Chladenie auto zosilovača :)
- Chris
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 5237
- Dátum registrácie: Pi 13. Jan, 2006, 02:00
- Bydlisko: Bratislava
Re: Chladenie auto zosilovača :)
ano paralelne, ale vacsinou sa zapaja takto
o tyzden je incheba, tak nech sa paci pozriet, preco chlapci na DB drag/EMMA SPL nepouzivaju kapacitory, teda ak uz tak tie ozaj kvalitne vacsinou od 10F vyssie.
o tyzden je incheba, tak nech sa paci pozriet, preco chlapci na DB drag/EMMA SPL nepouzivaju kapacitory, teda ak uz tak tie ozaj kvalitne vacsinou od 10F vyssie.
Master of PaloAlto NGFWs, Cisco ASAs
Re: Chladenie auto zosilovača :)
1) načo premostovať ked su to 100 RMS repro, ten zosik "by mal" davat na kanal 150 RMS.. no nech dáva tých 100 ked je to fušerina. Myslím že to im musí stačiť...
2) Kapik som dal dnes preč, kupil som ho za par eur, ked už nič iné aspon mi ukazoval napatie a pekne blikal ... čakal som nejaké zvukové basové inferno, ked to kazdy tam dával, ale nedialo sa nič... nevadil mi tam, tak som ho tam nechal. Ale prehrieval sa taktiež aj pred tým ako som ho dal.
3) Káble, spoje všetko som kontroloval už aspon 3x...
4) no takto tie kable...
a) kompam je dvojlinka jaku som to kupoval to si fakt nepamatam, ale meral som to cez izoláciu jadro ma 2mm, s izolaciou 4mm jedna žila, neni sú horuce ani teplé vôbec, takže tam chyba nebude...
b) ku subwooferu je dvojlinka 2,5mm^2, taká fajnovejšia ... myslíš si že to je málo ? Odkiaľ si vyčítal tých 4mm^2 ?? Pochybujem že by som dal menší prierez jak udáva výrobca.... len keby viem najst manual od neho sakra
či to vypína aj pri vypnutom motore neviem, potrebujem aby to hralo ked idem na aute, nie ked si opekam špekačky na chate ...
2) Kapik som dal dnes preč, kupil som ho za par eur, ked už nič iné aspon mi ukazoval napatie a pekne blikal ... čakal som nejaké zvukové basové inferno, ked to kazdy tam dával, ale nedialo sa nič... nevadil mi tam, tak som ho tam nechal. Ale prehrieval sa taktiež aj pred tým ako som ho dal.
3) Káble, spoje všetko som kontroloval už aspon 3x...
4) no takto tie kable...
a) kompam je dvojlinka jaku som to kupoval to si fakt nepamatam, ale meral som to cez izoláciu jadro ma 2mm, s izolaciou 4mm jedna žila, neni sú horuce ani teplé vôbec, takže tam chyba nebude...
b) ku subwooferu je dvojlinka 2,5mm^2, taká fajnovejšia ... myslíš si že to je málo ? Odkiaľ si vyčítal tých 4mm^2 ?? Pochybujem že by som dal menší prierez jak udáva výrobca.... len keby viem najst manual od neho sakra
či to vypína aj pri vypnutom motore neviem, potrebujem aby to hralo ked idem na aute, nie ked si opekam špekačky na chate ...
- Chris
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 5237
- Dátum registrácie: Pi 13. Jan, 2006, 02:00
- Bydlisko: Bratislava
Re: Chladenie auto zosilovača :)
lebo neni su watty ako watty. Myslis preco stare emericke zeleza su take vyhladavane ? Denon zosiky drahsie aj ked maju 2x20w rms ?
Lb maju Dampfing factor a dokazu lepsie ukontrolovat repro. Co tento Mac nema.
Skusenosti su take, ze tempo 6 kludne pojmu 150-200wrms s dobrym DF. 150wrms na 4ohm? pri laboratornych podmienkach a 14,4V, ktore v aute tazko dosiahnut. Ak mas kliestovy ampermeter tak skus merat na kolko ti leze impedancia pri hrajucich reprakoch a takisto kolko vykonu ti ide do nich a budes prekvapeny.
Ak chces sa pohnut dalej pozri http://www.go4sound.sk , tu ma malo skusenosti car-hifi aj tak.
Lb maju Dampfing factor a dokazu lepsie ukontrolovat repro. Co tento Mac nema.
Skusenosti su take, ze tempo 6 kludne pojmu 150-200wrms s dobrym DF. 150wrms na 4ohm? pri laboratornych podmienkach a 14,4V, ktore v aute tazko dosiahnut. Ak mas kliestovy ampermeter tak skus merat na kolko ti leze impedancia pri hrajucich reprakoch a takisto kolko vykonu ti ide do nich a budes prekvapeny.
Ak chces sa pohnut dalej pozri http://www.go4sound.sk , tu ma malo skusenosti car-hifi aj tak.
Master of PaloAlto NGFWs, Cisco ASAs
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 3457
- Dátum registrácie: Št 19. Okt, 2006, 02:00
- Bydlisko: Košice
Re: Chladenie auto zosilovača :)
Denon je fajn
ALE
vážne myslíš 150W sinus do nejakých 6,5" komponentov vo dverách?
___
EDIT:
A čo to je do P:Č za schému hore
___
EDIT2:
Pre Xeigen
1.) kvôli dynamike
2.) to sa ti vážne kapacitor prehrieval?
4.)ab) výšší priemer kábla = menší odpor kábla tzn. menší "vnútorný odpor zosilňovača" viacmenej sa rieši hrúbka len kvôli odporu, väčšinou to nemá nejaký dôvod vyplývajúci z veľkosti prúdu. Priemerom 2,5mm medi môžeš cca od brucha preniesť bez problémov dajme tomu 30 A s tým že máš rezervu. Do 4 Ohmov by to znamenalo teoreticky (cca lebo som trocha pil) 3600W. Čiže kábel by sa nemal ani pri tejto hladine zahrievať. Na druhú stranu naháňame hlavne pri basových meničoch čo najmenší odpor medzi zosikom a reproduktorom, čomu pomôže hrubší kábel (nie celkom však v tomto prípade). Napr. ja mám doma káble k repro s prierezom 6mm ale nakoniec treba riešiť aj konektory a pasívnu výhybku. A ako hovorím tuto vôbec netreba nejaký damping factor riešiť a určite nie vo dverách, kde máš určite pásmo pod 80Hz strihnuté aktívnou výhybkou (crossoverom, nazvyte si to ako chcete, asi rádiom). Ďalšia vec je riešiť hrúbku kábla v závislosti od jeho dĺžky, ak ti ide 20cm k subwooferu tak určite si nepolepšíš 16násobne hrubším (teda nebudeš to počuť). A vlastne asi ani netušíš o čom tu rozprávam... pozri si čo je to damping factor.... úplne nesúvisí s tvojím problémom.
ALE
vážne myslíš 150W sinus do nejakých 6,5" komponentov vo dverách?
___
EDIT:
A čo to je do P:Č za schému hore
___
EDIT2:
Pre Xeigen
1.) kvôli dynamike
2.) to sa ti vážne kapacitor prehrieval?
4.)ab) výšší priemer kábla = menší odpor kábla tzn. menší "vnútorný odpor zosilňovača" viacmenej sa rieši hrúbka len kvôli odporu, väčšinou to nemá nejaký dôvod vyplývajúci z veľkosti prúdu. Priemerom 2,5mm medi môžeš cca od brucha preniesť bez problémov dajme tomu 30 A s tým že máš rezervu. Do 4 Ohmov by to znamenalo teoreticky (cca lebo som trocha pil) 3600W. Čiže kábel by sa nemal ani pri tejto hladine zahrievať. Na druhú stranu naháňame hlavne pri basových meničoch čo najmenší odpor medzi zosikom a reproduktorom, čomu pomôže hrubší kábel (nie celkom však v tomto prípade). Napr. ja mám doma káble k repro s prierezom 6mm ale nakoniec treba riešiť aj konektory a pasívnu výhybku. A ako hovorím tuto vôbec netreba nejaký damping factor riešiť a určite nie vo dverách, kde máš určite pásmo pod 80Hz strihnuté aktívnou výhybkou (crossoverom, nazvyte si to ako chcete, asi rádiom). Ďalšia vec je riešiť hrúbku kábla v závislosti od jeho dĺžky, ak ti ide 20cm k subwooferu tak určite si nepolepšíš 16násobne hrubším (teda nebudeš to počuť). A vlastne asi ani netušíš o čom tu rozprávam... pozri si čo je to damping factor.... úplne nesúvisí s tvojím problémom.
- Chris
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 5237
- Dátum registrácie: Pi 13. Jan, 2006, 02:00
- Bydlisko: Bratislava
Re: Chladenie auto zosilovača :)
nechce sa mi to stale dookola rozobrat, ale fajn.
Pri vacsom vybudeni gainu sa ti zvysuje aj skreslenie a dostava sa na limit. Teda ak pouzivas 300wrms zosik na 300wrms sub/repro a ides na limit tak automaticky zacne skreslovat. Ak ma lepsi DF dokaze to este ako tak ukontrolovat a minimalizovat skreslenie.
Lenze ak zacne skreslovat, tak cievka pojde papa. . Aj to ma zosik 300w pri idealnych podmienkach bezna prevadzkova teplota, 14,4V, ktore v aute tazko dosiahnes.
Do Tempo 6 bezne davaju 200wrms, aby bol predimenzovany a aj ked ides na max limit repro zosik neskresluje a dokaze v poho ukontrolovat repro. Sprievodnym javom poddimenzovanym zosikom je prehrievanie, kedze tieto lacne sunty sa skor odpalia ako vydrzi repro.
Momentalne mam tiez na 70wrms cca 150-160wrms. Takisto kedysi som mal sub s 300wrms a islo do neho 580W pri 13,4V realne odmeranych na 4 ohm. 25qmm kable k zosiku, 2x6qmm k wofru a nikdy sa neodpalil preco ?
Jedna vec jak to ma nastavene a druha, treba obmerat ci tam neni su abnormalne poklesy napatia. Pripadne zosik vyskusat v inom aute. Ci neni nahodou uz "chyteny" zosik. Pripadne ak si z BA, mam tu na policke este Mac Z4200 tak by sme mohli vyskusat v tvojom aute ci bude vypinat
Pri vacsom vybudeni gainu sa ti zvysuje aj skreslenie a dostava sa na limit. Teda ak pouzivas 300wrms zosik na 300wrms sub/repro a ides na limit tak automaticky zacne skreslovat. Ak ma lepsi DF dokaze to este ako tak ukontrolovat a minimalizovat skreslenie.
Lenze ak zacne skreslovat, tak cievka pojde papa. . Aj to ma zosik 300w pri idealnych podmienkach bezna prevadzkova teplota, 14,4V, ktore v aute tazko dosiahnes.
Do Tempo 6 bezne davaju 200wrms, aby bol predimenzovany a aj ked ides na max limit repro zosik neskresluje a dokaze v poho ukontrolovat repro. Sprievodnym javom poddimenzovanym zosikom je prehrievanie, kedze tieto lacne sunty sa skor odpalia ako vydrzi repro.
Momentalne mam tiez na 70wrms cca 150-160wrms. Takisto kedysi som mal sub s 300wrms a islo do neho 580W pri 13,4V realne odmeranych na 4 ohm. 25qmm kable k zosiku, 2x6qmm k wofru a nikdy sa neodpalil preco ?
Jedna vec jak to ma nastavene a druha, treba obmerat ci tam neni su abnormalne poklesy napatia. Pripadne zosik vyskusat v inom aute. Ci neni nahodou uz "chyteny" zosik. Pripadne ak si z BA, mam tu na policke este Mac Z4200 tak by sme mohli vyskusat v tvojom aute ci bude vypinat
Master of PaloAlto NGFWs, Cisco ASAs
Re: Chladenie auto zosilovača :)
myslel som to tak, že sa prehrieval ten zosik aj predtým... (nie cap)stanomx napísal:2.) to sa ti vážne kapacitor prehrieval?
V prípade že je ten DP faktor teda nízky, a teda nedokáže ten zosilovač ukontrolovať ten sub, čo to znamená ? že bude vypínať zvuk ? alebo len tie basy nebudu také... doplň
Ja som to riešil s nejakym typkom z go4sound, odporučil mi ten zosik aj repro... Osobne som bol v tom že stačí zosik s vykonom takým ako maju tie repro... ale hovorím to bolo 3 - 4 roky dozadu.
S subwooferu ide kabel dlhy cca 100 cm...
Ono keby je tam ten zosik s vyzším výkonom, tak by sa teoreticky ani tak nezahrieval.. nie ?
Nie som z BA, na polceste medzi NR/NZ
Celkovo som s výkonom aj zvukom nadmieru spokojný, len hovorím toto prehrievanie ma hnevá.
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 3457
- Dátum registrácie: Št 19. Okt, 2006, 02:00
- Bydlisko: Košice
Re: Chladenie auto zosilovača :)
DF je vpodstate vnútorný odpor zosilňovača. Čím je DF väčší tým je odpor menší. A lepšie hodnoty znamenajú lepšiu kontrolu nad basákom, čiže ak mu dá zosilňovač signál 40Hz sinus s takou a takou amplitúdou, aby robil presne toto a nič iné, to je však veľmi ťažko dosiahnuť a vždy tam budú nejaké harmonické skreslenia. V jednoduchosti si vyskúšaš o čo vlastne ide - vezmi si reproduktor ideálne basový (či už osadený alebo nie) a skús napodobiť rukou jeho pohyb ako keby hral nejaký bas. (Veľká výchylka a čo najrýchlejšie ale nepreháňať to zas). A potom si to vyskúšaj presne tak isto ale vyskratuj ten reproduktor.
Výsledok je že membrána je menej poddajná voči pohybu a teda aj zvuku, ktorý nevyvoláva elektrický signál zo zosilňovača.
Samozrejme toto skúšať s odpojeným reproduktorom od zos.
Ako som písal hore s tvojím problémom to nemá nič spoločné.
K výkonu
Mať v rezerve výkon na zosilňovači je vždy dobré, hlavne kvôli dynamike. V kvalitných nahrávkach sa pri strednom-priemernom výkone 1W sa nájdu aj krátkodobé peaky až ku 100W. Druhá vec je to mať kvôli limitácii a je pravda že reproduktor skôr poškodí limitácia zosilňovača ako jeho vyšší výkon. V krátkosi je limitácia veľmi nechcený efekt, kedy zosilňovač vybudíš na úroveň kedy už "nevládze zosilňovať" a amplitúda ktorá je nad týmto pásmom sa správa ako obrovská prúdová záťaž s vysokou amplitúdou a dlhším trvaním, v podstate v niektorých prípadoch je to už ako keby jednosmerný prúd. Cievka a former sa neskutočne pri tomto zaťažujú a nestíhajú sa ochladiť. A je to rozhodne nebezpečnejšie ako vyšší ako dovolený výkon do reproduktora avšak neskreslený bez limitácie.
EDIT: ale zase tú limitáciu aj poriadne počuť
200W pre 6,5" vo dverách, do rezervy dobré určite, to je stále dobré ale nie používať ten reproduktor pri takomto výkone. Veď pri 40Hz by vyletel von cez dvere.
Signál privedený na zosilňovač
A signál ktorý zo zosilňovača vylezie ak je v limitácii. (Veľmi zjednodušene)
Výsledok je že membrána je menej poddajná voči pohybu a teda aj zvuku, ktorý nevyvoláva elektrický signál zo zosilňovača.
Samozrejme toto skúšať s odpojeným reproduktorom od zos.
Ako som písal hore s tvojím problémom to nemá nič spoločné.
K výkonu
Mať v rezerve výkon na zosilňovači je vždy dobré, hlavne kvôli dynamike. V kvalitných nahrávkach sa pri strednom-priemernom výkone 1W sa nájdu aj krátkodobé peaky až ku 100W. Druhá vec je to mať kvôli limitácii a je pravda že reproduktor skôr poškodí limitácia zosilňovača ako jeho vyšší výkon. V krátkosi je limitácia veľmi nechcený efekt, kedy zosilňovač vybudíš na úroveň kedy už "nevládze zosilňovať" a amplitúda ktorá je nad týmto pásmom sa správa ako obrovská prúdová záťaž s vysokou amplitúdou a dlhším trvaním, v podstate v niektorých prípadoch je to už ako keby jednosmerný prúd. Cievka a former sa neskutočne pri tomto zaťažujú a nestíhajú sa ochladiť. A je to rozhodne nebezpečnejšie ako vyšší ako dovolený výkon do reproduktora avšak neskreslený bez limitácie.
EDIT: ale zase tú limitáciu aj poriadne počuť
200W pre 6,5" vo dverách, do rezervy dobré určite, to je stále dobré ale nie používať ten reproduktor pri takomto výkone. Veď pri 40Hz by vyletel von cez dvere.
Signál privedený na zosilňovač
A signál ktorý zo zosilňovača vylezie ak je v limitácii. (Veľmi zjednodušene)
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 4796
- Dátum registrácie: Ut 12. Aug, 2008, 12:16
- Bydlisko: Pravenec
Re: Chladenie auto zosilovača :)
vymr*aná tesla sprostá btw.. podstata zostáva, ten zosilovač sa nemá čo prehrievať ... už si s ním skúsil niečo robiť čo sme tu napísali ?
CPU: AMD Phenom X3 720 BE 2,8 GHz @ 3,9 GHz 1,45V @@@ Phenom x4 3,6Ghz 1,375V (batch no. 0905 FPMW)CPU Cooler: Gelid Tranquillo rev.2 MB: Gigabyte 790XTA-UD4 RAM: 2x4GB ADATA Xtreme Series 2000 Mhz 8-7-6-15 tRC 11 CR 1T GPU: Asus EAH5850 DirectCU (985@5200MHz(1300MHz)) Monitory: 2x 24" LCD shit CRT HDD: WD 10EALS, ST Barracuda ST1000DM003 PSU:Seasonic M12II 620W 80Plus OS: Windows 7 Ultimate SP1 x64, Myš: nejaká Canyon Klávesnica : Microsoft Natural Elite, 3DMark Vantage : P16326 3DMark 06 : 21345
Re: Chladenie auto zosilovača :)
prepastovávať to nebudem, jednak nemam tu pasku, ta pasta teplovodiva čo som pisal tam jej bolo asi 3 kvapky... Nachystaný mam ventilátor na chladenie, zajtra mam naplanovanu dlhsiu cestu, tak to vyskusam v akci. Sťahuje mi svetlá pri basoch, ale napätie je kolo 12V, žiadne výrazné poklesy sú tam neni... kostra je dobrá, je na šrobe čo drzí vzadu pásy (samozrejme očistená od farby)
Aký zosík by bol vhodný do k tym morelom a k tomu subu ? Može byt problém aj baterka ? táto už má volačo za sebou... len 55Ah... Pokukujem uz dlhšie po 74Ah...
Mam to vyskušať na premostene tie predné repro ? Nezhorí mi to ? ...ale aj tak myslím že tie predne repro nebudu problem...
Aký zosík by bol vhodný do k tym morelom a k tomu subu ? Može byt problém aj baterka ? táto už má volačo za sebou... len 55Ah... Pokukujem uz dlhšie po 74Ah...
Mam to vyskušať na premostene tie predné repro ? Nezhorí mi to ? ...ale aj tak myslím že tie predne repro nebudu problem...
- Chris
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 5237
- Dátum registrácie: Pi 13. Jan, 2006, 02:00
- Bydlisko: Bratislava
Re: Chladenie auto zosilovača :)
Ak ti stahuje svetla pri basoch.
-slabe ukostrenie alternatora
- slabe ukostrenie zosika
- vysoky prechodovy odpor na napajacom , zle nalisovane ocka, zly kontakt na svorkach baterky.
-slabe ukostrenie alternatora
- slabe ukostrenie zosika
- vysoky prechodovy odpor na napajacom , zle nalisovane ocka, zly kontakt na svorkach baterky.
Master of PaloAlto NGFWs, Cisco ASAs
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 3457
- Dátum registrácie: Št 19. Okt, 2006, 02:00
- Bydlisko: Košice
Re: Chladenie auto zosilovača :)
na oktavke sťahuje svetla aj 100W zosik.
Re: Chladenie auto zosilovača :)
No ventilátor (2ks) nepomohol (vypol sa ked mal 58,9°C), ide sa na testy do servisu spolu s rádiom + dokonca týždňa bude nova baterka.
Neviem či ešte sem písať.... s chladením to asi nebude mať nič spoločné
Ale dik za snahu.
Neviem či ešte sem písať.... s chladením to asi nebude mať nič spoločné
Ale dik za snahu.
A ja sa pýtam prečo ? alternátor alebo v čom je problem ?stanomx napísal:na oktavke sťahuje svetla aj 100W zosik.
- Chris
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 5237
- Dátum registrácie: Pi 13. Jan, 2006, 02:00
- Bydlisko: Bratislava
Re: Chladenie auto zosilovača :)
Ako som pisal, ze s chladenim to nema nic spolocne
Chris napísal:Ak ti stahuje svetla pri basoch.
-slabe ukostrenie alternatora
- slabe ukostrenie zosika
- vysoky prechodovy odpor na napajacom , zle nalisovane ocka, zly kontakt na svorkach baterky.
Master of PaloAlto NGFWs, Cisco ASAs
Re: Chladenie auto zosilovača :)
Za tou kostrou zosilovača aj všetkych nalisovaných očiek a prepojov si stojím.
Skúsim prikostriť ten alternátor na skúšku čo to povie.
Skúsim prikostriť ten alternátor na skúšku čo to povie.
-
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 3457
- Dátum registrácie: Št 19. Okt, 2006, 02:00
- Bydlisko: Košice
Re: Chladenie auto zosilovača :)
Ono je to dané z konštrukcie, neviem či je to slabými káblami z alternátora, ale skôr by som povedal, že jednoducho v oktavke nieje taký tvrdý zdroj. A alternátor nieje stavaný nato aby si v špičke odoberal vysoký prúd. Lebo chodíte jak kolotočári.