a olovo nie je litium ohladom ucinosti nab/vyb.
jeden podstatny zadrhel, preco su tak obludne
The capacity of a lead–acid battery is not a fixed quantity but varies according to how quickly it is discharged. The empirical relationship between discharge rate and capacity is known as Peukert's law.
BREAKING: Vôbec prvýkrát bol Tesla Model Y v septembri najpredávanejším autom v Nemecku a porazil tak VW Golf. Batériové elektrické vozidlá dosiahli v septembri 20 % podiel na trhu.
Tesla hejterov a EV hoaxerov može aj šlak trafit
FeukVkVWABEoOHK (1).jpg
Na prezeranie priložených súborov nemáte dostatočné oprávnenia.
Vidím to tak, že ak DE nebudú mať plyn tak budú musieť riadne fúkať do vrtúľ aby pokryli spotrebou elektroaut a dohnali stratu plynových elektrárni.
Keď som bol v DE tak ani jeden v tesle nešiel normálne po dialnici, všetci to tam "valili" 100-110kmh aby mali dojazd veľký. O čom je to potom fakt mi je proti srsti elektromobil.
A najlepšie je to, že keď ty si po dialnici ideš 130kmh a objehaš elektromobil čo ide 100-110kmh a povieš si, že možno jazdíš aj za menej ako on. (mám teraz O4 TDI 110kw a priemerku 4,1l, dialnice tak 4,5l)
marfan napísal: ↑Po 10. Okt, 2022, 22:19
Vidím to tak, že ak DE nebudú mať plyn tak budú musieť riadne fúkať do vrtúľ aby pokryli spotrebou elektroaut a dohnali stratu plynových elektrárni.
Keď som bol v DE tak ani jeden v tesle nešiel normálne po dialnici, všetci to tam "valili" 100-110kmh aby mali dojazd veľký. O čom je to potom fakt mi je proti srsti elektromobil.
A najlepšie je to, že keď ty si po dialnici ideš 130kmh a objehaš elektromobil čo ide 100-110kmh a povieš si, že možno jazdíš aj za menej ako on. (mám teraz O4 TDI 110kw a priemerku 4,1l, dialnice tak 4,5l)
obetujem chvilku času na jeden post pre teba
1, " DE nebudú mať plyn" V EU znižili podiel plynu z Ruska zo 40% na 8% od začiatku vojni v Nemecku ten podiel bude ešte menší, takže plyn je (Norsko,LNG,Alžírsko..)
2, Vačšina EVčiek sa bude nabijat v noci v nizkej tarife. V noci je oproti dnu tretinova spotreba ele, energie. tj 2 tretiny volnej kapacity. Na vyrovnavanie tychto vykyvov sa používaju prave uholne elektrarne ktore sa daju zapinat vypinat podla potreby. Tieto "vykyvy" v sieti stoja nemale peniaze prave EVčka môžu pomocť pri jej vyrovnavaní. Navyše s rastom EV bude treba o to menej elektriny rafineriam ktorý su jedny z najvačších odberatelov vobec.
3, tvoj subjektivne dojmi o rychlosti tesiel su uplne mimo, idealna rychlost Tesiel pri pomere jazdy-nabijanie-čas je 170km za hod
tu je vysvetlenie ako je to myslené ak nechapes https://youtu.be/l7xr1oz9Jvk?t=8511
No minule mi modra KE-RETRO tesla zdrhla, a to asi ani nevedela ze sa jej snazim udrzat Dole zelenym dvorom z KE do PO som za nou siel tak 180, potom ma spomalilo auto a na dialnici som ju uz nedobehol.
Ale tak sla len z KE do PO, tak asi jej stacil dojazd.
Netvrdim ze elektroauta su pomale ale to ze 99% ludi na tom chodi pomaly. Uz som mal tu cest sa trocha ponahanat s elektroautom a ta dynamika je super. Ale pre mna to je jedine preco by som to chcel.
@tron44 vidim ze si elektro fanboy. Mas to nastudovane. Mna to zaujima cisto len s technologickej stranky.
@mp3turbo
14 voltami baterku nabijes, odpojenu z auta, pri izbovej teplote, za 2 dni. Ale ked to nechas v "modernom" aute tak mozes pisat Vilovi do snivajte s nami. Je to ciastocne dobitie, nie nabitie na 100% Lebo teplota a vacsi vnutorny odpor, lebo staly odber, lebo nezmyselna ochrana prebijania hermetickych bateriek... (Keby strejdo v juznej USA nahodou zabudol tyzden nabijacku v aute v rozpalenej garazi a nieco by sa stalo v jeho papierovo dome - drahy sudny proces)
Tato nabijacia logika je uz mimo dnes na vacsine aut. Pred 10 rokmi to bolo in a vsetci to okopirovali, lebo ludia to zrali. V strednom podnebnom pasme samotne auto nabije baterku lepsie ako akakolvek "igelitentna dobijacka" bez merania vnutorneho odporu po zadani kapacity, ale rozhodne nie za 20 minut v zime. Plne nabitie je proces casovo zavisly na teplote, ak sa berie do uvahy zivotnost baterky. 20 rokov levitujem okolo roznych bateriek a bohuzial je to tak, ze co model, to ine nabijanie. Kde ti neskape baterka, tam menis po par rokoch alternator. Lebo 180A konzerva rovnako velka ako kedysi PAL skody 105 s 55A
Edit: takze za mna: ak to neberiete zbytocne vazne a nechcete investovat 3 cifernu sumu za nabijacku, tak mozete nabijat pri 10 minutovych jazdach kludne kazdy vecer, raz za tyzden, hocikedy. Baterka sa stazovat urcite nebude. Nikdy sa "neprebije"
Edit2: pisem o "igelitentnych" dobijackach... Niektore klasicke transformatorove nabijacky s usmernovacom na prazdno vypluvaju aj 18V, tak tam pozor, nenechavajte to dlho na nulovom prude
marfan napísal: ↑Po 10. Okt, 2022, 22:54
Netvrdim ze elektroauta su pomale ale to ze 99% ludi na tom chodi pomaly. Uz som mal tu cest sa trocha ponahanat s elektroautom a ta dynamika je super. Ale pre mna to je jedine preco by som to chcel.
Ja by som povedal ze 99% ludi jazdi vyrazne pod limit a je jedno ci je to elektro alebo spalovak. Ja ked si na tej mojej oblude "upalujem" 130 tak prakticky obieham vsetko rad radom a to vela krat pozeram, ze sa niekto vlecie 100 v pravom pruhu na A8 alebo 5er bavoraku, ktore su pohodlne a tiche aj pri 150.
A Nemecko mam pocit ze sa jazdi dvoma rychlostami. Bud si ides na pohodu 100 v pravom alebo potom musis upalovat 160 v lavom aby si nemusel neustale uhybat rychlejsim.
Kamos mal i3 a ten si ju uzival. Netvrdim ze lietal dialnice co to slo, ale nehladel na spotrebu v ramci bezneho jazdenia, odpichy z krizovatky s pedalom na podlahe. Kde uz prepocitaval boli vacsinou vylety, kde pri nizsej rychlosti vedel otocit trasu tam a naspat bez dobijania. Co som mal par krat moznost tuto srandu soferovat, tak je to take typicky bmw-pritvrdene, ale pekne to drzi v zakrutach aj napriek uzkym kolieskam. Co sa mi na tom velmi pacilo bol polomer otacania. Niekedy som mal pocit ze to vytaca predne kolesa do praveho uhla. Ak to porovnam s Navarou, ktora sa ltt otoci na stvorprudovke, tak hento sa otocilo doslova na patkorunacke.
To buď chápeš, ale potom sa nepýtaš, alebo nevieš a potom nemá význam odpovedať.
Neviem ako velmi sa venujes baterkam Johny, ale profesionalne to asi nebude, kedze tam vidim dost vela prinajlepšom polopravd.
1. So 14V baterku nabijes rovnako v aute ako na stole
-teplota a vacsi vnutorny odpor dosiahne akurat to ze CV faza bude trvat dlhsie. Nic viac, nic menej. Naviac neviem kde byvas, ale zeby na slovensku bolo nejak pravidelne pod nulou v zime povedat nemôžem. Minus 20 som nezazil uz roky.
Nabijes ju kľudne aj s 13.6V, akurat ti CV faza vyjde na 3dni
-staly odber je tiez nezaujimavy, zase len o to dlhsie bude nabijat. Ale nabije ju doplna
2. S tou nabijacou logikou nemôžem suhlasit. Meral som nove FR a VAG auta, a tyraju tu baterku na maximum
A celkovo je to uplne jedno, ci ju nabijes na 97% alebo na 99% s riadenym laboratornym zdrojom je uplne jedno.
Ok, nabijaj aj s 12.7 floatom a potom sekacikom obijaj sulfaty.
Postuduj si tie nabijacky, daj si tam ten wattmeter... Idealne oscilogram ked si poozries tak ti to viac napovie.
Navstiv servisakov trebars skody superb 2, 2008+-, kolko alternatorov menia cez zimu a preco...
Ja-obycajny šašo-neprofesional, som menil za 2 roky 5ks.
Potom si zmeraj trebars hnujdaj i40 <2013 , pripadne ine start stop auta s rocnou baterkou a zistis ze management evidentne vnima odpor a stav baterky a nebude do nej pucit 50A+ nonstop aj ked obmedzi ine spotrebice na ukor rychlonabijania.
Mrkni na turbov voyager, tam to je prekvapenie. Ale strc tam "tabulkovu lacnu" baterku a mesiac po zaruke jej zamavas. Preto asi tam vsetci pchaju 77Ah+ AGM a Red TOP baterky.
Profesional k tejto teme byt nepotrebujem, nieje to moj primarny zdroj obzivy, ale podla teba urcite zasa pisem nezmysly - niesom profik. Ako vzdy kazdy kto ti nesadne. Nevadi.
Vezmi ten wattmeter a zmeraj si to ako hobby, na 10 autach ktore si mal v zivote. Skor asi nemal... Mozem ti v nejakom casovom horizonte poskytnut plne auto nabijaciek aj bateriek.
Modelari, tiez kolegovia, problematiku olova riesia od 60. rokov, urcite su stale 60 rokov kdesi pri elektronkach, ved su to dedovia s lietadielkami, nikoho nenapadne ze tlacia tisice do zdrojov od A po Z aby to na letisku vsetko fungovalo.
A sice tu nieje celu zimu -20, ale pravidelne biedakom pristavujem auto s kablami. Ved baterka je v zaruke, nema jej co byt. 2x5km denne pri -10 je uplne v pohode, kym po tyzdni nieje -20.
Ano zijem na marse, lebo na celom svete cele roky nebolo -20, na zemi vsetci sadaju do aut ked je + , a poctivo si kazde rano meraju hustotu elektrolitu pri nastartovanom aute s cigaretkou a kavou a stopuju ten medialny blud z taktiez "odbornych clankov" zvany "15-20minut" Ktory v realite, potvrdzujem ine prispevky, moze byt 15-20 sekund... Ale aj hodina !
Jednu vec beriem, zil som v 6 krajinach europy a dlho aj v BA, vo vacsine pripadov nebol problem. Ale tam nejdes 5km nikde. Pomaly ani zo stavby sa vysr..ť alebo kupit svacinu na olovrant.
Ale pamatam ked tyzden mrzlo v noci pod -20, a ani v garaziach cez noc tie uzasne top10 nabijacky neboli schopne dotlacit baterky na bezproblemovy tyzden prevadzky.
Inak mam 10 rocny šrot ktory mi v klude zere 0.2A, a po tyzdnovke ho v zime nenatocim. Lebo mam baterku z ciny asi, srot auto ktore stalo len 32litrov, uplne cele vsetko je zle a neodborne z mojej strany. A ako ceresnicku tu mozem dat vyjadrenie k reklamacii baterky kde sa mi predajca VYSMIAL, ked som chcel firmou zakupenu baterku v 13. mesiaci reklamovat, stala len 130 eur. Bol to evidelntne najlacnejsi smejd, a parkoval som na sibiri.
1. Nemyslel som to ako urazku, sorry ak to tak vyznelo, som zvyknuty jednat s ludmi na rovinu
2. Myslim ze oscilogramy nabijaciek poznam viac nez dobre
3. Ano, novsie auta si odpor baterie meraju, vies si ho zobrazit aj cez diagnostiku. Ale meraju ho len preto aby vedeli ako velmi mozu bateriu nenabijat tak aby auto este nastartovalo
Na tourane som cez diagnostiku vypol inteligentne dobíjanie, a cuduj sa svete, baterka je po 3r ako nova. Narozdiel od tej predoslej nabijanej inteligentne... Ta po 3r v servise vypisovala vymenit, a po 4 ani nevladala otvorit spataky.
4. Ak ti auto v klude zerie 0.2A, tak to je tak na urychlenu navstevu autoservisu. Rozumna hodnota je tak 0.02A.
Co sa tyka dlzky do plneho nabitia, tak k tomu sa neda napisat nic, pretoze tam je tolko premenných ze to moze byt od par sekund po nikdy
5. Celkovo je nabijaci odpor pre nabijanie nepodstatny udaj.
Auto taktiez mera len vybijaci odpor, a to aby "vedelo vypocitat" pri akom stave baterie este dokazes nastartovat
>> 14 voltami baterku nabijes, odpojenu z auta, pri izbovej teplote, za 2 dni
suhlasim so Skilexom - na 14V baterku dobijes (14.4V je top napatie nad ktore by si nemal ist s olovom, bez ohladu na to ci je agm egm atď), ide o to aky prud do toho sypes. Ked tam pojdes so stvrt amperom tak nenabijes samozrejme, zase 20 amperov nie je treba.
0.2A odber co mas je strasidelne vela, chcel som to napisal ale ma Skilex predbehol. Takze ten tvoj kozmicky zazrak nechaj volakde poriadne oscilosckopom preverit ("Inak mam 10 rocny šrot ktory mi v klude zere 0.2A, a po tyzdnovke ho v zime nenatocim." no samozrejme ze nie pretoze zeres 5Ah denne 0.2A x 24 hodin = 4.8Ah cistych) ; takisto je pravda ze inteligentne nabijanie je akurat tak vrah bateriek.
Ano, dvojminutova jazda v treskucej zime nie je zrovna vysnivany ideal pre nabijanie baterii - nie preto ze alternator nestaci dotlacit pozadovane mnozstvo energie (vsimame si : nepisem prudu), ale preto ze skrehnuta bateria nie je schopna absorbovat tu energiu. Absolutne rovnaka jazda v +25 stupnoch v juni by bola bezproblemov dostatocna. V ziadnom pripade NETREBA jazdit 20 minut alebo 20km, to si nechajte pre tie hypermoderne inteligentne autiaky.
Moj prepocet si videl, 30-40 sekund s prstom v riti staci na nabitie baterie co sa zozralo pri starte, zhaveni a podobnych ukonoch. Pri -30 stupnoch v Oravskej Lesnej samozrejme nestaci pretoze akumulator NIE JE schopny papať. V ziadnom pripade nie je treba 20 minut jazdit ako univerzalne riesenie.
Akumulator je dost tvrdy zdroj energie, ked si kliestovym meracom nabuduce odmeras kolko prudu tam tecie po starte, nebud prekvapeny ked uvidis 40 amperov. Vobec nebud prekvapeny. 100Ah baterka z toho nema ziadne bobky pretoze 40A je prosimpekne slabych 0.4C.
Vies co je "Cé" ked mas 20 rokov profi skusenosti ?
PS : modelari s lietadlami su asi tak zavazny argument v tejto diskusii ako atomove ponorky. Som presvedceny, kedze zopar modelarov poznam, ze nabeton pouzivaju olovene technologie ako my v autach.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
marfan napísal: ↑Po 10. Okt, 2022, 22:54
Netvrdim ze elektroauta su pomale ale to ze 99% ludi na tom chodi pomaly. Uz som mal tu cest sa trocha ponahanat s elektroautom a ta dynamika je super. Ale pre mna to je jedine preco by som to chcel.
Ja by som povedal ze 99% ludi jazdi vyrazne pod limit a je jedno ci je to elektro alebo spalovak. Ja ked si na tej mojej oblude "upalujem" 130 tak prakticky obieham vsetko rad radom a to vela krat pozeram, ze sa niekto vlecie 100 v pravom pruhu na A8 alebo 5er bavoraku, ktore su pohodlne a tiche aj pri 150.
A Nemecko mam pocit ze sa jazdi dvoma rychlostami. Bud si ides na pohodu 100 v pravom alebo potom musis upalovat 160 v lavom aby si nemusel neustale uhybat rychlejsim.
Kamos mal i3 a ten si ju uzival. Netvrdim ze lietal dialnice co to slo, ale nehladel na spotrebu v ramci bezneho jazdenia, odpichy z krizovatky s pedalom na podlahe. Kde uz prepocitaval boli vacsinou vylety, kde pri nizsej rychlosti vedel otocit trasu tam a naspat bez dobijania. Co som mal par krat moznost tuto srandu soferovat, tak je to take typicky bmw-pritvrdene, ale pekne to drzi v zakrutach aj napriek uzkym kolieskam. Co sa mi na tom velmi pacilo bol polomer otacania. Niekedy som mal pocit ze to vytaca predne kolesa do praveho uhla. Ak to porovnam s Navarou, ktora sa ltt otoci na stvorprudovke, tak hento sa otocilo doslova na patkorunacke.
Presne presne strašne veľa ľudí už jazdí pod limity diaľnice, keď idem ZA-BA 130 (140) objeham všetko sem tam sa stane že niekto ide rýchlejšie to isté keď idem Bešeňová-Prešov. Ľudia si už zvykli asi chodiť normalnejsie asi sa chystajú na EV-čka.
A tiež som si už konečne mohol zajazdiť na Tesle Model 3 a moc sa mi stoho nechcelo vyzerá to super jazdí to super