lacika napísal:Voda v aute nevrie pri 100°C ale vyssej teplote, lebo ma pretlak. Cim vyssi tlak, tym vyssi bod varu.
Ouuu shit, really?
Každopádne, problém už nemám. Teda asi...
Mal som problém. Pri dlhšej, prudšej jazde do kopcov sa ručička na teplomeri dostávala až k 95°C, elektrické ventilátory nespínalo a podľa zvuku sa mi zdalo, že ani mechanický cez viskóznu spojku nejak extra nezopínalo a hoci ma každý servis odpálkoval preč, že "Ople mávajú vyššiu pracovnú teplotu", mne to nedávalo spávať.
Takže som to včera spravil po svojom doma pred panelákom
Nový celý housing olejového filtra (originál BMW) - v ňom sa totiž nachádza termostat pre chladenie motorvého oleja (~180€ vrátane olejového filtra, samozrejme), nový chladič (~150€), nová viskózna spojka mechanicky hnaného ventilátora (~70€), nové čidlo teploty chladiacej kvapapliny v hlave, ktoré som zháňal dobré dva mesiace, pretože OEM výroba zastavená dávno, na sklade to nikto nemá, aftermarket zastavený ešte dávnejšie. Ak mal ktosi na SR snahu zohnať mi ho, prebežný cenový odhad bol ~28€. Nakoniec vždy zavolali, že rušia objednávku, že je nemožné ho zohnať. Nakoniec po anglicko-nemeckých e-mailoch z Rakúska za 33€, aby keď mi prišlo som na ňom čítal "VDO" a "Made in Czech Republic", nové druhé čidlo chladiacej kvapaliny v hlave (~10€), nové čidlo teploty chladiacej kvapaliny v chladiči (~15€), nové druhé čidlo teploty chladiacej kvapaliny v chladiči (~20€) a nejaké prkotiny ako tesnenia, svorky, chladiaca zmes (4.5l originál náplň + 5l destilka) spolu za ~50€.
No a po tomto všetkom a 14 hodinách roboty (UŽ NIKDY VIAC) mám za bežných podmienok 85°C, pri jazdnom štýle psychopata za blížim k 90°C (ale je to námaha to tam dostať), okamžite pri zvoľnení spadne na 85°C. Beh vetrákov som si nestihol všimnúť, musím si spraviť nejakú dočasnú signalizáciu...
Tak ja len, že či ste ten motor v tom aute ktosi nemali, že či to teraz nemá málo...
Termostat som nemenil, menil som 1rok dozadu pri výmene kvapalín.
Mám dať nový termostat? Ale pod 80°C nespadlo ani pri 5.8km dlhej ceste dolu z kopca so zaradeným kvaltom bez plynu pri vonkajšej teplote 16°C a na termostate je vyrazených 80°C.
Pri tej príležitosti, keď bola štvrťka motora vonku, som pomenil aj všetky filtre za MANN (~60€) (takže ten olejový s celým novým housingom je jediný, čo nie je MANN, resp. možno je ale neviem čo je zač) a menil som aj naftový, ku ktorému je bežne dosť zlý prístup. Keď to bolo hotové, odpojil som relé žhavenia a asi 20× zapol a vypol zapaľovanie. Potom som relé pripojil, ešte raz zapol a naštartoval na šupu. Vravím si - zázrak. Motor bežal minútu a ja si pominúte hovorím - čo som zmontoval zle? Chodím okolo auta, počúvam, kurňa, neviem čo je zle, ale neznie dobre. V momente ako som sa rozhodol pripáliť si, zdochol. Vravím si - a super a čo teraz. Naštastie, s takmer vybitou batériou nakoniec odpálil
![smoke :smoke:](https://pretaktovanie.sk/images/smilies/smoke.gif)