Elektromobilita a vsetko okolo nej

Diskusie o automobiloch, dopravných predpisoch, motocykloch, a iných témach súvisiacich s dopravou.
Používateľov profilový obrázok
SKiLEX
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 5827
Dátum registrácie: Po 09. Mar, 2015, 16:13
Bydlisko: KE

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa SKiLEX »

https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranic ... anicni_jla

Prislo to co muselo.

Do úvahy přicházejí tři konkrétní možnosti. První je pravidelné posílání fotografie s aktuálním počtem najetých kilometrů na tachometru, dále se hovoří o vestavěném systému sledování nebo by se každý vůz mohl připojit ke speciálnímu zařízení, které by počet najetých kilometrů měřilo.
Používateľov profilový obrázok
kllr007
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 5471
Dátum registrácie: So 21. Aug, 2010, 18:52
Bydlisko: Žilina - Lietavská Lúčka

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa kllr007 »

Takže najskôr chcú aby ľudia jazdili EV a potom zisťujú že im chýbajú peniaze lebo ľudia jazdia EV 😂
MB: ASUS TUF B550M-PLUS; CPU: AMD Ryzen 5800X3D; RAM: 32GB DDR4 3200Mhz; GPU: Nvidia RTX 3080Ti 12GB; SSD: WD SN750 1TB + SN570 1TB; PSU: Corsair RM650x; CASE: LianLi Lancool 2 Mesh; LCD: LG OLED 42C2; MOUSE: Logitech G305; KEYBOARD: Logitech MX Keys; Repro: Panasonic PMX-90; OS: Windows 10
Festro1991
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 445
Dátum registrácie: So 25. Mar, 2023, 19:17
Bydlisko: Žilina

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa Festro1991 »

To bola otázka času, že peniaze budú chýbať. Že si to od ľudí nechajú zaplatiť v inej forme. Čím viac bude EV tým väčšie ootiny budú vymýšľať nakoniec sa dostaneš na cenu 50K za obyčajné EV auto ale zaplatíš XY veci na viac, nakoniec sa budeme voziť 250Km za cenu nafty s tým že za auto dáme 50K+
CPU: AMD 7800X3D GPU: Asus TUF Gaming RTX4080 MB: Asus TUF Gaming B650m-PLUS RAM: 2x16GB Kingston 6000 PSU: Asus Strix Aura 850w Gold SSD: Kingston Fury Renegade 1TB CASE: GameMax Spark Monitor: Alienware AW3432DWF
stefan222
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 7075
Dátum registrácie: Po 01. Sep, 2008, 18:59
Bydlisko: Prešov(39)

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa stefan222 »

uz ked automobilky vracau spalovaky, tak asi vidia tiez "svetlu buducnost" tych nezmyselnych el aut.
hry- ps5
doma-HP probook
Používateľov profilový obrázok
patro16
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 2768
Dátum registrácie: Ne 12. Aug, 2007, 08:00
Bydlisko: Trenčín

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa patro16 »

EV vobec niesu nezmyselne len niesu pre kazdeho / pre kazde pouzitie to je cely problem.
Spoiler: ukázať
CPU: Intel Core i7-4790K@4,5Ghz
Cooler: Noctua NH-D15 chromax.black+NT-H1
MB: MSI Z97 PC Mate
RAM: Kingston HyperX Fury Black 1866Mhz CL10 16GB kit
GPU: iGPU
SSD: Samsung 850 EVO 250GB
HDD: Seagate SV35 1TB 64MB cache+Cooler: SCYTHE SQD-1000 QUIET DRIVE
DVD: Lite-On iHAS124 (xbox 360 XGD3 ready)
PSU: Enermax Platimax 500W
Case: Corsair Vengeance C70 Military Green
+outtake: Noctua NF-A15 PWM + NF-S12A PWM, intake: 2x Noctua NF-S12A PWM
Monitor: AOC Q3279VWFD8 & HP ZDisplay Z27i
Periferie: Microsoft Sidewinder X4 SK, A4tech XL-750BK
Printer: HP LaserJet 1018
NB: ACER TravelMate 5760G >CPU: Intel Core i5-2520M, RAM: 2x4GB 1600MHz, GPU: HD3000 + Nvidia Optimus GT520M, HDD: WD Scorpio Blue 750GB 5400rpm, SSD: Intel 520 180GB
Mobile: Samsung Galaxy A52 5G
Car: KIA Ceed HB MY22 LUNAR
Používateľov profilový obrázok
michalesku
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 766
Dátum registrácie: So 02. Jún, 2012, 11:56
Bydlisko: Zvolen

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa michalesku »

Vystihol si to presne, bohuzial, v Bruseli si to pri vsetkych eko antispalovakovych nariadeniach asi neuvedomili..
Spoiler: ukázať
PC1: CPU Intel Core2 Quad Q9550 2.83GHz + Scythe Ashura SCASR-1000 | MB MSI P45-8D Memory Lover | RAM Kingston DDR2-1066 HyperX 4x2GB | VGA NVIDIA Quadro K4000 3GB | SSD Intel 520 Series 2x120GB RAID0 | HDD WD RE3 2x1TB RAID0 + WD Caviar Blue 2TB + WD Caviar Blue 500GB | DVD±RW Samsung SH-S224DB | DVD-ROM Plextor PX-130A | CD-RW Plextor Premium | FDD + Card Reader Teac FD-CR7 | Audio Creative SB Audigy 2 ZS Platinum | TV AVerTV Hybrid+FM PCI A16D | PS Gigabyte ODIN Pro 550W Modular | Keyboard Fujitsu KB955 | Mouse ROCCAT Kone v2 + SteelSeries QcK mini | LCD Fujitsu P27T-7 LED + Fujitsu P24W-6 IPS
PC2: HP ENVY Phoenix h9 | CPU Intel i7-3770K 3.50GHz | RAM Nanya DDR3-1600 4x4GB | VGA NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB | SSD Samsung PM871a 512GB + Crucial MX500 500GB | HDD WD Gold 2TB | DVD±RW HP GH82N | LCD Fujitsu P27T-7 LED + Fujitsu P24W-6 IPS (shared)
PC3: Dell Precision T1650 | CPU Intel Xeon E3-1240 v2 3.40GHz | RAM Samsung DDR3-1600 4x4GB | VGA NVIDIA Quadro M2000 4GB | SSD Samsung PM871 256GB | HDD Seagate 500GB | DVD±RW Philips DH-16ACS
NB1: Fujitsu LIFEBOOK S782 vPro | 14" HD+ | CPU Intel Core i7-3540M 3.0GHz | RAM 2x8GB | SSD Samsung 850 PRO 2TB | 4G/LTE w/GPS | 2nd Battery | 2nd HDD | Port Replicator
NB2: Fujitsu LIFEBOOK E782 | 15.6" FHD | CPU Intel Core i7-3632QM 2.2GHz | RAM 2x4GB | SSD Plextor M6 PRO 256GB | 3G/UMTS w/GPS | 2nd Battery
2in1: Fujitsu STYLISTIC Q702 vPro | 11.6" IPS HD | CPU Intel Core i5-3427U 1.8GHz | RAM 4GB | SSD Toshiba 256GB mSATA | 4G/LTE w/GPS
NAS: Synology DS1515+ | CPU Intel Atom C2538 2.4GHz | RAM 2x8GB | Storage HDD Seagate IronWolf 4x4TB RAID5 + SSD Intel 520 Series 180GB
Používateľov profilový obrázok
Jednoduska
Sponzor fóra silver
Sponzor fóra silver
Príspevky: 5857
Dátum registrácie: Po 19. Nov, 2012, 15:45
Bydlisko: Kosice, 040 01

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa Jednoduska »

Ahojte,

S presunom na perfieriu Kosic sa nam celkom zmenil rezim a zistujeme, ze velke dizlove MPV je nam zbytocne.

Premyslam to predat kym je v zaruke a zobrat plug in alebo rovno ciste elektro.

Taktiez by som vyuzil brutalny pad cien elektromobilov, chapem ze je to kombo faktorov, od nedovery populacie az po danovo odvodove bonusy znizujuce cenu.

udivuje ma, ze si viem kupit max 3 roky stare auto, teda 21 a vyssie za taketo ceny, napr:
Tesla model 3 performance < 30 000 (500 + koni pod 30k? Masaker...)
VW ID3 < 20 000

Sanozrejme mam napozerane co a ako, na co davat pozor pri jednotlivych nodeloch a podobne.

Zaroven som spominal aj pluginy, ale tam sme na podobnych cenach jazdeniek (golf gte alebo audi a3) ako ciste elektro a waw efekt je imho o dost mensi, vyhodou su (pre mna) krajsie, beznejsie interiery.

Kupoval/predaval niekto jazdene elektro? Je to niche trh ale myslim, ze sa znormalizuje do par rokov a mam pocit, ze alfa fazu mame za sebou a nebol by to taky velky risk ako napr. 5 rokov dozadu.

Co vy na to? Je pred nami milnik na ktory pockat, alebo prave naopak vyuzit cim skor az neadekvatne privetive odpisove pravidla pre elektromobily?

Model 3 performance je extrem, ale dat 20k za ID3 a 30k za m3p, su to neporovnatelne auta, je este nieco na trhu podobne zaujimave v tomto rozpati?
Festro1991
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 445
Dátum registrácie: So 25. Mar, 2023, 19:17
Bydlisko: Žilina

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa Festro1991 »

Už to tu kdesi písal kedysi dávno Tesla nieje najlepšie auto na svete je to ale najlepší elektromobil súčasnosti, nemci majú ešte dáky míľnik pred sebou tak zas tak veľa možností človek dnes ani nemá. Ja by som šiel do trojky, mám pár kamarátov majú Y a 3 každý si to chváli vozil som sa v tom mal som to požičané do mesta to nemá konkurencie, známi s tým jazdia každý rok na rôzne dovolenky nemajú problém s tankovanie ani častými zastávkami.
CPU: AMD 7800X3D GPU: Asus TUF Gaming RTX4080 MB: Asus TUF Gaming B650m-PLUS RAM: 2x16GB Kingston 6000 PSU: Asus Strix Aura 850w Gold SSD: Kingston Fury Renegade 1TB CASE: GameMax Spark Monitor: Alienware AW3432DWF
Používateľov profilový obrázok
scream
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 4772
Dátum registrácie: Ut 04. Okt, 2005, 20:00
Bydlisko: Kosice

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa scream »

S rodinou teslu 3ku? Mozno ako druhe auto ale zrovna do toho kufrika by sa mi balit nechcelo ani na vikend. Treba porozmyslat ako sa prejavuje "zbytocnost" toho MPV najme ked potrebujes nalozit kolobezky, bicykliky, odrzadala, sanky boby atd :)
Ryzen5 7600, 32GB DDR5 6000 Corsair, MSI PRO B650-P WIFI, Fortis 5, XFX RX 6700 10g, 2x2TB samsung 980 pro, 2TB SATA, EVGA SuperNOVA 550 GT @ 31,5" iiyama G-Master GB3271QSU-B1
XBOX series X
lopo1
Sponzor fóra silver
Sponzor fóra silver
Príspevky: 1796
Dátum registrácie: Pi 09. Jún, 2006, 02:00
Bydlisko: Žilina

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa lopo1 »

Kolega akurat nedavno riesil podobnu dilemu uvazoval ale nad Teslou Y Audi E-tron.... no nakoniec skoncil u ID.4 s najazdom niekde okolo 35tis km priamo od predajcu s cenovkou tusim 32tis + si vedel odpocitat DPHčku ..... Co sa tyka Tesly tak som sme sa bavili a mal toho celkom dost nastudovane tak pred FL sa neoplati brat ked tak az poFL ktore su na to podstatne lepsie co sa tyka spracovania aj podvozku..... Model Y co je vlastne nafuknuta trojka stale caka na FL a trpi vsetkymi deostatkami ako predFL trojka
maniak
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1950
Dátum registrácie: So 31. Jan, 2009, 00:41
Bydlisko: Kittsee, Rakusko

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa maniak »

jednoduska: po skúsenosti s Enyaqom poviem, ze ine ako Teslu neodporúčam. Kludne Yku. SW ci uz v aute alebo appka je vyrazne dalej, nez VAG. Efektivita pohonu je tiez vyrazne dalej (povedzme 20-30% nižšia spotreba ako VAG). Starsie Y a 3jky maju tvrdsie podvozky, Y 2022 hlavne zadna naprava je uskakana. Vozidla z Berlina su na tom lepsie.
Na druhu stranu, Teslu nemas poriadne kde odservisovat na SK. Servisné manualy su zadarmo na webe, nahradne diely by sa mali dat objednat z Tesly bez problemov, ale ci ti to bude mat kto u vas odservisovat, tot otazka. Co sa toho podvozka tyka, komponenty z 3 Highland pasuju na 3 starsiu. Ocakavam identicky aj Y, ratam s výmenou, ked to bude dostupne.
Nas Enyaq stoji druhy mesiac v servise s poruchou baterky, ale uz ju opravuju. Kupovany ako jazdeny 1.5r, v zaruke. Enyaq ma pohodlnejsi podvozok, vnutri je to typicky VAG, ale kopec drobnosti okolo infotainmentu a reakcii sw ma rozculuje. Appka ma zlu spolahlivost (hoci lepšie, nez co kedysi reportovali). Prikazy trvaju kludnr 1-2 minuty, kym sa prenesu (nastavenia API na strane VAG). Toto v tesle nehrozi, po uvodnom otvoreni spojenia mas real time komunikaciu.
FVE 12.45 kWp V/Z
Festro1991
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 445
Dátum registrácie: So 25. Mar, 2023, 19:17
Bydlisko: Žilina

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa Festro1991 »

scream napísal: So 03. Aug, 2024, 17:33 S rodinou teslu 3ku? Mozno ako druhe auto ale zrovna do toho kufrika by sa mi balit nechcelo ani na vikend. Treba porozmyslat ako sa prejavuje "zbytocnost" toho MPV najme ked potrebujes nalozit kolobezky, bicykliky, odrzadala, sanky boby atd :)
Ja osobne keby som mal deti dve a nie tri tak mám už trojku na dvore, mám Sharana a 99% času tam vlozime len vzduch lebo to používa žena na bežné jazdenie kolo komina. Na dovolenku sa kamarát s dvoma deťmi do trojky vleze akurát. Mali sme požičaný Y ten by nám aj stačil no stojí trošku viac ako sme ochotný dať za auto a požičiavať si na to nebudem ani cent, tak tiež máme dilemu že či dosetrit alebo poriešiť niečo spaľovacie. Žene sa Tesly nepáčia mne osobne sa páčia, koncernu je všade dostatok tie auta mi už aj vadia.
CPU: AMD 7800X3D GPU: Asus TUF Gaming RTX4080 MB: Asus TUF Gaming B650m-PLUS RAM: 2x16GB Kingston 6000 PSU: Asus Strix Aura 850w Gold SSD: Kingston Fury Renegade 1TB CASE: GameMax Spark Monitor: Alienware AW3432DWF
Používateľov profilový obrázok
Jednoduska
Sponzor fóra silver
Sponzor fóra silver
Príspevky: 5857
Dátum registrácie: Po 19. Nov, 2012, 15:45
Bydlisko: Kosice, 040 01

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa Jednoduska »

Díki všetkým za vstupy, hlavne tie z reálnej skúsenosti.

veľkosť auta neriešme, to je subjektívne, mal som maličké, mám teraz relatívne veľké, moja vlastna manželka povedala že chce niečo veľkosti golf a pod nebaví ju veľka krava v serpentínach Bukovec - Košice a šťastná manželka som šťastný ja. Za tie dva roky čo máme 7 miestne auto sme s ním super spoko ale nejazdíme dlhé trasy, nenosíme bicykle, lyže, jednoducho zisťujeme že ho nevyužívame a 99% času sú to krátke trasy, prípadne pár sto kilometrov.

Čo sa týka podvozku to vnímam, každý píše/hovorí že FL je na tom lepšie. Lenže za cenu nového RWD FL mám 3 ročnú Performance verziu a to je tiež na zamyslenie :D tie autá si vyskúšam, ideálne pred FL a po FL a sám zistím.

Servis:
jazdí tu tesiel už aj na východe plno, tak snáď to taký problém nebude, ale good point a samozrejme overím ak by som kupoval.

Mal som raz motorku husquarnu a oficálny servis bol najbližší v Poľsku, bolo to na nervy (ale aspoň výlet po ktorom som motorku predal, nie je to pre mňa momentálne sedieť pol dňa a buď zima alebo teplo, nikdy nie dobre :laugh: )

Maniak super info ohľadom kompatiblity podvozku, aj keď priznám sa chcem kúpiť plug and play, aj keď ten podvozok človek musí skôr neskôr servisovať a meniť poloosi a pod. (ževraj na performance modeloch dosť často) tak prečo tam nedať lepšie.

Zároveň som sa dopozeral na YT ku testom kde vychádzalo, že najväčšia degradácia baterky sú prvé tri roky a potom to stabilne drží, takže ďalší bod pre mladú jazdenku.

model Y je pekný ale predstavujem si, že auto kúpim ideálne za 20, maximálne za 30 K, mám priority predsa inde. Práve logika že budem mať auto v rovnakej cene ako to čo predám (ak predám) ale s úplne inými schopnosťami )a lacnejšou prevádzkou, na jar dávam FVE).

preto mi z toho vyšiel buď VAG, vzhľadom na dostupnosť servisnej siete (ale po maniakovych vstupoch ma prechádza chuť) alebo model 3, ktorý je IMHO mega lacný na to, čo ponúka a pripisujem to práve strachu európanov z jazdnej tesly. základný model je za 20 - 23, performance od 29 vyššie, long range niekde medzi.

Mimochodom ten boost upgrade alebo ako sa to volá za 2000 dolárov robí z long range modelu skoro rovnako výkonný stroj ako performance, je to šialené, chýba tomu jedine ten okamžitý odpich vzhľadom na techniku motora ale potom sú doslova neck to neck.

Iné modely, korejci a podobne ma buď nezaujímajú, alebo sú drahé (Ioniq 5 napr.).

Je to super poloha v ktorej som, lebo ma nič netlačí, ak to bude dávať zmysel idem do toho, ak to nepôjde nič sa nedeje a dízel podojíme ešte rok :-) len predať 2 ročné auto s ešte 2 ročnou zárukou mi príde fajn z pohľadu možného kupcu.


Mimochodom, nemá niekto znalosť účtovníctva pri nabíjaní firemného elektromobilu z domácej siete? viem to nejakým spôsobom pretlačiť do nákladov? lebo SRO má sídlo v rodinnom dome a určite si nebudem zriaďovať prípojku aj na SRO kôli nabíjaniu. toto nie je dealbreaker len mi to príde ako modelová situácia ktorej počet bude narastať.
maniak
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1950
Dátum registrácie: So 31. Jan, 2009, 00:41
Bydlisko: Kittsee, Rakusko

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa maniak »

Jednoduska: m3p a bezna m3 maju viacero rozdielov, podvozkove diely, jeden z motorov by mal byt odlisny (preto aj boost ! = performance model), nejake sw funkcie (presmyky, drift mod, volnejsie esp, track mod,...).
O tych tlmicoch v beznych modeloch som to niekde na TW nedavno zachytil.
Co sa Tesla servicu tyka, Tesla ma pre 3/Y zaruku 80k km na bezne veci, LR a Performance maju potom 192k na motory a baterku. Ja som v Y menil palubny pocitac hned na zaciatku (vadny kus presiel QC), toto iba v Tesla servise. Inak naraznik menili v Tesla authorised body shop, co bol nejaky bezny servis tu blizko mna.
Ad VAG, je to na dlhsiu diskusiu ohladom sw limitacii v porovnani s Teslou. Ako auto je to celkom dobre spravene, proste podla ocakavania, ale na sw mam vyrazne vacsie ocakavania dnes. Ak budes chciet nabijat z FVE iba s vykonom z panelov, tak to musis riesit bud na to specializovanou nabijackou alebo nabijackou od VAG. V tesle som si to vyriesil v HA cez API pristup do auta (nie je to optimalne, viem riadit vykon iba po jednotkach A, cize zhruba po 700W krokoch, ale kazdych 20s to viem aktualizovat, VAG toto nedokaze (vraj nove modely 2024 uz hej)).
O SW updatoch skoda reci. V Tesle som dostal matrixy tento rok, UI sa zlepsilo, kamerovy nahlad okolo auta je pozoruhodne dobry (faky odporucam vyberat modely s AMD pocitacom). Fakt by to bolo na dlho.
FVE 12.45 kWp V/Z
Používateľov profilový obrázok
werwest
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1678
Dátum registrácie: So 30. Jún, 2018, 20:01
Bydlisko: Lucenec

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa werwest »

mam plugin uz druhy rok. viem si predstavit vyuzivat plny potencial pluginu keby som ho mal kde nabijat, ale kedze mam tankovaciu kartu, nie je motivacia to riesit. v zime to na nabitie prejde 50km, v lete 70, cize ak je vacsina pohybovania sa v tom range, nie je problem jazdit stale na cisto elektriku. elektromotor ma nejakych 60kw a s 2 tonami to hybe dost prekvapivo dobre.
sice ho nenabijam, nechavam motor dobit baterku na dialnici a potom po meste idem na elektro. stiahlo to spotrebu o 1.5 litra ako jazdit cisto na benzin. preto mam aj nejake elektrokilometre najazdene. inak auto je dalej ako normalne auto, na dlhej trase (u mna 1300km) to zere jak bezne auto, 6-7l benzinu pri normalnom jazdeni, 8 pri mojom jazdeni (autobahn + 200kw vyuzitych) co mi pride stale dost fajn na tazke suv. ked plugin tak by som pozeral na volvo, oni maju ten system fakt dobre prepracovany. kolega ma pluginovu cupru leon a to vag spracovanie hybridu ma az tak neoslovilo. kazdopadne kedze je to areodynamickejsie a lahsie tak to aj zere menej na benzin jak moje suv.
inak, ked pride na vymenu auta, som ochotny vyskusat full elektro. tesla, zatial co je na tom najlepsie tou nabijaciou sietou a softverom, ma ani trochu neoslovuje nicim inym. momentalne mam v najuzsom vybere polestar 2, aj ked ma mrzi ze sa vo facelifte zbavili "mriezky chladica". vobec ma nebavia tie elektro ufo dizajny.

Návrat na "Automobily a dopravná diskusia"