Peltier vs. klimatizacia (v aute)

V tejto sekcii môžete debatovať skoro o všetkom ...
Používateľov profilový obrázok
Metiu
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1008
Dátum registrácie: St 20. Apr, 2005, 20:00
Bydlisko: Prešov (17)

Peltier vs. klimatizacia (v aute)

Príspevok od používateľa Metiu »

Takze ,

je teplo ,ze ano ... aj mne z toho tak trochu ..ehm.. akosi nieje dobre a tak sa mi v hlave zrodil tento zly napad.

Je mozne umiestnit peltierov clanok do potrubia ventilacie auta (k dispozicii je skoda felicia).

foto: http://picasaweb.google.sk/metiu1/FeliciaKlima" onclick="window.open(this.href);return false;


V "laboratornych" ..teda izbovych podmienkach skusam toto:

peltier - tusim s vykonom 90W od bikermotyla (thanks :) )
na teplej strane intel box s. 775 - seriovy ventilator , plne otacky , otoceny ventilator aby vzduch tahal , nie fukal
na studenej strane intel box s. 478 - 6cm evercool , plne otacky , fuka "pozdlz" chladica .. podla fotky
vsetky teploty su merane multimetrom s externym cidlom (nic extra presnost ale posluzi)

zasobovane 400w eurocase zdrojom :) , napatie na vetve kde je zapojeny peltier ~11.6v , cize este tam je rezerva vo vykone peltiera , velke problemy s chladenim kabelaze zdroja :D .
na teplej strane ma chladic ~40 stupnov , vzduch z ventilatora ~34-35
na studenej strane ma chladic ~15-16 stupnov , vzduch vo vzdialenosti 5 cm od chladica ~20 stupnov
izbova teplota 25-26 stupnov


V aute sa znacna cast prebytocnej energie z alternatora premeni na teplo prostrednictvom reglera (dufam ,ze sa nemylim) , preto by som tuto prebytocnu energiu chcel vyuzit. Chladenie teplej strany by nebol problem poriesit umiestnenim chladica do spravnej casti motoroveho priestoru tak ,aby bolo zabezpecene naporove chladenie (uvazuje sa aj nad mini vodnym chladenim nezavislym od chladenia motora , udrzba tohto okruhu je nepodstatna).

Cielom je dosiahnut rozdiel 4 a viac stupnov celzia v interieri oproti vonkajsej teplote.

Cakam na dalsie konstruktivne navrhy , spolocne proti globalnemu oteplovaniu :P .
NB : Fujitsu-Siemens D9500 C2D T5250 3GB 120GB X3100 15.4" @ Xubuntu
Other :
LG KU990 Viewty , Sandisk SANSA CLIP@Porta pro
Sien † slavy : 462 - Duron 800@1100@2v (spitfire) ; Athlon 1200@1864@2.3v (thunderbird) ; #1 Abit NF-7 rev. 2.0 CPU Vmod ~2.4v
Now : 462 - Duron 750@967@2.25v (spitfire) ; Duron 950@1457@2.33v (spitfire) ; Duron 1100@1470@2.21v (morgan) ; A1333 (thunderbird) ; A XP 1500+ 1333@1488@1.8v (palomino) ; EPOX 8K3A CPU Vmod ~2.33v ; #2 Abit NF7 rev.2.0 Vmod ~2.4v
Používateľov profilový obrázok
kajfun
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1269
Dátum registrácie: So 30. Dec, 2006, 02:00
Bydlisko: Bratislava, Petrzalka

Re: Peltier vs. klimatizacia (v aute)

Príspevok od používateľa kajfun »

chalan, toto ked dotiahnes do uspesneho konca tak to mozes spravit aj v mojej felicii !

bojim sa ale trosicku, ze ked ma kurenie tusim 4kW, tak aj chladenie bude potrebovat tak okolo 2kW cisteho vykonu... a to s peltierom asi nepojde, ze? Keby sa klima do auta dala spravit za 300,- tak preco to vyrobci tak nerobia?
Používateľov profilový obrázok
Metiu
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1008
Dátum registrácie: St 20. Apr, 2005, 20:00
Bydlisko: Prešov (17)

Re: Peltier vs. klimatizacia (v aute)

Príspevok od používateľa Metiu »

tak no , kurenie ma samozrejme taky vykon aj kvoli obrovskej kope tepla vytvaraneho motorom a kvoli rychlemu zohriatiu interieru.

momentalne hladam na nete dalsie info , jeden clovek mi uz pisal ,ze to niekto pouziva .. viac neviem.

cielom samozrejme nieje ochladit interier priebehu sekund , ja tomu davam 5-10 minut ;) .
A tych 300,- je to len cena samotneho peltiera , este musim doriesit poriadne chladenie.
NB : Fujitsu-Siemens D9500 C2D T5250 3GB 120GB X3100 15.4" @ Xubuntu
Other :
LG KU990 Viewty , Sandisk SANSA CLIP@Porta pro
Sien † slavy : 462 - Duron 800@1100@2v (spitfire) ; Athlon 1200@1864@2.3v (thunderbird) ; #1 Abit NF-7 rev. 2.0 CPU Vmod ~2.4v
Now : 462 - Duron 750@967@2.25v (spitfire) ; Duron 950@1457@2.33v (spitfire) ; Duron 1100@1470@2.21v (morgan) ; A1333 (thunderbird) ; A XP 1500+ 1333@1488@1.8v (palomino) ; EPOX 8K3A CPU Vmod ~2.33v ; #2 Abit NF7 rev.2.0 Vmod ~2.4v
Používateľov profilový obrázok
Toman
VIP
VIP
Príspevky: 7733
Dátum registrácie: St 06. Júl, 2005, 20:00
Bydlisko: Engerau/Dreamland (Bratislava/Senec) (22)

Re: Peltier vs. klimatizacia (v aute)

Príspevok od používateľa Toman »

ja som s podobnimi somarinami experimentoval, a vyhodnotil som to ako somarinu.... tych peltierou tam treba aspon 10....
AMD 7600X, B650M, 32Gb 6400, RTX 3070TI, Fractal Torrent
Používateľov profilový obrázok
Metiu
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1008
Dátum registrácie: St 20. Apr, 2005, 20:00
Bydlisko: Prešov (17)

Re: Peltier vs. klimatizacia (v aute)

Príspevok od používateľa Metiu »

ako experimentoval , mas nejake foto ? Ako si riesil chladenie teplej strany ? :-)
NB : Fujitsu-Siemens D9500 C2D T5250 3GB 120GB X3100 15.4" @ Xubuntu
Other :
LG KU990 Viewty , Sandisk SANSA CLIP@Porta pro
Sien † slavy : 462 - Duron 800@1100@2v (spitfire) ; Athlon 1200@1864@2.3v (thunderbird) ; #1 Abit NF-7 rev. 2.0 CPU Vmod ~2.4v
Now : 462 - Duron 750@967@2.25v (spitfire) ; Duron 950@1457@2.33v (spitfire) ; Duron 1100@1470@2.21v (morgan) ; A1333 (thunderbird) ; A XP 1500+ 1333@1488@1.8v (palomino) ; EPOX 8K3A CPU Vmod ~2.33v ; #2 Abit NF7 rev.2.0 Vmod ~2.4v
Používateľov profilový obrázok
ANDYMAN
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 809
Dátum registrácie: St 09. Mar, 2005, 20:00
Bydlisko: Senec (33)

Re: Peltier vs. klimatizacia (v aute)

Príspevok od používateľa ANDYMAN »

podla mna je to dobry napad, uvazoval som nad niecim podobnym do PC (intake vzduch by sa ochladzoval cca 3-5 stupnov pod izbovu teplotu)
Auto ma obrovsku vyhodu v tom ze nemusis riesit napajanie. Asi najlepsie by bolo spravit vodny okruh s radiatorom v interieri na ktorom by boli 2x120mm ventilatory ktore by ti dajme tomu fukali pod palubovkou na nohy. Niekde v kufri alebo najlepsie niekde vpredu pr motore kde sa nasava vzduch (ak tam mas miesto), tam by peltiere ochladzovali vodu. Na zimu by si to vymontoval aby to to cele nezamrzlo : ))
Intel i7 4790K Delid [ 8-RADS!!! Water Cooling ] Kingston HyperX 32GB ASRock Z87 OC Formula EVGAGTX980Ti Superclocked EK Water Samsung 850EVO RAID-0 HDD cca 10TB Creative SB-Z Asus 4K 32" LED RAZER Deathstalker UltimateLogitech Z5450 THX Enermax Platimax 1500W Corsair 900D ...
WATER COOLING : CPU EK - Supreme LTX CSQ D5 X-Res CSQ Pump Phobya DC12-400 1x Phobya G-Changer 480 V1.2 1x Black Ice GT Stealth 360 1x XSPC RX240 1x AC NexXxoS PRO II 3x AC NexXxoS PRO I 1x HX-CU1401V Hose 13/10mm UV Liquid ...
Používateľov profilový obrázok
Metiu
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1008
Dátum registrácie: St 20. Apr, 2005, 20:00
Bydlisko: Prešov (17)

Re: Peltier vs. klimatizacia (v aute)

Príspevok od používateľa Metiu »

hmm , ja by som urcite chcel pouzit upravenu seriovu ventilaciu

skor som premyslal o vodnom okruhu takto >
peltier s pasivom na chladnej strane umiestneny vo ventilacii , pricom jeho tepla strana by trcala von. Tam by bol prichyteny vodny blok a radiator na chladenie vody by bol umiestneny v predu pred chladicom motora aby nebol takmer nijak ovplivnovany .. alebo by sa mohol umiestnit aj do prieduchu na chladenie brzd , len sa bojim znicenia kamienkami.

Musim zhliadnut dielensku prirucku , popripade rozobrat vetranie a pozriet sa na moznosti riesenia.

Andymanove riesenie sa mi nepaci prave z toho pohladu ,ze najprv by som musel chladit vodu(energeticky narocne) a potom az samotny vzduch v interieri , nieto este teplu stranu peltiera. Mne ide skor o co najlepsie ochladenie teplej strany a nasledne co najrychlejsie dopravenie studeneho vzduchu na miesto urcenia :) .
Najprv ale musim zistit kolko prebytocnej energie z alternatora sa mi meni hned po vytvoreni na teplo , podla toho potom mozem dimenzovat vykon peltiera a jeho chladiaci okruh.
NB : Fujitsu-Siemens D9500 C2D T5250 3GB 120GB X3100 15.4" @ Xubuntu
Other :
LG KU990 Viewty , Sandisk SANSA CLIP@Porta pro
Sien † slavy : 462 - Duron 800@1100@2v (spitfire) ; Athlon 1200@1864@2.3v (thunderbird) ; #1 Abit NF-7 rev. 2.0 CPU Vmod ~2.4v
Now : 462 - Duron 750@967@2.25v (spitfire) ; Duron 950@1457@2.33v (spitfire) ; Duron 1100@1470@2.21v (morgan) ; A1333 (thunderbird) ; A XP 1500+ 1333@1488@1.8v (palomino) ; EPOX 8K3A CPU Vmod ~2.33v ; #2 Abit NF7 rev.2.0 Vmod ~2.4v
Používateľov profilový obrázok
Toman
VIP
VIP
Príspevky: 7733
Dátum registrácie: St 06. Júl, 2005, 20:00
Bydlisko: Engerau/Dreamland (Bratislava/Senec) (22)

Re: Peltier vs. klimatizacia (v aute)

Príspevok od používateľa Toman »

so som mal zapojene 4x tusim 50watt poltierou na velkom pasive polozenom na stole....

problem bol v tom ze na 1 diel chladu to vyprodukovalo 4 dieli tepla... skratka toho chladu bolo velmi malo....stacilo by to akurat na auto chladnicku.....
AMD 7600X, B650M, 32Gb 6400, RTX 3070TI, Fractal Torrent
Používateľov profilový obrázok
Metiu
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1008
Dátum registrácie: St 20. Apr, 2005, 20:00
Bydlisko: Prešov (17)

Re: Peltier vs. klimatizacia (v aute)

Príspevok od používateľa Metiu »

prave toho tepla sa zase az tak nebojim , myslim si ,ze dokazem zabezpecit dostatocne vykonne chladenie .. uvidime co ukazu dalsie testy pokial vymyslim uchytenie vodneho bloku.

Ked bude viac casu rozoberiem ventilaciu a pozriem sa na blizsie moznosti umiestnenia.
NB : Fujitsu-Siemens D9500 C2D T5250 3GB 120GB X3100 15.4" @ Xubuntu
Other :
LG KU990 Viewty , Sandisk SANSA CLIP@Porta pro
Sien † slavy : 462 - Duron 800@1100@2v (spitfire) ; Athlon 1200@1864@2.3v (thunderbird) ; #1 Abit NF-7 rev. 2.0 CPU Vmod ~2.4v
Now : 462 - Duron 750@967@2.25v (spitfire) ; Duron 950@1457@2.33v (spitfire) ; Duron 1100@1470@2.21v (morgan) ; A1333 (thunderbird) ; A XP 1500+ 1333@1488@1.8v (palomino) ; EPOX 8K3A CPU Vmod ~2.33v ; #2 Abit NF7 rev.2.0 Vmod ~2.4v
Používateľov profilový obrázok
r1z1ko
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1429
Dátum registrácie: St 06. Jún, 2007, 08:00
Bydlisko: Bratislava

Re: Peltier vs. klimatizacia (v aute)

Príspevok od používateľa r1z1ko »

Nedosiahneš nič(ale aj tak držím palce)...oproti klasickej klíme je peltier úplné hovienko...
Aj ja som s tým experimentoval a tiež som chcel na maturu spraviť kvázi klimatizáciu do domácnosti z peltierov ale neúspešne....výkon malí spotreba veľká...
bol to vlasne velký WB ktorým pretekala voda a na nom boli tri peltiere...na opačnej strane boli malé chladiče spojené a vyvedené....cez ktoré prúdil vzduch pomocou regulovateľného vetráka
A keď už tak si kup peltiera stavaného na cca 270 C so silikónom.
CPU: Intel E8200 @3.2Ghz/1.1V - Freezer 7Pro «|» MB: ASUS P5K SE «|» VGA: GB 4850 «|» HDD: M4 64GB, SAMSUNG F1 1TB «|» RAM: OCZ 2x1GB 800Mhz Special Ops Edition+ 2x1GB red A-DATA «|» Mechanika: 1, NEC DVD-RW ND-3540A 2, SAMSUNG DVD-RW SH-S203P «|» Mouse: Logitech MX518 «|» Monitor: Benq G2222HDL «|» Headphone: Sennheiser eH 250
Používateľov profilový obrázok
kami_sama
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 362
Dátum registrácie: Po 05. Sep, 2005, 20:00
Bydlisko: Bratislava

Re: Peltier vs. klimatizacia (v aute)

Príspevok od používateľa kami_sama »

andyman podla mna ma pravdu. nalepsie riesenie by bolo cez vodne chladnie preniest "chlad" do interieru. je to v podstate opacne vyuzitie vodneho chladenia. avsak moc efektivne to (podla mna) nebude. btw: na tomto principe funguju aj klimatizacie.

ked si vezmeme, ze len cez slnko auto prijima priblizne 1kW/m^2 tepelny vykon a len strecha auta ma plochu priblizne 1.5m^2, asi netreba moc vysvetlovat, ze tych 90W to nedokaze uchladit.

ked uz chces raritu s peltierom, tak namontuj na horucu stranu neaky vodny blok, na studenu stranu velky pasiv. do vodneho bloku daj chladiacu vodu z motora a pasiv nechaj len tak. malo by to produkovat taky vykon, aby si mohol rozbehat neake vetraky v aute.=:)
Používateľov profilový obrázok
kajfun
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1269
Dátum registrácie: So 30. Dec, 2006, 02:00
Bydlisko: Bratislava, Petrzalka

Re: Peltier vs. klimatizacia (v aute)

Príspevok od používateľa kajfun »

hovorim ti ze s jednym alebo dvomi radovo 100W peltiermi mozes chladit akurat tak tachometer a nie interier ako celok.

zabudni na to... este raz sa pytam, preco vyrobcovia nepouzivaju taketo peltier-riesenia a namiesto toho sa jebu s kompresormi a klasickymi klimami ako ich vsetci pozname.
Používateľov profilový obrázok
Metiu
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1008
Dátum registrácie: St 20. Apr, 2005, 20:00
Bydlisko: Prešov (17)

Re: Peltier vs. klimatizacia (v aute)

Príspevok od používateľa Metiu »

kajfun: lebo od klimy sa vyzaduje ovela vacsi vykon .. ano
aj tak nepochopim ludi co pustaju klimu v kuse naplno
posledne v nedelu som sa viezol v klimatizovanej fabii s klimou pustenou na plno - vonku 30-32 stupnov , v aute 20-22 .. vonku v kratkych nohaviciach a v aute s mikinou ? blbost ..

vyskusam , uvidim. popalim sa , nevadi :-)
NB : Fujitsu-Siemens D9500 C2D T5250 3GB 120GB X3100 15.4" @ Xubuntu
Other :
LG KU990 Viewty , Sandisk SANSA CLIP@Porta pro
Sien † slavy : 462 - Duron 800@1100@2v (spitfire) ; Athlon 1200@1864@2.3v (thunderbird) ; #1 Abit NF-7 rev. 2.0 CPU Vmod ~2.4v
Now : 462 - Duron 750@967@2.25v (spitfire) ; Duron 950@1457@2.33v (spitfire) ; Duron 1100@1470@2.21v (morgan) ; A1333 (thunderbird) ; A XP 1500+ 1333@1488@1.8v (palomino) ; EPOX 8K3A CPU Vmod ~2.33v ; #2 Abit NF7 rev.2.0 Vmod ~2.4v
Používateľov profilový obrázok
r1z1ko
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1429
Dátum registrácie: St 06. Jún, 2007, 08:00
Bydlisko: Bratislava

Re: Peltier vs. klimatizacia (v aute)

Príspevok od používateľa r1z1ko »

A nedalo by sa niečo spraviť aj zo starej chladničky ??
Teraz nemyslím do auta ale tak všeobecne na chladenie..
CPU: Intel E8200 @3.2Ghz/1.1V - Freezer 7Pro «|» MB: ASUS P5K SE «|» VGA: GB 4850 «|» HDD: M4 64GB, SAMSUNG F1 1TB «|» RAM: OCZ 2x1GB 800Mhz Special Ops Edition+ 2x1GB red A-DATA «|» Mechanika: 1, NEC DVD-RW ND-3540A 2, SAMSUNG DVD-RW SH-S203P «|» Mouse: Logitech MX518 «|» Monitor: Benq G2222HDL «|» Headphone: Sennheiser eH 250
Používateľov profilový obrázok
Metiu
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1008
Dátum registrácie: St 20. Apr, 2005, 20:00
Bydlisko: Prešov (17)

Re: Peltier vs. klimatizacia (v aute)

Príspevok od používateľa Metiu »

chladnicka tiez nema nic extra vykon (i ked vacsi nez peltier) , no myslim ,ze jej kompresor by to nevydrzal (dlhodoba prevadzka).
NB : Fujitsu-Siemens D9500 C2D T5250 3GB 120GB X3100 15.4" @ Xubuntu
Other :
LG KU990 Viewty , Sandisk SANSA CLIP@Porta pro
Sien † slavy : 462 - Duron 800@1100@2v (spitfire) ; Athlon 1200@1864@2.3v (thunderbird) ; #1 Abit NF-7 rev. 2.0 CPU Vmod ~2.4v
Now : 462 - Duron 750@967@2.25v (spitfire) ; Duron 950@1457@2.33v (spitfire) ; Duron 1100@1470@2.21v (morgan) ; A1333 (thunderbird) ; A XP 1500+ 1333@1488@1.8v (palomino) ; EPOX 8K3A CPU Vmod ~2.33v ; #2 Abit NF7 rev.2.0 Vmod ~2.4v

Návrat na "Debata o všetkom"