Zober si napriklad Skodu Fabia 1.2 HTP Socka Edition so 47 kW vykonu. Na vyprodukovanie 47 kW tento kchar spotrebuje cca 6 litrov benzinu na kazdych ujdenych 100 km pri cca 80km/h. Nech nam Allah do Socka Edition dal 70A alternator (3x18V~/70A, regulatorom a usmernovacom riadene na 14,4V=/70A). V sade vonkajsieho osvetlenia mame 2ks 55W dialkovych, 2ks 50W stretavacich a 2ks 5W koncovych svetiel (neviem, ci to ma aj Socka Edition, ale po Feliciu to takto mali snad vsetky), co cini dohromady budto 10+100 (stretavacie + koncove), alebo 10 + 110W (dialkove + koncove). Ak k tomu priratame zadne hmlovky, je to bud 1x21W, alebo 2x21W (netusim, ako ich ma SE instalovane). Takze sa dostavame na 152W, resp. 162W (tlmene resp. dialkove).
Zoberem najvyssiu moznu spotrebu vonkajsieho osvetlenia vozu, cize dialkove svetla, koncove svetla a 2 hmlovky (neviem, naco sa tomu hovori hmlovky, ked niektori idioti to zapaluju aj za dna), tj. 162W. Pohonna jednotka Socka Edition vyprodukuje v rezime maximalneho vykonu nejakych 47kW pri cca 5000 ot. Alternator je stavany tak, ze dokaze dodavat nejaky solidny prud a stabilne napatie 14,4V uz od nejakych cca 2000 ot, cize v rezime beznej jazdy. Nech ma elektricka instalacia vozu napatie 12V, potom 162W / 12V = 13,5A, co je necelych 20% max. vykonu alternatora, cize na tento odber nemusi byt plne nabudeny. Motor dodava vykon podla toho, kolko ho je potreba, vacsinu vykonu papka prevodovka, resp. pohon vozu dopredu, nejaky ten vykon spapka obehove cerpadlo, zvysok ide na vrub elektrickej instalacie.
162W je 0,344% max. vykonu, ktory moze motor dodat. Cize v rezime maximalneho vykonu pri minimalnej mernej spotrebe by pri zanedbani strat zapnutie vsetkeho povoleneho vonkajsieho osvetlenia znamenalo zvysenie odberu o 0,344%. S dostatocnou presnostou mozno predpokladat, ze umerne tomu by sa zvysila aj spotreba benzinu. Uvazujme koeficient ucinnosti alternatora 0,5 (50% energie prijatej od motora sa premeni na teplo - alternatory maju v skutocnosti ucinnost odost vyssiu). Odber z motora musi byt pre 162W na vystupe alternatora 2-nasobny, odber bude 0,688%.
Teraz uvazujme, ze motor nebezi v rezime maximalneho vykonu, ale v rezime beznej prevadzky, cize v rezime otacok okolo 2500. Z diagramu vykonu (diagram pre motor HovnoToPotiahne nemam, takze som pouzil diagram pre motor Skoda 742.136, ktory je rovnako rychlobezny, zazehovy vodou chladeny, akurat ma parny pocet valcov, podava vykon 46kW pri 5000 ot/min. /Udrzba a opravy vozu Skoda 105 - Rapid 136, Andrt, strana 480) vyplyva, ze pri 2500 ot/min podava tento motor 25kW. Teraz je 162W vonkajsieho osvetlenia 1,29% vykonu motora.
Z toho vyplyva, ze vonkajsie osvetlenie sa na spotrebe podiela len zanedbatelne, ovela viac na to ma trebars vplyv nalada vodica, ci pojde kludne, alebo na to bude dupat.
A teraz si to prerátaj na LEDky, ale ušetríš čo?
![rolleyes :rolleyes:](https://pretaktovanie.sk/images/smilies/rolleyes.gif)