : uvidime...
>> Skor energetická hustota, to su 2/3 z LFP? Je dôvod prečo sa LFP nedáva vo vyšších kapacitách do súčasných aut.
samozrejme, a toto sa fyzicky neda zmenit. Sodik ma trikrat vacsiu tu... onú... dokelu neviem co, proste nikdy nedosiahne energeticku hustotu lithia.
Preto bude problem pouzivat take baterie v autickach, kde sa vyzaduje dlhsi dojazd (nech uz dlhsi znamena akekolvek smiesne cislo, napr. 390km).
Ak nepride k nejakemu obrovskemu zlomu, ktory sa dnes teda naozaj necrta, tak sa budu taketo baterky pouzivat v malinkych lacnych autickach cojaviem na mestsku/primestsku prevadzku. Lacna cena, mala kapacita na objem, ostatne vlastnosti a vyzera to tak, ze sa budu dat peckovat ako sialene (5C a podobne veci, rozprava sa o 80% do 15 minut). Moze byt. Nemusia mat vsetky auta rovnake baterie.
Nezabudnut na to, ze nejaka nova cinska firma dokaze slubit svojim zakaznikom zazraky s tym, ze o 5 rokov uz na trhu nebude. Bohuzial taketo praktiky absolutne bezne patria k tamojsej mentalite, ci sa nam to paci alebo nie. Samozrejme ze toto sa netyka cojaviem CATL, BYD a podobnych koncernov a to je mozno dovod, preco sme od nich este nepoculi >6000 cycles sodikove baterie.
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 114631.htm
90% po 300 cykloch, pobavilo. Rok 2022.
potom nejak neverim tym superoptimistickym spravam a'la ""Existing sodium-ion batteries have a cycle life of 5,000 times, significantly lower than the cycle life of commercial lithium iron phosphate batteries, which is 8,000-10,000 times." tie cisla mi pridu nafuknute, datasheety sa neodvazia hovorit o 10.000 cykloch pri LiFePo ani pri nejakych velmi specifickych podmienkach.
ale zda sa, ze tutok svita na optimisticku buducnost : https://typeset.io/questions/how-many-c ... 1e4zxmzup4
uz tam chlapci trieskaju o 60.000 az 80.000 cykloch. No, ako Stíví Vonder povedal : uvidime...
>> Skor energetická hustota, to su 2/3 z LFP? Je dôvod prečo sa LFP nedáva vo vyšších kapacitách do súčasných aut.
samozrejme, a toto sa fyzicky neda zmenit. Sodik ma trikrat vacsiu tu... onú... dokelu neviem co, proste nikdy nedosiahne energeticku hustotu lithia.
Preto bude problem pouzivat take baterie v autickach, kde sa vyzaduje dlhsi dojazd (nech uz dlhsi znamena akekolvek smiesne cislo, napr. 390km).
Ak nepride k nejakemu obrovskemu zlomu, ktory sa dnes teda naozaj necrta, tak sa budu taketo baterky pouzivat v malinkych lacnych autickach cojaviem na mestsku/primestsku prevadzku. Lacna cena, mala kapacita na objem, ostatne vlastnosti a vyzera to tak, ze sa budu dat peckovat ako sialene (5C a podobne veci, rozprava sa o 80% do 15 minut). Moze byt. Nemusia mat vsetky auta rovnake baterie.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.