Vykon hier v zavislosti na frekvencii RAM - TEST
- ujo Andydúla
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 5412
- Dátum registrácie: Po 03. Júl, 2006, 02:00
- Bydlisko: Bratislava - Dlhé diely
Vykon hier v zavislosti na frekvencii RAM - TEST
Nakolko sa na tomto fóre neustale mnoho uzivatelov pyta, ktoreze pamate su najvykonnejsie a aky ma ich vykon dopad na hry, rozhodol som sa definitivne na tuto otazku odpovedat otestovanim vykonu pamati v hrach nastavenych na frekvenciu 667 a 1000 MHz pri totoznom casovani CL5-5-5-18.
Testoval som na platforme Windows XP PRO 64-bit s ovladacmi Catalyst 8.1 na zostave:
- Asus P5B
- Intel Pentium E2160 pretaktovanom na 3 GHz (FSB 333 MHz)
- Apacer 2x2GB 800 MHz Dual Channel
- Sapphire ATI HD 3870 na default taktoch 777 / 1125 MHz
- Western Digital 750GB AAKS
- 21"CRT Philips Brilliance 201P
Ovladace boli nastavene na najvyssiu kvalitu s pouzitim Catalyst AI: High a vypnutou vertikalnou synchronizaciou.
Kazda testovana hra bola nastavena na maximalne mozne detaily v DX9 s nainstalovanym poslednym patchom.
Nastavenia v BIOSe boli rovnake, menil sa len nasobic pamatovej zbernice a to na x2 (pri 667 MHz) a x3 (pri 1000 MHz).
CrySis: Anti Aliasing vypnuty / Anisotropic Filtering kontrolovany aplikaciou
1024x768:
- 41,2 fps - 667 MHz
- 44,4 fps - 1000 MHz (narast vykonu o 8%)
1280x1024:
- 32,3 fps - 667 MHz
- 32,5 fps - 1000 MHz (narast vykonu o necele 1%)
1600x1200:
- 24,0 fps - 667 MHz
- 24,0 fps - 1000 MHz (narast vykonu ziaden)
Company of Heroes - Opposing Fronts: Anti Aliasing x8 / Anisotropic Filtering x16
1024x768:
- 107,6 fps - 667 MHz
- 113,6 fps - 1000 MHz (narast vykonu o 5,5%)
1280x1024:
- 78,4 fps - 667 MHz
- 79,5 fps - 1000 MHz (narast vykonu o 1,5%)
1600x1200:
- 58,7 fps - 667 MHz
- 59,6 fps - 1000 MHz (narast vykonu o 1,5%)
F.E.A.R - Perseus Mandate: Anti Aliasing x4 / Anisotropic Filtering x16
1024x768:
- 112 fps - 667 MHz
- 115 fps - 1000 MHz (narast vykonu o 3%)
1280x1024:
- 79 fps - 667 MHz
- 81 fps - 1000 MHz (narast vykonu o 3%)
1600x1200:
- 61 fps - 667 MHz
- 61 fps - 1000 MHz (narast vykonu ziaden)
World in Conflict: Anti Aliasing x4 / Anisotropic Filtering x16
1024x768:
- 32 fps - 667 MHz
- 35 fps - 1000 MHz (narast vykonu o 9%)
1280x1024:
- 25 fps - 667 MHz
- 26 fps - 1000 MHz (narast vykonu o 4%)
1600x1200:
- 21 fps - 667 MHz
- 21 fps - 1000 MHz (narast vykonu ziaden)
Vsimnime si, ze na 333 MHz navysenie frekvencie operacnej pamate oproti povodnej 667 MHz reaguju hry najma v rozliseni 1024x768 - najviac profituju World in Conflict (9%) a CrySis (8%), Company of Heroes uz menej (5,5%) a FEAR najmenej (3%).
Bohuzial, toto rozlisenie je uz na dnesnu dobu velmi nizke a v hrach ho pouziva coraz menej ludi (obzvlast majitelia LCD panelov, ktore maju nativne rozlisenie vyssie) a uznajme si - obraz uz ma istu zrnitost, ktora sa negativne prejavuje na kvalite obrazu.
V oblubenom a casto pouzivanom rozliseni 1280x1024 sa uz nic vyznamneho nedeje , len World in Conflict reaguje na rapidne zvysenie frekvencie pamati len o 4% a F.E.A.R len o 3%. Company of Heroes (1,5%)a CrySis (1%) uz netazia z navysenia frekvencie takmer nic.
Rozlisenie 1600x1200 potvrdzuje moj nazor, ze pri vysokych rozliseniach sa vykon operacnej pamate v hrach neuplatni - hry uz na zmenu frekvencie RAM nereaguju ziadnou zmenou vykonu.
Mojim testom som chcel dokazat vsetkym kupychtivym hracom nahanajucim kazdy FPS, ze investicia do drahych overclockerskych pamati sa v pripade hrania hier nevyplaca, je vhodnejsie kupit uplne bezne a co najlacnejsie pamate a takto usetrene peniaze v celkovej vyske aj niekolko tisic korun radsej investovat do co najvykonnejsej grafickej karty.
Podobne je to aj s procesormi Core2Duo, kde sa velkost vacsej L2 cache pri rovnakej frekvencii vyrazne prejavi opat len v rozliseniach ako 1024x768 a nizsich.
Mojou dobrou radou na zaver je doporucit pripadnym zaujemcom, ktorym ide hlavne o co najplynulejsie hranie hier tip na zostavu:
- Intel Pentium E2200 1MB cache - cca 2700,-SK
- s multiplikatorom x11 niesu kladene naroky na kvalitu pamati ci zakladnej dosky a zarucene sa pri taktovani dostanete na 3 GHz (len pri 272 MHz FSB) hranicu.
- A-DATA 2x1GB 800 MHz Kit - cca 1200,-SK
- pri FSB 272 MHz na 3 GHz pretaktovanom procesore E2200 vam s nasobicom x3 zarucene pojdu na 818 MHz CL5-5-5-18 pri 1,8v.
- dosku s cipsetom P31 - cca 2000,-SK
- idealne od Gigabyte - dobra doska vhodna aj na taktovanie.
Za 6000,-SK teda ziskate dobry zaklad pre kupu co najvykonnejsej grafickej karty:
- ATI Radeon HD 3850 512MB
- ATI Radeon HD 3870 512MB
- nVidia GeForce 8800gt 512MB
- nVidia GeForce 8800gts 512MB
- vyber grafickej karty podla kazdeho moznosti, zasadne vsak s 512 MB a viac pamate...
Dufam, ze som tych 5 hodin testovania a pisania nezabil zbytocne a dostatocne poucil verejnost o vplyve frekvencie pamate na vykon v hrach.
V pripade zaujmu administratorov mozne oznacit prispevok ako "sticky".
Testoval som na platforme Windows XP PRO 64-bit s ovladacmi Catalyst 8.1 na zostave:
- Asus P5B
- Intel Pentium E2160 pretaktovanom na 3 GHz (FSB 333 MHz)
- Apacer 2x2GB 800 MHz Dual Channel
- Sapphire ATI HD 3870 na default taktoch 777 / 1125 MHz
- Western Digital 750GB AAKS
- 21"CRT Philips Brilliance 201P
Ovladace boli nastavene na najvyssiu kvalitu s pouzitim Catalyst AI: High a vypnutou vertikalnou synchronizaciou.
Kazda testovana hra bola nastavena na maximalne mozne detaily v DX9 s nainstalovanym poslednym patchom.
Nastavenia v BIOSe boli rovnake, menil sa len nasobic pamatovej zbernice a to na x2 (pri 667 MHz) a x3 (pri 1000 MHz).
CrySis: Anti Aliasing vypnuty / Anisotropic Filtering kontrolovany aplikaciou
1024x768:
- 41,2 fps - 667 MHz
- 44,4 fps - 1000 MHz (narast vykonu o 8%)
1280x1024:
- 32,3 fps - 667 MHz
- 32,5 fps - 1000 MHz (narast vykonu o necele 1%)
1600x1200:
- 24,0 fps - 667 MHz
- 24,0 fps - 1000 MHz (narast vykonu ziaden)
Company of Heroes - Opposing Fronts: Anti Aliasing x8 / Anisotropic Filtering x16
1024x768:
- 107,6 fps - 667 MHz
- 113,6 fps - 1000 MHz (narast vykonu o 5,5%)
1280x1024:
- 78,4 fps - 667 MHz
- 79,5 fps - 1000 MHz (narast vykonu o 1,5%)
1600x1200:
- 58,7 fps - 667 MHz
- 59,6 fps - 1000 MHz (narast vykonu o 1,5%)
F.E.A.R - Perseus Mandate: Anti Aliasing x4 / Anisotropic Filtering x16
1024x768:
- 112 fps - 667 MHz
- 115 fps - 1000 MHz (narast vykonu o 3%)
1280x1024:
- 79 fps - 667 MHz
- 81 fps - 1000 MHz (narast vykonu o 3%)
1600x1200:
- 61 fps - 667 MHz
- 61 fps - 1000 MHz (narast vykonu ziaden)
World in Conflict: Anti Aliasing x4 / Anisotropic Filtering x16
1024x768:
- 32 fps - 667 MHz
- 35 fps - 1000 MHz (narast vykonu o 9%)
1280x1024:
- 25 fps - 667 MHz
- 26 fps - 1000 MHz (narast vykonu o 4%)
1600x1200:
- 21 fps - 667 MHz
- 21 fps - 1000 MHz (narast vykonu ziaden)
Vsimnime si, ze na 333 MHz navysenie frekvencie operacnej pamate oproti povodnej 667 MHz reaguju hry najma v rozliseni 1024x768 - najviac profituju World in Conflict (9%) a CrySis (8%), Company of Heroes uz menej (5,5%) a FEAR najmenej (3%).
Bohuzial, toto rozlisenie je uz na dnesnu dobu velmi nizke a v hrach ho pouziva coraz menej ludi (obzvlast majitelia LCD panelov, ktore maju nativne rozlisenie vyssie) a uznajme si - obraz uz ma istu zrnitost, ktora sa negativne prejavuje na kvalite obrazu.
V oblubenom a casto pouzivanom rozliseni 1280x1024 sa uz nic vyznamneho nedeje , len World in Conflict reaguje na rapidne zvysenie frekvencie pamati len o 4% a F.E.A.R len o 3%. Company of Heroes (1,5%)a CrySis (1%) uz netazia z navysenia frekvencie takmer nic.
Rozlisenie 1600x1200 potvrdzuje moj nazor, ze pri vysokych rozliseniach sa vykon operacnej pamate v hrach neuplatni - hry uz na zmenu frekvencie RAM nereaguju ziadnou zmenou vykonu.
Mojim testom som chcel dokazat vsetkym kupychtivym hracom nahanajucim kazdy FPS, ze investicia do drahych overclockerskych pamati sa v pripade hrania hier nevyplaca, je vhodnejsie kupit uplne bezne a co najlacnejsie pamate a takto usetrene peniaze v celkovej vyske aj niekolko tisic korun radsej investovat do co najvykonnejsej grafickej karty.
Podobne je to aj s procesormi Core2Duo, kde sa velkost vacsej L2 cache pri rovnakej frekvencii vyrazne prejavi opat len v rozliseniach ako 1024x768 a nizsich.
Mojou dobrou radou na zaver je doporucit pripadnym zaujemcom, ktorym ide hlavne o co najplynulejsie hranie hier tip na zostavu:
- Intel Pentium E2200 1MB cache - cca 2700,-SK
- s multiplikatorom x11 niesu kladene naroky na kvalitu pamati ci zakladnej dosky a zarucene sa pri taktovani dostanete na 3 GHz (len pri 272 MHz FSB) hranicu.
- A-DATA 2x1GB 800 MHz Kit - cca 1200,-SK
- pri FSB 272 MHz na 3 GHz pretaktovanom procesore E2200 vam s nasobicom x3 zarucene pojdu na 818 MHz CL5-5-5-18 pri 1,8v.
- dosku s cipsetom P31 - cca 2000,-SK
- idealne od Gigabyte - dobra doska vhodna aj na taktovanie.
Za 6000,-SK teda ziskate dobry zaklad pre kupu co najvykonnejsej grafickej karty:
- ATI Radeon HD 3850 512MB
- ATI Radeon HD 3870 512MB
- nVidia GeForce 8800gt 512MB
- nVidia GeForce 8800gts 512MB
- vyber grafickej karty podla kazdeho moznosti, zasadne vsak s 512 MB a viac pamate...
Dufam, ze som tych 5 hodin testovania a pisania nezabil zbytocne a dostatocne poucil verejnost o vplyve frekvencie pamate na vykon v hrach.
V pripade zaujmu administratorov mozne oznacit prispevok ako "sticky".
Spoiler: ukázať
- Bikermotyl
- VIP
- Príspevky: 3253
- Dátum registrácie: Ne 22. Máj, 2005, 20:00
- Bydlisko: Brezová pod Bradlom
- Lkuzman
- Používateľ
- Príspevky: 349
- Dátum registrácie: Pi 08. Jún, 2007, 08:00
- Bydlisko: D. Kubín (33)
servus andydul ... co si nenapisal z toho clanok? Tak skvely test by otvoril oci mnohym, ktori vrazaju peniaze do predrazenych veci so "zarucenou frekvenciou"... (RAM)
edit: opakoval som Bikera, no precital som si jeho prispevok az po tom, ako som moj prispevok odoslal
Fakt by to CHCELO NAPiSAt o tom cLaNOK.
edit: opakoval som Bikera, no precital som si jeho prispevok az po tom, ako som moj prispevok odoslal
Fakt by to CHCELO NAPiSAt o tom cLaNOK.
Spoiler: ukázať
super test
aj mne sa to len a len potvrdilo dnes som presiel z 1 GB Kingmax 533Mhz na Apacer DDR2 2x 1GB 800MHz GOLDEN KIT je tam poznat rozidel do tych 10fps viac to nespravy ani na jednej hre.
takze maly vpilv maju, ale najviac to zrachly bootovanie win. a pracu s pc vseobecne.
takze maly vpilv maju, ale najviac to zrachly bootovanie win. a pracu s pc vseobecne.
Re: super test
necital si pozorne, ide o vplyv frekvencie pamati, a nie vplyv kapacity pamateemer napísal:... som presiel z 1 GB Kingmax 533Mhz na Apacer DDR2 2x 1GB 800MHz GOLDEN KIT ...
PC: E8200@4GHz,P5K Premium,2GB 1066 Aeneon cl5,9800GTX,22" Samsung 225BW Repro, 2xSamsung 750GB F1, Pioneer DVR-212,Fortron Epsilon 700W,Avance C001, 2xUV Lampa, UB kable
NB1: ASUS Z71Vp+
NB2: ASUS M68Ne
HTPC: miniPC aOpen (PM735,512MB,HDD 60GB), 32" Hyundai Q321
konzola: XBOX360 Premium
NB1: ASUS Z71Vp+
NB2: ASUS M68Ne
HTPC: miniPC aOpen (PM735,512MB,HDD 60GB), 32" Hyundai Q321
konzola: XBOX360 Premium
Re: super test
ale cital neboj do posledneho pismena....ide o to, ze ja som vymenil 533Mhz za 800Mhz chapes?gebo napísal:necital si pozorne, ide o vplyv frekvencie pamati, a nie vplyv kapacity pamateemer napísal:... som presiel z 1 GB Kingmax 533Mhz na Apacer DDR2 2x 1GB 800MHz GOLDEN KIT ...
Re: super test
...ale zaroven si zdvojnasobil kapacitu :roll:emer napísal: ale cital neboj do posledneho pismena....ide o to, ze ja som vymenil 533Mhz za 800Mhz chapes?
To nemozes porovnavat.
Re: super test
no ked myslite tada sa uz nehadam,..ale oplati sa prejst z 1GB 533Mhz na 800Mhz 2Gb este tolko dodamGudas napísal: ...ale zaroven si zdvojnasobil kapacitu :roll:
To nemozes porovnavat.
- ujo Andydúla
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 5412
- Dátum registrácie: Po 03. Júl, 2006, 02:00
- Bydlisko: Bratislava - Dlhé diely
Ó, Dakujem vsetkym, veru, necakal som az taky ohlas a uz vobec nie taky pozitivny hlavne od vas, co uz nejaky ten piatok s HW pracujete.
Mne by vobec nevadilo porobit viac testov, napriklad zaradit frekvenciu 833 MHz ci 667 MHz CL4, popripade viac hier ci ine rozlisenia, len netusim, ake fotky by som tam len mohol dat (ak teda nemyslite screenshoty, co by samozrejme nebol problem a mohlo by to byt pekne).
Tabulky by sa tiez dali porobit, ak by stacili v Exceli...
No a najvacsi problem je ten, ze som este nikdy nikam ziaden clanok nepisal , takze by to bolo "tenkrat po prve".
Tak skuste poradit , co tam ma presne byt a s trochou stastia mozno aj bude clanok.
Ale ponuku napisat o tom clanok sa neodmieta, takze...
Mne by vobec nevadilo porobit viac testov, napriklad zaradit frekvenciu 833 MHz ci 667 MHz CL4, popripade viac hier ci ine rozlisenia, len netusim, ake fotky by som tam len mohol dat (ak teda nemyslite screenshoty, co by samozrejme nebol problem a mohlo by to byt pekne).
Tabulky by sa tiez dali porobit, ak by stacili v Exceli...
No a najvacsi problem je ten, ze som este nikdy nikam ziaden clanok nepisal , takze by to bolo "tenkrat po prve".
Tak skuste poradit , co tam ma presne byt a s trochou stastia mozno aj bude clanok.
Ale ponuku napisat o tom clanok sa neodmieta, takze...
Spoiler: ukázať
- ujo Andydúla
- Pokročilý používateľ
- Príspevky: 5412
- Dátum registrácie: Po 03. Júl, 2006, 02:00
- Bydlisko: Bratislava - Dlhé diely
Tie smajliky su sekundova zalezitost .
Uz si skusam v Exceli pekne farebne tabulky (prvykrat v zivote), takze postnite svoje poziadavky, co ma presne v clanku byt a ja to nejako skusim poskladat a poslat redakcii (ale musia tam byt aj smajlici).
Zacnem hneD zajtra vecer, takze to do konca vikendu mozno bude hotove.
Uz si skusam v Exceli pekne farebne tabulky (prvykrat v zivote), takze postnite svoje poziadavky, co ma presne v clanku byt a ja to nejako skusim poskladat a poslat redakcii (ale musia tam byt aj smajlici).
Zacnem hneD zajtra vecer, takze to do konca vikendu mozno bude hotove.
Spoiler: ukázať
- Bikermotyl
- VIP
- Príspevky: 3253
- Dátum registrácie: Ne 22. Máj, 2005, 20:00
- Bydlisko: Brezová pod Bradlom
velmi pekny test urcite pomoze mnohym napr. aj mne :>
`CPU:E7400@3.8Ghz 1.38v with Thermalright 120 Ultra Extreme*S-flex@1200RPM`MB:Asus P5K-E/pencil mode*Bios ver.1202`RAM:A-Data 2x2GB@4-4-4-12 800Mhz DDR2 EE+ `VGA:nVidia 560 TI `HDD:Samsung 640GB F1 16MB `ZDROJ:Corsair HX520W`CASE:Antec 182`OS:Windows XP 64bit