Mizí levné verze aut. Nejlevnější Kodiaq TDI je dražší skoro o 300 tisíc
Ceny nových aut na českém trhu ve druhé polovině loňského roku do konce letošního ledna stouply v průměru o tři procenta, tedy o 27 tisíc korun. Je to nepatrně méně (-0,3%) než v loňském prvním pololetí. Horší je, že mizí ty nejlevnější základní výbavy.
Pokud byste uvažovali o tom, že sáhnete do úspor a možná místo kompaktního SUV, Škody Karoq, dosáhnete na větší Kodiaq, byť v základní výbavě, vybrali jste si špatnou dobu. Takových soukromých zájemců je na českém trhu minimum, a tak automobilky poměrně hromadně škrtají ze svých ceníků nejnižší základní výbavy. Firmy, které prodeje nových aut táhnou, totiž většinou volí lépe vybavené verze - a u těch se naopak v některých případech poměr cena/výkon vylepšil.
Vypovídají o tom i čísla, shromážděná poradenskou společností EY v pravidelné analýze trhu. Domácí Škoda Auto výrazně zvedla ceny v polovině ledna 2023, v průměru o 50 175 Kč. Znatelné zdražení zaznamenaly hlavně modely Octavia a Kodiaq. U Octavie jde zejména o minimální výbavy v naftovém a benzinovém provedení, u Kodiaqu Škoda vyřadila nejlevnější výbavu Ambition z nabídky. To u benzinové verze 1.5 TSI 110 kW znamená, že nejlevněji je nyní k dostání ve výbavě Style Exclusive za 1,07 milionu korun - dříve se benzinový Kodiaq dal koupit o 206 tisíc korun levněji.
Ještě horší je to v případě nafty - také zde vypadla základní výbava Ambition, ale navíc je momentálně dostupná pouze silnější motorizace 2.0 TDI 147 kW (a ta podražila od 14. 2. o 10 tisíc korun) za 1 250 tisíc korun. Ještě v létě loňského roku přitom byla k mání levnější verze 2.0 TDI 110 kW - stačilo na ni o 286 000 korun méně.
Jen pro připomenutí nezvratného trendu: když v roce 2017, tedy před pouhými šesti lety, přišel největší škodovácký model na trh, dal se pořídit už za 677 900 korun. Tedy o neskutečných téměř 400 tisíc korun levněji než dnes (za takovou částku dnes koupíte fabii).
Důvodem je souběh mnoha nepříznivých okolností - problémy s dodavatelskými řetězci, navýšení všech vstupů do výroby, a také nutnosti osekávat modelové řady na minimum v očekávání nařízené povinné elektromobility. Nedostatek komponent se ovšem taky dá také dobře použít jako zástupný důvod. Za růstem cen stojí hlavně inflace tažená zdražováním energií. Škoda si také může dovolit zvyšovat ceny proto, že má vyprodáno. A protože na na velkém, drahém a dobře vybaveném autě vydělá víc, a zákazníci jsou ochotni připlácet, není důvod nabízet auta lacino.
Podle vedoucího českého zastoupení Škody Auto Jana Maláčka držela automobilka 14 měsíců stabilní ceny. „Od druhé poloviny ledna přistupujeme ke změnám prodejních programů, které u některých modelových řad přinesou zdražení, které nicméně ani zdaleka nedosáhne úrovně současné míry inflace. Zároveň se zvýšením cen dostane rovněž většina modelů do základní výbavy další prvky, za které si dříve zákazníci museli připlácet,“ dodal Maláček.
Všeobecné zdražování je dlouhodobý trend
Všeobecné zdražení na automobilovém trhu je podle partnera EY Petra Knapa dlouhodobý trend a předvídaný důsledek odklonu od současných spalovacích motorů, který prosazuje EU. Částečně souvisí také s faktem, že automobilky se kvůli nedostatku některých dílů zaměřují na dražší vozy s vyšší marží.
Podle pravidelné analýzy zdražily nejvíce, o 14 procent, vozy na CNG, ceny dieselů rostly o 11 procent a benzinových vozů o 6,9 procenta. Klasické hybridy podražily o 3,2 procenta a elektromobily o 1,6 procenta.
„Blížící se zavedení emisní normy Euro 7 s sebou nese očekávané zdražení, a to především kvůli nutnosti výrobců pokrýt náklady na vývoj a úpravu současných spalovacích motorů. S celkovým zdražováním na evropském trhu je v kontrastu vývoj cen značky Tesla, která konkuruje svými snižujícími se cenami. Ty v některých zemích v Evropě poklesly až o 20 procent. Motivací je snaha podpořit poptávku a rostoucí konkurence dalších značek,“ dodal Knap.
V minulých dnech však Tesla začala mnohé modely zase zdražovat.
Značky Mercedes-Benz nebo BMW zdražily plošně, u jiných, jako jsou třeba Kia nebo Volkswagen, záviselo na modelu nebo typu pohonu. Volkswagen například navýšil minimální cenu modelu Polo, jehož nejnižší výbavová linie byla zrušena. Stejně tak zrušil vrcholné motorizace u modelu Tiguan v benzinovém i naftovém provedení. Podobný trend byl viditelný i u modelu Leon značky Seat.
Nejvyšší nárůst cen zaznamenaly vozy nižší střední třídy, které v základní vybavě podražily o 7,9 procenta a o 3,3 procenta v té nejvyšší. Důvodem může být razantní zdražení Octavie o sto tisíc korun nebo výrazný cenový skok modelu Ford Focus, který má nyní v nabídce nový vyšší výbavový stupeň.
V kategorii SUV a crossoverů narostly ceny základních výbav o 6,4 procenta, tedy 45 861 Kč. Jsou za něj odpovědná především naftová vozidla, nejmarkantněji právě škodovácký Kodiaq, který zdražil o 14,5 procenta. Ceny nejvyšších výbav narostly jen o 1,5 procenta, do čehož se propisuje i výhodná slevová akce na maximální výbavu modelu Volkswagen Tiguan.
Celkový počet registrací, který v posledních letech rostl, loni klesl až na úroveň roku 2014, což podle Knapa odráží zvyšování cen i další faktory jako přetrvávající nedostatek subdodávek a zhoršující se ekonomickou situaci. Se snižujícím se počtem celkových registrací roste i průměrné stáří vozového parku v České republice, které je oproti průměru EU (11,8 roku) vyšší o více než čtyři roky a dosahuje skoro 16 let.
Škoda zdražila Octavii o padesát tisíc, tak proč stojí o sto tisíc víc?
Nejprodávanější model Octavia zdražil letos v lednu v závislosti na konfiguraci o 45 až 60 000 Kč. Octavii jako jediné na českém trhu zůstala základní výbava Active, která je nyní o 50 tisíc dražší. Nejlevnější octavia na českém trhu dnes stojí 619 900 Kč. To je ovšem o sto tisíc vyšší částka, než na které začínal předchozí ceník modelu.
U Octavie totiž došlo k vyřazení motoru 1.0 TSI z nabídky, jelikož jeho odbyt měl jen velmi malý (přibližně 3%) podíl na celkových prodejích této modelové řady.
Zdroj:
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv