Ako na to: Ine farby z tlaciarne ako vidite na monitore
Ako na to: Ine farby z tlaciarne ako vidite na monitore
Problem vzdy aktualny.
Grafici (myslim ti serioznejsi) sa tu asi velmi nepohybuju, ale farebne obrazky a fotky tlaci dost vela ludi. Pozeram aj, ze tu niektori postuju celkom pekne fotky. Takze som sa rozhodol narychlo podelit a [ospravedlnte prosim stylizaciu a nejake chyby] napisat taku velmi strucnu a PRE LAIKOV orientovanu radu, kedze sa zaoberam grafikou, farebnym manazmentom, designom, fotografovanim, osvetlenim.... DTP apod.
Color management studujem nejaky ten rok (itenzivne par mesiacov), design od siestich rokov...
------------------------------------ ------------------------------------
Real farby nema ani tlaciaren, ani monitor, ani fotak - real je vo svete digitalnych farieb, tabuliek a konverziami medzi farebnymi priestormi neexistujuci, relativny pojem.
Co je nutne:
BYT POCAS CELEHO POSTUPU UPLNE PRECIZNY,
0. Originalny ICC profil monitora od vyrobcu (cd s ovladacmi...)
1. Nastavenie monitora
2. Nastavenie tlaciarne (ak mate tlaciaren s podporou far. manazmentu)
3. Software s podporou farebneho manazmentu (Photoshop)
------------------------------------ ------------------------------------
V prvom rade:
Monitory kupovane na hry nie su velmi na grafiku pouzitelne, ale aj tak ...... povedzme ze mate 8bit monitor (aj ked totalna vacsina pretaktovavacov a zvysok sveta skor nie)
Kontrast SA NIKDY NEMA MENIT. KONTRAST MA BYT VZDY NA 100%. Ina moznost proste nie je, a znizovanim kontrastu BRUTALNE nicite LUT tabulku. (mimochodom, kontrasty 1000:1 je nezmysel, najlepsi graficky LCD monitor na svete u nas za stvrt miliona ma sotva realne nameranych 500...)
JAS by ste mali mat od 80 do 120cd/m2. Ak ste si kupili monitor lebo vas lakala hodnota 500cd/m2 a neviete to znizit, tak mate smolu (typicky odpad Dell), farby budete mat vkuse uplne vyblednute. Nastavte bright alebo podsvietenie lampy na NIZKU uroven. Tazko povedat presne kolko, lebo kazdy monitor to reguluje inac, ale urcite to bude aspon taka polovica, cize zhruba 50%.
Gamma je prilis zdlhava a zlozita tema, som za pouzivanie 2.2.
Na monitore urovne RGB nenastavujte. (znova nicite LUT)
Nastavte si teplotu farieb na 6500 alebo 5000K, podla moznosti, 5000K je lepsie, ale predpokladam ze na beznom LCD monitore (pod pojmom bezny myslim hocico do 20-30 000SK), bude tych 5000 vyzerat asi uplne hrozostrasne.
9300K je seda jesenna tmava obloha - dobre do kancelarie kde absolutne nepracujete s farbami, najmenej "taha" oci.
6500K je teplota takej priemerne jasnej oblohy.
5000K mate pri kvalitnej ziarovke ci studiovom osvetleni a su to idealne podmienky pre tlac.
-------
0. Pripravte si ICC profil k vasmu monitoru a zavedte ho do systemu
1. Monitor mozete kalibrovat bud
a: hardwarovo
b: softwarovo
a: Hardwarovy kalibrator stoji od 4 do 10, 20 a viac tisic, podla poziadaviek. Vsetkym beznym "tlaciarom" odporucam produkt Pantone Huey. Je to hardwarovy kalibrator, sonda, ktora zmeria z monitoru potrebne informacie + osvetlenie prostredia, a podla toho vytvori monitoru farebny profil. Proces je takmer plne automatizovany a trva len par minut. PH stoji cca 3800sk.
b: pokial nechcete kupovat harwdare, existuje (horsia) metoda, pouzit software.
Odporucam napr Adobe Gamma (musite nainstalovat Photoshop). Su aj rozne freewarove utility, ale radsej si kupte ukradnite alebo zozente ten Photoshop.
V ovladacom panely sa objavi Adobe Gamma nastroj, loadnite ICC profil od vyrobcu monitora a dodrzujte pokyny a nastavte kazdy RGB kanal zvlast - pri nastavovani sa pozerajte na monitor aspon z 1 a pol metra.
V tejto situacii sa vam mozno bude zdat, ze to co ste nastavili je VELMI ZLE. Ide ale o to, ze ste boli na to zle zvyknuti, dobre pripada nerealne. Mozte proces aj zopakovat (loadnut vzdy original profil od vyrobcu!), a hlavne davajte pozor na to aby ste udrzali neutralnu sivu - nech nema nadych doruzova ani dozelena, v svetlych ani tmavych odtienoch.
Adobe Gamma nie je urceny na LCD monitory, ale to vam moze byt fuk, je to tak ci tak len software. Tu sa vam podari aj lepsie nastavit ten jas, ma to dobreho sprievodcu.
Zadajte vyslednemu nastavenemu profilu svoje vlastne meno, ulozte ho niekam na disk, a odstrante Adobe Gamma Loader z automatickeho spustania po starte WIN (DOLEZITE!!!!)
Teraz stiahnite tento nastroj z Microsoftu (myslim ze ide len na WinXP)
http://download.microsoft.com/download/ ... rSetup.exe
A v poslednej zalozke monitoru pridelte ten vami vytvoreny profil (Set as default & Apply & OK). Mozno predtym este budete musiet vo vedlajsom tabe kliknut na install...
Monitor by sme mali, ideme dalej
2. Tlaciaren - Vsetkym odporucam kupovat tlaciarne Epson s podporou farebnych profilov. Ak mate Epsonku ci inu co podporuje profilovanie, (v nastroji Color co som napisal vyssie) priradte profil tlaciarni od vyrobcu, pripadne aj Epson ma nejake utility na to urcene. Tento bod je nutny len ak netlacite v Photoshope, ale budiz... dalej o tom napisem.
(aj tlaciarne sa samozrejme daju hardwarovo kalibrovat, je na to tucet kalibratorov a profesionalnych vzorkovnikov, ale je to drahe a to tu nebude kupovat na 100% nikto, ak ano opytajte sa v threade, poradim)
3. Software - Nastartujte nejaku novsiu verziu Photoshopu (nebabrite do nastaveni farieb v options), otvorte si svoj oblubeny pornoplagat, a v Edit - Assign profile skontrolujte aky ma momentalne obrazok profil. Ak Adobe RGB alebo sRGB, moze byt, ked nie, priradte jeden z tychto.
4. Kliknite v menu view - Proof - custom.
- meno ake chcete
- druha polozka: Euroscale coated, ALEBO IDEALNE PROFIL VASEJ EPSON TLACIARNE, CI INEJ LEPSEJ...
- tretia polozka: relative, zafajknut black, aj simulate paper color aj simulate black ink.
Tento proof teraz znamena, ze sa Vam Photoshop bude snazit zobrazit farby ake vyjdu z tlaciarne. Pripominam ze ink tlaciaren dokaze tlacit nejaku tu tretinu z toho co dokaze zobrazit monitor, takze hlavne o to ide.
Znova chodte na view- proof a uistite sa ze Proof je zafajnkuty a vybraty mate ten Custom co ste nastavili, Proof teraz prepinajte cez CTRL+Y a sledujte co sa deje s obrazkom...
Ak sa vam proof farby nepozdavaju, mate siroke pole posobnosti na upravu v programe, pokial nebudu lepsie.
Dajte obrazok tlacit s nahladom (print with preview), kompletne vypnite farebny manazment vystupu, pokial mate ICC profil tlaciarne tak nevypinajte ale nastavte vystup na tento profil.
---------------------------------------------------------------
Vysledky tlace by mali byt omnoho lepsie. 100% nie, kedze nie ste v studiu s poriadnou vybavou, ale mali by byt lepsie. Ak nie, tak ste nieco spravili zle alebo mate prilis zlu tlaciaren ci prilis zly monitor.
V pripade akychkolvek otazok ohladom farieb, grafiky, zariadeni ci monitorov sa nevahajte pytat. (buzeracie akehokolvek druhu budem ignorovat - skusenost z inych miest, zamestnani, komunit a webov kde som sa snazil poradit. )
Grafici (myslim ti serioznejsi) sa tu asi velmi nepohybuju, ale farebne obrazky a fotky tlaci dost vela ludi. Pozeram aj, ze tu niektori postuju celkom pekne fotky. Takze som sa rozhodol narychlo podelit a [ospravedlnte prosim stylizaciu a nejake chyby] napisat taku velmi strucnu a PRE LAIKOV orientovanu radu, kedze sa zaoberam grafikou, farebnym manazmentom, designom, fotografovanim, osvetlenim.... DTP apod.
Color management studujem nejaky ten rok (itenzivne par mesiacov), design od siestich rokov...
------------------------------------ ------------------------------------
Real farby nema ani tlaciaren, ani monitor, ani fotak - real je vo svete digitalnych farieb, tabuliek a konverziami medzi farebnymi priestormi neexistujuci, relativny pojem.
Co je nutne:
BYT POCAS CELEHO POSTUPU UPLNE PRECIZNY,
0. Originalny ICC profil monitora od vyrobcu (cd s ovladacmi...)
1. Nastavenie monitora
2. Nastavenie tlaciarne (ak mate tlaciaren s podporou far. manazmentu)
3. Software s podporou farebneho manazmentu (Photoshop)
------------------------------------ ------------------------------------
V prvom rade:
Monitory kupovane na hry nie su velmi na grafiku pouzitelne, ale aj tak ...... povedzme ze mate 8bit monitor (aj ked totalna vacsina pretaktovavacov a zvysok sveta skor nie)
Kontrast SA NIKDY NEMA MENIT. KONTRAST MA BYT VZDY NA 100%. Ina moznost proste nie je, a znizovanim kontrastu BRUTALNE nicite LUT tabulku. (mimochodom, kontrasty 1000:1 je nezmysel, najlepsi graficky LCD monitor na svete u nas za stvrt miliona ma sotva realne nameranych 500...)
JAS by ste mali mat od 80 do 120cd/m2. Ak ste si kupili monitor lebo vas lakala hodnota 500cd/m2 a neviete to znizit, tak mate smolu (typicky odpad Dell), farby budete mat vkuse uplne vyblednute. Nastavte bright alebo podsvietenie lampy na NIZKU uroven. Tazko povedat presne kolko, lebo kazdy monitor to reguluje inac, ale urcite to bude aspon taka polovica, cize zhruba 50%.
Gamma je prilis zdlhava a zlozita tema, som za pouzivanie 2.2.
Na monitore urovne RGB nenastavujte. (znova nicite LUT)
Nastavte si teplotu farieb na 6500 alebo 5000K, podla moznosti, 5000K je lepsie, ale predpokladam ze na beznom LCD monitore (pod pojmom bezny myslim hocico do 20-30 000SK), bude tych 5000 vyzerat asi uplne hrozostrasne.
9300K je seda jesenna tmava obloha - dobre do kancelarie kde absolutne nepracujete s farbami, najmenej "taha" oci.
6500K je teplota takej priemerne jasnej oblohy.
5000K mate pri kvalitnej ziarovke ci studiovom osvetleni a su to idealne podmienky pre tlac.
-------
0. Pripravte si ICC profil k vasmu monitoru a zavedte ho do systemu
1. Monitor mozete kalibrovat bud
a: hardwarovo
b: softwarovo
a: Hardwarovy kalibrator stoji od 4 do 10, 20 a viac tisic, podla poziadaviek. Vsetkym beznym "tlaciarom" odporucam produkt Pantone Huey. Je to hardwarovy kalibrator, sonda, ktora zmeria z monitoru potrebne informacie + osvetlenie prostredia, a podla toho vytvori monitoru farebny profil. Proces je takmer plne automatizovany a trva len par minut. PH stoji cca 3800sk.
b: pokial nechcete kupovat harwdare, existuje (horsia) metoda, pouzit software.
Odporucam napr Adobe Gamma (musite nainstalovat Photoshop). Su aj rozne freewarove utility, ale radsej si kupte ukradnite alebo zozente ten Photoshop.
V ovladacom panely sa objavi Adobe Gamma nastroj, loadnite ICC profil od vyrobcu monitora a dodrzujte pokyny a nastavte kazdy RGB kanal zvlast - pri nastavovani sa pozerajte na monitor aspon z 1 a pol metra.
V tejto situacii sa vam mozno bude zdat, ze to co ste nastavili je VELMI ZLE. Ide ale o to, ze ste boli na to zle zvyknuti, dobre pripada nerealne. Mozte proces aj zopakovat (loadnut vzdy original profil od vyrobcu!), a hlavne davajte pozor na to aby ste udrzali neutralnu sivu - nech nema nadych doruzova ani dozelena, v svetlych ani tmavych odtienoch.
Adobe Gamma nie je urceny na LCD monitory, ale to vam moze byt fuk, je to tak ci tak len software. Tu sa vam podari aj lepsie nastavit ten jas, ma to dobreho sprievodcu.
Zadajte vyslednemu nastavenemu profilu svoje vlastne meno, ulozte ho niekam na disk, a odstrante Adobe Gamma Loader z automatickeho spustania po starte WIN (DOLEZITE!!!!)
Teraz stiahnite tento nastroj z Microsoftu (myslim ze ide len na WinXP)
http://download.microsoft.com/download/ ... rSetup.exe
A v poslednej zalozke monitoru pridelte ten vami vytvoreny profil (Set as default & Apply & OK). Mozno predtym este budete musiet vo vedlajsom tabe kliknut na install...
Monitor by sme mali, ideme dalej
2. Tlaciaren - Vsetkym odporucam kupovat tlaciarne Epson s podporou farebnych profilov. Ak mate Epsonku ci inu co podporuje profilovanie, (v nastroji Color co som napisal vyssie) priradte profil tlaciarni od vyrobcu, pripadne aj Epson ma nejake utility na to urcene. Tento bod je nutny len ak netlacite v Photoshope, ale budiz... dalej o tom napisem.
(aj tlaciarne sa samozrejme daju hardwarovo kalibrovat, je na to tucet kalibratorov a profesionalnych vzorkovnikov, ale je to drahe a to tu nebude kupovat na 100% nikto, ak ano opytajte sa v threade, poradim)
3. Software - Nastartujte nejaku novsiu verziu Photoshopu (nebabrite do nastaveni farieb v options), otvorte si svoj oblubeny pornoplagat, a v Edit - Assign profile skontrolujte aky ma momentalne obrazok profil. Ak Adobe RGB alebo sRGB, moze byt, ked nie, priradte jeden z tychto.
4. Kliknite v menu view - Proof - custom.
- meno ake chcete
- druha polozka: Euroscale coated, ALEBO IDEALNE PROFIL VASEJ EPSON TLACIARNE, CI INEJ LEPSEJ...
- tretia polozka: relative, zafajknut black, aj simulate paper color aj simulate black ink.
Tento proof teraz znamena, ze sa Vam Photoshop bude snazit zobrazit farby ake vyjdu z tlaciarne. Pripominam ze ink tlaciaren dokaze tlacit nejaku tu tretinu z toho co dokaze zobrazit monitor, takze hlavne o to ide.
Znova chodte na view- proof a uistite sa ze Proof je zafajnkuty a vybraty mate ten Custom co ste nastavili, Proof teraz prepinajte cez CTRL+Y a sledujte co sa deje s obrazkom...
Ak sa vam proof farby nepozdavaju, mate siroke pole posobnosti na upravu v programe, pokial nebudu lepsie.
Dajte obrazok tlacit s nahladom (print with preview), kompletne vypnite farebny manazment vystupu, pokial mate ICC profil tlaciarne tak nevypinajte ale nastavte vystup na tento profil.
---------------------------------------------------------------
Vysledky tlace by mali byt omnoho lepsie. 100% nie, kedze nie ste v studiu s poriadnou vybavou, ale mali by byt lepsie. Ak nie, tak ste nieco spravili zle alebo mate prilis zlu tlaciaren ci prilis zly monitor.
V pripade akychkolvek otazok ohladom farieb, grafiky, zariadeni ci monitorov sa nevahajte pytat. (buzeracie akehokolvek druhu budem ignorovat - skusenost z inych miest, zamestnani, komunit a webov kde som sa snazil poradit. )
Naposledy upravil/-a Dominik v St 14. Jún, 2006, 12:57, upravené celkom 4 krát.
Velmi pekny navod, konecne mi aj boli ozrejmene niektore nastavenia monitoru ktorym som doteraz nechapal.
Stalo sa mi totiz presne to ze ked som si upravil fotku tak po vytlaceni vyzerala uplne inak, prisiel som na to ze si musim poriadne nastavit monitor ale vtedy som nevedel ako aby som ho zase neprepalil a rovnako to nevyzeralo inak ako chcem. Teraz to uz snad nebude taky problem Dik moc ;-)
Stalo sa mi totiz presne to ze ked som si upravil fotku tak po vytlaceni vyzerala uplne inak, prisiel som na to ze si musim poriadne nastavit monitor ale vtedy som nevedel ako aby som ho zase neprepalil a rovnako to nevyzeralo inak ako chcem. Teraz to uz snad nebude taky problem Dik moc ;-)
CPU AMD Barton XP 1833MHz@2200MHz (1.7V) -> Watercooled | MB Abit NF7-SL rev.2.0, NB -> Watercooled | RAM A-Data Vitesta 2x256MB | VGA Saphire Radeon 9600XT -> Watercooled | SOUND SB Audigy 2 | HDD Hitachi 7K250 160GB + Hitachi T7K250 160GB | DVD LG 4120B DVD-RW | CASE Avance B031 + AC Fan 3| PSU Chill Inovation 400W rev.2 | MONITOR Fujitsu-Siemens P19-2
Clen Obcianskeho Zdruzenia blava.net
Clen Obcianskeho Zdruzenia blava.net
vysvetlivky:
color management a profiliatika zariadeni cez profily :
Kazde vstupne ci vystupne zariadene dokaze podat urcity absolutny rozsah farieb. Tym, ze ma kazde zariadnie spravny a dobre nastaveny profil, ziskate bezchybnu konverziu medzi jetnolivymi absolutnymi priestormi. Proces je velmi zlozita matematika.
Videl som "manikov" a "profikov" co nastartovali editor (photoshop) a vypinali color management. Cital a pocuval som tych profikov aj hundrat ako bol Photoshop 4 skvely, lebo ta verzia farebny manazment v preferences nemala. Vsetci su nespokojni z jednieho dovodu - nerozumeju tomu. Fakt je, ze color management SA NEDA VYPNUT, to ze nastavite na "turned off" znamena ze mozte program rovno zavriet a zabudnut na pracu. Vela z tych ludi boli neskor donuteni platit knizky, kurzy a studium oboru a teraz si nevedia vynachvalit vysledky prace. Tento problem som diskutoval so skutocnymi profesionalnmi (uz na dochodku), tvorcami Photoshopu. COLOR MANAGEMENT SA NEDA SKUTOCNE VYPNUT.
Povedzme, ze hypoteticy zelena farba ktoru vidite na obrazovke ma cislo 450. Tlaciaren tomuto cislu ale vobec nerozumie, pretoze maximalnu zelenu co pozna a vie vytlacit je 200. Tym, ze maju spravne profily obe zariadenia aj obrazok dosahujete kvalitnu konverziu v smere farebny rozsah obrazka -> k monitoru -> do tlaciarne.
Zakladny a hlavny farebny model je LAB, vypracovany okolo roku 1930 a viackrat upravovany ku konecnemu stavu. Udava rozsah farieb viditelnych okom.
kontrastny pomer monitora pomer medzi najtmavsou a najsvetlejsou farbou aku dokaze monitor zobrazit. Povedzme ak cierna je na urovni 0.2cd/m2 a biela na urovni 90cd/m2, realny pomer je 1:450, co je uplne SKVELE a perfektne. (cd je jednotka candela a udava silu svetla na meter stvorcovy)
LUT: Tabulka farieb s ktorou pracuje ovladac grafickej farby. LUT obsahuje miliony poloziek, ciselne definuje kazdu farbu zvlast. Spravny a vykalibrovany ICC profil = "presna" LUT tabulka.
farebna hlbka monitoru - RGB model sa sklada z kanalov cervena, zelena, modra, a z tychto "miesa" dalsich 16.7 miliona farieb. Kazdy kanal ma 255 odtienov, to znamena 8 bitov, lebo 8 na druhu je 255. Spolu teda mozme z troch farieb ziskat kombinaciu 255 krat 255 krat 255, co je 16.7 miliona farieb. Casto oznacovane aj ako 24bit = lebo 3x 8bit na kazdy kanal.
Bezne monitory maju 6bit na kanal, kvalitne 8, uplne najlepsie 10. (ale neexistuje karta s 10bit DVI vystupom)
sRGB - farebny priestor, standard urceny niekolkymi veducimi firmami sveta v obore, sRGB priestor pouziva a zvlada vacsina zariadeni, cize monitory, televizory, fotoaparaty (JPG), atd. sRGB je internetovy standard a akekolvek data putujuce na internet by mali byt v sRGB.
Pokial sa sRGB profil zhoduje PRESNE s profilom monitoru, tak vidite internetovy obsah teoreticky uplne spravne
(ale prakticky problem je ze ten obsah tvoria amateri a oni o tom nemaju ani paru. Takze preto vyzera jeden webdesign u Joza tak, a u Feriho ten isty otrasne - amaterizmus grafikov, nedal by som im ani 5 korun - pozn. pokial chcete poriadny webdesign kde je efekt najdolezitejsi, nedavajte ho robit freelancerom, to ze u PORIADNEJ firmy stoji 8krat tolko znamena ze rozumeju tomu co robia, platite vzdy za kvalitu.)
Adobe RGB - omnoho sirsi rozsah farieb ako sRGB. Definovany samozrejme firmou Adobe v roku 98. Vhodny pre RAW fotografovanie, tzn fotit v RAW pri Adobe RGB profile a ukladat do TIFu (Tif je 14 bit na kanal, JPG tych spominanych 8 ).
Embedovanie spravnych profilov do obrazku je uplne kriticka zalezitost. Akykolvek obrazok co dostanete od niekoho bez profilu zahodte a nepozerajte sa nanho. Ak ho dostanete od grafika, prestane sa s nim bavit / kamaratit
Proofing - funkcia Photoshopu s ktorou si mozte overit, ako bude obrazok vyzerat na hociktorom vstupnom ci vystupnom zariadeni. Profil proofu mozte vybrat prakticky hocijaky, mozte vidiet Proofom ako bude vidiet obrazok kolega v praci (ak mate jeho dobre nastaveny profil), ako bude vyzerat z tlaciarne za pol miliona, z tlaciarne za tisic korun, a pod.
color management a profiliatika zariadeni cez profily :
Kazde vstupne ci vystupne zariadene dokaze podat urcity absolutny rozsah farieb. Tym, ze ma kazde zariadnie spravny a dobre nastaveny profil, ziskate bezchybnu konverziu medzi jetnolivymi absolutnymi priestormi. Proces je velmi zlozita matematika.
Videl som "manikov" a "profikov" co nastartovali editor (photoshop) a vypinali color management. Cital a pocuval som tych profikov aj hundrat ako bol Photoshop 4 skvely, lebo ta verzia farebny manazment v preferences nemala. Vsetci su nespokojni z jednieho dovodu - nerozumeju tomu. Fakt je, ze color management SA NEDA VYPNUT, to ze nastavite na "turned off" znamena ze mozte program rovno zavriet a zabudnut na pracu. Vela z tych ludi boli neskor donuteni platit knizky, kurzy a studium oboru a teraz si nevedia vynachvalit vysledky prace. Tento problem som diskutoval so skutocnymi profesionalnmi (uz na dochodku), tvorcami Photoshopu. COLOR MANAGEMENT SA NEDA SKUTOCNE VYPNUT.
Povedzme, ze hypoteticy zelena farba ktoru vidite na obrazovke ma cislo 450. Tlaciaren tomuto cislu ale vobec nerozumie, pretoze maximalnu zelenu co pozna a vie vytlacit je 200. Tym, ze maju spravne profily obe zariadenia aj obrazok dosahujete kvalitnu konverziu v smere farebny rozsah obrazka -> k monitoru -> do tlaciarne.
Zakladny a hlavny farebny model je LAB, vypracovany okolo roku 1930 a viackrat upravovany ku konecnemu stavu. Udava rozsah farieb viditelnych okom.
kontrastny pomer monitora pomer medzi najtmavsou a najsvetlejsou farbou aku dokaze monitor zobrazit. Povedzme ak cierna je na urovni 0.2cd/m2 a biela na urovni 90cd/m2, realny pomer je 1:450, co je uplne SKVELE a perfektne. (cd je jednotka candela a udava silu svetla na meter stvorcovy)
LUT: Tabulka farieb s ktorou pracuje ovladac grafickej farby. LUT obsahuje miliony poloziek, ciselne definuje kazdu farbu zvlast. Spravny a vykalibrovany ICC profil = "presna" LUT tabulka.
farebna hlbka monitoru - RGB model sa sklada z kanalov cervena, zelena, modra, a z tychto "miesa" dalsich 16.7 miliona farieb. Kazdy kanal ma 255 odtienov, to znamena 8 bitov, lebo 8 na druhu je 255. Spolu teda mozme z troch farieb ziskat kombinaciu 255 krat 255 krat 255, co je 16.7 miliona farieb. Casto oznacovane aj ako 24bit = lebo 3x 8bit na kazdy kanal.
Bezne monitory maju 6bit na kanal, kvalitne 8, uplne najlepsie 10. (ale neexistuje karta s 10bit DVI vystupom)
sRGB - farebny priestor, standard urceny niekolkymi veducimi firmami sveta v obore, sRGB priestor pouziva a zvlada vacsina zariadeni, cize monitory, televizory, fotoaparaty (JPG), atd. sRGB je internetovy standard a akekolvek data putujuce na internet by mali byt v sRGB.
Pokial sa sRGB profil zhoduje PRESNE s profilom monitoru, tak vidite internetovy obsah teoreticky uplne spravne
(ale prakticky problem je ze ten obsah tvoria amateri a oni o tom nemaju ani paru. Takze preto vyzera jeden webdesign u Joza tak, a u Feriho ten isty otrasne - amaterizmus grafikov, nedal by som im ani 5 korun - pozn. pokial chcete poriadny webdesign kde je efekt najdolezitejsi, nedavajte ho robit freelancerom, to ze u PORIADNEJ firmy stoji 8krat tolko znamena ze rozumeju tomu co robia, platite vzdy za kvalitu.)
Adobe RGB - omnoho sirsi rozsah farieb ako sRGB. Definovany samozrejme firmou Adobe v roku 98. Vhodny pre RAW fotografovanie, tzn fotit v RAW pri Adobe RGB profile a ukladat do TIFu (Tif je 14 bit na kanal, JPG tych spominanych 8 ).
Embedovanie spravnych profilov do obrazku je uplne kriticka zalezitost. Akykolvek obrazok co dostanete od niekoho bez profilu zahodte a nepozerajte sa nanho. Ak ho dostanete od grafika, prestane sa s nim bavit / kamaratit
Proofing - funkcia Photoshopu s ktorou si mozte overit, ako bude obrazok vyzerat na hociktorom vstupnom ci vystupnom zariadeni. Profil proofu mozte vybrat prakticky hocijaky, mozte vidiet Proofom ako bude vidiet obrazok kolega v praci (ak mate jeho dobre nastaveny profil), ako bude vyzerat z tlaciarne za pol miliona, z tlaciarne za tisic korun, a pod.
VodnikIN - prid potom reportnut vysledok, ze ako si pochodil
Q-Axis - tyka sa to digitalnej fotografie, tak je to v tejto sekcii, chcel som povodne reagovat na par mesiacov stary thread kde sa na to niekto pytal, ale kedze je to trochu zdhlavejsie (alebo vlastne zdlhave asi tak na 5 clankov), tak som to napisal do noveho topicu.
Pripadne davajte kamosom link, alebo vsade kde sa vyskytne otazka s farbami a tlacou. Aspon reklama pre pretaktovanie...
Mne tu vela ludi pomohlo, vyborny (aj osobny) pristup veduceho, tak preco by som nepomohol ja... hovorim o tom v com sa (myslim) rozumiem.
:idea:
Q-Axis - tyka sa to digitalnej fotografie, tak je to v tejto sekcii, chcel som povodne reagovat na par mesiacov stary thread kde sa na to niekto pytal, ale kedze je to trochu zdhlavejsie (alebo vlastne zdlhave asi tak na 5 clankov), tak som to napisal do noveho topicu.
Pripadne davajte kamosom link, alebo vsade kde sa vyskytne otazka s farbami a tlacou. Aspon reklama pre pretaktovanie...
Mne tu vela ludi pomohlo, vyborny (aj osobny) pristup veduceho, tak preco by som nepomohol ja... hovorim o tom v com sa (myslim) rozumiem.
:idea:
Velmi pekne...len tak Dalej...
BTW: rano som ti to dal ako "Dolezite"...
BTW: rano som ti to dal ako "Dolezite"...
CPU Intel P4 | MB Abit SD7-533 | RAM 1GB PC400 Apacer | VGA MSI GF FX 5900XT | HDD Hitachi 7k250 160GB | DVD LG GSA-4160B & Toshiba SD-R1312 | SOUND SB Audigy2 ZS | PSU Chill 510W | CONTROL MS Natural Multimedia Keyboard + MS IntelliMouse Explorer 4.0 + Steelpad QcK + MS Sidewinder 3D Pro | CASE Chenbro Gaming Bomb | COOLING Ertyho WB & IceRex S12 & SELTZ L20 | FANS 3x AC Arctic Fan Pro2L & 1x AC Arctic Fan3 & 1x TT SilentWheel + TT Hardcano12 | SCREEN Benq FP783 | PRINTER Canon PIXMA iP4200
PHOTO Panasonic Lumix DMC-FZ20 & PENTAX K100D + DA 18-55/50-200/Tamron 28-75 + Vosonic X-Drive VP3320 + Toshiba MK-8025GAS 80GB + Velbon Sherpa 750R
PHOTO Panasonic Lumix DMC-FZ20 & PENTAX K100D + DA 18-55/50-200/Tamron 28-75 + Vosonic X-Drive VP3320 + Toshiba MK-8025GAS 80GB + Velbon Sherpa 750R
hm
Ok ok, nazval som to profil, podla teba je to farebny priestor ale myslime na to iste.... pokial si user nastavi farby na CMYK bude mu to tlacit tak ako to aj v skutocnosti vidi tot vsjo.Dominik napísal:ze ako?
CMYK nie je profil, ale farebny priestor a ani nie absolutny, takze to s tym nema nic spolocne...
EDIT : sklada zo styroch farieb zakladnych myslim, ktore ked prekombinuje USER naspat, ma normalne farebny obrazok... da sa to spravit aj z klasickeho (nie CMYK).
hm
ROKY??? tak nemam rad amaterov, co hovoria, ze su profici....Dominik napísal:Je to hlupost... sorry ale pises nieco uplne nekonkretne a nijak to s proofom vystupu nesuvisi. Robim s grafikou roky.
Ale nebudeme flamovat
http://fireworks.jakpsatweb.cz/index.php?page=formaty
(jedna z mnohych stranok, spytaj sa kludne aj v tlaciarnach a kdekolvek, pouzi google alebo photoshop forum v cr)
BTW ja pracujem v PaintShope uz roky a myslim tym naozaj ROKY
Ale to ze v inkjetoch ci ofsetoch su CMYKove farby neznamena absolutne nic. Mozes pracovat v CMYK priestore, a stale sa to ani zdaleka nemusi zhodovat na tvojom monitore s vystupom. Na to sluzi proof a popisoval som postup ako na to.
Hovori sa tomu Color Management, a je o tom asi 1000 kniziek, niekolko som precital od autorov Photoshopu z divizie farieb. Paintshop CM nema, a preto stoji 10 krat menej ako Photoshop. A preto sa v DTP ani nikde nepouziva... Pretoze v nom nikdy neuvidis to co vyjde z tlaciarne...
Takych ludi zas nemam rad ja...
Hovori sa tomu Color Management, a je o tom asi 1000 kniziek, niekolko som precital od autorov Photoshopu z divizie farieb. Paintshop CM nema, a preto stoji 10 krat menej ako Photoshop. A preto sa v DTP ani nikde nepouziva... Pretoze v nom nikdy neuvidis to co vyjde z tlaciarne...
Takych ludi zas nemam rad ja...
@ andynko
Dominik ma ohladom toho color managementu pravdu, pokial nemas skalibrovany a nastaveny monitor, tak je uplne jedno aky farebny priestor pouzivas, z tlaciarne ti polezu vzdy ine farby...
Dominik ma ohladom toho color managementu pravdu, pokial nemas skalibrovany a nastaveny monitor, tak je uplne jedno aky farebny priestor pouzivas, z tlaciarne ti polezu vzdy ine farby...
CPU Intel P4 | MB Abit SD7-533 | RAM 1GB PC400 Apacer | VGA MSI GF FX 5900XT | HDD Hitachi 7k250 160GB | DVD LG GSA-4160B & Toshiba SD-R1312 | SOUND SB Audigy2 ZS | PSU Chill 510W | CONTROL MS Natural Multimedia Keyboard + MS IntelliMouse Explorer 4.0 + Steelpad QcK + MS Sidewinder 3D Pro | CASE Chenbro Gaming Bomb | COOLING Ertyho WB & IceRex S12 & SELTZ L20 | FANS 3x AC Arctic Fan Pro2L & 1x AC Arctic Fan3 & 1x TT SilentWheel + TT Hardcano12 | SCREEN Benq FP783 | PRINTER Canon PIXMA iP4200
PHOTO Panasonic Lumix DMC-FZ20 & PENTAX K100D + DA 18-55/50-200/Tamron 28-75 + Vosonic X-Drive VP3320 + Toshiba MK-8025GAS 80GB + Velbon Sherpa 750R
PHOTO Panasonic Lumix DMC-FZ20 & PENTAX K100D + DA 18-55/50-200/Tamron 28-75 + Vosonic X-Drive VP3320 + Toshiba MK-8025GAS 80GB + Velbon Sherpa 750R
hm
Zadefinujme si najskor pre ake monitory to plati, mam Hansol H750 LCD a namatkovo som si spravil farebnu skalu bez akehokolvek profilu cez Photoshop, vytlacil, nascanoval a farby su rovnake.velijura napísal:@ andynko
Dominik ma ohladom toho color managementu pravdu, pokial nemas skalibrovany a nastaveny monitor, tak je uplne jedno aky farebny priestor pouzivas, z tlaciarne ti polezu vzdy ine farby...
EDIT:
http://forum.zive.cz/viewtopic.php?p=319399#319399
Ked chceme nieco tlacit, PODSTATNEJSIA je podla mna stale hodnota DPI a PPI ako rozdiel jedneho odtiena farby... nekvalitne fotky fyzicky su horsie ako posun z farby FFFFF1 na FFFFF2
Je jedno aky mas monitor. Bez kalibracie, proof-u a spravneho nastavenia CM mozes pracovat v hocijakom priestore a v hocikolko PPI.
Nedosiahnes ale dobre vysledky.
Nebavime sa o zmene z monitora 127 127 127 na papier 127 127 128.
Papier nie je RGB a oci sa adaptuju na rozne teploty bielej. Biely papier nie je taky biely ako biela na monitore a to tiez vyrazne ovplyvnuje farby. Je tam kopu dalsich faktorov. A rozdiely medzi monitorom a papierom su VZDY obrovske bez postupu ktory som napisal. Zalezi aj na type papiera...
Na toto ti nestaci pocitacove forum a par vystrizkov z encyklopedie. To je odbor na 5 rokov :roll:
Nedosiahnes ale dobre vysledky.
Nebavime sa o zmene z monitora 127 127 127 na papier 127 127 128.
Papier nie je RGB a oci sa adaptuju na rozne teploty bielej. Biely papier nie je taky biely ako biela na monitore a to tiez vyrazne ovplyvnuje farby. Je tam kopu dalsich faktorov. A rozdiely medzi monitorom a papierom su VZDY obrovske bez postupu ktory som napisal. Zalezi aj na type papiera...
Na toto ti nestaci pocitacove forum a par vystrizkov z encyklopedie. To je odbor na 5 rokov :roll: