A navyše ja so Števom též súhlasím lebo holohlavý Naď bude podľa mňa úspešnejší ako ten holohlavý v SAS_ke čo nosí okuláre naopak. Sorry za Off topic
Elektromobilita a vsetko okolo nej
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Naposledy upravil/-a opto v Št 01. Feb, 2024, 20:00, upravené celkom 2 krát.
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Tak tá správa bola spred dvoch rokov, do vývoja sa lejú miliardy a sú na začiatku keď sa veci hýbu rýchlo. Aktuálne vychádzajú takéto články na túto tému:
https://sodiumbattery.com/blogs/news/so ... erformance
https://techxplore.com/news/2024-01-hig ... ttery.html
UK firma ponúkajúca sodíkové batérie tiež s podobnou životnosťou:
https://faradion.co.uk/technology-benef ... rformance/
Kapacita bude asi furt nižšia ako lítium daná fyzikou/chémiou, ale kapacity zatiaľ prudko rastú, aktuálnych slabých 140Wh/kg nahradia za chvíľu súčasné prototypy s 190Wh/kg čo už je ak správne čítam cca hustota LFP z roku 2022 a vývoj sa tam nezastaví takže IMHO na bežné použitie bude už čoskoro rovnako OK ako súčasné lítiové elektromobily. Samozrejme v prémiových autách budú asi furt lítiové, ale to je OK, každá technológia má svoje pre a proti a môžu koexistovať.
https://sodiumbattery.com/blogs/news/so ... erformance
https://techxplore.com/news/2024-01-hig ... ttery.html
UK firma ponúkajúca sodíkové batérie tiež s podobnou životnosťou:
https://faradion.co.uk/technology-benef ... rformance/
Kapacita bude asi furt nižšia ako lítium daná fyzikou/chémiou, ale kapacity zatiaľ prudko rastú, aktuálnych slabých 140Wh/kg nahradia za chvíľu súčasné prototypy s 190Wh/kg čo už je ak správne čítam cca hustota LFP z roku 2022 a vývoj sa tam nezastaví takže IMHO na bežné použitie bude už čoskoro rovnako OK ako súčasné lítiové elektromobily. Samozrejme v prémiových autách budú asi furt lítiové, ale to je OK, každá technológia má svoje pre a proti a môžu koexistovať.
Spoiler: ukázať
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
LiFePo vydrží naozaj 3x viac rokov ako Ii-Ion a dokonca je ľahšia ? - viď tabuľka
https://www.litime.com/blogs/blogs/life ... -batteries
Tých typov batérií pre EVs je viac
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
https://www.litime.com/blogs/blogs/life ... -batteries
Tých typov batérií pre EVs je viac
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
takto: je lahsia v pomere fyzicka velkost/hmotnost... Ale nie je lahsia pomere kapacita/hmotnost
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 12262
- Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
- Bydlisko: ta Blava, ňe ?
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
cize nema vacsiu energeticku hustotu.
k prvemu odkazu : li-ion v ziadnom pripade nema 500 cyklov zivotnost.
takisto 95% DoD (depth of discharge) nechces absolvovat ak ti zavisi na zivotnosti tvojej baterky, v principe plati aj pre LiFePo. V ziadnom pripade nemozes LiFePo cyklovat 100% a ocakavat >4000 cyklov zivotnost, rovnako ako nechces nabijat LiFePo ked bude mat teplotu -20 stupnov. Lithium je stale lithium, nech je pomixovane s cimkolvek.
k prvemu odkazu : li-ion v ziadnom pripade nema 500 cyklov zivotnost.
takisto 95% DoD (depth of discharge) nechces absolvovat ak ti zavisi na zivotnosti tvojej baterky, v principe plati aj pre LiFePo. V ziadnom pripade nemozes LiFePo cyklovat 100% a ocakavat >4000 cyklov zivotnost, rovnako ako nechces nabijat LiFePo ked bude mat teplotu -20 stupnov. Lithium je stale lithium, nech je pomixovane s cimkolvek.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
A čo tá viac ako 3 násobná životnosť. Mňa zaujíma hlavne skladovacia životnosť.
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
akoze, nejdem to oznacit za uplnu blbost, ale...
sodik (Na) je kov, ktory pri styku s vodou vybuchuje
chlor (Cl) sa pouziva na dezinfekciu a cistenie (nielen zakopov)
po ich zmiesani mame kuchynsku sol (NaCl)
asi podobne je to litium litiom po zmiesani s 3 dalsimi prvkami
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 12262
- Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
- Bydlisko: ta Blava, ňe ?
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
myslienka prevratna, ale irelevantne.
https://rvlife.com/lifepo4-batteries-safe/
https://community.victronenergy.com/que ... ather.html
https://www.relionbattery.com/knowledge ... mperatures
a priamo od Tesly : https://insideevs.com/news/550021/cold- ... la-model3/
Opto : asi by uz bolo nacase prestat blbnut s tym vyberanim z Dacie. Najhorsie pouzitie baterie je jej nepouzitie pretoze si ju uz musel zaplatit.
Skladovanie zavisi od podmienok, teplota, vlhkost, stav nabitia (nikdy neukladaj baterie naplno nabite ! proste je tam vela premennych.
LiFePo by malo mat, podla informacii ktore mam ja, zhruba rovnake vlastnosti pri skladovani. Ziadne signifikantne vyssia zivotnost tam nebola reportovana a nikto asi nepotrebuje dnes odlozit baterku na 7 rokov, aby sa potom k nej vratil s velkou pompou.
https://rvlife.com/lifepo4-batteries-safe/
https://community.victronenergy.com/que ... ather.html
https://www.relionbattery.com/knowledge ... mperatures
a priamo od Tesly : https://insideevs.com/news/550021/cold- ... la-model3/
Opto : asi by uz bolo nacase prestat blbnut s tym vyberanim z Dacie. Najhorsie pouzitie baterie je jej nepouzitie pretoze si ju uz musel zaplatit.
Skladovanie zavisi od podmienok, teplota, vlhkost, stav nabitia (nikdy neukladaj baterie naplno nabite ! proste je tam vela premennych.
LiFePo by malo mat, podla informacii ktore mam ja, zhruba rovnake vlastnosti pri skladovani. Ziadne signifikantne vyssia zivotnost tam nebola reportovana a nikto asi nepotrebuje dnes odlozit baterku na 7 rokov, aby sa potom k nej vratil s velkou pompou.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Beardie, prestan tu do toho laskavo tahat fakty a logiku, dobre? Co si to vobec dovolujes spochybnovat sedliacky rozum a citanie nadpisov?
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 12262
- Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
- Bydlisko: ta Blava, ňe ?
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
jaaaaj ked tie tvoje sarkazmy uz neviem citat ani ja.
Takze fakty od Tesly z posledneho linkovaneho artiklu :
Most recently, Bjørn Nyland had an opportunity to test the entry-level Made-in-China (MIC) Tesla Model 3 SR+ (currently named Tesla Model 3 RWD) with LFP (lithium iron phosphate) lithium-ion batteries. LFP battery chemistry is known for its limitation of charging at low temperatures (especially below 0°C).
The next episode is about how the cold weather affect the Tesla Model 3. The car was left intentionally with a low state-of-charge and the battery had only a few degrees °C in the morning (outside temperature was 2°C). We can treat it as the worst-case scenario.
[poznamka basnika, teda mna, priamo v tomto bode : nie, kurwa, 2 stupne nad nulou V ZIADNOM PRIPADE NEMOZU BYT WORST CASE SCENARIO, pretoze nasa diskusia bola o minus dvadsat co je strasidelne daleko od plus dvoch stupnov]
However, the fast charging is significantly limited when the battery is cold. After plugging-in, the car was able to barely reach 20 kW at about 11% state-of-charge (SOC), and then it decreased to an even lower level, like 13 kW (after 10 minutes).
This proves that the battery temperature is crucial for charging. Fortunately, the pre-conditioning of the battery (heating) ahead of fast charging (car feature), combined with driving (additional heat losses and heat scavenging) improves the charging performance relatively quickly.
The later test at 8% SOC with 25°C battery temperature resulted in charging power of 111 kW (and it dropped to 90 kW after a while).
takze, "chladna" bateria ==STALE VYSOKO NAD BODOM MRAZU== pri 11% SOC nabija 20kW a potom spomali na 13kW
ta ista bateria bateria zohriata na 25 stupnov pri 8% SOC papa 111kW a potom spomali na 90kW
jedno a to iste auto. Milovana Tesla Tri, LFP lebo o tom sa bavime.
Takze pome na to, vedci : ten spravny zaver z vyssie uvedeneho je, ze LPF sa moze nabijat pri -30 a prašťať do toho 10C len tak zahuci ?
Fakty a logika, dobre? Sedliacky rozum a citanie nadpisov. Co vam (hadam) z vyssie napisaneho dost jednoznacne vyslo ?
Takze fakty od Tesly z posledneho linkovaneho artiklu :
Most recently, Bjørn Nyland had an opportunity to test the entry-level Made-in-China (MIC) Tesla Model 3 SR+ (currently named Tesla Model 3 RWD) with LFP (lithium iron phosphate) lithium-ion batteries. LFP battery chemistry is known for its limitation of charging at low temperatures (especially below 0°C).
The next episode is about how the cold weather affect the Tesla Model 3. The car was left intentionally with a low state-of-charge and the battery had only a few degrees °C in the morning (outside temperature was 2°C). We can treat it as the worst-case scenario.
[poznamka basnika, teda mna, priamo v tomto bode : nie, kurwa, 2 stupne nad nulou V ZIADNOM PRIPADE NEMOZU BYT WORST CASE SCENARIO, pretoze nasa diskusia bola o minus dvadsat co je strasidelne daleko od plus dvoch stupnov]
However, the fast charging is significantly limited when the battery is cold. After plugging-in, the car was able to barely reach 20 kW at about 11% state-of-charge (SOC), and then it decreased to an even lower level, like 13 kW (after 10 minutes).
This proves that the battery temperature is crucial for charging. Fortunately, the pre-conditioning of the battery (heating) ahead of fast charging (car feature), combined with driving (additional heat losses and heat scavenging) improves the charging performance relatively quickly.
The later test at 8% SOC with 25°C battery temperature resulted in charging power of 111 kW (and it dropped to 90 kW after a while).
takze, "chladna" bateria ==STALE VYSOKO NAD BODOM MRAZU== pri 11% SOC nabija 20kW a potom spomali na 13kW
ta ista bateria bateria zohriata na 25 stupnov pri 8% SOC papa 111kW a potom spomali na 90kW
jedno a to iste auto. Milovana Tesla Tri, LFP lebo o tom sa bavime.
Takze pome na to, vedci : ten spravny zaver z vyssie uvedeneho je, ze LPF sa moze nabijat pri -30 a prašťať do toho 10C len tak zahuci ?
Fakty a logika, dobre? Sedliacky rozum a citanie nadpisov. Co vam (hadam) z vyssie napisaneho dost jednoznacne vyslo ?
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Chabé znalosti chémie základnej školy
do detailov, ako vie mať jeden prvok viacero foriem, asi nemá zmysel zabŕdať
do detailov, ako vie mať jeden prvok viacero foriem, asi nemá zmysel zabŕdať
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Ja som sa vyjadroval hlavne k tomu ze litum je stale litium. Tukni si do guglu trebars LiCoO2 ako sa nabija v minusovych teplotach.
To ze studeny lifepo/lion clanok sa pri nizkych teplotach nabija extremne pomaly(az vobec) mne vysvetlovat nemusis.
To ze studeny lifepo/lion clanok sa pri nizkych teplotach nabija extremne pomaly(az vobec) mne vysvetlovat nemusis.
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
https://zdopravy.cz/elektrotahace-uz-si ... ic-193054/
Nový model eActros má kapacitu baterií 600 kWh, Mercedes pro něj vyvinul také novou efektivnější hnací nápravu.
Podle výrobce zvládne bez dobíjení dojezdovou vzdálenost 500 kilometrů.
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 12262
- Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
- Bydlisko: ta Blava, ňe ?
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
zoberu kvantum dotacii na budovanie svojej vlastnej nabijacej struktury, nevidim v tom ziadny problem. My im radi prispejeme.
trosku sa zastavim pri tom dojazde : 500km na 600kWh to vyzera na 120kWh/100km. Takmer 40 tonova suprava ale okej, nechodia furt naplno ved cementu netreba vela.
2 tonova Teslička s aerodynamikou niekde uplne inde ma pri rovnakej rychlosti cize povedzme 90km/h spotrebu okolo 17 na 100.
Takmer 20nasobne tazsia suprava mnohonasobne menej aerodynamicka by mala zozrat len 7x viac : namiesto 17 chceme vidiet cislo 120. To by mohlo vyjst, bude to trosku naknap ale mohlo by to vyjst. Bolo by moc dobre keby sa nam podarilo ocistit nakladnu dopravu...
trosku sa zastavim pri tom dojazde : 500km na 600kWh to vyzera na 120kWh/100km. Takmer 40 tonova suprava ale okej, nechodia furt naplno ved cementu netreba vela.
2 tonova Teslička s aerodynamikou niekde uplne inde ma pri rovnakej rychlosti cize povedzme 90km/h spotrebu okolo 17 na 100.
Takmer 20nasobne tazsia suprava mnohonasobne menej aerodynamicka by mala zozrat len 7x viac : namiesto 17 chceme vidiet cislo 120. To by mohlo vyjst, bude to trosku naknap ale mohlo by to vyjst. Bolo by moc dobre keby sa nam podarilo ocistit nakladnu dopravu...
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
-
- Používateľ
- Príspevky: 1950
- Dátum registrácie: So 31. Jan, 2009, 00:41
- Bydlisko: Kittsee, Rakusko
Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej
Ta Tesla pri 90tke spapa tak 13-14, v zime troska viac. Stale to vyzera pomerne slusne.
Ta nabijacia siet s 1MW nabijackami, to bude zaujimave. Ale uz som videl prve nabijacie stanice uspôsobené pre LKW a Busy.
Ta nabijacia siet s 1MW nabijackami, to bude zaujimave. Ale uz som videl prve nabijacie stanice uspôsobené pre LKW a Busy.
FVE 12.45 kWp V/Z