Elektromobilita a vsetko okolo nej

Diskusie o automobiloch, dopravných predpisoch, motocykloch, a iných témach súvisiacich s dopravou.
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

Slovensko aj ine krajiny maju presne ten problem ze ludia musia cestovat do prace (no musia... nikto nikoho nenutil vo Fakove kupovat dom za cenu bytu v Bubline a potom cestovat do Bubliny/z Bubliny 59km kazdy den).
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Používateľov profilový obrázok
molnart
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 6993
Dátum registrácie: Ut 19. Jún, 2012, 23:03
Bydlisko: Bratislava/Samorin

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa molnart »

SKiLEX napísal: St 08. Mar, 2023, 20:20 Co tak taka malickost ze ludia uplne nerobia dvanastky.
to je dalsi obrovsky priestor pre optimalizaciu, preco by nemohli robit 20ky napr. a spat v praci? v podstate vsetko okolo sme si vytvorili len umelo a uplne zbytocne. v mojom idealnom svete existuje algoritmus ktory vypocita akych jedincov s akymi kompetenciami bude spolocnost potrebovat napr. o 20 rokov na splnenie nejakeho ciela, napr. vynajdenie intergalaktickeho pohonu alebo nieco. takze zvoli optimalny genofond z ktoreho vytvori urcity pocet embryi a uz od pocatia ich vystavi suboru definovanych vnemov aby novovzniknuty jedinec mohol byt produktivny uz napr od svojich 10 rokov. (to ze dnes vacsina ludi stravi svojich prvych 20-25 rokov neproduktivne je tiez neudrzatelne). takze napr. od 10 do 40 bude pracovat na konkretnej ulohe pre vyvoj toho intergalaktickeho pohodnu a potom algoritmus vyhodnoti ze uz nema co dat, tak bude discardnuty. realne uz dnes, ked sa z teba do styridsiatky sa nestal dalsi elon musk, tak je takmer 100% iste ze nim ani nebudes, takze kludne ta mozu vypnut.
Spoiler: ukázať
PC: CPU: Intel Core i5 12600K with Silentium Fortis 5 ARGB MB: MSI Tomahawk Z690 DDR4 RAM: 2x 16GB G.Skill Ripjaws V 4400-19 DDR4 GPU: GigaByte Eagle GeForce RTX 3060 Ti OC HDD: Samsung 970 1GB GB PSU: Corsair RMx (2018) 650W Case: Fractal Meshify 2 Compact Monitor: Philips 272B7QPJEB OS: Win 11 64-bit
Notebook: HP EliteBook 840 G6 Core i5 8265U, 16 GB RAM, 512 GB SSD
Server: HP Microserver Gen8 Xeon E3-1265Lv2, 16GB ECC DDR3 OS: PVE + OMV + OPNsense
Phone: Samsung Galaxy A52s
Tablet: iPad Pro 11 (2018)
maniak
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1950
Dátum registrácie: So 31. Jan, 2009, 00:41
Bydlisko: Kittsee, Rakusko

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa maniak »

Molnart: je to off-topic, skúsim byt teda stručný.
Nie všetci ľudia sú makaci, aby 20h pracovali.
Existuje obrovské kvantum fyzicky aktívnych práci (remesla, výroba, sklady, zdravotná starostlivosť, ...), kde sa vycerpas po 8-10h.
Fyziologicky vieme, že telo potrebuje ca 8h spánku denne (norma, tebe možno stačia 4h).
Tých 20r nie je neproduktivnych, časť nasej budúcej produktivity spočíva aj v nazberani dostatku podnetov, štúdiu, ...
Svetu nepomôže milión Muskov, ale veľa vzdelaných ľudí naprieč svetom áno. Chces diverzitu, nie zopár elitarov.
FVE 12.45 kWp V/Z
Používateľov profilový obrázok
SKiLEX
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 5827
Dátum registrácie: Po 09. Mar, 2015, 16:13
Bydlisko: KE

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa SKiLEX »

Co ak je tato konkretna uloha co najpohodlnejsi zivot pre vacsinu populacie?
Používateľov profilový obrázok
HellAngel
Sponzor fóra gold
Sponzor fóra gold
Príspevky: 12537
Dátum registrácie: Po 29. Dec, 2008, 00:15
Bydlisko: Turčianske Teplice

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa HellAngel »

:D tak toto je uz riadna odbocka. Sorry molnart, ale tvoja predstava je cistautopia a nastastie nerealizovatelna. Par podobne zmyslajucich ludi sa obcas dostalo k moci, no nastastie boli po istom case umlcany.
NB: Asus ROG Zephyrus G14 (2022)
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

fiha dobre !

no a teraz do reality : ked chcete volaco šlohnúť, chytia vas na prvej vyondievačke : https://insideevs.com/news/656101/suspe ... rge-tesla/
takze nabuduce spalovak



Tesla gigafaktória Mexico : https://insideevs.com/news/656041/tesla ... -evs-2024/


Tesla : next évé bude soferovat mostly autonomous. NEvieme sa dockat, rovnako ako Tesla kamionu od 2017, roadsteru od 2016 ci kolko.
https://insideevs.com/news/656259/tesla ... mous-mode/
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
maniak
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 1950
Dátum registrácie: So 31. Jan, 2009, 00:41
Bydlisko: Kittsee, Rakusko

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa maniak »

Tak to su muskoviny. K tomu treba priratat nejaku bulharsku konstantu.
FVE 12.45 kWp V/Z
Používateľov profilový obrázok
beardie
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 3352
Dátum registrácie: So 25. Mar, 2006, 02:00

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa beardie »

Elektromobil vs benzín: čo sa viac oplatí a koľko ušetríte na tankovaní a servise
Rastúce ceny energií znižujú výhody elektromobilov.

Vlani sa na Slovensku podľa Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) predalo 1689 elektromobilov a 1556 plug-in hybridov. Celkovo je v krajine podľa dát ministerstva vnútra registrovaných niečo cez 5700 elektromobilov. Je to len malý zlomok z celkového počtu 2,5 milióna registrovaných vozidiel.

Predaj e-áut je skrátka biedny a je pravdepodobné, že bez štátnych dotácií sa výraznejšie nerozbehne. Slovensko patrí v rámci Európskej únie dlhodobo medzi "najpomalšie" e-trhy.

Spotrebiteľ alebo firma pri kúpe auta na batériu porovnáva predovšetkým obstarávaciu cenu (je vyššia v porovnaní s vozidlami so spaľovacími motormi), ako aj možnosti a ceny jeho nabíjania (v porovnaní s tankovaním benzínu a nafty).

INDEX prepočítal náklady na prevádzku auta v dvoch modelových príkladoch: pri domácom nabíjaní a pri nabíjaní na verejnej pomalej (AC) nabíjačke. Porovnávali sme benzínovú Škodu Kodiaq 1.5 TSI a elektrickú alternatívu Škoda Enyaq iV 60.

Enyaq bol vlani najpredávanejším elektromobilom na Slovensku a aj Kodiaq je medzi záujemcami pomerne obľúbený, v minulom roku bol celkovo 15. najpredávanejším modelom. Navyše, rozmery oboch áut sú podobné.

Scenár č. 1: domáce nabíjanie
V prvom modelovom príklade uvažujeme o vodičovi, ktorý si auto nabíja z vlastného wallboxu (doma alebo vo firme). Zároveň predpokladáme, že si nevyrába vlastnú elektrinu pomocou fotovoltických panelov, lebo sú zatiaľ pomerne málo rozšírené. Ďalší predpoklad je, že využíva aj verejnú nabíjačku, a to 25 percent z celkového času nabíjania.

Ako vyzerajú náklady na dojazd? V prípade Kodiaqu výrobca uvádza priemernú spotrebu 7,2 litra na sto kilometrov. Pri súčasnej cene benzínu na úrovni okolo 1,59 eura za liter to znamená 11,44 eura na sto kilometrov.

Elektrický Enyaq by mal v priemere spotrebovať 16,9 kWh na sto kilometrov. Náklady na elektrinu pri kombinácii 75:25 (doma za regulovanú cenu vs. na verejnej nabíjačke) vychádzajú na 0,27 eura za kWh, čiže na 4,56 eura na 100 kilometrov.

Výsledok: náklady na spotrebu sú pri "spaľováku" 2,5-krát vyššie než pri e-aute.



Scenár č. 2: verejná AC nabíjačka
V druhom scenári predpokladáme, že vodič býva na typickom slovenskom panelákovom sídlisku a nemá vlastný wallbox. Auto preto nabíja výhradne verejnej nabíjačke. Predpokladáme, že využíva AC nabíjačku v sieťach ZSE Drive alebo GreenWay.

Podľa ich cenníkov jedna kWh stojí vodiča 0,36 centa. Ide o aktuálne ceny, oproti koncu minulého roka sú totiž vyššie.

Pri spotrebe 16,9 kWh na sto kilometrov sú náklady na sto kilometrov na úrovni 6,08 eur, čo je stále len niečo vyše polovice nákladov na benzín.



Nabíjanie nie je všetko
Prepočet nákladov na spaľovák a elektromobil spravila aj spoločnosť Škoda Auto. Zahrnula doň kúpu nového auta, poistenie, základný servis, diaľničnú známku či pneumatiky.

Z dát je zjavné, že "kameňom úrazu" pri rozhodovaní môžu byť obstarávacie náklady. Enyaq je oproti Kodiaqu drahší o 30 percent, respektíve 11-tisíc eur.

Na druhej strane, majiteľ elektrického auta výrazne ušetrí okrem spotreby aj na servise. Odpadajú mu výdavky na pravidelnú výmenu oleja a olejových filtrov, nemusí riešiť problémy s výfukovým systémom.

Počas štvorročnej prevádzky a pri nájazde 12-tisíc kilometrov ročne ušetrí podľa prepočtov Škody takmer 250 eur ročne, a to pri využití autorizovaného servisu.

Túto výhodu však zmazala obstarávacia cena Enyaqu a výrazne vyššie poistné, čiže jeho celkové náklady na vlastníctvo sú počas štyroch rokov vyššie než pri Kodiaqu. Rozdiel sa zvyšuje, keď majiteľ nabíja na verejných nabíjačkách.

Tieto porovnanie však rátajú s odhadom ročného nájazdu 12-tisíc kilometrov. Mnoho áut najazdí viac a každý kilometer navyše by prepočet posunul v prospech elektroauta.

Ako je to s poistením
Podľa prepočtov poisťovne Uniqa je povinné zmluvné poistenie (PZP) za Enyaq ročne drahšie o 37 eur a havarijné poistenie dokonca o 244 eur než v prípade Kodiaqu. V priebehu štyroch rokov sa tak majiteľovi elektroauta predraží poistenie o 1200 eur.

Odlišná cena poistného vychádza z toho, že elektromobil tvorí samostatnú kategóriu z pohľadu pohonu a zdroja energie.

Samozrejme, poisťovne pri výpočte poistky zohľadňujú škodovú históriu klienta, regionálnu príslušnosť a na aký účel sa vozidlo bude používať (bežné použitie, taxi alebo donáškové služby).
Čítajte viac: https://index.sme.sk/c/23135892/elektro ... rvise.html

podla clanku plati, ze v sucasnosti je EV vyhodnejsie pre cloveka, ktory vela jazdi a vie nabijat doma
nic prekvapive
Používateľov profilový obrázok
stiv
Sponzor fóra gold
Sponzor fóra gold
Príspevky: 10114
Dátum registrácie: Pi 16. Nov, 2012, 21:30
Bydlisko: BT

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa stiv »

Pri spotrebe 16,9 kWh na sto kilometrov sú náklady na sto kilometrov na úrovni 6,08 eur, čo je stále len niečo vyše polovice nákladov na benzín.
Ta spotreba je hooodne eko a uz teraz je to na cenach nafty. Ktora je zatial lacnejsia, mozes na to sliapat a dojdes na druhy koniec sveta s 5min zastavkami a neobmedzovanim sa. :)

A ano, nebudem zastavovat na 15-20 minut aby som pustal auta pred seba co som ich poobehoval. Ale nikomu to neberiem.

Nabijat doma mozem, ale zatial nie.

Na druhej strane asi nie som vhodna vzorka setrenia kde mam spotrebu od technicaku tak +30-40% a premium paliva tomu tiez nepridavaju.
.
Používateľov profilový obrázok
HellAngel
Sponzor fóra gold
Sponzor fóra gold
Príspevky: 12537
Dátum registrácie: Po 29. Dec, 2008, 00:15
Bydlisko: Turčianske Teplice

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa HellAngel »

len aj ten kodiaq je cenovo nedostupny pre XY ludi. Vyber a porovnanie prave tychto modelov nie je najstastnejsi.
Skoda kludne mohla zobrat svoje najpredavanejsie modely (fabia/octavia) a porovnat ich s primeranym elektromobilov. Tu by ale nastalo to, ze cena takej fabie a nejakeho cca rovnakeho e-auta je daleko ina ako 11000 v pripade porovnania kodiak-enyaq

inak celkom pekne zhrnutie
NB: Asus ROG Zephyrus G14 (2022)
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

zaujimavy pribeh : https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/m ... -nepomuze/
urcite je vymysleny, nemam si ho ako overit.




WV kvoli pokrivenym dotaciam nebude investovat v Cechach do baterkarne : https://www.autoforum.cz/predstaveni/vw ... iho-sveta/
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Používateľov profilový obrázok
Xeigen
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 2344
Dátum registrácie: Št 13. Dec, 2012, 12:47
Bydlisko: Trávnica

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa Xeigen »

"Tesla sice počítá s osmiletou garancí, ovšem zároveň také jen s 1 500 dobíjecími cykly. A ty mohou odpovídat i nájezdu pouhých 300 000 km."

No boha, lebo tie fosílne vergle po 300k, to sú boha výstavné kusy... každý jeden :D
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

to je v pohode, 300k km musi stacit kazdemu.

Akoze jedna ruka na bradavky, druha do tangáčov, fakt uzname ze zahodit auto po 300k km nie je zase az taka strasna tragedia a tyka sa cojaviem len 0.5% alebo cert vie kolko sudruhov majitelov - a ti nemaju spolocensku, politicku, ekonomicku ani ziadnu inu silu zmenit chod dejin takze ich prevalcuje vacsina. Nepodstatne ci je to vrčiaci alebo bzučiaci vergel.


len tak zo srandy :
https://www.autoforum.cz/predstaveni/pl ... -manazeru/

pre mna vcelku zaujimave vidiet podiely ODBORNIKOV Z FACHU ktori povedali co povedali. Joj jasne, nemam to overene.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Používateľov profilový obrázok
beardie
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 3352
Dátum registrácie: So 25. Mar, 2006, 02:00

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa beardie »

non-EV mavaju predsa zaruku viac ako 8 rokov, resp nad 300k km uplne bezne :?
mp3turbo
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 12259
Dátum registrácie: St 27. Apr, 2011, 11:16
Bydlisko: ta Blava, ňe ?

Re: Elektromobilita a vsetko okolo nej

Príspevok od používateľa mp3turbo »

to predsa nikto netvrdil. Navyse, jedna vec je zaruka, druha vec je ze auto tolko dozije.
Hore odomna zaznelo 300k km musi stacit kazdemu. A tych 0.5% alebo zrejme aj menej ktorym nestaci, tak ti budu musiet vymenit autíčko "predcasne".

Ono vlastne ako predcasne, ako budu musiet vymenit... ved nas vsetci presviedcaju ze pre bzuciak nie je problem milion, ze baterky tolko vydrzia [a ze po dosluzeni v automotive budu este dalsich aspon 20 rokov tahat nejaky domaci solar], na motore sa nema co pokazit atd.

Takze vlastne vsetko je vyriesene.
Som matematik... Vzrusuju ma cisla, napriklad 8300 na otackomeri alebo 2,15 baru z kompresora a este aj 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.

Návrat na "Automobily a dopravná diskusia"