aj ked treba otvorene priznat ze medzi olejmi su lahke rozdiely - a zvlast ked ich tlacis do hranicnych najazdov a/alebo podmienok - nejako moc to riesit nemusis. Ked ma olej A certifikaciu VW506.00 a ked ma olej B tu istu certifikaciu, mozu ist do tvojho motora bez toho aby si prilis musel spekulovat. Prave od toho je tu certifikacia vyrobcu.
Pre svoje pouzitie mozes V RAMCI danej specifikacie zvolit napriklad viskozitu. Kedze si na Spisi, pravdepodobne by si mal inklinovat k olejom s viskozitou 0W-xx pre zimne pouzitie. Dovod je jasny, rychlejsie mazanie predovsetkym v zime (nie je to univerzalna rada a zavisi aj na inych okolnostiach). Rovnako ked budes zit v Spanielsku, asi je ti prd platny olej 0W-30 zato nieco s viskozitou 5W-40 by sa ukrutne lepsie mohlo uplatnit v horucich letnych mesiacoch ked teploty dosahuju +40 stupnov.
Takisto je dolezita aj preferencia znacky. Ked mas rad XYZ, tak si kludne kupuj. Ja napriklad veselo beriem oleje Mobil1 pricom Kastróly ma nechavaju uplne chladnym. Preco ? Pretoze konkretny Mobil1 olej ma specifikaciu ktoru potrebuje motor co mam - konkretne je to Material Standard 11106 - a tym je 90% diskusii pre mna ukoncenych nadobro. Zaroven preto, lebo uplne rovnaky olej s uplne rovnakym identifikacnym cislom sa nalieva direkt vo vyrobe a predava v autorizovanej sieti Krajzleru pre konkretny model vozu uz dlhu dobu a nebolo tam treba nic menit ... akurat sa nevola Mobil1 ESP Formula blabla ale Mopar ESP Formula blabla a este aj krabicu ma uplne rovnaku, aj font aj vsetky texty takze to asi nebude nahoda. Krajzler suciastky vo svojej sieti oznacuje Mopar, podobne ako Ford napriklad ma prvovyrobu so specifickym oznacenim.
Zlahka dolezite je kupovat tie oleje z overenych zdrojov, napr. autorizovanych predajni. Ked kupujes oleje v internetovych shopoch, moze sa stat ze budes obetou podvodu a namiesto superoleja ABC 0w-40 VW507.00 VW508.00 VW509.00 ti v nejakej krabici pripominajucu original predaju Madit Turbo 10w-40. Nehovorim ze internet shopy su riskantne a uz vobec nie "vacsina" alebo "bezne su oleje falsovane", len proste spominam co sa realne aj u nas stalo.
Keby si chcel moc studovat tribotechniku, mozes zacat napriklad porozumenim parametrov. Konkretne ti povedia tzv. technicke listy jednotlivych olejov. Ukazka :
http://www.mobil.co.uk/UK-English-LCW/c ... -0w40.aspx#
kliknut na zalozku Tech.Details a vidis tam :
Viscosity, cSt (ASTM D445)
@ 40º C 75
@ 100º C 13.5
Viscosity Index 185
MRV at -40ºC, cP (ASTM D4684) 31,000
HTHS Viscosity, mPa•s @ 150ºC, (ASTM D4683) 3.8
Total Base Number (ASTM D2896) 11.8
Sulfated Ash, wt% (ASTM D874) 1.3
Phosphorous, wt% (ASTM D4981) 0.1
Flash Point, ºC (ASTM D92) 230
Density @15.6 ºC, g/ml (ASTM D4052) 0.85
ked mas zaujem a vela volneho casu, nastuduj co jednotlive parametre znamenaju a mozeme dat volnu krcmovu diskusiu. Poradim aby si sa zameral na HTHS, TBN (total base number), kedze nemas diesel s DPFkom tak ta moc nevzrusuje "obsah popolceka" teda Sulfated Ash. No a keby si mal prilis vela volneho casu, bobistheoilguy.com forum ti napovie viac a poskytne rozbory pouzitych olejov (UOA, used oil analysis) konkretnych majitelov ktore u nas sotva najdes - niezeby tie rozbory boli pre nas smerodajne alebo platne, avsak poskytuju dalsi vstup do problematiky co sa s tym olejom vlastne deje a akym sposobom ho znehodnocuju motory ktore nie su v dobrej kondicii. Z toho ti vyplynie co sa vlastne vsetko da zistit len analyzou oleja z motora.
Casto menit je zaklad dlheho zivota motora. Nechaj 30.000 intervaly technologickym blbeckom, zijes vlastny zivot. Vsetky motory okolo nas sa uzasne komplikuju, vykony sa splhaju do zavratnych vysok (200kW pri objeme 2.0i v civilnom voze? pred 15 rokmi taketo cisla nemali SUPERSPORTY s dvojnasobnym objemom !!), pridavaju sa turba ktore sa olejom chladia, tocia namiesto 150.000 otacok za minutu cez 300.000, stensuju sa piestne kruzky (preco preboha, v zaujme znizenia trecich odporov == usetrenia 0.000000012 litra paliva na milion kilometrov), valce su natlacene viac na seba cize sa zmesuju prepazky medzi nimi, co to robi s teplotou si skus odvodit sam, vsetky suciastky su vypeckovane do neuveritelnych sil, momentov, teplot, tlakov, sklzov, uhlovych zrychleni a neviemcoho ... meni sa technologia, priamovstrekove motory su inaksie ako stare nepriamovstreky, spolu s predlzujucimi vymenami pre oleje to nemoze znamenat nic dobre.
Ved na to treba len sedliacky rozum. A ani si k tomu nemusis pridat sialeny tlak na cenu kamkolvek sa pozres.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.