Physx vs non-physx = budúcnosť?
- Kknightley
- Používateľ
- Príspevky: 1148
- Dátum registrácie: Ut 04. Dec, 2012, 18:01
- Bydlisko: BA
Physx vs non-physx = budúcnosť?
Ono v podstate táto téma patrí do nákupnej poradne, ale vzhľadom na fakt že nejde ani tak o nákup ale o skôr o fakty do budúcna tak som to zaradil sem.
Chcem zistiť, čo si o tom myslíte vy ostatní. Jednoducho, veľa ľudí sa chystá kúpiť na vianoce/po vianociach nový PC a rieši peňažnú dilemu na úkor výkonu súčasných grafických kariet. Aby som to skrátil a nekecal tu OT :
1. Nvidia -> Physx (napr. 660Ti)
2. AMD -> Non-Physx (napr. R7950)
V testoch sa 7950 javí ako lepšia, výkonnejšia. Keď sa však na to pozriem oboma očami stále mi nedá spať fakt, že R7950 môžu vykazovať vyššie FPS práve kvôli tomu, že sa na nich physx nedá zapať. Napríklad v hre borderlands.
Pre porovnanie :
http://www.youtube.com/watch?v=EWFkDrKvBRU
Teda si myslím, že keby bola physx implementovaná do 7950 tak je možné že 660Ti je na tom výkonovo lepšie. Ale neviem, je to len taká domnienka. A predsa len, tie hry s physx vyzerajú podstatne lepšie. Tak isto niektoré CAD systémy využívajú physx... druhá vec však je, že okrem batmana, borderlands, mirror edge a podobne nie je veľa hier kde je tú fyziku tak "pekne vidieť". Napríklad AC3/Hitman/FarCry3/Crysis3 ... ani jedna z týchto hier myslím nemá možnosť zapnutia/vypnutia fyziky...
Otázou teda je, oplatí sa kupovať v súčasnosti radšej 660Ti(or 670) alebo je výkonovo lepšia kúpa R7950 aj keď nemá physx? Čo si o tom myslíte ? Má 660Ti potenciál dosahovať dobré FPS v nových hrách pri zapnutom physx ? alebo je potom potrebné kúpiť výkonnejšiu radu (670)?
Čakám opodstatnenú kritiku
Chcem zistiť, čo si o tom myslíte vy ostatní. Jednoducho, veľa ľudí sa chystá kúpiť na vianoce/po vianociach nový PC a rieši peňažnú dilemu na úkor výkonu súčasných grafických kariet. Aby som to skrátil a nekecal tu OT :
1. Nvidia -> Physx (napr. 660Ti)
2. AMD -> Non-Physx (napr. R7950)
V testoch sa 7950 javí ako lepšia, výkonnejšia. Keď sa však na to pozriem oboma očami stále mi nedá spať fakt, že R7950 môžu vykazovať vyššie FPS práve kvôli tomu, že sa na nich physx nedá zapať. Napríklad v hre borderlands.
Pre porovnanie :
http://www.youtube.com/watch?v=EWFkDrKvBRU
Teda si myslím, že keby bola physx implementovaná do 7950 tak je možné že 660Ti je na tom výkonovo lepšie. Ale neviem, je to len taká domnienka. A predsa len, tie hry s physx vyzerajú podstatne lepšie. Tak isto niektoré CAD systémy využívajú physx... druhá vec však je, že okrem batmana, borderlands, mirror edge a podobne nie je veľa hier kde je tú fyziku tak "pekne vidieť". Napríklad AC3/Hitman/FarCry3/Crysis3 ... ani jedna z týchto hier myslím nemá možnosť zapnutia/vypnutia fyziky...
Otázou teda je, oplatí sa kupovať v súčasnosti radšej 660Ti(or 670) alebo je výkonovo lepšia kúpa R7950 aj keď nemá physx? Čo si o tom myslíte ? Má 660Ti potenciál dosahovať dobré FPS v nových hrách pri zapnutom physx ? alebo je potom potrebné kúpiť výkonnejšiu radu (670)?
Čakám opodstatnenú kritiku
Re: Physx vs non-physx = budúcnosť ?
Pouzivas tie CAD programy ? Ak nie tak ber pomer cena/vykon a nepozeraj sa na PhysX.
|MB| MSI B450I Gaming Plus |CPU| AMD Ryzen 5 5600G |CPU's Cooler| AIO 140mm
|RAM| G-Skill 2x8GB DDR4 3200MHz Trident-Z |GPU| AMD Vega 7
|SSD| Intel 660p 1024GB M.2 NVMe |PSU| NZXT 650W 80Plus Gold |Case| NZXT H1 V1
|LCD| BenQ BL3200PT |Mouse| Logitech G603 |Pad| Razer Goliathus Speed |OS| Microsoft Windows 10 Pro x64 SK
|OC| Celeron D 330 E0 / Pentium E2160 M0 / Pentium E5200 M0 / Pentium E5200 R0 / Phenom II X3 720 C2 / Core i5 2500K / Core i5 6600K.
|RAM| G-Skill 2x8GB DDR4 3200MHz Trident-Z |GPU| AMD Vega 7
|SSD| Intel 660p 1024GB M.2 NVMe |PSU| NZXT 650W 80Plus Gold |Case| NZXT H1 V1
|LCD| BenQ BL3200PT |Mouse| Logitech G603 |Pad| Razer Goliathus Speed |OS| Microsoft Windows 10 Pro x64 SK
|OC| Celeron D 330 E0 / Pentium E2160 M0 / Pentium E5200 M0 / Pentium E5200 R0 / Phenom II X3 720 C2 / Core i5 2500K / Core i5 6600K.
- M1ch4l
- VIP
- Príspevky: 6679
- Dátum registrácie: Št 21. Feb, 2008, 14:00
- Bydlisko: Kysucký Lieskovec / Praha
Re: Physx vs non-physx = budúcnosť ?
physx neprinasa ziadne zasadne prvky do hier a hier s tym je malo. Takze to moc nema vyznam riesit, ci mas physx alebo nie. Hra, ktora bysa bez physx nedala hrat nevyjde (pretoze vela hracov ma AMD karty, cim by si to vydavatel hry dost posral), takze kym physx bude nVidia exclusive, bude to vzdy len nieco malo naviac oproti tej istej hre bez physx.
Mozno casom urobia nieco revolucne, ale nemyslim si.
Mozno casom urobia nieco revolucne, ale nemyslim si.
Music: AKG K240 MK II / Beyerdynamic DT 770 Pro 80 Ohm @ Topping DX7 Pro
Bike: 2022 Canyon Neuron CF 8; Coffee: Chemex 6-cup
Bike: 2022 Canyon Neuron CF 8; Coffee: Chemex 6-cup
Spoiler: ukázať
Re: Physx vs non-physx = budúcnosť ?
omyl taka hra uz vysla - Mafia II, engine pouziva len PhysX, zakladne fyzikalne efekty pocita CPU a len tie rozsirene si tam pridala NVIDIA sama pre ich graficke karty, teda PhysX ak je dobre implementovana, tak je v pohode a ide pekne aj na CPU (Mafiu II som hral uz na vseliakych PC aj Athlon X2 CPU a ta fyzika je dobre optimalizovana) a to co môzes vidiet napr. v Batman AA/AC a pod. to je len take pozlatko pre oci hraca, no o zvysok fyziky sa stara väcsinou Havok cez CPU, takze kasli na PhysX a kupuj to co ma väcsi vykon, resp. lepsi pomer cena/vykon, fyziku ako taku bude vzdy pocitat aj tak CPU
Re: Physx vs non-physx = budúcnosť ?
Nahodou som narazil, takze dodatocne ..
CPU PhysX ma jediny problem a to, ze pouziva x87 instrukcie... Preto je tak pomaly na CPU... Ak by nvidia nevymyslala a uvolnila normalne instrukcie z x86 tak ten CPU PhysX je niekolkonasobne rychlejsi s vykonnymi hernymi procesormi..
Mne MAFIA II ide s corei5-3570K CPU PhysX MEDIUM na 27FPS..
CPU PhysX ma jediny problem a to, ze pouziva x87 instrukcie... Preto je tak pomaly na CPU... Ak by nvidia nevymyslala a uvolnila normalne instrukcie z x86 tak ten CPU PhysX je niekolkonasobne rychlejsi s vykonnymi hernymi procesormi..
Mne MAFIA II ide s corei5-3570K CPU PhysX MEDIUM na 27FPS..
Spoiler: ukázať
Re: Physx vs non-physx = budúcnosť ?
jasne, ale to je len add-on k hre ta PhysX Low, Medium, High a pod. no samotna hra pouziva PhysX na vsetku fyziku, teda aj ked mas PhysX off, tak ten engine pouziva PhysX na pocitanie fyziky co nema ziadna ina hra, väcsina ma Havok na vsetku fyziku a PhysX pridaju len na destrukciu a pod. no ten engine co ma 2K Czech ma PhysX ako primarnu fyziku a potom este ten add-on PhysX ktory si potom vies nastavit a len ten add-on je zle optimalizovany, keby si dal v hre PhysX off, tak ti ide krasne, lebo samotna PhysX ktoru implementovali do enginu je odladena krasne na CPU, to len potom na konci vyvoja hry, resp. pred koncom sa objavi par ludi od Nvidie, ktory pridaju ten add-on PhysX do vybranych hier (spravida na UE3) a tvrdia hracom, ze im treba Nvidia GPU, lebo CPU to nepotiahne aj ked samozrejme da sa to pustit aj na CPU, no kvôli zamerne dosratemu portu pre CPU, ktory dodava Nvidia to potom ludom trha a kupia si NVIDIA kartu, proste typicky pristup k dnesnej konzumnej spolocnosti, vytvorit potrebu, presvedcit ta ze na to mas, kupis si to a je to.. pricom s tym co aktualne mas by to tiez slo, no nedovolia ti to, lebo by nezarobili
Re: Physx vs non-physx = budúcnosť ?
CUDA ako celok v poslednom období musí ešte okrem toho rátať s inou konkurenciou a to je OpenCL. Zatial čisto sféra computingu a support OpenCL v hrách neviem že by bol.
Nvidia rada využíva svoj finančný kapitál na to aby kúpila technologie a predavala ich pod svojou hlavičkou. To sa stalo jak firme Ageia, tak krachujúcemu 3Dfx ked od nich Nvidia kúpila SLi. Následne potom PhysX začali používať niektoré hry, ale velmi rýchlo sa prišlo na to že bud to mainstreamové NVidia grafiky FPS-wise velmi neťahajú, alebo treba kúpiť highend, alebo druhú grafiku a dedikovať ju na fyziku.
Podobne to bolo aj s 3dmarkom Vantage. Najprv technológiu akceptovali a potom ju odmietli v patchi a invalidovali výsledky ak bol PhysX použitý.
V tomto prípade zastávam názor že technológia ako taká je poriadku, ale forma jej distribúcie značne pokrivkáva.
Uvažoval som preto nad kúpou pôvodnej PhysX karty od firmy Ageia a použiť ju u seba a Ati grafikou, bohužial malo to tiež niekolko háčikov.
1. Hw ktorý pôvodné karty mali bol považovaný za relatívne slabý.
2. Softwarová podpora pre tie karty sa z internetu vyparila prakticky cez noc.
3. Hry ktoré physX používajú sú síce kvalitné tituly, ale naozaj ich nieje vela.
Momentálne už výrobcovia hier kalkulujú s tým či implementovať PhysX a očakávať že časť zákazníkov sa na časť featur v hre vykašle bez špecifického HW, alebo implementovať Havok ktorý je z HW hladiska nezávislý a neporovnatelne menej náročný.
Nvidia rada využíva svoj finančný kapitál na to aby kúpila technologie a predavala ich pod svojou hlavičkou. To sa stalo jak firme Ageia, tak krachujúcemu 3Dfx ked od nich Nvidia kúpila SLi. Následne potom PhysX začali používať niektoré hry, ale velmi rýchlo sa prišlo na to že bud to mainstreamové NVidia grafiky FPS-wise velmi neťahajú, alebo treba kúpiť highend, alebo druhú grafiku a dedikovať ju na fyziku.
Podobne to bolo aj s 3dmarkom Vantage. Najprv technológiu akceptovali a potom ju odmietli v patchi a invalidovali výsledky ak bol PhysX použitý.
V tomto prípade zastávam názor že technológia ako taká je poriadku, ale forma jej distribúcie značne pokrivkáva.
Uvažoval som preto nad kúpou pôvodnej PhysX karty od firmy Ageia a použiť ju u seba a Ati grafikou, bohužial malo to tiež niekolko háčikov.
1. Hw ktorý pôvodné karty mali bol považovaný za relatívne slabý.
2. Softwarová podpora pre tie karty sa z internetu vyparila prakticky cez noc.
3. Hry ktoré physX používajú sú síce kvalitné tituly, ale naozaj ich nieje vela.
Momentálne už výrobcovia hier kalkulujú s tým či implementovať PhysX a očakávať že časť zákazníkov sa na časť featur v hre vykašle bez špecifického HW, alebo implementovať Havok ktorý je z HW hladiska nezávislý a neporovnatelne menej náročný.
Spoiler: ukázať
- dexterav
- Sponzor fóra gold
- Príspevky: 22037
- Dátum registrácie: Po 06. Máj, 2002, 02:00
- Bydlisko: Sered´
Re: Physx vs non-physx = budúcnosť ?
physx je komplet fyzikálny engine a nepotrebuje havok
akurát že ked to ide cez physx a iba cez cpu komplet tak sa to nijak extra nepropaguje kedže ani nieje čo a spústa hier ho tak aj používa
iná vec je čo je vhodné resp nevhodné akcelerovať cez gpu
akurát že ked to ide cez physx a iba cez cpu komplet tak sa to nijak extra nepropaguje kedže ani nieje čo a spústa hier ho tak aj používa
iná vec je čo je vhodné resp nevhodné akcelerovať cez gpu
Spoiler: ukázať
- Kknightley
- Používateľ
- Príspevky: 1148
- Dátum registrácie: Ut 04. Dec, 2012, 18:01
- Bydlisko: BA
Re: Physx vs non-physx = budúcnosť ?
Tak, existuje veľa physx či CUDA testov kde akcelerácia GPU pri CUDA ON napríklad pri konvertovaní videa, dosahuje veľmi pekné výsledky
Re: Physx vs non-physx = budúcnosť ?
IMHO ide o špekuláciu, preto presun do správnej sekcie fóra.
s pozdravom, crux.
Re: Physx vs non-physx = budúcnosť?
Tiež som riešil pri nákupe a nakoniec som si povedal že 5% výkonu hore-dole si nevšimnem, ale ak si náhodou budem chcieť zahrať hru ktorá HW PhysX bude podporovať tak na Radeonoch si to nikdy nezahrám na max... podobne napr. Just Cause 2 mal aj peknú CUDA vodu, taktiež bonus, aj keď neviem či aj nejaké iné hry majú podobné nVidia only efekty.
Pozeraj sa na to podobne ako na Dx11 - taktiež si zahráš každú hru aj bez jeho podpory (stačí Dx10) a nákupom karty bez jeho podpory ušetríš, akurát musíš oželieť zopár efektov zvyčajne dosť náročných na výkon. IMHO Batman Arkham City má zaujímavejšie a krajšie PhysX efekty ako Dx11 efekty a to tie Dx11 efekty patrili v tej dobe k nadpriemerným. Výhoda je že si nemusíš vyberať Dx11 alebo HW PhysX - vyberáš si iba kartu s Dx11 alebo Dx11 + PhysX. IMHO ak ti nie je kvalita grafiky ukradnutá (a ak hej tak načo ti je potom relatívne drahá 660Ti/7950?) a plánuješ zahrať nejaké HW PhysX hry tak sa to oplatí.
Čo sa výkonu týka - nad nejakými 5% v priemere hore-dole sa nemá význam zamýšľať, treba pozrieť benchmarky hier ktoré plánuješ hrať a buď ti to v nich stačí alebo nie - niektoré hry idú lepšie na nVidiách, iné na AMD, v ostatných to je v podstate jedno či máš 660Ti alebo 7950.
Čo sa týka samotného PhysX, starý neoptimalizovaný jednovláknový x87 kód pre CPU PhysX tam bol podľa nVidie ešte z čias Ageiy, v nových SDK je už dlhšiu dobu komplet prepísaný optimalizovaný. Implementácia v hrách však zaostáva, vývoj terajších hier začal ešte so starou SDK a len tak na novú SDK uprostred vývoja neprejdú. Nová SDK vraj prináša aj omnoho jednoduchšiu implementáciu HW PhysX takže vraj máme čakať viac HW PhysX titulov - no uvidíme, sám som zvedavý, ten rozhovor bol už dávnejšie a že by sa chystal nejaký nápor nových HW PhysX hier to nevyzerá (z tých zaujímavejších čo ešte nevyšli - Metro Last Light a Hawken).
Pozeraj sa na to podobne ako na Dx11 - taktiež si zahráš každú hru aj bez jeho podpory (stačí Dx10) a nákupom karty bez jeho podpory ušetríš, akurát musíš oželieť zopár efektov zvyčajne dosť náročných na výkon. IMHO Batman Arkham City má zaujímavejšie a krajšie PhysX efekty ako Dx11 efekty a to tie Dx11 efekty patrili v tej dobe k nadpriemerným. Výhoda je že si nemusíš vyberať Dx11 alebo HW PhysX - vyberáš si iba kartu s Dx11 alebo Dx11 + PhysX. IMHO ak ti nie je kvalita grafiky ukradnutá (a ak hej tak načo ti je potom relatívne drahá 660Ti/7950?) a plánuješ zahrať nejaké HW PhysX hry tak sa to oplatí.
Čo sa výkonu týka - nad nejakými 5% v priemere hore-dole sa nemá význam zamýšľať, treba pozrieť benchmarky hier ktoré plánuješ hrať a buď ti to v nich stačí alebo nie - niektoré hry idú lepšie na nVidiách, iné na AMD, v ostatných to je v podstate jedno či máš 660Ti alebo 7950.
Čo sa týka samotného PhysX, starý neoptimalizovaný jednovláknový x87 kód pre CPU PhysX tam bol podľa nVidie ešte z čias Ageiy, v nových SDK je už dlhšiu dobu komplet prepísaný optimalizovaný. Implementácia v hrách však zaostáva, vývoj terajších hier začal ešte so starou SDK a len tak na novú SDK uprostred vývoja neprejdú. Nová SDK vraj prináša aj omnoho jednoduchšiu implementáciu HW PhysX takže vraj máme čakať viac HW PhysX titulov - no uvidíme, sám som zvedavý, ten rozhovor bol už dávnejšie a že by sa chystal nejaký nápor nových HW PhysX hier to nevyzerá (z tých zaujímavejších čo ešte nevyšli - Metro Last Light a Hawken).
Spoiler: ukázať
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 4796
- Dátum registrácie: Ut 12. Aug, 2008, 12:16
- Bydlisko: Pravenec
Re: Physx vs non-physx = budúcnosť?
Ty si plánuješ aké hry budeš hrať ? Hej ? Aj o pólrok / rok budeš vedieť aké hry budeš hrať ... No aj samotná physX zaberá dosť z výkonu tvojej ospevovanej Nvidie takže to nebude za tak ružové Mne príde ako lepšia alternatíva kúpiť najlepšiu kartu cena/výkon a dokúpiť nejaku trápnu nvidiu za pár € a budeš mať aj physx ktorý ti nebude brzdiť ani CPU ani GPU
Je smutné ak to nvidia celé brzdí a podpláca. Sám som narážal na to že je vacsina na CUDA nie OpenCL v ktorom vidím budúcnosť.
Je smutné ak to nvidia celé brzdí a podpláca. Sám som narážal na to že je vacsina na CUDA nie OpenCL v ktorom vidím budúcnosť.
CPU: AMD Phenom X3 720 BE 2,8 GHz @ 3,9 GHz 1,45V @@@ Phenom x4 3,6Ghz 1,375V (batch no. 0905 FPMW)CPU Cooler: Gelid Tranquillo rev.2 MB: Gigabyte 790XTA-UD4 RAM: 2x4GB ADATA Xtreme Series 2000 Mhz 8-7-6-15 tRC 11 CR 1T GPU: Asus EAH5850 DirectCU (985@5200MHz(1300MHz)) Monitory: 2x 24" LCD shit CRT HDD: WD 10EALS, ST Barracuda ST1000DM003 PSU:Seasonic M12II 620W 80Plus OS: Windows 7 Ultimate SP1 x64, Myš: nejaká Canyon Klávesnica : Microsoft Natural Elite, 3DMark Vantage : P16326 3DMark 06 : 21345
Re: Physx vs non-physx = budúcnosť?
Nechápem čo riešiš nejaké fanboystvo a obľúbené značky. Niekto vie dopredu čo si chce na novom kompe zahrať lebo si tie hry "odkladal" kým bude mať nový komp alebo ich pravidelne hráva. Do budúcnosti nevidí nik, ale vždy sa dá zamyslieť. Tam som spomenul iba dve hry, ak sa na niektorú z nich niekto teší môže sa zamyslieť aj nad tým či si to chce vychutnať aj s HW PhysX efektmi - prečo nie? Ak niekto hráva stále Battlefield 3 a teší sa na ďalší, môže pri odhade vychádzať z benchmarkov na Battlefield 3. Ak niekto hráva stále formulky, môže vychádzať z benchmarkov na F1 2012.
Priemerný cena/výkon nemá absolútne zmysel riešiť, buď ti grafika stačí na to čo chceš hrať alebo nie. Ak je to v priemere 19 vs 20fps je to jedno, ani jedna nestačí. Ak to je 40 vs 42fps tiež je to jedno, buď ti to stačí u oboch alebo ani u jednej. Ak je to 160 vs 180 tak to je tiež jedno. Dokonca aj minimum 70 a 100fps, inak výrazný rozdiel, je úplne irelevantný na 60Hz monitore (na druhú stranu hovorí niečo o rezerve do budúcnosti ak na rovnakom engine budú aj ďalšie hry). Kde to má zmysel riešiť sú špecialitky ktoré idú výrazne lepšie na jednej alebo druhej karte pri fps pri ktorých to má zmysel riešiť, napr. 60 vs 40fps a tie už treba zobrať do úvahy. Ak 50% času hrávam hru, ktorá ide na AMD 60fps a na nVidii 40fps tak je pre mňa AMD zaujímavejšie aj keby bolo o 5% drahšie a malo o 5% nižší výkon v ostatných hrách ako nVidia a naopak.
Zdravý sedliacky rozum a nie pomer priemeru z priemerov z vybraných úsekov z vybraných hier vzhľadom k cene ktorá sa stále mení a každá edícia ju má inú (a tým pádom aj iný pomer cena/výkon). Keď to takto rozpíšem, ten pomer cena/výkon už nevyzerá tak zaujímavo, všakže? Veľmi dôležité sú pre rozhodovanie prepady fps, bohužiaľ o nich sa skoro nikde nedočítaš takže ti pri rozhodovaní veľmi nepomôžu, aj keď majú na výsledný zážitok z hry významný podiel najmä na nižších fps.
GTX660Ti vs HD7950 je presne o tomto. Rozdiely sú, ale je to ako na hojdačke a vždy závisí od rozsahu hier ktoré sa testovali. Tie rozdiely bývajú často aj 20fps, napr. 70 vs 90fps v prospech jednej alebo druhej, no keďže nepoznáme prepady na bežnom 60Hz monitore to môže na oboch kartách vyzerať porovnateľne. Na tejto stránke som našiel pekné benchmarky aj s priebehmi fps a aj keď je raz viditeľne rýchlejšia jedna, inokedy druhá, vo všetkých testovaných hrách (všetko aktuálne hry, žiadny Crysis 1 ktorý už takmer nik nehrá a keď aj tak kvôli nemu novú grafiku kupovať nebude) ti na bežnom 60Hz FullHD monitore poslúžia obe rovnako (3D Mark som nebral do úvahy):
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1 ... x1080.html
Na Tomshardware je test Dirt Showdown aj s priebehom fps a podľa neho sa určite oplatí zobrať skôr HD7950 pre Ultra detaily a 1680*1050, ale aj tak by to pre niekoho mohlo byť málo (pod a okolo 40fps pri rýchlych závodoch nie je ideálne...) a radšej dá High a FullHD kde to už je jedno či 660Ti alebo 7950. Battlefield 3 je zase takmer to isté v opačnom garde (akurát už pri FullHD a nie 1680*1050). Ja osobne by som v oboch prípadoch znížil detaily (AA u mňa zvyčajne ide ako prvé dole), ale to som ja, každý má iné preferencie.
Určite je toho viac ale už takto som strávil písaním tohto komentára (celého vrátane odstavcov pod týmto textom) zo dve hodinky keďže všetko čo píšem sa snažím spätne overovať a už nemám chuť ani náladu venovať tomu viac času.
Čo to všetko znamená? Jednoducho trh funguje a karty s podobným výkonom stoja podobne veľa, rozdiely sú v detailoch - spotreba, prevedenie (vzhľad, chladenie atď.), podporované technológie, doplnkové služby, SW podpora, image...
Ako som spomenul medzi tieto detaily patria aj technológie ako PhysX, TXAA, 3D Vision, HD3D, GeForce Experience, CUDA, Eyefinity, Surround či všeobecný GPGPU výpočtový výkon cez OpenCL či DirectCompute (základný zvláda nVidia rovnako ako AMD - napr. GPGPU fyzika - simulácia tekutín, len v zložitejších a s menšou pravdepodobnosťou sa vyskytujúcich v budúcnosti v hrách Kepleru výraznejšie dochádza dych - viď Anandtech alebo Tomshardware testy) atď.
Tam sa už nedá povedať čo je lepšie a čo horšie, každý má svoje preferencie - niekto chce krajšiu fyziku s HW PhysX, druhý Eyefinity (aj keď teraz je to asi jedno či Surround alebo Eyefinity hry podporujú obe nie?), iný potrebuje CUDA kvôli nejakému profi programu, ďalšiemu sa zas zapáči TXAA, iný chce využiť výpočtový výkon Radeonov pre rendering v opensource nástrojoch alebo Bitcoin mining... Dakto sa zas bude vytešovať z fps, dakto z toho že ušetril pár (desiatok) eur, iný že podporil obľúbenú značku... každý nech si nájde po čom túži, akurát bohužiaľ pre niektorých tu nie je karta ktorá by mala všetky technológie tak ako to mala minulú generáciu GTX580 (ak chcel dakto 3 monitory tak ich dal do SLI).
Alternatíva dokúpiť druhú lacnú grafiku pre PhysX je pekná, oficiálne to však zase funguje len s nVidia grafikami - AMD nebolo ochotné zaplatiť náklady na QA a nVidia nebola ochotná kupovať AMD karty aby to na vlastné náklady s nimi testovala. Áno sú neoficiálne ovládače s touto podporou, ale tam nemáš nikdy istotu či a kedy hra bude korektne fungovať. Prešiel som si tiež takým obdobím keď som mal výrazne viac voľného času ako peňazí. Teraz si už svoj voľný čas vážim a preferujem veci ktoré jednoducho fungujú a nemusím pol dňa prehľadávať internet ako to spojazdniť a čakať kedy a či vôbec vznikne nejaké neoficiálne riešenie na hru ktorú si chcem práve zahrať ak náhodou nefunguje, pričom zákon schválnosti hovorí že to je vždy hra na ktorú sa človek teší najviac...
OpenCL/CUDA je kapitola sama osebe a námet na samostatnú tému. Ani ten OpenCL nie je taký univerzálny ako sa zdá, vzhľadom k odlišným architektúram (grafiky nie sú x86 CPU) je pravdepodobné že aj tak bude nutné písať upravený kód pre každý typ architektúry aby sa nestalo že univerzálny bude využívať výkon grafík tak do 10% - to už rovno ten pre nVidiu môžeš napísať v CUDA ku ktorej je lepšia podpora a nástroje. Ešte aby som upresnil - nVidia podporuje OpenCL rovnako ak nie viac ako AMD, akurát navyše ešte má CUDA ako svoju konkurenčnú výhodu.
Priemerný cena/výkon nemá absolútne zmysel riešiť, buď ti grafika stačí na to čo chceš hrať alebo nie. Ak je to v priemere 19 vs 20fps je to jedno, ani jedna nestačí. Ak to je 40 vs 42fps tiež je to jedno, buď ti to stačí u oboch alebo ani u jednej. Ak je to 160 vs 180 tak to je tiež jedno. Dokonca aj minimum 70 a 100fps, inak výrazný rozdiel, je úplne irelevantný na 60Hz monitore (na druhú stranu hovorí niečo o rezerve do budúcnosti ak na rovnakom engine budú aj ďalšie hry). Kde to má zmysel riešiť sú špecialitky ktoré idú výrazne lepšie na jednej alebo druhej karte pri fps pri ktorých to má zmysel riešiť, napr. 60 vs 40fps a tie už treba zobrať do úvahy. Ak 50% času hrávam hru, ktorá ide na AMD 60fps a na nVidii 40fps tak je pre mňa AMD zaujímavejšie aj keby bolo o 5% drahšie a malo o 5% nižší výkon v ostatných hrách ako nVidia a naopak.
Zdravý sedliacky rozum a nie pomer priemeru z priemerov z vybraných úsekov z vybraných hier vzhľadom k cene ktorá sa stále mení a každá edícia ju má inú (a tým pádom aj iný pomer cena/výkon). Keď to takto rozpíšem, ten pomer cena/výkon už nevyzerá tak zaujímavo, všakže? Veľmi dôležité sú pre rozhodovanie prepady fps, bohužiaľ o nich sa skoro nikde nedočítaš takže ti pri rozhodovaní veľmi nepomôžu, aj keď majú na výsledný zážitok z hry významný podiel najmä na nižších fps.
GTX660Ti vs HD7950 je presne o tomto. Rozdiely sú, ale je to ako na hojdačke a vždy závisí od rozsahu hier ktoré sa testovali. Tie rozdiely bývajú často aj 20fps, napr. 70 vs 90fps v prospech jednej alebo druhej, no keďže nepoznáme prepady na bežnom 60Hz monitore to môže na oboch kartách vyzerať porovnateľne. Na tejto stránke som našiel pekné benchmarky aj s priebehmi fps a aj keď je raz viditeľne rýchlejšia jedna, inokedy druhá, vo všetkých testovaných hrách (všetko aktuálne hry, žiadny Crysis 1 ktorý už takmer nik nehrá a keď aj tak kvôli nemu novú grafiku kupovať nebude) ti na bežnom 60Hz FullHD monitore poslúžia obe rovnako (3D Mark som nebral do úvahy):
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1 ... x1080.html
Na Tomshardware je test Dirt Showdown aj s priebehom fps a podľa neho sa určite oplatí zobrať skôr HD7950 pre Ultra detaily a 1680*1050, ale aj tak by to pre niekoho mohlo byť málo (pod a okolo 40fps pri rýchlych závodoch nie je ideálne...) a radšej dá High a FullHD kde to už je jedno či 660Ti alebo 7950. Battlefield 3 je zase takmer to isté v opačnom garde (akurát už pri FullHD a nie 1680*1050). Ja osobne by som v oboch prípadoch znížil detaily (AA u mňa zvyčajne ide ako prvé dole), ale to som ja, každý má iné preferencie.
Určite je toho viac ale už takto som strávil písaním tohto komentára (celého vrátane odstavcov pod týmto textom) zo dve hodinky keďže všetko čo píšem sa snažím spätne overovať a už nemám chuť ani náladu venovať tomu viac času.
Čo to všetko znamená? Jednoducho trh funguje a karty s podobným výkonom stoja podobne veľa, rozdiely sú v detailoch - spotreba, prevedenie (vzhľad, chladenie atď.), podporované technológie, doplnkové služby, SW podpora, image...
Ako som spomenul medzi tieto detaily patria aj technológie ako PhysX, TXAA, 3D Vision, HD3D, GeForce Experience, CUDA, Eyefinity, Surround či všeobecný GPGPU výpočtový výkon cez OpenCL či DirectCompute (základný zvláda nVidia rovnako ako AMD - napr. GPGPU fyzika - simulácia tekutín, len v zložitejších a s menšou pravdepodobnosťou sa vyskytujúcich v budúcnosti v hrách Kepleru výraznejšie dochádza dych - viď Anandtech alebo Tomshardware testy) atď.
Tam sa už nedá povedať čo je lepšie a čo horšie, každý má svoje preferencie - niekto chce krajšiu fyziku s HW PhysX, druhý Eyefinity (aj keď teraz je to asi jedno či Surround alebo Eyefinity hry podporujú obe nie?), iný potrebuje CUDA kvôli nejakému profi programu, ďalšiemu sa zas zapáči TXAA, iný chce využiť výpočtový výkon Radeonov pre rendering v opensource nástrojoch alebo Bitcoin mining... Dakto sa zas bude vytešovať z fps, dakto z toho že ušetril pár (desiatok) eur, iný že podporil obľúbenú značku... každý nech si nájde po čom túži, akurát bohužiaľ pre niektorých tu nie je karta ktorá by mala všetky technológie tak ako to mala minulú generáciu GTX580 (ak chcel dakto 3 monitory tak ich dal do SLI).
Alternatíva dokúpiť druhú lacnú grafiku pre PhysX je pekná, oficiálne to však zase funguje len s nVidia grafikami - AMD nebolo ochotné zaplatiť náklady na QA a nVidia nebola ochotná kupovať AMD karty aby to na vlastné náklady s nimi testovala. Áno sú neoficiálne ovládače s touto podporou, ale tam nemáš nikdy istotu či a kedy hra bude korektne fungovať. Prešiel som si tiež takým obdobím keď som mal výrazne viac voľného času ako peňazí. Teraz si už svoj voľný čas vážim a preferujem veci ktoré jednoducho fungujú a nemusím pol dňa prehľadávať internet ako to spojazdniť a čakať kedy a či vôbec vznikne nejaké neoficiálne riešenie na hru ktorú si chcem práve zahrať ak náhodou nefunguje, pričom zákon schválnosti hovorí že to je vždy hra na ktorú sa človek teší najviac...
OpenCL/CUDA je kapitola sama osebe a námet na samostatnú tému. Ani ten OpenCL nie je taký univerzálny ako sa zdá, vzhľadom k odlišným architektúram (grafiky nie sú x86 CPU) je pravdepodobné že aj tak bude nutné písať upravený kód pre každý typ architektúry aby sa nestalo že univerzálny bude využívať výkon grafík tak do 10% - to už rovno ten pre nVidiu môžeš napísať v CUDA ku ktorej je lepšia podpora a nástroje. Ešte aby som upresnil - nVidia podporuje OpenCL rovnako ak nie viac ako AMD, akurát navyše ešte má CUDA ako svoju konkurenčnú výhodu.
Spoiler: ukázať
Re: Physx vs non-physx = budúcnosť ?
ano ale okrem Mafie 2, ma kazda hra s PhysX aj Havok na vsetku ostatnu fyziku, lebo PhysX pouzivaju zväcsa na destrukciu, alebo zopar vlajucich predmetov, no o ostatne sa stara Havok cez CPU, preto ke podla mna PhysX bullshitdexter napísal:physx je komplet fyzikálny engine a nepotrebuje havok
akurát že ked to ide cez physx a iba cez cpu komplet tak sa to nijak extra nepropaguje kedže ani nieje čo a spústa hier ho tak aj používa
iná vec je čo je vhodné resp nevhodné akcelerovať cez gpu
Re: Physx vs non-physx = budúcnosť?
Physx vs non-physx?
Ked ide o technologiu ako taku, urcite stoji zato mat moznost ju pouzit. Ci ju niekomu treba, netreba, je uz na individualne posudenie kupcu. Mne osobne Physx neprinasa nejake extra vyhody, ale je fajn ho mat ako bonus
Ked ide o technologiu ako taku, urcite stoji zato mat moznost ju pouzit. Ci ju niekomu treba, netreba, je uz na individualne posudenie kupcu. Mne osobne Physx neprinasa nejake extra vyhody, ale je fajn ho mat ako bonus
AMD Ryzen R9 7950X3D PBO, Noctua NH-D15S [NA-HC4] chromax.black&white, GIGABYTE B650E AORUS ELITE X AX ICE, Patriot Viper Elite 5 64 GB KIT DDR5 @6200MHz CL30 White RGB, ASUS TUF RTX 4070Ti GAMING OC 12GB GDDR6X @3/23,5Ghz, NVMe SSD Samsung 990 PRO 1TB + Kingston A2000 1TB, SATA SSD Team Group CX2 1TB + Samsung 860 EVO 250GB, A4tech Bloody V7M HoleLess, Seasonic Focus Plus SSR-750FX Gold, Lian Li Lancool 215 White, 32" Samsung LE32B551 RED, Nintendo Switch V2 HWFLY Modchip OC CPU: 1020@1785Mhz, GPU: 768@921Mhz, RAM:@1600MHz