Nové grafické technológie

Všetko o grafických kartách, ich problémy, ovládače ...
Používateľov profilový obrázok
wingo
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 6705
Dátum registrácie: St 01. Sep, 2010, 20:36
Bydlisko: Podbrezová

Nové grafické technológie

Príspevok od používateľa wingo »

Téma o všeobecných nových technológiách v oblasti hlavne hernej grafiky.

https://videocardz.com/newz/microsoft-r ... -rendering
Nová technológia Work Graphs zapracovaná do DirectX znižujúca CPU nároky na rendering.

https://gpuopen.com/learn/gdc-2024-work ... drawcalls/
AMD predstavilo techdemo tejto technológie, ide o 39% rýchlejšie ako bez nej. Ale ak som správne pochopil čo chlapík rozprával počas prezentácie tak ten WorkGraph používali priamo na procedurálne generovanie grafiky, konkrétne rôznych "výplní" aby svet nevyzeral prázdno ako napr. tráva, popínavé rastliny a dokonca celý jarmok. Super vec pre vyplnenie scény aby nepôsobila prázdne čo býva problém nielen Indie ale často aj mnohých AAA hier.

Ak to správne chápem Work Graph je metóda ako robiť komplexné scény jednoducho, nevýhodou bolo že to generovalo veľa draw calls, toto nové API umožňuje aby CPU zadal len jeden veľký draw call a o všetko sa už postará GPU takže sa eliminujú prestoje/čakanie medzi CPU a GPU.
Spoiler: ukázať
STEAM: http://steamcommunity.com/id/X-w1n9/

PC1:
Ryzen 7 9800X3D, Noctua NH-D14+Arctic P14 PWM PST, ASRock B850M-X WiFi, 32GB DDR5 Kingston Fury Renegade RGB @ 6200, Sapphire Pulse RX 9070XT 16GB, Samsung 980 PRO 2TB, Adata XPG Core Reactor 650W, BeQuiet Pure Base 500DX + 3x Arctic P14 PWM PST, LG 42OLEDC21, Gamdias Hermes P3 Brown, Logitech G400, Hifiman HE-4XX/Edifier M60 + Topping NX4DSD

PC2:
Ryzen 7600X, Gigabyte B650M Gaming X AX, 32GB DDR5 Kingston Fury@6000, Gigabyte RTX 3070 8GB Vision, SSD Kingston Fury Renegade 1TB, Gigabyte P650SS ICE, Zalman P10 White, ASUS VG279Q, Marvo K605, Rapture ASPIS, Edifier WN820NB Plus
Používateľov profilový obrázok
wingo
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 6705
Dátum registrácie: St 01. Sep, 2010, 20:36
Bydlisko: Podbrezová

Re: Nové grafické technológie

Príspevok od používateľa wingo »

Takže potvrdené že DirectSR bude ten ideálny prípad, API pre upscalery:
https://videocardz.com/newz/microsoft-d ... -implement

Detaily zatiaľ chýbajú ale hlavné výhody majú byť jednoduchá implementácia zo strany hier (netreba každú technológiu osobitne, stačí implementovať DirectSR), jednoduchý upgrade algoritmov a flexibilita do budúcnosti - ak bude záujem o nové dáta od hier, spraví sa nová verzia DIrectSR podobne ako sú nové verzie DirectX.
Spomínajú sa zabudované všeobecné varianty bežiace na čomkoľvek a varianty špecifické pre konkrétne GPU a dokonca aj NPU.
Spoiler: ukázať
STEAM: http://steamcommunity.com/id/X-w1n9/

PC1:
Ryzen 7 9800X3D, Noctua NH-D14+Arctic P14 PWM PST, ASRock B850M-X WiFi, 32GB DDR5 Kingston Fury Renegade RGB @ 6200, Sapphire Pulse RX 9070XT 16GB, Samsung 980 PRO 2TB, Adata XPG Core Reactor 650W, BeQuiet Pure Base 500DX + 3x Arctic P14 PWM PST, LG 42OLEDC21, Gamdias Hermes P3 Brown, Logitech G400, Hifiman HE-4XX/Edifier M60 + Topping NX4DSD

PC2:
Ryzen 7600X, Gigabyte B650M Gaming X AX, 32GB DDR5 Kingston Fury@6000, Gigabyte RTX 3070 8GB Vision, SSD Kingston Fury Renegade 1TB, Gigabyte P650SS ICE, Zalman P10 White, ASUS VG279Q, Marvo K605, Rapture ASPIS, Edifier WN820NB Plus
Používateľov profilový obrázok
Vlko
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 2496
Dátum registrácie: So 20. Okt, 2012, 12:51

Re: Nové grafické technológie

Príspevok od používateľa Vlko »

Kto by to bol povedal, nová open source grafická karta FuryGPU :cool:

New open source GPU is free to all — FuryGPU runs Quake at 60fps, supports modern Windows software
https://www.tomshardware.com/pc-compone ... custom-pcb

Obrázok
AMD Ryzen R9 7950X3D UV-OC, Noctua NH-D15S [NA-HC4] chromax.black&white, GIGABYTE B650E AORUS ELITE X AX ICE, Patriot Viper Elite 5 64 GB KIT DDR5 @6258MHz CL30 White RGB, MSI RTX 5070 Ti 16G GAMING TRIO OC PLUS @3,2/34Ghz, NVMe SSD Samsung 990 PRO 1TB + Kingston A2000 1TB, SATA SSD Team Group CX2 1TB, A4tech Bloody V7M HoleLess, Seasonic Focus Plus SSR-750FX Gold, Lian Li Lancool 215 White, 31,5" iiyama G-Master GB3271QSU-B1, Nintendo Switch V2 HWFLY Modchip OC CPU: 1020@1785Mhz, GPU: 768@921Mhz, RAM:@1600MHz
Používateľov profilový obrázok
wingo
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 6705
Dátum registrácie: St 01. Sep, 2010, 20:36
Bydlisko: Podbrezová

Re: Nové grafické technológie

Príspevok od používateľa wingo »

Využitie neurónových sietí pre zýchlenie raytracingu:
https://gpuopen.com/learn/using_neural_ ... sentation/

Moje zhrnutie (možno mám dakde chybu ak som dačo zle pochopil):
BVH je kritický krok počas raytracingu, ktorý ale nie je veľmi vhodný pre grafické akcelerátory a aktuálne ho robia špeciálne raytracing "jadrá".
Táto technika má za účel tento krok nahradiť výpočtom cez neurónové siete ktorý je rýchlejší a vhodnejší pre GPU architektúru čo sa týka workflow a prístupov do pamäte. Nevýhoda sú vyššie nároky na VRAM (treba načítať model aby na ňom mohli bežať výpočty) a model treba natrénovať na konkrétnych objektoch, čo teoreticky stačí raz ale vždy špecificky pre konkrétnu hru/aplikáciu.
Bohužiaľ demo síce ide cez DirectX API, ale museli spraviť vlastný renderer a shadery takže to vyzerá že na to musí byť pripravený engine a minimálne teraz to nefunguje tak že to odchytia ovládače a spravia si podľa seba, ale skôr to asi bude ako keď si človek vyberá napr. Vulkan/DX11/DX12 renderer, alebo možno zapnúť v nastaveniach ako úroveň raytracingu, teda ak sa to vôbec presadí.

Každopádne super že sa skúmajú aj inteligentnejšie riešenia, lebo brute force je vysoko neefektívne a bude čoraz drahšie keďže aj nové výrobné procesy pre GPU sú čoraz drahšie.
Spoiler: ukázať
STEAM: http://steamcommunity.com/id/X-w1n9/

PC1:
Ryzen 7 9800X3D, Noctua NH-D14+Arctic P14 PWM PST, ASRock B850M-X WiFi, 32GB DDR5 Kingston Fury Renegade RGB @ 6200, Sapphire Pulse RX 9070XT 16GB, Samsung 980 PRO 2TB, Adata XPG Core Reactor 650W, BeQuiet Pure Base 500DX + 3x Arctic P14 PWM PST, LG 42OLEDC21, Gamdias Hermes P3 Brown, Logitech G400, Hifiman HE-4XX/Edifier M60 + Topping NX4DSD

PC2:
Ryzen 7600X, Gigabyte B650M Gaming X AX, 32GB DDR5 Kingston Fury@6000, Gigabyte RTX 3070 8GB Vision, SSD Kingston Fury Renegade 1TB, Gigabyte P650SS ICE, Zalman P10 White, ASUS VG279Q, Marvo K605, Rapture ASPIS, Edifier WN820NB Plus
Používateľov profilový obrázok
shiro
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 9140
Dátum registrácie: Št 21. Dec, 2006, 02:00
Bydlisko: Banska Bystrica

Re: Nové grafické technológie

Príspevok od používateľa shiro »

S niecim podobnym, ale ohladom textur, experimentuje Nvidia aj AMD uz nejaku dobu. Jedna sa o kompresiu texur pomocou AI a podla testov je mozne skomprimovat textury aj na desatinu ich velkosti pri minimalnej strate kvality. Hry co maju 100GB by mohli mat 10-20GB a 8GB VRAM by mohol byt overkill.

https://videocardz.com/newz/nvidia-neur ... ess-memory
https://videocardz.com/newz/amd-to-pres ... technology
Ryzen 7 3700X | SilentiumPC Fera 3 | Asrock X570M Pro4 | Kingston FURY 32GB DDR4 3600 MHz CL18 Beast Black | Gainward RTX4060 Ti Pegasus 8GB | Samsung 970evo Plus 250GB NVMe | Corsair MP510 1TB NVMe | Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Corsair RM550x | 32" Samsung ViewFinity S60UA | 3x Noctua NF-S12B redux 1200 PWM
Xiaomi 14T 256GB
Používateľov profilový obrázok
wingo
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 6705
Dátum registrácie: St 01. Sep, 2010, 20:36
Bydlisko: Podbrezová

Re: Nové grafické technológie

Príspevok od používateľa wingo »

To od nVidie chce prepracovaný engine a síce zníži potrebu VRAM ale zníži tiež FPS, som zvedavý či aj v komplexnej scéne to bude na menej ako polovicu ako v tom príklade čo by bolo úplne useless alebo by to bolo vždy len predĺženie renderovania o 0,6ms nezávisle od aktuálnych FPS čo by nebolo zlé. Ale keby to bolo také jednoduché a čistý win tak to už je v nejakej hre alebo deme ako exkluzívna nVidia technológia (aj keď reálne nič nebráni tomu aby to fungovalo aj na HW konkurencie, ako vždy).
To od AMD len zníži veľkosť na disku alebo dokonca iba veľkosť sťahovania, podľa toho ako sa to implementuje ale netreba nič prerábať, iba sa nahradí existujúca kompresia novou. A podobné technológie už sú reálne v hrách, myslím že minimálne v God of War Ragnarok na PS5.
Spoiler: ukázať
STEAM: http://steamcommunity.com/id/X-w1n9/

PC1:
Ryzen 7 9800X3D, Noctua NH-D14+Arctic P14 PWM PST, ASRock B850M-X WiFi, 32GB DDR5 Kingston Fury Renegade RGB @ 6200, Sapphire Pulse RX 9070XT 16GB, Samsung 980 PRO 2TB, Adata XPG Core Reactor 650W, BeQuiet Pure Base 500DX + 3x Arctic P14 PWM PST, LG 42OLEDC21, Gamdias Hermes P3 Brown, Logitech G400, Hifiman HE-4XX/Edifier M60 + Topping NX4DSD

PC2:
Ryzen 7600X, Gigabyte B650M Gaming X AX, 32GB DDR5 Kingston Fury@6000, Gigabyte RTX 3070 8GB Vision, SSD Kingston Fury Renegade 1TB, Gigabyte P650SS ICE, Zalman P10 White, ASUS VG279Q, Marvo K605, Rapture ASPIS, Edifier WN820NB Plus
Používateľov profilový obrázok
Vlko
Používateľ
Používateľ
Príspevky: 2496
Dátum registrácie: So 20. Okt, 2012, 12:51

Re: Nové grafické technológie

Príspevok od používateľa Vlko »

Microsoft's Agility SDK Update Brings Shader Execution Reordering, Opacity Micromaps, and Tiled Resource Tier 4 Support
https://www.techpowerup.com/337553/micr ... -4-support
Microsoft has quietly rolled out two updates to its DirectX Agility SDK, and developers are already finding reasons to celebrate. The 1.717-preview release brings Shader Execution Reordering (SER) and Cooperative Vectors to the table, while the 1.616-retail update introduces Opacity Micromaps (OMM) and D3D12 Tiled Resource Tier 4 support. Together, they promise smoother and more efficient ray tracing, as well as improved resource handling. In 1.717-preview, the arrival of Cooperative Vectors means that vector and matrix operations, essential for AI-driven effects, now enjoy dedicated hardware acceleration. Instead of performing complex calculations on the CPU, developers can offload these tasks to the GPU, potentially unlocking richer neural rendering techniques in real time. Additionally, SER provides ray tracing pipelines with a helpful feature: it reorganizes the order in which shader threads execute, reducing wasted cycles caused by thread divergence.

Early internal tests show up to a 2× performance boost in path-traced scenes when SER is enabled. The preview also updates Direct3D's video encoder with a HEVC Reference List extension for longer-term reference frames, a two-pass low-resolution first encode, and built-in PSNR metrics so creators can see exactly how crisp their output really is. The 1.616-retail SDK centers on Opacity Micromaps, a feature designed to handle alpha-tested geometry, such as foliage or chain-link fences, without firing off expensive AnyHit shader calls. With OMM, supported GPUs intelligently skip unnecessary work, and Microsoft's numbers suggest a speedup of as much as 2.3x in path-traced scenes. For example, one NVIDIA demo increased from approximately 55 FPS to around 90 FPS simply by enabling OMM. Today, only NVIDIA's RTX cards have driver-level support for these micromaps, but AMD and Intel are preparing their own updates for the coming months. That same 1.616-retail release also unlocks D3D12 Tiled Resource Tier 4, finally lifting the restriction on packed mipmaps in texture arrays. This means finer-grained texture streaming, less wasted memory, and more creative freedom in writing shader code. NVIDIA has confirmed its support for this tier, Intel's drivers are already shipping, and AMD is aiming to release compatible drivers by early June 2025.

D3D12 Shader Execution Reordering
https://devblogs.microsoft.com/directx/ser/
Možno AMD a Intel zas trochu doženie nV v RTčku. Inak SER a OMM už podporuje Alan Wake 2 takže tam nV má (mala) výhodu.

Synergy in Alan Wake 2:
Remedy's showcase of Alan Wake 2 demonstrates the benefits of combining SER and OMMs. By using SER to optimize shader execution and OMMs to efficiently handle alpha-tested geometry, the game achieves substantial performance improvements, including up to 40% gains in complex scenes. These improvements lead to smoother frame rates and richer, more detailed raytraced visuals.
AMD Ryzen R9 7950X3D UV-OC, Noctua NH-D15S [NA-HC4] chromax.black&white, GIGABYTE B650E AORUS ELITE X AX ICE, Patriot Viper Elite 5 64 GB KIT DDR5 @6258MHz CL30 White RGB, MSI RTX 5070 Ti 16G GAMING TRIO OC PLUS @3,2/34Ghz, NVMe SSD Samsung 990 PRO 1TB + Kingston A2000 1TB, SATA SSD Team Group CX2 1TB, A4tech Bloody V7M HoleLess, Seasonic Focus Plus SSR-750FX Gold, Lian Li Lancool 215 White, 31,5" iiyama G-Master GB3271QSU-B1, Nintendo Switch V2 HWFLY Modchip OC CPU: 1020@1785Mhz, GPU: 768@921Mhz, RAM:@1600MHz
Používateľov profilový obrázok
wingo
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 6705
Dátum registrácie: St 01. Sep, 2010, 20:36
Bydlisko: Podbrezová

Re: Nové grafické technológie

Príspevok od používateľa wingo »

Veľká vec ak sa to začne využívať vo veľkom:
https://www.tomshardware.com/pc-compone ... us-results

Pripomína mi to KKRIEGER (schválne koľkým z vás to niečo hovorí), akurát ten mal málo iba na disku a v RAM to už také úžasné nebolo, toto má zaberať málo aj priamo vo VRAM čo mi príde až neuveriteľné.
Spoiler: ukázať
STEAM: http://steamcommunity.com/id/X-w1n9/

PC1:
Ryzen 7 9800X3D, Noctua NH-D14+Arctic P14 PWM PST, ASRock B850M-X WiFi, 32GB DDR5 Kingston Fury Renegade RGB @ 6200, Sapphire Pulse RX 9070XT 16GB, Samsung 980 PRO 2TB, Adata XPG Core Reactor 650W, BeQuiet Pure Base 500DX + 3x Arctic P14 PWM PST, LG 42OLEDC21, Gamdias Hermes P3 Brown, Logitech G400, Hifiman HE-4XX/Edifier M60 + Topping NX4DSD

PC2:
Ryzen 7600X, Gigabyte B650M Gaming X AX, 32GB DDR5 Kingston Fury@6000, Gigabyte RTX 3070 8GB Vision, SSD Kingston Fury Renegade 1TB, Gigabyte P650SS ICE, Zalman P10 White, ASUS VG279Q, Marvo K605, Rapture ASPIS, Edifier WN820NB Plus
Používateľov profilový obrázok
shiro
Pokročilý používateľ
Pokročilý používateľ
Príspevky: 9140
Dátum registrácie: Št 21. Dec, 2006, 02:00
Bydlisko: Banska Bystrica

Re: Nové grafické technológie

Príspevok od používateľa shiro »

KKRIEGER som skusal svojho casu, celkom haluz. Tusim tam bolo vsetko proceduralne generovane, preto to nepotrebovalo ziadne textury ci ine velke data.
Ryzen 7 3700X | SilentiumPC Fera 3 | Asrock X570M Pro4 | Kingston FURY 32GB DDR4 3600 MHz CL18 Beast Black | Gainward RTX4060 Ti Pegasus 8GB | Samsung 970evo Plus 250GB NVMe | Corsair MP510 1TB NVMe | Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Corsair RM550x | 32" Samsung ViewFinity S60UA | 3x Noctua NF-S12B redux 1200 PWM
Xiaomi 14T 256GB
Používateľov profilový obrázok
wingo
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 6705
Dátum registrácie: St 01. Sep, 2010, 20:36
Bydlisko: Podbrezová

Re: Nové grafické technológie

Príspevok od používateľa wingo »

Podrobnejší článok aj s obrázkami a youtube videom, akurát v nemčine (samozrejme s moderným translate nie je problém):
https://www.computerbase.de/artikel/gra ... umen.93326

Teraz keď to čítam čo to presne je tak tá technológia je až neuveriteľná, nielen že brutálne šetrí VRAM, ale prakticky eliminuje otravný LOD (darmo má Indiana Jones Pathtracing keď to zabije trápnymi do očí bijúcimi prechodmi medzi LOD úrovniami vegetácie), simuluje rast podľa vplyvu polohy svetla a gravitácie a vetvy sa automaticky skrátia aby nerástli do objektov, dokáže real time simulovať zmeny počasia, ohyb vo vetre, dynamický sneh vrátane efektu jeho tiaže na tvar konárov, zmeny podľa ročného obdobia (kvety, plody, farba a množstvo listov...)... brutalita.

Spoiler: ukázať
STEAM: http://steamcommunity.com/id/X-w1n9/

PC1:
Ryzen 7 9800X3D, Noctua NH-D14+Arctic P14 PWM PST, ASRock B850M-X WiFi, 32GB DDR5 Kingston Fury Renegade RGB @ 6200, Sapphire Pulse RX 9070XT 16GB, Samsung 980 PRO 2TB, Adata XPG Core Reactor 650W, BeQuiet Pure Base 500DX + 3x Arctic P14 PWM PST, LG 42OLEDC21, Gamdias Hermes P3 Brown, Logitech G400, Hifiman HE-4XX/Edifier M60 + Topping NX4DSD

PC2:
Ryzen 7600X, Gigabyte B650M Gaming X AX, 32GB DDR5 Kingston Fury@6000, Gigabyte RTX 3070 8GB Vision, SSD Kingston Fury Renegade 1TB, Gigabyte P650SS ICE, Zalman P10 White, ASUS VG279Q, Marvo K605, Rapture ASPIS, Edifier WN820NB Plus
Používateľov profilový obrázok
wingo
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 6705
Dátum registrácie: St 01. Sep, 2010, 20:36
Bydlisko: Podbrezová

Re: Nové grafické technológie

Príspevok od používateľa wingo »

https://videocardz.com/newz/amd-details ... rdna5-gpus

AMD vylepšilo technológiu Dense Geometry Format (pridali podporu animácie), ide o lossy kompresiu geometrie a vyhlásili že v novej generácii GPU pridajú aj HW podporu, predpoklad je že to bude aj v nových konzolách.

Aký je vzťah tejto technológie k technológiám na kompresiu geometrie od nVidie na pohľad pekne vysvetlil v komentároch JoeMan tak to sem skopírujem:
So let’s clear this up, because an incredible amount of nonsense is being said about it.

NVIDIA DMM and AMD DGF are fundamentally different approaches to the same problem. DMM works by taking the original surface and then radically reducing its detail, so in the end it consists of fewer triangles, while storing the surface information in the form of a displacement map. This way, the BVH acceleration structure can remain simple, since only a fraction of the surface’s real detail needs to be taken into account for the actual calculations. DGF, on the other hand, is a scalable, lossy compression method for meshlets, and unlike DMM, it actually represents the geometry instead of only reproducing it through a displacement map. The result is similar, and the BVH acceleration structure can remain relatively simple. Since both methods are lossy compression techniques, there will be some quality degradation, but the benefits gained from compression are significantly greater than the loss in quality.

The principle is therefore similar, but the advantages and disadvantages lie in different places. DMM compresses much more effectively, so in theory the gain is greater, but because of the required surface preprocessing it imposes a significant overhead on the CPU, and it is also not compatible with the actual geometry used in today’s games, since the content has to be tailored specifically for DMM. DGF compresses less effectively, so in theory the gain is smaller, but it is compatible with all kinds of geometry, and it does not impose any significant overhead on the CPU either.

Because DMM proved so impractical that no developer was willing to adopt it, NVIDIA decided to discontinue the technology in the RTX 50 series, meaning it is unlikely to ever see use in practice.

Since DMM is practically unusable, NVIDIA introduced Mega Geometry as its replacement, which primarily works by clustering triangles rather than manipulating the surface itself. This addresses DMM’s compatibility issues and imposes relatively low additional overhead on the CPU, but it does not perform actual geometric compression, meaning its memory requirements are extremely high compared to both DMM and DGF.

A simple comparison of the situation:

DMM: very limited surface compatibility, high CPU overhead, extremely low memory usage
Mega Geometry: full surface compatibility, moderate CPU overhead, very high memory usage
DGF: full surface compatibility, low CPU overhead, low memory usage

One more point: while DMM and DGF target similar problem areas and therefore cannot really be used alongside each other, DGF and Mega Geometry are not direct replacements and these can actually complement each other, as they approach the situation differently. A Mega Geometry-like solution can works on DGF surfaces, so it is likely that both will eventually be utilized together, as they work very well side by side. It is very easy to implement a Mega Geometry-like solution in hardware, while DGF can be emulated via compute shaders, which is important, because a GDF-like decompression engine can be extremely complex in hardware, so it will take a while for Intel and NVIDIA to implement it.
Spoiler: ukázať
STEAM: http://steamcommunity.com/id/X-w1n9/

PC1:
Ryzen 7 9800X3D, Noctua NH-D14+Arctic P14 PWM PST, ASRock B850M-X WiFi, 32GB DDR5 Kingston Fury Renegade RGB @ 6200, Sapphire Pulse RX 9070XT 16GB, Samsung 980 PRO 2TB, Adata XPG Core Reactor 650W, BeQuiet Pure Base 500DX + 3x Arctic P14 PWM PST, LG 42OLEDC21, Gamdias Hermes P3 Brown, Logitech G400, Hifiman HE-4XX/Edifier M60 + Topping NX4DSD

PC2:
Ryzen 7600X, Gigabyte B650M Gaming X AX, 32GB DDR5 Kingston Fury@6000, Gigabyte RTX 3070 8GB Vision, SSD Kingston Fury Renegade 1TB, Gigabyte P650SS ICE, Zalman P10 White, ASUS VG279Q, Marvo K605, Rapture ASPIS, Edifier WN820NB Plus

Návrat na "Grafické karty"