Nejake zakladne fakty:
Vieme, ze je mozne urobit elektromobil s poriadnym dojazdom a vsetkymi vlastnostami normalneho (aj luxusneho auta). Vid Tesla Model S.Velmi uspesne auto, ktore ma oficialne s najvacsou bateriou (85Kwh) zvladnut 300 mil pri rychlosti 55 mph. To jest necelych 483km pri rychlosti 88.5 km/h, takze skoro tej nasej 90-ke. Takze by to malo zvladnut na 1 nabitie (pred cestou) cestu z Prahy do Ziliny, no bolo by to velmi tesne. Pripajam video, podla ktoreho to takto Model S dal z LA do Vegas. Na zaciatku spominaju, ze sa im podarilo prejst 238 mil na jedno nabitie pred tymto testom.
Ropa raz dojde. Resp. jej bude tak malo, ze si nebudeme moct dovolit pouzivat ju ako palivo do aut, pretoze bude potrebovana inde. Niekde, kde ju bude ovela zlozitejsie nahradit elektrinou. Taktiez aj ine fosilne paliva. Pravdepodobne ale budeme schopni (ved uz aj sme, ci nie?) vyrabat nejake palivo, takze to nemusi nutne znamenat smrt spalovacich motorov.
Jednou z hlavnych vyhod elektromobilov je, ze neznecistuju prostredie. Avsak pozor. Netreba zabudat, ze miera znecistenia velmi zavisi na tom, ako sa vyraba elektricka energia a ako sa vyraba samotne auto. Pri tej elektrine by som strach velmi nemal. Sice su "spinave" sposoby, ale casom sa to urcite zlepsi a snad budeme velmi vela elektrickej energie dostavat zo Slnka. Skor ma trapi ta vyroba, konkretne baterie. Su nejake cisla, ktore hovoria o tom, ako to vyzera na pipeline od tazby litia az po namontovanie baterky do auta? Teda tazba, spracovanie, vyroba baterky a par krat medzi tym prevoz a mozno este daco. Mozno pri tom Modeli S je to v pohode, pretoze to je velka bateria, ide to vo vacsich mnozstvach. Ale co take Priusy a podobne hybridy, ktore maju malicke baterky. Nemozu byt pre prostredie este skodlivejsie ako nejake auto so spalivacim motorom s nizkou spotrebou? No celkom urcite by rosirenie elektromobilov znamenalo ciastocne precistenie vzduchu v mestach, co je podla mna dost pozitivne.
V jednom interview, tuna http://www.latenightwithjimmyfallon.com ... c.facebook
Elon Musk hovori o nabijacich staniciach zadarmo, kompletne fungujucich na solarnej energii z clankov (asi na streche stanice). Krasna myslienka. Zo zaciatku to urcite moze fungovat. Ale co ak sa pridaju aj ine firmy a budu chiet, aby ich auta sli nabijat na takych staniciach? A co ked sa elektromobily masovo rozsiria a taketo stanice nebudu stihat? Zhustit ich siet? Pripadne terajsie cerpacky upravit, aby sa na nich dalo nabijat aj elektricky?
Dalsi problem je s casom. To nabijanie nejaky cas trva. Sice sa to da skratit, ale to chce pokroky v baterkach aj poriadne silnu pripojku elektriny. Nebude to problem na takychto staniciach, ked sa elektromobily rozsiria? Bude clovek cakat s autom v rade, kym sa nabiju ludia pred nim? Na stranke pisu nieco o polovici kapacity za pol hodiny pre Model S supercharging stanice. Dalej nabijanie doma. Pokial clovek nema specialnu pripojku, myslim, ze si nenabije 85kWh Model S len tak. Alebo mu to aspon bude trvat dost dlho. Totiz 20kW zasuvka, uhm...alebo tomu zle rozumiem.
Co ked sa elektromobily rozsiria. Mozno by sa podarilo statu(om) alebo nejakym inym nenazrancom presadit nieco take, ze by sa dalo nabijat iba na specialnych staniciach za nejaku extra spoplatnenu energiu, cim by to vobec nemuselo byt vyhodnejsie ako benzin ci nafta. Co myslite, dalo by sa niecomu takemu v pripade potreby predist?
To by snad zatial stacilo, pripadne pridajte nieco vy. Ja si myslim, ze elektromobily su nadejne a bude ich pribudat. Technologia pojde dopredu a nebude dovod Keby som mal tie peniaze a boli by tu podmienky, Model S by som si s radostou kupil. Ale mozno by som si miesto toho kupil Porsche...aj ked, to by mi nevyslo, to by som potreboval este dosetrit
