Elektromobilita a vsetko okolo nej

Diskusie o automobiloch, dopravných predpisoch, motocykloch, a iných témach súvisiacich s dopravou.
opto
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 696
Dátum registrácie: St 21. Sep, 2022, 16:02

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa opto »

maniak
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1950
Dátum registrácie: So 31. Jan, 2009, 00:41
Bydlisko: Kittsee, Rakusko

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa maniak »

U nas by bola tak tradične od 25-30k.
FVE 12.45 kWp V/Z
opto
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 696
Dátum registrácie: St 21. Sep, 2022, 16:02

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa opto »

Vložím sem porovnanie batérií
Lítiová batéria LFP je bezpečná, má dlhú životnosť a dobrú odolnosť voči vysokej teplote; a NMC/NCA lítiová batéria má vysokú hustotu energie, nízku hmotnosť, efektívnu pri nabíjaní a dobrú odolnosť voči nízkej teplote. Tieto rozdiely z nich robia dve hlavné možnosti na trhu pre rôzne aplikácie.
https://poworks.com/a-comparison-of-nmc ... fp-battery
NCA sú lacnejšie ale menej bezpečné ako NMC
https://elements.visualcapitalist.com/t ... batteries/
Používateľov profilový obrázok
wingo
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 6146
Dátum registrácie: St 01. Sep, 2010, 20:36
Bydlisko: Podbrezová

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa wingo »

Zabudol si na sodíkové, nedávno zišli z výrobnej linky v Číne prvé autá so sodíkovými baterkami. Výhody nižšia cena a dostupnosť surovín na výrobu (žiadny kobalt, lítium, nikel), navyše výrazne vyššie operačné rozpätie teplôt (od -30 do 60°C), ešte nižšie riziko "thermal runaway" s možnosťou vybiť až na nulu počas transportu pre prakticky nulové riziko a ľahšia recyklovateľnosť, nevýhoda v podstate len nižšia hustota energie = väčšie a ťažšie baterky alebo menší dojazd. Ideálna technológia pre lacné robustné EV autá pre masy.
https://www.whichcar.com.au/news/what-a ... on-cheaper

Inak zaujímavé že to auto sa predáva aj s klasickými Li-ion baterkami, kapacita klesla z 31kWh na 21kWh ale dojazd len z 300km na 250km podľa CLTC štandardu.
https://cnevpost.com/2023/12/28/2-evs-p ... -off-line/
Nejak mi to nevychádza, ale môže to byť dané aj rozdielnymi vlastnosťami týchto technológií, hlavne čo som čítal že Li-ion sa nesmú vybiť pod 30% pričom sodíkové môžeš bezpečne až na nulu.

No a nezabudnime na solid state batérie na ktoré čaká Toyota než začne masovo vyrábať EV, ale to je hudba budúcnosti. Hádam nedopadnú ako jadrová fúzia.
Spoiler: ukázať
STEAM: http://steamcommunity.com/id/X-w1n9/

PC1:
Ryzen 5 7600X, Noctua NH-D14+Arctic P14 PWM PST, Gigabyte B650M Gaming X AX, 32GB DDR5 Kingston Fury Renegade RGB @ 6000/28/37/37/30, Gigabyte AORUS RX 6800XT Master 16GB, SSD Kingston Fury Renegade 1TB, Adata XPG Core Reactor 650W, BeQuiet Pure Base 500DX + 3x Arctic P14 PWM PST, LG 42OLEDC21, Gamdias Hermes P3 Brown, Logitech G400, Hifiman HE-4XX + Topping NX4DSD

PC2:
Ryzen 5 5600X, ASUS TUF Gaming B550M-PLUS WiFi, 32GB DDR4 Kingston Predator@3600/16/19/21/36, Sapphire Pulse RX6600 8GB, Toshiba XG3 1TB M.2 NVMe, Seasonic Platinum SS-660XP2, Riotoro Morpheus, ASUS VG279Q, Marvo K605, Rapture ASPIS, Superlux HD-330 + Brainwavz Sheepskin earpads, Edifier WN820NB Plus
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

>> Ideálna technológia pre lacné robustné EV autá pre masy.

a pre rozlicne stacionarne pouzitie kde rozmer/vaha/prudy nehraju ulohu, napr. ako megauloziska a podobne.

.
.

>> Inak zaujímavé že to auto sa predáva aj s klasickými Li-ion baterkami, kapacita klesla z 31kWh na 21kWh ale dojazd len z 300km na 250km

tipol by som na inaksiu hmotnost. Ked mas malinke auto, kazdych 100kg zaváži strasidelne ; ked mas 2.5tonovu S Teslu, tam je 100kg zanedbatelnych avsak rozdiel medzi 80kWh a 100kWh pocítiš. Jasne, vzdy existuje nejaky "diminishing returns".

.
.

>> môže to byť dané aj rozdielnymi vlastnosťami týchto technológií, hlavne čo som čítal že Li-ion sa nesmú vybiť pod 30%

erorr. Lithia mozeme vybijat pod 30%, samozrejme na nulu nie je ideal ale mozeme. Lacne elektrovozy, napriklad prve Leafy, bol vlastne statisticky problem nevybijat pod 30% kedze to malo 24kWh s dojazdom okolo 140km ked si nefical zrovna po dialnici 140.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Používateľov profilový obrázok
wingo
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 6146
Dátum registrácie: St 01. Sep, 2010, 20:36
Bydlisko: Podbrezová

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa wingo »

mp3turbo napísal: Št 01. Feb, 2024, 09:44 tipol by som na inaksiu hmotnost. Ked mas malinke auto, kazdych 100kg zaváži strasidelne ; ked mas 2.5tonovu S Teslu, tam je 100kg zanedbatelnych avsak rozdiel medzi 80kWh a 100kWh pocítiš. Jasne, vzdy existuje nejaky "diminishing returns".
No tieto prvé masovo vyrábané sodíkové baterky majú papierovo cca 2/3 hustotu energie na kilogram váhy voči lítiovým, takže predpokladám že váha je podobná keďže je to v rovnakom aute a približne to vychádza.
mp3turbo napísal: Št 01. Feb, 2024, 09:44 erorr. Lithia mozeme vybijat pod 30%, samozrejme na nulu nie je ideal ale mozeme. Lacne elektrovozy, napriklad prve Leafy, bol vlastne statisticky problem nevybijat pod 30% kedze to malo 24kWh s dojazdom okolo 140km ked si nefical zrovna po dialnici 140.
Tak vychádzal som z tohto v tej mnou linkovanej tabuľke: "cannot be under 30% during transportation"
Ale hej, transportation nie je bežné použitie, ale furt sa o nejakej povinnej rezerve hovorí aj kvôli životnosti + thermal management ktorý podľa papierových "operating temperature range" sodíkové asi nepotrebujú a podobné srandy. Chcelo by to viac info, ale asi sa viac dozvieme až keď budú recenzie áut so sodíkovými baterkami, ideálne porovnanie rovnakých modelov s rôznymi baterkami ako je aj tento prípad.
Spoiler: ukázať
STEAM: http://steamcommunity.com/id/X-w1n9/

PC1:
Ryzen 5 7600X, Noctua NH-D14+Arctic P14 PWM PST, Gigabyte B650M Gaming X AX, 32GB DDR5 Kingston Fury Renegade RGB @ 6000/28/37/37/30, Gigabyte AORUS RX 6800XT Master 16GB, SSD Kingston Fury Renegade 1TB, Adata XPG Core Reactor 650W, BeQuiet Pure Base 500DX + 3x Arctic P14 PWM PST, LG 42OLEDC21, Gamdias Hermes P3 Brown, Logitech G400, Hifiman HE-4XX + Topping NX4DSD

PC2:
Ryzen 5 5600X, ASUS TUF Gaming B550M-PLUS WiFi, 32GB DDR4 Kingston Predator@3600/16/19/21/36, Sapphire Pulse RX6600 8GB, Toshiba XG3 1TB M.2 NVMe, Seasonic Platinum SS-660XP2, Riotoro Morpheus, ASUS VG279Q, Marvo K605, Rapture ASPIS, Superlux HD-330 + Brainwavz Sheepskin earpads, Edifier WN820NB Plus
opto
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 696
Dátum registrácie: St 21. Sep, 2022, 16:02

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa opto »

To obmedzenie 15 až 35 °C v tom porovnaní neplatí zrejme pre LFP ?
40% lacnejšie pre sodíkové je fajn ale len vtedy ak vydržia 10 rokov rovnako ako LFP ?

Ak áno tak počkám na krátke ale široké SUV_PHEV z prídavnou odpojiteľnou sodíkovou batériou a V2F zástrčkou

Nebudem predsa voziť navyše 300kg keď pôjdem na dlhú cestu alebo do ťažkého terénu alebo auta naplneného 300kg batožinou/drevom/cementom. :facepalm:

Odpojiteľná u mňa najnovšie znamená stlačenie gombíka a batéria sa zo spodu vozidla sama spustí dole na podlahu pomocou garážového zdviháka a auto odíde preč nie len ľahšie ale aj s väčšou svetlou výškou :)
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

fiha, normalne sa zacinam cudovat preco to este nikto nespravil. Takisto sa cudujem, preco nemame modularne baterie standardizovanych rozmerov - ziadne take ze Tesla ma svoje vlastne, Nissan ma svoje vlastne a v kazdom aute ine... normalne proste Lego kocky. Toto je 5kWh kocočka, toto je 10kWh kocka, toto je 20kWh "kocisko" a poskladaj si, sudruh obcan, co sa ti hodi.

Holt asi na to bude nejaky dovod :)

zivotnost sodikovych baterii : je vyrazne nizsia nez lithiove (edit : zatialco pri lithiach sa rozprava 3000 az 6000 cyklov, pri sodiku sa vraj pohybujeme volakde okolo 1000 - 1500 cize vyrazny rozdiel). Nedokazu take velke prudy atd. Tam sa samozrejme jedna vyhradne o cenu a vsetky technokraticke parametre idu bokom - ked chceme dostat elektroňemobilitu medzi obrovske masy, elektroauticka proste nemozu stat 45.000 eur. Nic ine. Firmam ide len o predaj novych aut, nie o sekundarne veci : vsetci sa snazia dostat na trh masiny za 19.999 aby sa z toho stal masovy tovar ; potazmo 29.999 kedze inflacia vyriesi kazdy problem.

Je absolutne scestne aby Kia eniro so svojou velkostou a triedou stala 50.000 eur. Je zgrc aby Honda é z recyklovanych hovienok stala 40.000, Oplík Korzička to iste (Oplik terazki hrozne padol "uz od 30.900", no hura... za Korzu tridsatjedna).
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Používateľov profilový obrázok
michalesku
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 766
Dátum registrácie: So 02. Jún, 2012, 11:56
Bydlisko: Zvolen

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa michalesku »

Pamatas na Verified by Intel okolo r. 2007?
Dovtedy mal tiez kazdy notebook svoju konstrukciu.. Potom prisiel Intel s napadom skladaciek.. Sasi, zospovedajuci displej s volitelnym rozlisenim, CPU, WLAN, BT, mechanika, bateria, atd... Napad bol fajn, par zakaznikov u nas v tom case tie skladacky kupilo, lebo si chceli vyskladat nieco lepsie..
A celkom rychlo to upadlo do zabudnutia, aj ked za tym stal Intel, v tom case uz zase (na dlhy cas) neohrozena jednotka na trhu s CPU a do marketingu nalial velke peniaze..

Keby niekto prisiel s podobnym napadom, tu uz len v podobe baterii, pre primarnych vyrobcov by to nebolo vobec vyhodne a aj keby za tym boli este vacsie peniaze, nemyslim, ze by sa to uchytilo..

No a ako tu uz niekolkokrat bolo napisane, toto nie su notebookove baterie, kde mierne zvyseny prechodovy odpor na kontaktoch sposobi tak akurat znizenu vydrz.. Toto smrdi minimalne poziarom, aj Zubata si brusi kosu, ked cita tie napady..
Toto chce trochu viac, ako zazracny gombik.. Aj ked tu odpojitelnost zvyraznis boldom, alebo radsej double boldom, ci triple boldom s dvojitym podciarknutim....
Spoiler: ukázať
PC1: CPU Intel Core2 Quad Q9550 2.83GHz + Scythe Ashura SCASR-1000 | MB MSI P45-8D Memory Lover | RAM Kingston DDR2-1066 HyperX 4x2GB | VGA NVIDIA Quadro K4000 3GB | SSD Intel 520 Series 2x120GB RAID0 | HDD WD RE3 2x1TB RAID0 + WD Caviar Blue 2TB + WD Caviar Blue 500GB | DVD±RW Samsung SH-S224DB | DVD-ROM Plextor PX-130A | CD-RW Plextor Premium | FDD + Card Reader Teac FD-CR7 | Audio Creative SB Audigy 2 ZS Platinum | TV AVerTV Hybrid+FM PCI A16D | PS Gigabyte ODIN Pro 550W Modular | Keyboard Fujitsu KB955 | Mouse ROCCAT Kone v2 + SteelSeries QcK mini | LCD Fujitsu P27T-7 LED + Fujitsu P24W-6 IPS
PC2: HP ENVY Phoenix h9 | CPU Intel i7-3770K 3.50GHz | RAM Nanya DDR3-1600 4x4GB | VGA NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB | SSD Samsung PM871a 512GB + Crucial MX500 500GB | HDD WD Gold 2TB | DVD±RW HP GH82N | LCD Fujitsu P27T-7 LED + Fujitsu P24W-6 IPS (shared)
PC3: Dell Precision T1650 | CPU Intel Xeon E3-1240 v2 3.40GHz | RAM Samsung DDR3-1600 4x4GB | VGA NVIDIA Quadro M2000 4GB | SSD Samsung PM871 256GB | HDD Seagate 500GB | DVD±RW Philips DH-16ACS
NB1: Fujitsu LIFEBOOK S782 vPro | 14" HD+ | CPU Intel Core i7-3540M 3.0GHz | RAM 2x8GB | SSD Samsung 850 PRO 2TB | 4G/LTE w/GPS | 2nd Battery | 2nd HDD | Port Replicator
NB2: Fujitsu LIFEBOOK E782 | 15.6" FHD | CPU Intel Core i7-3632QM 2.2GHz | RAM 2x4GB | SSD Plextor M6 PRO 256GB | 3G/UMTS w/GPS | 2nd Battery
2in1: Fujitsu STYLISTIC Q702 vPro | 11.6" IPS HD | CPU Intel Core i5-3427U 1.8GHz | RAM 4GB | SSD Toshiba 256GB mSATA | 4G/LTE w/GPS
NAS: Synology DS1515+ | CPU Intel Atom C2538 2.4GHz | RAM 2x8GB | Storage HDD Seagate IronWolf 4x4TB RAID5 + SSD Intel 520 Series 180GB
Používateľov profilový obrázok
werwest
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1678
Dátum registrácie: So 30. Jún, 2018, 20:01
Bydlisko: Lucenec

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa werwest »

A ono hlavne, nejakych 20kwh baterky v phev nevazi 300 kilo, zeby to malo zmysel riesit, vymyslat, platit
opto
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 696
Dátum registrácie: St 21. Sep, 2022, 16:02

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa opto »

U môjho preferovaného C5X PHEV máš vlastne pravdu tam bude asi dôležitejšie zapôsobenie inflácie a samozrejme okrem zástrčky V2G/V2H aj zástrčka V2F.
Používateľov profilový obrázok
Papek
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 7307
Dátum registrácie: St 05. Dec, 2007, 08:00
Bydlisko: BA

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa Papek »

Ty sa toho V2F držíš snáď ešte viac ako Štefan Demokratov :-)
To buď chápeš, ale potom sa nepýtaš, alebo nevieš a potom nemá význam odpovedať.
Spoiler: ukázať
i5-12400F ♦ 32 GB RAM ♦ RTX 4070 SUPER 12 GB
Používateľov profilový obrázok
wingo
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 6146
Dátum registrácie: St 01. Sep, 2010, 20:36
Bydlisko: Podbrezová

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa wingo »

mp3turbo napísal: Št 01. Feb, 2024, 12:08 zivotnost sodikovych baterii : je vyrazne nizsia nez lithiove (edit : zatialco pri lithiach sa rozprava 3000 az 6000 cyklov, pri sodiku sa vraj pohybujeme volakde okolo 1000 - 1500 cize vyrazny rozdiel). Nedokazu take velke prudy atd.
Odkiaľ máš tieto údaje? Ja čo som počul tak nabíjacie cykly minimálne podobné ako lítiové, trochu som pogooglil lebo si ma zneistil a našiel som parametre priamo od výrobcu pre tie autá čo idú do sériovky:
https://www.hinabattery.com/en/index.php?catid=15
3) Cycle life ≥ 4500 cycles @ 83% (2C/2C)
Či a aké veľké prúdy dokážu neviem, ale tu sa píše o sodíkových že majú inherentnú výhodu oproti lítiovým pri rýchlonabíjaní:
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... c377a/meta
Spoiler: ukázať
STEAM: http://steamcommunity.com/id/X-w1n9/

PC1:
Ryzen 5 7600X, Noctua NH-D14+Arctic P14 PWM PST, Gigabyte B650M Gaming X AX, 32GB DDR5 Kingston Fury Renegade RGB @ 6000/28/37/37/30, Gigabyte AORUS RX 6800XT Master 16GB, SSD Kingston Fury Renegade 1TB, Adata XPG Core Reactor 650W, BeQuiet Pure Base 500DX + 3x Arctic P14 PWM PST, LG 42OLEDC21, Gamdias Hermes P3 Brown, Logitech G400, Hifiman HE-4XX + Topping NX4DSD

PC2:
Ryzen 5 5600X, ASUS TUF Gaming B550M-PLUS WiFi, 32GB DDR4 Kingston Predator@3600/16/19/21/36, Sapphire Pulse RX6600 8GB, Toshiba XG3 1TB M.2 NVMe, Seasonic Platinum SS-660XP2, Riotoro Morpheus, ASUS VG279Q, Marvo K605, Rapture ASPIS, Superlux HD-330 + Brainwavz Sheepskin earpads, Edifier WN820NB Plus
maniak
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1950
Dátum registrácie: So 31. Jan, 2009, 00:41
Bydlisko: Kittsee, Rakusko

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa maniak »

Moja NMC ma projektovanu životnosť 1200 cyklov na 70% (ale neviem koľko C). 3-6k cyklov platí pre LFP. Ak bude niečo podobné pre Na, tak sa ničoho netreba báť. Skor energetická hustota, to su 2/3 z LFP? Je dôvod prečo sa LFP nedáva vo vyšších kapacitách do súčasných aut.
FVE 12.45 kWp V/Z
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

len aby to nebolo nieco na sposob ceskej He3dy.

Nezabudnut na to, ze nejaka nova cinska firma dokaze slubit svojim zakaznikom zazraky s tym, ze o 5 rokov uz na trhu nebude. Bohuzial taketo praktiky absolutne bezne patria k tamojsej mentalite, ci sa nam to paci alebo nie. Samozrejme ze toto sa netyka cojaviem CATL, BYD a podobnych koncernov a to je mozno dovod, preco sme od nich este nepoculi >6000 cycles sodikove baterie.



https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 114631.htm
90% po 300 cykloch, pobavilo. Rok 2022.

potom nejak neverim tym superoptimistickym spravam a'la ""Existing sodium-ion batteries have a cycle life of 5,000 times, significantly lower than the cycle life of commercial lithium iron phosphate batteries, which is 8,000-10,000 times." tie cisla mi pridu nafuknute, datasheety sa neodvazia hovorit o 10.000 cykloch pri LiFePo ani pri nejakych velmi specifickych podmienkach.


ale zda sa, ze tutok svita na optimisticku buducnost : https://typeset.io/questions/how-many-c ... 1e4zxmzup4
uz tam chlapci trieskaju o 60.000 az 80.000 cykloch. No, ako Stíví Vonder povedal : uvidime...



>> Skor energetická hustota, to su 2/3 z LFP? Je dôvod prečo sa LFP nedáva vo vyšších kapacitách do súčasných aut.

samozrejme, a toto sa fyzicky neda zmenit. Sodik ma trikrat vacsiu tu... onú... dokelu neviem co, proste nikdy nedosiahne energeticku hustotu lithia.
Preto bude problem pouzivat take baterie v autickach, kde sa vyzaduje dlhsi dojazd (nech uz dlhsi znamena akekolvek smiesne cislo, napr. 390km).

Ak nepride k nejakemu obrovskemu zlomu, ktory sa dnes teda naozaj necrta, tak sa budu taketo baterky pouzivat v malinkych lacnych autickach cojaviem na mestsku/primestsku prevadzku. Lacna cena, mala kapacita na objem, ostatne vlastnosti a vyzera to tak, ze sa budu dat peckovat ako sialene (5C a podobne veci, rozprava sa o 80% do 15 minut). Moze byt. Nemusia mat vsetky auta rovnake baterie.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.

Návrat na "Automobily a dopravná diskusia"