Elektromobilita a vsetko okolo nej

Diskusie o automobiloch, dopravných predpisoch, motocykloch, a iných témach súvisiacich s dopravou.
opto
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 696
Dátum registrácie: St 21. Sep, 2022, 16:02

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa opto »

Papek napísal: Št 01. Feb, 2024, 15:40 Ty sa toho V2F držíš snáď ešte viac ako Štefan Demokratov :-)
A navyše ja so Števom též súhlasím lebo holohlavý Naď bude podľa mňa úspešnejší ako ten holohlavý v SAS_ke čo nosí okuláre naopak. Sorry za Off topic :wallbash:
Naposledy upravil/-a opto v Št 01. Feb, 2024, 20:00, upravené celkom 2 krát.
Používateľov profilový obrázok
wingo
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 6146
Dátum registrácie: St 01. Sep, 2010, 20:36
Bydlisko: Podbrezová

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa wingo »

Tak tá správa bola spred dvoch rokov, do vývoja sa lejú miliardy a sú na začiatku keď sa veci hýbu rýchlo. Aktuálne vychádzajú takéto články na túto tému:
https://sodiumbattery.com/blogs/news/so ... erformance
https://techxplore.com/news/2024-01-hig ... ttery.html

UK firma ponúkajúca sodíkové batérie tiež s podobnou životnosťou:
https://faradion.co.uk/technology-benef ... rformance/

Kapacita bude asi furt nižšia ako lítium daná fyzikou/chémiou, ale kapacity zatiaľ prudko rastú, aktuálnych slabých 140Wh/kg nahradia za chvíľu súčasné prototypy s 190Wh/kg čo už je ak správne čítam cca hustota LFP z roku 2022 a vývoj sa tam nezastaví takže IMHO na bežné použitie bude už čoskoro rovnako OK ako súčasné lítiové elektromobily. Samozrejme v prémiových autách budú asi furt lítiové, ale to je OK, každá technológia má svoje pre a proti a môžu koexistovať.
Spoiler: ukázať
STEAM: http://steamcommunity.com/id/X-w1n9/

PC1:
Ryzen 5 7600X, Noctua NH-D14+Arctic P14 PWM PST, Gigabyte B650M Gaming X AX, 32GB DDR5 Kingston Fury Renegade RGB @ 6000/28/37/37/30, Gigabyte AORUS RX 6800XT Master 16GB, SSD Kingston Fury Renegade 1TB, Adata XPG Core Reactor 650W, BeQuiet Pure Base 500DX + 3x Arctic P14 PWM PST, LG 42OLEDC21, Gamdias Hermes P3 Brown, Logitech G400, Hifiman HE-4XX + Topping NX4DSD

PC2:
Ryzen 5 5600X, ASUS TUF Gaming B550M-PLUS WiFi, 32GB DDR4 Kingston Predator@3600/16/19/21/36, Sapphire Pulse RX6600 8GB, Toshiba XG3 1TB M.2 NVMe, Seasonic Platinum SS-660XP2, Riotoro Morpheus, ASUS VG279Q, Marvo K605, Rapture ASPIS, Superlux HD-330 + Brainwavz Sheepskin earpads, Edifier WN820NB Plus
opto
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 696
Dátum registrácie: St 21. Sep, 2022, 16:02

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa opto »

LiFePo vydrží naozaj 3x viac rokov ako Ii-Ion a dokonca je ľahšia ? - viď tabuľka

https://www.litime.com/blogs/blogs/life ... -batteries

Tých typov batérií pre EVs je viac
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
Používateľov profilový obrázok
SKiLEX
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 5829
Dátum registrácie: Po 09. Mar, 2015, 16:13
Bydlisko: KE

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa SKiLEX »

takto: je lahsia v pomere fyzicka velkost/hmotnost... Ale nie je lahsia pomere kapacita/hmotnost
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

cize nema vacsiu energeticku hustotu.

k prvemu odkazu : li-ion v ziadnom pripade nema 500 cyklov zivotnost.

takisto 95% DoD (depth of discharge) nechces absolvovat ak ti zavisi na zivotnosti tvojej baterky, v principe plati aj pre LiFePo. V ziadnom pripade nemozes LiFePo cyklovat 100% a ocakavat >4000 cyklov zivotnost, rovnako ako nechces nabijat LiFePo ked bude mat teplotu -20 stupnov. Lithium je stale lithium, nech je pomixovane s cimkolvek.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
opto
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 696
Dátum registrácie: St 21. Sep, 2022, 16:02

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa opto »

A čo tá viac ako 3 násobná životnosť. Mňa zaujíma hlavne skladovacia životnosť.
Používateľov profilový obrázok
beardie
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 3352
Dátum registrácie: So 25. Mar, 2006, 02:00

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa beardie »

mp3turbo napísal: Ne 04. Feb, 2024, 19:29Lithium je stale lithium, nech je pomixovane s cimkolvek.
akoze, nejdem to oznacit za uplnu blbost, ale...

sodik (Na) je kov, ktory pri styku s vodou vybuchuje
chlor (Cl) sa pouziva na dezinfekciu a cistenie (nielen zakopov)
po ich zmiesani mame kuchynsku sol (NaCl)

asi podobne je to litium litiom po zmiesani s 3 dalsimi prvkami
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

myslienka prevratna, ale irelevantne.

https://rvlife.com/lifepo4-batteries-safe/
https://community.victronenergy.com/que ... ather.html
https://www.relionbattery.com/knowledge ... mperatures
a priamo od Tesly : https://insideevs.com/news/550021/cold- ... la-model3/


Opto : asi by uz bolo nacase prestat blbnut s tym vyberanim z Dacie. Najhorsie pouzitie baterie je jej nepouzitie pretoze si ju uz musel zaplatit.
Skladovanie zavisi od podmienok, teplota, vlhkost, stav nabitia (nikdy neukladaj baterie naplno nabite ! proste je tam vela premennych.

LiFePo by malo mat, podla informacii ktore mam ja, zhruba rovnake vlastnosti pri skladovani. Ziadne signifikantne vyssia zivotnost tam nebola reportovana a nikto asi nepotrebuje dnes odlozit baterku na 7 rokov, aby sa potom k nej vratil s velkou pompou.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Používateľov profilový obrázok
SKiLEX
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 5829
Dátum registrácie: Po 09. Mar, 2015, 16:13
Bydlisko: KE

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa SKiLEX »

Beardie, prestan tu do toho laskavo tahat fakty a logiku, dobre? Co si to vobec dovolujes spochybnovat sedliacky rozum a citanie nadpisov?
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

jaaaaj ked tie tvoje sarkazmy uz neviem citat ani ja.

Takze fakty od Tesly z posledneho linkovaneho artiklu :

Most recently, Bjørn Nyland had an opportunity to test the entry-level Made-in-China (MIC) Tesla Model 3 SR+ (currently named Tesla Model 3 RWD) with LFP (lithium iron phosphate) lithium-ion batteries. LFP battery chemistry is known for its limitation of charging at low temperatures (especially below 0°C).

The next episode is about how the cold weather affect the Tesla Model 3. The car was left intentionally with a low state-of-charge and the battery had only a few degrees °C in the morning (outside temperature was 2°C). We can treat it as the worst-case scenario.

[poznamka basnika, teda mna, priamo v tomto bode : nie, kurwa, 2 stupne nad nulou V ZIADNOM PRIPADE NEMOZU BYT WORST CASE SCENARIO, pretoze nasa diskusia bola o minus dvadsat co je strasidelne daleko od plus dvoch stupnov]

However, the fast charging is significantly limited when the battery is cold. After plugging-in, the car was able to barely reach 20 kW at about 11% state-of-charge (SOC), and then it decreased to an even lower level, like 13 kW (after 10 minutes).

This proves that the battery temperature is crucial for charging. Fortunately, the pre-conditioning of the battery (heating) ahead of fast charging (car feature), combined with driving (additional heat losses and heat scavenging) improves the charging performance relatively quickly.

The later test at 8% SOC with 25°C battery temperature resulted in charging power of 111 kW (and it dropped to 90 kW after a while).



takze, "chladna" bateria ==STALE VYSOKO NAD BODOM MRAZU== pri 11% SOC nabija 20kW a potom spomali na 13kW
ta ista bateria bateria zohriata na 25 stupnov pri 8% SOC papa 111kW a potom spomali na 90kW

jedno a to iste auto. Milovana Tesla Tri, LFP lebo o tom sa bavime.

Takze pome na to, vedci : ten spravny zaver z vyssie uvedeneho je, ze LPF sa moze nabijat pri -30 a prašťať do toho 10C len tak zahuci ?
Fakty a logika, dobre? Sedliacky rozum a citanie nadpisov. Co vam (hadam) z vyssie napisaneho dost jednoznacne vyslo ?
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Používateľov profilový obrázok
beardie
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 3352
Dátum registrácie: So 25. Mar, 2006, 02:00

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa beardie »

Chabé znalosti chémie základnej školy

do detailov, ako vie mať jeden prvok viacero foriem, asi nemá zmysel zabŕdať
Používateľov profilový obrázok
SKiLEX
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 5829
Dátum registrácie: Po 09. Mar, 2015, 16:13
Bydlisko: KE

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa SKiLEX »

Ja som sa vyjadroval hlavne k tomu ze litum je stale litium. Tukni si do guglu trebars LiCoO2 ako sa nabija v minusovych teplotach.

To ze studeny lifepo/lion clanok sa pri nizkych teplotach nabija extremne pomaly(az vobec) mne vysvetlovat nemusis.
Používateľov profilový obrázok
beardie
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 3352
Dátum registrácie: So 25. Mar, 2006, 02:00

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa beardie »

https://zdopravy.cz/elektrotahace-uz-si ... ic-193054/
Nový model eActros má kapacitu baterií 600 kWh, Mercedes pro něj vyvinul také novou efektivnější hnací nápravu.
Podle výrobce zvládne bez dobíjení dojezdovou vzdálenost 500 kilometrů.
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

zoberu kvantum dotacii na budovanie svojej vlastnej nabijacej struktury, nevidim v tom ziadny problem. My im radi prispejeme.

trosku sa zastavim pri tom dojazde : 500km na 600kWh to vyzera na 120kWh/100km. Takmer 40 tonova suprava ale okej, nechodia furt naplno ved cementu netreba vela.

2 tonova Teslička s aerodynamikou niekde uplne inde ma pri rovnakej rychlosti cize povedzme 90km/h spotrebu okolo 17 na 100.

Takmer 20nasobne tazsia suprava mnohonasobne menej aerodynamicka by mala zozrat len 7x viac : namiesto 17 chceme vidiet cislo 120. To by mohlo vyjst, bude to trosku naknap ale mohlo by to vyjst. Bolo by moc dobre keby sa nam podarilo ocistit nakladnu dopravu...
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
maniak
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1950
Dátum registrácie: So 31. Jan, 2009, 00:41
Bydlisko: Kittsee, Rakusko

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa maniak »

Ta Tesla pri 90tke spapa tak 13-14, v zime troska viac. Stale to vyzera pomerne slusne.
Ta nabijacia siet s 1MW nabijackami, to bude zaujimave. Ale uz som videl prve nabijacie stanice uspôsobené pre LKW a Busy.
FVE 12.45 kWp V/Z

Návrat na "Automobily a dopravná diskusia"