mino_85 napísal: Št 18. Júl, 2019, 11:54
V tom prípade do toho vstupuje oveľa viac vecí než je presné podanie farieb na monitore. Pokiaľ sa hýbeš v čisto webovom použití, tak hej, vieš mať s presným monitorom referenciu, aby si mal istotu, že to čo fyzicky vidíš sa zhoduje s tým čo si reálne vytvoril. A pokiaľ je na druhej strane /u konzumenta/ podobne kvalitné zobrazovadlo, tak máš garanciu, že to uvidí v rovnakej kvalite ako to vzniklo. Ale v reále je to samozrejme inak, lebo konzument má celú škálu displejov od úplného lowednu po top veci /lowendu je z podstaty veci oveľa viac/. Teba musí len zaujímať, že dodáš presný vstup, na ostatné nemáš dosah. Ale akonáhle sa bavíme o tlači, tak sa dá povedať, že vizuálny výstup na displeji je "druhoradý".
Pre účely tlače v podstate nikdy nedosiahneš zhodné zobrazenie farieb, keďže monitor pracuje s RGB škálou a tlačiarne s CMYK, prípadne direktnými Pantone. Toto samé o sebe určuje, že monitor ti nikdy nezobrazí absolútne presný CMYK výstup, iba nejakú konverziu do CMYK zobrazenú v RGB škále. Podobne jak z bežnej CMYK tlačiarne nikdy nevytlačíš povedzme R:0/G:255/B:0. Jednoducho sú to principiálne rozdielne farebné škály s rozdielnym gamutom, ktoré "miešajú" farby diametrálne odlišným spôsobom a sú navzájom dá sa povedať nekompatibilné.
V tomto celom je skôr dôležitá korektná konverzia do CMYK profilu pre konkrétnu tlačiareň odkiaľ bude výstup. Inak môže byť tlačový výstup šialene mimo /ak sa profil tlačiarne nezhoduje s profilom v pracovnom priestore/. Plus do toho vstupuje aj materiál, rôzne druhy papiera podajú identický tlačový motív inak, dtto nažehľovačky, tie väčšinou idú mierne do žlta, atď... tlač je celá veda a v rámci procesu sú veci, ktoré vplývajú na výstup omnoho viac než to či máš presne nakalibrovaný monitor.
Pravidlo č. 1 je mať fyzické vzorky tlače, to neobabreš, alebo aspoň nejaký základný vzorkovník CMYK z konkrétnej tlačiarne na ktorej sa bude tlačiť. Lebo rôzne tlačiarne majú tiež rôzny výstup. Pokiaľ tlačíš foto, tak jedinú istotu máš len s fyzickými vzorkami pred samotnou tlačou, pokiaľ tlačíš logotypy a pod., tak od toho sú design manuály, kde máš presne špecifikované farby pre webové, tlačové použitie atď... Čiže máš aspoň vodítko, že to vieš korektne zadať na vstupe. Ale aj tam je podmienka zadať správny CMYK profil pre tlač.
Záver je, že jednoducho monitor ti nikdy neukáže ako to fyzicky bude vytlačené, lebo medzi grafickým vstupom a tlačovým výstupom je XY vecí, ktoré na to majú omnoho väčší dosah. Presný panel ti len uľahčí prácu v tom, že máš istotu, že to čo vytvoríš vidíš aj na obrazovke, teda že nenastane posun už v prvom kroku /vidíš niečo, ale reálne to vyzerá inak, lebo monitor je mimo/. to je základ, lebo to už potom neošetríš žiadnym profilom ani laborovaním s tlačiarňou, len sa budeš točiť v bludnom kruhu prečo ti to z tlačiarne lezie iné než si predstavuješ.
Ak máš extrémne problémy s kvalitou tlače, tak treba hľadať príčinu aj v tom do akého profilu exportuješ tlačové dáta a s akým pracuje tlačiareň. To je omnoho častejší dôvod než to, že je monitor úplne mimo.
Pri bežnej amatérskej tlači povedzme fotiek sa v princípe odporúča nechať to v RGB a nechať samotnú tlačiareň nech si to konvertuje do bežného štandardu. To sa ale potom spoliehaš na tlačiareň a nemáš nad procesom plnú kontrolu. Ak naozaj potrebuješ absolútnu presnosť a konvertuješ do CMYK, prípadne priamo do Pantone, tak musíš byť doma v práci s farebnými profilmi.
Ak tlačíš externe, tak vždy pred tlačou treba odkomunikovať s tlačiarňou v akom profile potrebujú dodať podklady. Že to veľa z nich ani nevie je už iná pesnička a potom sa treba pripraviť na problémy.